همه مردم افغانستان افغان نیستند
همین افرادی که می گویند مسایل را قومی نسازیم به شدت قومی می اندیشند و هرکدام از آنها پسوند قبیله ای دارند. به طور مثال، کرزی، احمدزی، پوپل زی، بارکزی اینها همه این پسوند را دارند که قومیت شان مشخص باشد 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۱    ۱۳۹۳/۹/۲۴ کد خبر: 85650 منبع: پرینت

قانون ثبت احوال نفوس در هشت جوزای سال 1392 تصویب شد. جدی ترین نقطه اختلاف این قانون میان نمایندگان موضوع درج هویت های قومی بود. دسته ای موافقت خود را در این زمینه اعلام کردند و عده ای موضوع افغان بودن را به عنوان هویت همه مردم افغانستان را مطرح کردند. 9 قوس امسال رییس جمهورغنی افغان بودن را برای همه مردم افغانستان را توشیح کرد. پس از توشیح باید این قانون نافذ و عملی می بود اما درج آن در تذکره های الکترونیکی ناتمام مانده چرا که مخالفان خود را دارد. بنابر درخواست عده ای این قانون برای بازنگری به دادگاه عالی ارجاع شده است. این مورد تا حدودی حساسیت ها را در میان اقشار مختلف زیاد کرده است.

آثارحکیمی فعال مدنی در برنامه «صد روز پس از تحلیف» گفت: ما به هیچ وجه نمی توانیم واژه افغان را بر همه ی مردم تحمیل کنیم که هویت ملی مردم افغانستان باشد. به این دلیل اعتراض مدنی به نسبت به این موضوع داریم.

وی از هوشیاری نماینده های مجلس پیرامون عدم تایید کلمه افغان در شناسنامه های الکترونیکی ابراز خرسندی کرده ابراز داشت: خوشبختانه نمایندگان پارلمان به این موضوع واقف شدند و تایید کردند که در شناسنامه مردم افغانستان افغان اطلاق نشود. افغان نام یک قومیت خاص در افغانستان است. اگر در شناسنامه ها این نام برای همه آورده شود باقی قومیت ها ندیده گرفته می شوند.

این فعال مدنی از دیگر کشورها به عنوان مثال در این زمینه نام برده افزود: در کشورهایی که نام قومی دارند مثل افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و جاهای دیگر موضوع هویتی به عنوان یک معضل اجتماعی سیاسی به شدت وجود دارد و کشورهایی که می خواهند از این بحث عبور کنند ناگزیرند هویت های ملی را داشته باشند. در اینجا ما نمی توانیم هویت های قومی را هویت ملی بنامیم. در ترکیه با تمام سهولت هایی که از نظر جامعه ی مدرن دارند و به اروپا نزدیک هستند اما کردها هنوز هم جنجال دارند که ما از کشور ترکیه هستیم ولی کرد هستیم. درست مثل این است که ما افغانستانی هستیم ولی افغان نیستیم.

وی اطلاق کلمه افغان را به همه شهروندان افغانستان ناعادلانه دانسته عنوان کرد: ما در جامعه ای قومی زندگی می کنیم، سران کشور دوباره سعی می کنند با موضوع تفکیک قومیت ها مبارزه کنند. همین افرادی که می گویند مسایل را قومی نسازیم به شدت قومی می اندیشند و هرکدام از آنها پسوند قبیله ای دارند. به طور مثال، کرزی، احمدزی، پوپل زی، بارکزی اینها همه این پسوند را دارند که قومیت شان مشخص باشد اما وقتی موضوع کلان ملی افغانستان به میان بیاید بیشتر از همه کاسه داغ تر از آش می شوند که کشور را به مسایل قومی نکشیم.
می خواهیم بگوییم: ای برادر تو وقتی حاضر نیستی از پسوندهای قبیله ای خود بگذری چگونه لازم می بینی که همه مردم افغانستان بیایند و تحت یک هویت قومی به نام افغان قرار بگیرند.

حکیمی افرود: در بسیاری از کشورها این اشتباه را کردند و دچار جنجالهای فراوانی هستند. به طور مثال تاجیکستان را کشور تاجیکها نامیدند اما تمام مردم آن تاجیک نیستند، ترکیه را کشور ترکها نامیدند اما همه ی مردم آن ترک نیستند، ازبکستان را کشور ازبکها نامیدند اما همه مردم آن ازبک نیستند. حال اگر افغانستان را کشور افغانها بنامند در حالی که همه مردم از قومیت افغان نیستند مشکلات فراوانی خواهیم داشت. این موضوع از دموکراسی به دور است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مثل این میماند که پشتونها و.تاجیک ها رو هزاره بگوییم.

>>>   راست است همه چیزقومی است پول افغانستان قومی است به پشتو نوشته شده است و سرود ملی قومی است به بشتو سروده شده است نام شرکت میلی برق رسانی ما پشتو ست نام اداراد دولتی همه پشتو است دیگر اقوام حق ندارند
بااحترام نوروزی

>>>   پس اگر اینطوری است نباید تخلص بامیانی، غزنیوال، ارزگانی، سالنگی و ... داشته باشیم.

>>>   در گذشته فقط به پشتون ها افغان میگفتند.

>>>   آقای حکیمی مشکل را بدون راه حل مطرح کرده است. بدین معنی که ایشان به استثنای ایجاد مشکل درباره حل آن فکر نکرده اند.
اگر بنویسیم که آریائی یا خراسانی، افغانستانی، باختری، پشتون،تاجک، هزاره، ازبک، عرب، قزل، ایماق ... اینها هم راه حل نیست.
شاید در زمانه های گذشته افغان تنها به پشتون ها اطلاق میشد اما آنچه ما در دوران مکتب آموخته ایم اینست که "هر کس از افغانستان است افغان است، ما همه افغان هستیم". این مفکوره که از زمان امیر امان الله خان ویا شاید هم قبل از آن بوجود آمده. تعبیر و تفسیر لغت افغان را بکلی تغیر داده است و به هر باشنده ایکه در حدود جغرافیائی افغانستان زندگی میکند به همه افغان اطلاق میشود. اینکه ما همه "زی،خیل،دای، تاجک، ازبک..." نامیده شده ایم تاثیر تفرقه انگیس هاست که میگفتند "تفرقه بینداز و حکومت کن"ما از تفرقه بیزار و خواهان وحدت ملی هستیم.
احمد

>>>   من به حيث يك انسان اين حق را دارم، كه هويت وشخصيت مختص به خودم را داشته باشم واين حق را هم قانون خدا (ج ) و هم قانون انساني به من داده است پس هيچكسي اين اجازه را نه دارد كه با چال وفريب، خدعه ونيرنگ وجعل وتزوير از من بربايد. خداوند مي فرمايد" وجعلنا شعوباً وقبائل لتعارفو" ترجمه شما را ملت، ملت وقبيله، قبيله گردانيدم، تا يكديگر را بشناسيد. متعصبين وقوم پرستان قرون وسطيي اسماعيل يون ودارودستهء اش كه مي خواهند نام همه اقوام را ازبين ببرند ونام قوم خود را بالاي اقوام ديگر بقبولانند، بايد بدانند كه مخالف ارادهء خداوندي دارند عمل مي كنند واين عمل غير اسلامي وغير انساني شان به هيچ صورتي براي هيچ كسي پذيرفتني نيست.

>>>   اقای حکیمی!
یا اینکه خود بسیار عاقل استی وبا این تجاهل العارف میخواهی یک بار دیگر در این کشور به نام دموکراسی غربی ایکه هرگز کامیاب وموفق نیست دریک کشوریکه تمدن اسلامی ومذهبی داشته وبر بنیاد اساسات اسلام همه امور کشور تا به اکنون از ایجاد عقیده اسلامی به ساکنین این جغرافیه حاکم است و هیچ وقت به دور رفته نمی تواند و قابل تحمل و لمس است.
که خودت درگیر رویا های کلتور و وعده های چرب وگرم سیاست غربی شده وتمدن و اصل خود را از دست داده ای. که باعث اندوع و تاثر همه هموطنان ما میگردد.
کوشش کنید از ادوار تاریخ کشورت اگاهی حاصل نموده و از حقایق راستین زندگی هم مهینان خویش با خبر شوی.
ااروپا در صدد از بین بردن مرز ها جغرافیوی است. امریکا در صدد ترزیق ایدیال دموکراسی برای همچو اشخاص به مثل خودت در صدد تجزیه کشور های اسلامی به نام های گوناگون است که همین اکنون از مدت سیزده سال مبارزه با ترویج کلتور چند جانبه ایکه در برابر مردم این جغرافیه کبیر که نام اش افغانستان واحد است میخواهد به ایجاد سیاست استعمارگری وحقوق اقلیت ها چنین نشان دهد که ذهنت گرای به وجود اید و یک ملت واحد افغان را به نام های، پشتون، تاجک، هزاره،ازبک، ترکمن،بلوچ ...وغیره غیره تقسبم نماید ویک به مانند کشور بزرگ چکسلواکیا که به چند دولت تقسیمش کرد. افغانستان را هم به این سرنوشت گرفتار سازد وان البته در موجودیت مانند خودت اشخاص علم الوخت که هرگز منافع ملی کشور را از منافع اجنبی تمیز کرده نمی تواند.
امریکا با موجودیت چندین ایالات و نژاد های مختلف وبا داشتن اقوام و ملت های مختلف باز به هر تبعه خود یک نام واحد داشته وان عبارت از هویت کشورش که امریکا است نمایندکی کرده هرگز ادعا نکرده اند که به یک ساکن امریکایی به نام سکونت اولی اش که از هر کشوری باشد هویت داده شود همه را به نام امریکایی هویت داده اند. این خود هستی که از هویت اجداد و نسل های قبلی ات که در این کشور تدفین شده اند و ور این کشور به نام افغان جان فدا کرده اند به خاطر حفظ وطن و ناموس وطن و نگهداشت جغرافیه کنونی و به نام افغان در سنگر ها خون ریختاندن وبه این کشور تحت نام افغانسان جانبازانه مبارزه کردند تا هویت خویش را به جهانیان به نام افغان تثبیت سازند و در حفاظت اش در جغرافیه کنونی به همین نام تسلسل داشته باشد که خواهد داشت به نوشته وتحلیل بسیار خورد و ذلیل ات هرگز افغان را به پشتون اطلاق مکن و افغان هویت ساکنین همه اتباع کشور و کسانیکه در این محدوده جغرافیای زندگی میکند ارتباطی مانند جسم و روح داشته که جسم با داشتن روح زنده بوده وان وقت از بین میرود که روح اش از طرف بارگاه خداوند ج قبض شود. بنآ خوش باش که افغان هستی او با هویت خود هرگز به فرمان دیگران بازی مکن.

>>>   از سايت كانون توسعه وتعاون افغانستان
افغانستان کشور بلازده، از کشورهای کثیرالملیت است : افغان، هزاره، تا جک ، ازبک، ترکمن، بلوچ، ایماق و... اقوام بافرهنگ و باسابقه تاریخی درخشان! تنوع اقوام به ذات خود نه باعث تفرقه و پس ماندگی میگردد، بلکه دلیل تسریع سیر تکا مل اجتماعی کشورها است! مگر نه چنان است که در گلستان هرچه بیشتر گلهای رنگارنگ بروید گلزار رنگین تر و پرجلوه تر می شود. بشرط آ نکه امکان رشد و رويیدن وجود داشته باشد.
ا ما حکومت ها ی قبیله ای افغانستان با استفاده از زور، دراین جامعه کثیرالاقوام ، دیگران را خواستند از هویت شان جدا سازند و یا هویت تحمیلی به ایشان بصورت کاذب القاء کنند. اینها نه تنها از تکامل اجتماعی اقوام مما نعت نمودند بلکه باعث ناهنجاری ارتباط بین اقوام گردیدند. بدین ترتیب پروسه بافت یافتن ساختار ملت افغانستان اختلا ل جبران ناپذیر یافت. داستان های پرملال حکومت خفقان آور سردار نادرخان و سردارهاشم خان وياران و هم فکران شان محمد گل خان مهمند و شیرخان درشمال افغانستان و جنا یت های سردارعبدالقدوس خان در هزاره جات قلب را هنوز به درد می آورد. هرچند موازات جدید کارنامه هایشان به عینه در حکمدا ران حضرات طالب به مشاهده رسید برای تکمیل این سلسله خبيثه، ذکر نام عبدالرحمن خان در صدر نام های جنايت پیشگان همر دیف ضروری است.
افغانستان از تمدن دنیا بهره نگرفت و هنوز پابرجا و ثابت و درعقب قافله بشری قرار دارد و درآ تش فقر و مصیبت می سوزد. و این پدیده را نمیتوان از روی سهل سازی معلول فعل وانفعالات در خا رج از مرزها پنداشت و یا خداداد تعبیرکرده بلکه دقیقاً نفاق داخلی وعدم اعتماد ملی دامن گستر، توأم با حکومت های قبیله گرا و تفرقه انداز، امکان هرنوع پیشرفت و شگوفايی را از ملت سلب نمود.
میزان تکامل هرکشور به پیمانه غنای فرهنگی، تاریخی و اجتماعی آن کشور میسر است. افغانستان کشوری است با فرهنگ و تاریخ دار با پیشینه ی هزاران سال! پیمودن سیر تکا مل تنها وقتی میسر است که بر پا یه ی ارزشهای فرهنگی اصولاً سرمایه گزاری گردد، بدین مفهوم که از واقعیتهای تاریخی، چنانچه هستند استفا ده گردد. درخت از ریشه آب میخو رد و فرهنگ جامعه از تاریخ و ریشه های تاریخی! جعل تاريخ رسوايی می آفریند و بار کج به منزل نمی رسد.
افغانستان با نام تاریخی آریانا، ایرانا، ایران، و پیشینه ی هزاران سال با تاریخ غني
سرشار از تمدن و فرهنگ است. آنا نیکه تاريخ را مُثله نموده و بالشکرکشی های احمدشاه درانی و حکومت های قبیله يی پس ازآن عریان می نما یند و خلا صه، گلا یه نکنند که از همچو تاریخی جز طالب ها بموازات آن، میراث دیگری حاصل نخواهند کرد. آنا نیکه ملت رنگین کشور ما را با فرهنگ متنوع آن به ریشخند گرفته و تمام تاریخ را با لشکر کشی های بی سر و پای خلص می نمایند، ستم بزرگ برملت روا میدارند که جبران شدنی نیست. بااشاعه اکاذیب و جعل تاریخ منزل بی بنیادی آباد خواهد شد. منزل بی بنیاد، پایدار نیست و ویران میگردد : ان اوهن البیبوت لبیت العنکبوت!
هم میهنان عزیز!
شوو ينیزم و قوم پرستی و برتری جويی قومی، بلای خانمان سوز است، درکشور کثیر القوم افغانستان که سالهای متمادی در آتش آن سوختیم و از قافله تمدن بشری عقب افتادیم، مگذارید این پیکر نحیف کشور بیشتر ضایعات داشته باشد و نگذارید عناصر بی باک وآله دست بیگانه گان آب گل آلود نمایند و ماهی بگيرند و با استبداد جدید براوضاع مسلط و حکم ران باشند. گویند که در قرن بیست و یک، دیموکراسی در جهان سو م پا میگيرد.
پس بگذاريد که مردم حرف شانرا آزاد بزنند. اقوام افغانستان در گلستان طبعی کشور آ زاد برویند و شکوفا شوند و هویت اصلی خودرا باز یابند ویا بدلخواه خود هویت انتخاب کنند. باچماق برتری جويی ديگر نمیشود برگرده مردم سوارشد. چه ضرورت است که هزاره رااستحاله نموده افغان بسا زیم؟ عقل سلیم چه حکم می کند؟ تاریخ چه می گوید؟ مگر در کجای تاریخ ازبک و تاجک افغان بوده اند؟ این تغيیر هویت چه دردی را دوا میکند؟ آ یا با همچو تحمیل هویت استعماری و شووينیستی احساس همبستگی و وحدت ملی بمیان می آید؟ تاحال نتیجه معکوس است. به باورمن باچنین زورآوری های برتری خواهانه عداوت بین اقوام بیشتر خواهد شد.

>>>   با حذف كردن پسوند قبيله گرايي موافق هستم
احمدزي،نورزي،باركزي،پوپلزي،كرزي، زي زي
مياخيل، توتاخيل،ناصري ، نيازي،
وردكي، زرمتي،ارغنديوال وغيره.
همچنان:
بدخشاني ،كوهستاني ،پرواني،پنجشيري ،هراتي
فاريابي، بامياني ، نورستاني وغيره حذف شود خوب
است .
اسم-احمد
ولد- محمود
محل تولد مهم است براي شناساي شخص در صورت
جرم

>>>   کلمه افغان بانام افغانستان ګره خورده بنا هرکسیکه خودرا افغان نمیداند دروازه های افغانستان به روی شان باز است میتوانند به کشورهای ابایی خود یعنی ایران وتاجکستان بروند افغانستان کشور افغانها است
مصطفی از شهرمولاعلی

>>>   ...من افغان هستم وبه افغانیت خود افتخار می کنم

>>>   آغاجان بیشتر از 300 سال است که این کشور به نام افغانستان یاد میشود تو نو از خواب بیدارشده ای ، این تلاش های مذبوحانه و توطیه ها علیه نام مقدس افغان توسط یک تعداد عناصر شریر به منظور علاوه کردن یک مشکل بطور مصنوعی بر سایر مشکلات دامن زده میشود هرکه شهروند این وطن است افغان گفته میشود مگر اینکه از شهر وندی رسمآ قطع علاقه کند پروسه قانونی را طی و از این وطن بیرون برود.
کابلی

>>>   ما افغان هستیم و افغانیت افتخار ماست .
کسیکه در داخل جغرافیای افغانستان بسر میبرند افغان است
کلمه افغان یعنی افغانستانی که عین مفهوم را ارایه میکند.
کسیکه خود را افغان نمیداند ګواهی بر ا ینست که او از
افغانستان نیست.

>>>   یک هزاره د المپیک قدرت گرفته تمام متخلفین را دور خود جمع کرده، و همه ورزش کشور را به پنج نفر دزد عوض کرده است. اگر رئیس جمهور شود چه خواهد کرد. برادرانی که د بالا نظر دادید د هر قوم خوب و خراب است. نباید آن قوم یا ملت را بد گفت.

>>>   کلمیه افغان یک پسوند ملی بوده به هیچ معنا و مفهم به پشتون اطلاق نگردیده ونمی کردد پشتون پشتون است از خود تاریخ وریشه کهن تاریخی دارد هیچ فرد یا گروه آنرا حذف کرده نمتواند افغان شامل تمام ملیت های ساکن کشور واحد افغانستان بوده ویک اصطلاح عام ومعمول بوده که شامل سرشت اطلاعات وفرهنگ تمام ملیت های مردم گردیده است مانند بانک ملی افغان ، افغان اعلانات ، پول افغانی ، رسوم وعنعنات افغانی وهزارها کلیمه دیگر وهر آن کسکه از آن انگار میکند شامل جغرافیه افغانستان نبوده خود فروخته و اجنت دشمنان کشور بوده بنآ برای حل موضوع آن را ساده و آسان وحفظ کلیمه هویت ملی افغان در تذکره تابعیت هر شهروند ملیت شان درج و ذکر شود مانند پشتون ازبک ترکمن هزاره تاجک بلوج ایماق نورستانی وغیره ملیت های ساکن کشور تا از قصه های مفت اجنت های خارجی مردم ورسانه ها رهائی یابد وسمت سوی خود را برای جلوگیری از کشتار مردم کند که هزارها فرد روزانه بی هدف و بی پرسان کشته و زخمی می شود قلندرشاه افغان

>>>   افغانستان خانه مشترک همه افغانهااست و افغانستان شامل تمام اقوام پشتون،تاجیک،هزاره ازبک و غیره میباشند و تمام ملیت هایئکه درافغانستان زنده گی میکنند بنام افغان یادمیشویم و تمام اقوام باهمدیگرخویشاوندی دارندونمیتوانندازهم جدازنده گی کندبخاطرخدا و ملت از تفرقه اندازی و جنجال تیارکردن خودداری کرده و مردم افغانستان راآرام بگذارید.دشمنان افغانستان خواهان تجزیه افغانستان میباشندپس بیائیدهمه ملیت هاساکن درافغانستان دست بدست هم داده وازتفرقه اندازی چندنفرمذدور اجنبی وخود فروخته جلوگیری نمایم ... بر دشمنان افغانستان زنده باد افغانستان.

>>>   اینکه همه مردم افغانستان را افغان بگوییم معنایش این است تاجیکها، هزاره ها، ازبکها، سادات، بلوچ، و... فرزندان پدران شان نیستند . این منطق منطق پشتونها است که به زور می خواهند اقوام دیگر را به پشتون تبدیل کنند. افغان یعنی پشتون .

>>>   ما افغان نیستیم اما از افغانستان هستیم بهتراست بنویسند افغانستانی به نام یک قبیله نام کشور را درج کنند. هرکس بگوید من افغان هستم یک آدم بی خبرا ز تاریخ و ارزشها میباشد.
محمد

>>>   هر کسی به کلمه افغان بودن اعتراض دارد و یا آنرا طوری دیگری تحلیل مینماید واضیح است که اختلافات را بین اقوام ایجاد میکند, این مشکل نیست, ما در فورمه های تذکره الکترونیکی دریک قسمت داریم که ملیت در آنجا برای پشتون, تاجک, هزاره, ازبک و هر قومی جای در نظر گرفته شده کدام مشکلی نیست ولی داشتن یک نام واحد افغان تحت نام کشور افغانستان افتخارش به پشتون نیست اگر این به معنی پشتون باشد پس عوض افغانستان باید پشتونستان بنامیم تا دیگر صدا ها خاموش شود, بهتر است بر افغان بودن خود ننگ و شرم نداشته باشیم, ما زاده کشور افغانستان هستیم و داشتن یک نام افغان برای همه قابل افتخار است. وسلام

>>>   زبان وسیله افهام وتفهیم است به فکر ارامی وطن شوید اتحاد ووحدت ملی خویش راحفظ نمائید
ظاهر

>>>   هزاره ها موجودات ...هستند مثل اجداد مغولشان

>>>   نظر اقای مصطفی ازشهرمولاعلی نظر اکثریت قاطع مردم افغانستان رانمایندګی میکند کسیکه خودرا ازافغانستان میداند باید افغان باشد مردم افغانستان که درغیرت وشهامت شهرت دارند ازافغان بودن انها است درغیران .....
وکیلی از ناروی

>>>   من سادات هستم و به آن افتخار میکنم و اگر خواهان حل این معضل هستید پس بهترین پیشنهاد این است که هویت ملی را افغانستانی بنامیم و در پهلوی آن هویت های قومی ذکر گردد. با احترام برادر شما
وطن دوست از کابل

>>>   به جواب مصطفی کسی که میگوید کلمه افغان با افغانستان گره خورده فراموش کرده است که این گره توسط نمایدگان این ملت باز شده است و بازتر هم خاهد شد وبه توسط کرزی هم امضا شده است این که کی باید به کدام کشور برود جنرال مشرف ریس جمهور اسباق پاکستان گفته روشن که پشتون ها غلامان ما است شما باید پیش باداران خود بروید چون درغگوی شما و انگلیس پدکلان شما معلوم شده است دیگر این شرم افغان بود را نمیخاهم این قوم راکتی انتحاری ... بس است
گل زمان از کابل

>>>   هر کس افغان است از افغانستان است وقومیت هم مهم است کسی که میگوید افغانستانی هستم افغان نیستم جای انها افغانستان نیست بروند از هر جا که امده اند. انها افتخار افغانستان نیستند و نه شده میتواند ) به تمام مردم افغانستان:به افغان بودن تان افتخار کنید. کسی که افغانستانی است و افغان نیست از ما نیست.

>>>   درعجب یک کشوری زیست داریم میخواهند به زور و جبرکلمه افغان را بالای ما بقبولانند برادر چرادرک ندارید من افغان نیستم من یک تاجک افغانستانی هستم تو که افغان هستی باش ما مشکلی نداریم اما چرا میخواهید هویت ما رازبین ببرید؟؟

>>>   اقای اثار حکيمی کرزی قوم نيست بلکه يک قريه در قندهار است بنام کرز که حامد انرا کرزی ساخه؟ اگر شما نام راتغير ميدهيد کاری شما است مثلابناميد هزارستان ببينم که مردم قبول ميکنند! جلال اباد را ترون شهر ناميدن مردم قبول نکردن پس جلال ابادشد ميدان هوايی خواجه رشواش را حامد کرز ی ناميدند به گرنتی که اين مفسدين رفتن پس به نام اصلی خود برميگردد چون مردم نه خوسته اند ونه می خواهند پس ميدان هوای کابل ميشود. ميگن زمستان ميگذ رد روی سيائ به زغال می مانه. لذا بايد قبل از پينشهاد بايد به رحيه مردم توجه شود اين اصل کار مدنيت يا مدنی است نه ادعاهی که در جامعه جای نداردر.
به گرنتی که افغان يا افغانستان را کسی تغير نميدهد چون فرد فرد اين ملک و نام را هويت خود مقابل ممالک ديگر ميدانند . صرف کار دو مصرفه ميشود حال اگر چاپ کنند چند وقت با د باز تغير داده دوباره چاپ ميکنند بهتر است اگر عقل باشد چاپ نکند تا که همه به يک نظر اکثريت رسيدند چاپ کنند اين است کار مدنی اقای ...همين پول انرا هيزم برای مردم غريب بخرند که زمستان سرد امدنی است تا اولادشان از خنک جان ندهند.
ازجرمنی افغانی که از افغانستان ام با احترام

>>>   اقای اثار حکيمی نميکويند که راه حل برای ترکيه تا جکستان و مغلستان چه است انها چه کنند؟. انتقاد بيدون پشنهاد مانند ماهی است که اب نداشته باشد. به لحلظ خدا ج علم معرفت و تحقيقات و... مسخره نکنيد. اول خود علم شويد بعد معلمات بدهيد.
عبدالعلی از غزنی

>>>   تمامی نام های قبیلوی از بین برد صرف افغان نوشته شود.
زلمی

>>>   این مساله فقط دشمنان اسلام و افغانستان مطرح میکنند
عبدالله

>>>   تفرقه انداختن بین مسلمانان کار منافقین است پس از آن بپرهیزید
افغان بچه گک

>>>   افغان یعنی پشتون هر که افغان است او پشتون هم هست. چرا از نان پشتون هراس دارید اما از نام افغان خوش تان می آید و به آن افتخار می کنید. اگر افغان بودن افتخار دارد پشتون بودن هم افتخار دارد. افغان غیر از افغانستانی است افغانستانی به کسی گفته می شود که در اینکشور زندگی می کند و تابعیت آن را دارد. اما افغان بار نژادی و قومی دارد نه بار ملی و کشوری. بنابراین هر افغانستانی افغان نیست بلکه برخی افغانستانی ها تاجیک برخی ازبک برخی هزاره و برخی بلوچ و سید هستند و تنها پشتونها افغان هستند. در مناطق فارسی زبان برا قوم پشتون از کلمه افغان استفاده م یکنند مثلا می گویند افغانها آمدند، یا اوغانها فلان کار را انجام دادند ، افغانها چه کردن و چه نکردند. بلی در کشور های خارج به همه کسانی که تابعیت افغانستان را دارند افغان می گویند. حالا اسن کشور ما که به زور به افغانستان تبدیل شده است دلیل نمی شود که همه از قوم افغان هستند.
زابلی

>>>   اطلاق کلمه افغان اجباری و به زور خلیلزاد در قانون اساسی آورده شده است ورنه ما نه افغان هستیم و نه هم سرود به اصطلاح ملی را که قومی و متعلق به پشتون است قبول نداریم.
ارگونوال

>>>   آقای حکیمی از افغان بودن خود منکر شد و خود را از پدران و نیاکان خود عقلمند جلوه داد و جنرال صاحب طاقت هم به حوصله و به فکر آرام جوابش داد دیگر ضرورت به جرو بحث نیست.
داوری

>>>   اینهاییکه در بالا نظر دادند گفتند (افغان )هستیم و گفتند کسانیکه افغان نیستند بروند بیرون از این کشور -- جا ی شرم است که شما کسی را که تذکره دارد از افغانستان به بیرون روان میکنید - اینکار را بادار هایتان ( پاکستان و طالبان) نیز میخواستند که انجام دهند اما اکثر شان مردار شدند 13 سال پیش . اگر واقعن خون مرد در رگهایتان است - اجازه بدهید مردم هرچه نوشتند خودشان هویت خود رامی نویسند - همین کافی است که نام کشور مان ( افغانستان ) باشد هرچند که این نام هم زیر سوال است ولی ما همگی اقوام با هم گره خورده ایم . کسیکه گپ زور میزند جاهل است و گرفتن اختیار از مردم به زور خودش جاهلیت است

>>>   من يك أفغانستاني هستم ولي هيچگاهي نمي خواهم بگويم كه افغان استم چون از نسل من تاجك است و به ان افتخار مي كنم. اگر در اروپا و أمريكا بگويد كه افغان هستم همه ترا پشتون و تروريست فكر مي كنند.
بهار

>>>   سلام به همه دوستان که نظر دادند این حق هر شهروند است از دیدگاه خود بنویسد مگر باید فراموش نکنید چه خواسته باشید ویا هم نخواهید زمانیکه نقشه سیاسی و جغرافیای افعانستان ترک میکنید بنام افغان شناخته میشوید ,لحضا این همه بحث ها کاری دشمن است کوشش کنید از خواب بیدار شوید .
به نظر من هر کسیکه در قلمرو امروزی افعانستان زندگی میکند افغان است و این هم اشتباه است که بگویم کلمه مقدس افغان به یک قوم مشخص مطرح نمیشود
چنانکه دوستان گفتند به پشتون ها تعلق میگرد پس اگر چنین باشد شما کدام پشتون پاکستانی را دیده اید که خود را افغان بگوید با افتخاری که در جیب اش چپاتی است خود را پاکستانی معرفی میکند من خودم از طرف مادر پشتون پدرم تاجک است از اینکه در افعانستان تولد و زندگی میکنم با افغان بودنم میبالم
احترام و حرمت به همه ملیت های باهم برادر وطنم افعانستان.

>>>   اسماعیل یون این جاسوس ای اس ای پاکستان میلیون ها کلدار را گرفته تا میان اقوام اختلاف ایجاد کند درست است من از افغا نستان هستم اما افغا ن نیستم هزاره هستم ..
محمد

>>>   كسانيكه مي خواهند با هزار حيله ونيرنگ نام قوم خود را بالاي ديگران تحميل كنند، زمانيكه ديگران نه مي خواهند كه هويت خود را از دست بدهند ونام قوم آن ها را بالاي خود بگذارند، باز اين ها هوشدار مي دهند كه كسانيكه نام قوم ما را نه مي خواهند بپذيرند، ازين وطن خارج شوند، كه اين نوع طرز ديد به كلي دور از از انصاف ويك مفكوره وطرز ديد بر تري جويانه وفاشيستي گونانه مي باشد، زيرا هر كس حق ابراز نظر را دارد. تو كه با همه ديده درايي وخلاف همه پرنسيپ ها ونورم ها به يك كار غير قانوني خلاف خواستهء مردم مبادرت مي ورزي به خود حق ميدهي كه حرف بزني واز ديگران اين حق را مي گيري. من ازين شوونيست هاي برتري جويان قومي مي پرسم، اگر باالفرض نام اين وطن را تركستان بگذاريم وباز به اين هم اكتفا نه كنيم بگويم هر كسي كه ازين تركستان است، ترك هم است، براي خودت براي يك دقيقه اگر هم باشد اين موضوع قابل قبول خواهد بود؟

>>>   فکر آخرت خود باشید که در آنجا براساس قوم و نژاد سؤال نمیشوید

>>>   قابل توجه افغان ها. شما که می گوئید افغان هستید، لطف نموده بگوئید که ارزش ها و دست آوردهای افغانی تان در بخش های مختلف در چوکات مدنیت و سیر تمدن بشری چیست؟ اینکه کلمه افغان فارسی یا دری یا انگلیسی یا چنین و چنان است بجایش ولی بیائید واقعیت ها را ارزیابی کنیم. کلمه افغان در دیکشنری های غربی معنی سگ را می دهد و این کلمه اخیراً با ترور و وحشت گره خورده است که هیچ انسان با وجدان نمی خواهد با این صفت غیر انسانی موصوف گردد. ارزشهای افغانی امروز بشکل بسیار بد مورد سوء استفاده قرار گرفته و گرفته می شود. مثلا امروز هر تروریست و دزد و راهزن پاکستانی خود را افغان قلمداد می کنند. مثلاً ملا فضل الرحمن رهبر معنوی تروریست ها، نصیر الله بابر پدر و ایچادگر تروریزم طالبانی .... خلاصه مطلب اینکه در جائیکه افغان باشد عقل و منطق و انسانیت وجود ندارد و وقتی عقل و منطق و انسانیت بوجود آید، افغان و افغانیت محو می گردد. دفاع شما از پدیده شوم افغان و افغانیت با عقل و منطق و انسانیت تضاد پیدا می کند. مطلب دوم اینکه شما افغان ها با کمال تردستی و نیرنگ برای توجیه این پدیده و کلمه ذلت آور بحث هائی از قبیل وحدت و وحدت ملی .... را مطرح می سازید. اگر شما براستی هم به وحدت و وحدت ملی عقیده مند هستید پس چرا سرحد برای افغانستان قائل نیستید؟ خط دیورند استقلال و تمامیت ارضی افغانستان را رسمیت می بخشد. وقتیکه شما افغان ها برای این افغانستان تان حد و مرز قائل نیستید، چطور می توانید از وحدت ملی و تمامیت ارضی افغانستان صحبت کنید؟ چون عقل نیست بنا شما افغان ها از این افغانستان تان قبر ملا نصر الدین ساخته اید که حد و مرز ندارد ولی بالای آن در نظر دارید بنویسید که بدون اجازه دخل شدن مردم منع است! مطلب سوم اینکه استعمال کلمه افغانستانی برای هویت ساکنین افغانستان اساس منطقی، عقلی و انسانی دارد. چون شما افغان ها از انسانیت و منطق فاصله دارید بنا با این کلمه مخالف هستید. وحدت ملی یک کشور از طریق معرفی ارزشهائی تامین می شود که سبب وحدت می شود ولی معرفی و تعمیم پدیده افغانی یعنی معرفی پدیده شرارت، رذالت، وحشت و دهشت زیر چتر غیرت، ننگ، شجاعت ... و غیره افغانی می باشد. شما چطور می توانید به صفاتی از قبیل سک یعنی حیوان بودن خویش و دهشت آور بودن خویش خود را انسان و مدنی ثابت سازید؟ اگر براستی هم منطق و شعوری در شما باشد، مردانه وار اینجا آمده و از خود و ارزش های افغانی خویش دفاع می توانید؟ کجاست آن شهامت و غیرت افغانی تان که در دفاع از مدنی بودن و انسان بودن خویش بجای افغان بودن تان بدفاع برخیزید؟

>>>   این سر زمین که افغانستان نامیده میشود و تمام ساکنین ان افغان نامیده میشوند . و تحت همین نام قرنها باهم در فضا وحدت و دوستی زندګی کردند. غم و خوشی شان باهم شریک بوده . یکجا با هم بخاطر نګهداری و حراست این خاک قربانی دادند . افتخارات مشتریک دارند ، مګر متاسفانه که... تاریخ و افتخارات ګذشته خویش را فراموش نموده ، از اصلیت خویش انکار می نمایند ، خود را افغان نمی دانند و میګویند که ما افغان نستیم بلکه افغانستانی هستم مګر ... تا هنوز نمی دانند که فرق بین افغان و افغانستانی چیست ، درین سرزمین زندګی میکنند ، از آب وهوا ان استفاده می نمایند ، از امیتیازات ان استفاده می نمایند ، مګر نام افغان را قبول ندارند . این فقط یک تعصب کورکورانه... است...
میرویس

>>>   هزارها توهین میکنید قوم مغل است مغلها هفت صد سال میشود که در دنیا حمله کردند ولی قوم هزاره چند هزار س بومی ترین قوم است این سر زمین است شما اکر افغان هستید چرا در کشورها از این قوم تودند تان ننک میکنی من در مها جرت ها دیدم سوال میشود افغان هستی منکرات هویت تان میشوید البته ننک کنید چرا ظلم کرده اید انهم تمام بی ابری در در دنیا ... بر سری تان

>>>   افغان و افغانیت بعنی مظهر بی فرهنگی، بی دانشی، بدون مدنیت ... افغان یعنی ...، افغان یعنی ترور و وحشت و رهزنی ... آیا سر مرا مار کنده که خود را از هویت انسانی ازبکی، تاجیکی، هزارگی، بلوچی ... خویش محروم ساخته و خود را داوطلبانه افغان سازم؟ اگر این کار را بکنم نسل بالنسل مورد طعن و لعن بازماندگان خویش قرار خواهم گرفت. شما یک صفت خوب در مورد افغان بودن تان ندارید و به چیزهائی افتخار می کنید که ننگ و شرم تاریخ و بشریت است. افغان یعنی بدون تاریخ و هویت تاریخی. اگر شما افغان ها تاریخ و هویت تاریخی دارید آیا گفته می توانید که پیش از احمد ابدالی مولتانی هندی الاصل رهبر تان در افغانستان تاریخی که بود؟ شما افغان ها از یک طرف می خواهید تاریخ هزاران ساله منطقه را بدزدید ولی از طرف دیگر نمی توانید تاریخ خویش را پیش از روی کار آمدن یک دزد مولتانی هندی الاصل ثابت سازید. افغان ها تا وقتی بقا پیدا می کند که از خود تاریخ جعل کند و از خود چنین و چنان کند ولی اگر راستی و صداقت را پیشه سازند و بر اساس علمیت حرکت کند، افغانیت شان به زباله دان تاریخ سپرده می شود. لطف نموده بگوئید که رهبر شما افغان ها پیش از احمد مولتانی هندی که بود؟ شما به هیچصورت خود را در صحنه انسانی و مدنی مطرح نمی توانید مگر آنکه در قدم اول انسان شوید، در قدم دوم مدنی شوید و در قدم آخر کار و گفتار خویش را بر اساس علوم متداول بنا سازید، نه بر اساس دروغ ها از قبیل "پته خزانه"!

>>>   این خیال را به گور خواهید برد شما متعصبین نژاد پرست. 200 سال است زور بی خود می زنید، شمایی که با زور سر نیزه و قتل و غارت و تجاوز به نتیجه نرسیده اید چطور می خواهید در جامعه امروز که مردم کمی هوشیارتر شده اند همچین خیانت بزرگی در حق انها انجام دهید. مدعیان افغان بودن تمام افغانستان همانهایی هستند که ادارات را تصفیه نژادی کرده اند، همانهایی هستند که دولت را در بین خود تقسیم کرده و به اقوام دیگر اجازه حضور نمی دهند، همانهایی هستند که تلاش دارند ورزش یک قوم را ورزش ملی افغانستان بنامند، همانهایی هستند که وقتی تیم به المپیک یا مسابقات آسیایی یا هر مسابقاتی می فرستند اثری از اقوام کم جمعیت تر از خودشان در ان نیست، همان قومی هستند که به زور تصویب کردند که ارتش باید براساس جمعیت اقوام جذب نیرو کند، همان هایی هستند که می خواستند زبان انگلیسی را در مدارس و دانشگاه ها به عنوان زبان آموزشی رسمی کنند تا بی فرهنگی و بی تاریخی خود را به فراموشی بسپرند، همانهایی هستند که یک خط شعر ندارند، 1 خط داستان ندارند و بویی از هنر نبرده اند جز تقلید از هنر نخ نما و مستهجن پاکستانی و هندی، همانهایی هستند بچه بازی افتخارشان است، و ... حال چرا باید به این افراد متعصب اجازه دهیم هرچه می خواهند در افغانستان انجام دهند.

>>>   درج هویت در شناسنامه های الکترونیکی قبلاًاز طرف مجلسین پارالمان افغانستان به اکثریت ارا تصوب واز جانب ریس جمهور وقت توشیح گردیده فرستادن ان به دادگاه عالی بخواست اسماعیل یون فاشیست حرف وحدیث ریس جمهور غنی را زیر سوال میبرد از یکطرف این قانون مراحل اصلی خود را پیموده وخواست قاطبعه ملت درانعکاس یافته وازجانب دیگر جناب ریس جمهور به نماینده های ملت وعده کرده بود که تام قوانین ولوایح که از طرف پارالمان کشور به تصویب برسد من در ان اعتراض نخواهم کرد ومورد تایید وتوشیح من قرار میگیرد چه شد که بخواست یک فاشیست معلوم الحال وقاتل ده ها هزار مردم کشور در زمان کوتاه حکمروایی چند ماهه شان یک قانون توشیح شده گذشته را به داد گاه عالی برای ارزیابی فرستا ده اند وان دادگاه که جناب شان این دستگاه را فاسد میداند به نظر ما در مورد توضیح وتشریح قانون کمیسون تطبیق قانون اساسی وکمیته حقوقدانان بهترین مرجع نخواهد بود تا به دادگاه عالی ورسیدگی به بررسی ان اصلاً وجود نداشته تنها خواست یک فاشیست بر اورده ساخته شده است .

>>>   سلام بخدمت تمام هموطنان عزیز شما را بخداوندج دست ازقوم گرای بدارید این تفکرات وتفرقه ها است که ملت واحد ومتحد مارا بدبخت کرده است بیاید ازنفاق وتفرقه بپرهیزیم کسانیکه تفرقه می اندازند بشناسیم افغانستان وافغان بودن میلیت همه ماست ودگراقوام هم عضوافغان هستند قومیت های مختلف که میشودیک افغانستان واحد متحد
محمود عرب زاده هرات باستان

>>>   برادران و خواهران افغان. من سر از امروز تصمیم گرفتم که افغان شوم و از آن دفاع نمایم. حال شما لطف فرموده بگوئید که جوهر و مدنیت افغان ها در چیست؟ افغان ها برای بیش از سه قرن بالای این سرزمین حکومت کرده اند، شما لطف نموده یک دست آورد و افتخار افغانی را و شهکاری های یک افغان را توضیح دهید تا من از گمراهی نجات یابم و افغان شوم؟ پدیده افغان را با مفاهیمی از قبیل وحدت ... پیچاندن و زور زدن چه دردی را دوا می کند؟ دست آورد افغان ها بجز از سرکوبی ساکنین اصلی این کشور چه بوده است؟ مثلاً من چرا به عبدالرحمن افغان که عمرش را در نوکری روس و انگلیس گذراند و بخاطر تامین منافع خارجی ها کار های زیادی کرد، احترام کنم؟ اینکه عبدالرحمن ساکنین افغانستان را سرکوب کرد، چه دست آوردی را برای ساکنین افغانستان واحد عرضه کرد؟ ای افغان های جاهل از خدا بی خبر، عقل و اصول تان کجا رفت؟
از طرف کج نشین راستگوی

>>>   چرا نمیگویند که همه شهروند یک کشور واحد هستم و همه انسانهائی با حقوق مساوی هستیم۰ درین ترفند های به اصطلاح وحدت ملی چرا اینقدر تاْکید و اینقدر حساسیت روی واژه افغان وجود دارد؟ کمی فکر لازم است۰ من نمیخواهم بنام ظاهری وحدت ملی کسی من را فریب بدهد و به اصطلاح روی سرم کلاه بگذارد۰ شما هم بیدار شوید۰

>>>   ...شما مردم به کجا رسید شما راببنید بر سر قوم جنګ میکنید

>>>   واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند فاشیست هائی بیش نیستند

>>>   اگر کلمه افغان یک کلمه فارسی است و هیچ ربطی به قوم پشتون ندارد، و کلمه افغان به تمام ساکنین افغانستان باید اطلاق شود، پس چرا سرود ملی این کشور به فارسی بوده نمی تواند؟ چرا ما به زبان خویش صحبت نتوانیم و ما چرا "دانشگاه" خود را نداشته باشیم؟ شما با این چال و نیرنگ هیچ کسی را فریب داده نمی توانید قبولی کلمه افغان و قبول ارزش های این پدیده شوم عامل تباهی است، نه وحدت ملی! هر کسی باین پدیده شوم تن در دهد در حقیقت بالای وجدان و عقلانیت خویش پا گذاشته است.
جمال افغانی

>>>   من به نظراقای احمد موافقم هرکسی که داخل افغانستان زندگی میکند اوافغان هست این حرفای احمقانه چرامیزنید که هرکس یک تفرقه دربین اقوام می اندازید بخاطرخدا (ج) این مردم بیچاره دیگه شرمنده ای کشورهای همسایه نکنید
(رسول محمدی)

>>>   امروز مسلمان اصیل همه ایشان نزد کفار ترورست است چون برای انها دیگر هیچ راه بدون این نام نمانده است .این که تو خود را افغان نمیدانی که کفار به تو ترورست صدا خوهد کرد. خوشا به حال مسلمانی تو.

>>>   خواستن عدالت اجتماعی و مبارزه علیه تمامیت خواهی به معنی تبعیض یا تعصب نیست۰ تبعیض آن است که هویت دیگران را خفه کنند و به بهانه های مختلف آنرا جعل کنند۰

>>>   افغان نام یک قوم است که با ریا و فریب بالای قوم های دیگر تحمیل شده و میشود، و کوشش میشود هویت اصلی قوم های دیگر محو ساخته شود۰

>>>   ما را از اوغانیت تان تیر۰ ما میخواهیم انسان باشیم۰ این اوغانیت های شما در دنیا مثال شده اند۰ برادر تو هم نخست انسان باش بعد از آن دلت اوغان میباشی ویا هر چیزی دیگری، ولی آنرا بالای دیگران تحمیل نکن۰

>>>   اهل هرکجا که باشیم بازم افغانی هستیم. افغان یعنی تمامی کسانی که تابعیت افغانستان را دارد.

>>>   عجب مردم هستندیک تعداد که در این کشور زندگی میکنند ولی نامش را قبول نداریم ، مثلیکه کسی آسیابانی کند و مزد نگیرد ، یک تعداد واضح است که از ایران پول میگیرند قسم بخدا است کمه دیپلومات های ما بارها گفته اند این چندتن که گلو پاره میکنند و علیه نام مقدس افغان توطیه میکنند این همه در مقابل مزد باداران شان است ولی این ارمان را به گور ببرند و بس.
کابلی

>>>   ما نباید هویت خود را (افغان یعنی پشتون، پتان...) بر ملیتهای دیگر تحمیل کنیم.

>>>   افغان چه معنى و مفهوم دارد? فرهنگ افغان چه است? زبان پديده فرهنگى است. زبان خود فرهنگ و هنر است. زبان فرهنگ و هنر مى سازد. زبان فرهنگ وهنر را نگه مى کند
1- زبان افغانى چه است?
2- هنر افغان چه است ?
3-غذای افغانی چه است ?
4- موسيقي افغانى چه است?
5-ادبيات نظم و نثر و تياتر افغانى چه است?
6- زراعت يعنى فرهنگ کشاورزى افغانى چه است?
7- سيستم زراعتى و قنات و کاريزسازى که تهداب آبادى و شهر نشينى افغانى چيست?
8- ميتولوژى يعنى اسطوره هاى پيشدادى افغانى چي است?
9- رقصها و ترانه ها و سرودهاى افغانى چيست?
10- فرهنگ باغ سازى و باغدارى افغان چيست?
11- فرهنگ جنگلدارى افغان چه است?
12- آيا افغان فرهنگ شهرنشينى را مى دانند و يا کوچى در شهر?
13- آداب و رسوم و جشنهاى افغان چيست?
14- آثار فرهنگ باستانى افغان چه است?
15- آيا سينا و مولوى بيرونى و على شير نوايى ويا امير خسرو و يا ناصرخسرو افغانى نوشته بودند.
کلمه افغان زخم سرطانى ويا دانه ناسور که بايد با جراحى از ستان خور بريده شده و به پشته سليمان کوه انداخته شود هرکسیکه خودرا افغان میداند دروازه های آريانم به روی شان باز است میتوانند به جايگاه آبايى خود اسراييل و يا دورادور کوه سليمان بازگذشت نمايند. آيا اسراييل آب دهن اوغو را تجزيه و آزمايش ژينى نکرد و نگفت که اوغان ازجمله اقوام گريخته بنى اسراييل اند? آيا سليمان پادشاه اسراييل نبود? شما افغان آنقدر پررو هستيد که کيش و خويش و اصل ونسب تانرا به باد افگان در بالاى سرخ افگان با سگ افگان ومزه سياه و سبز افگان فراموش ى سپرده ايد! ديگر اينقدر "افغان" و "فغان" مه کن!!! شما اوغان از گفتار رفتار و کردار نيک ما سپيدپوشان پاک صفت و ويژه گىهاى ما پاکى و مدارا صفتى سوء استفاده نموده ايد!

>>>   کسی که گفته است هزاره مغول است باید به تاریخ کشور مراجعه کند که هزاره و تاجیک اقوام بومی این کشور است. زبان، مذهب و اماکن متعلق به این قوم شاهد روشن بر این مطلب است. هزاره ها کسی بودند که در برابر مغول مقاومت کردند و توسط مغول ها قتل عام شدند. شکل و قیافه دلیل بر این نمی شود که این قوم مغول است ممکن است برخی از مغول ها در زمان تجاوز به این کشور باقی مانده باشد اما تاریخ می گوید مغول ها بعد از تخریب کشور و شهرها و مناطق مسکونی این کشور همه شان به وطن خود برگشتند و هرگز در کشور ما حکوت به وجود نیاوردند و بعدها مغولان هند که یکی از آنها قبر شان در پارک بابر است بر افغانستان حکومت می کردند. در حالی که مغول در ایران حکومت تشکیل داد. امروز همین مردم بیچاره در این کشور از زمینهای ها اجدادی شان به کنار زده شده و مناطق شان اشغال گردیده و اینک آنان را به مغول بودن و کافر بودن و امثال اینها متهم می کنند و از حربه روانی بر علیه آنان استفاده می کنند. از زمانی که قوم پشتون از پاکستان وارد کشور ما شده است کشور ما از همان روز تا به حال در ابعاد مختلف به قهقرا رفته و تمدن، فرهنگ و علم و همه چیز نابود شده می رود. همین وضعیت امروز را هیچ کسی نمی تواند منکر شود که کشور عزیر از دست چه قومی رنج می برد و چه قومی باعث عقب ماندگی آن شده؟ چه قومی ترور و جنگ و خونریزی را در این کشور ترویج می کند؟ چه قومی قوم گرایی و نژاد پرستی را در این کشور دامن می زند چه قومی خود را از همه برتر می داند و مانند اسرائیل دیگران را آدم به حساب نمی آورند؟ چه قومی در اختیار بیگانگان و دشمنان کشور ما قرار دارد و برای آنان خدمت می کند؟ چه قومی پای انگلیس، شوروی، آمریکا، القاعده، طالبان و پاکستان را به کشور عزیز ما باز کرده و از آنها استقبال می کند؟ چه قومی هنوز هم انحصار طلبی می کند و باز هم می خواهد مناطق دیگری از کشور ما را اشغال نماید و سایر اقوام را مورد تحقیر قرار میدهد؟ مطالب بسیار است اما وقت برای بیان کم است.
زابلی

>>>   حکیمی صاحب
شما که افغان نیستید پس چی ضرورت دارید که در افغانستان زندگی میکنید . بروید تاجکستان و برایش بگو که مه تاجک هستم معلوم شود که برای تان چی مگوید .

>>>   هر کس به جبر و اکرا افغان است
نام سرزمين از سوى انگليس افغانستان است
تا ‌یک نفر اوغان است
اوغانستان در لیلام است
در تمام دنیا مردمش سر گردان است
غنى احمدزى با تقلب کلان اوغان است
تا ‌یک نفر اوغان است در خورستان افغان است
هیروین و تریاکش در دنیا فروان است
در خاک فروشی هم اول در جهان است
انتحار و اختطاف و انفجار هم افتخار هر اوغان است
در نوکری و غلامی مشهور و قهرمان است
در زنستيزى همه جا نمایان است
تا ‌یک نفر اوغان است مردم به فغان است

>>>   در هر کشور که بروی اگر از افغانستان باشی بدون درنگ تو را افغان میگویند و اگر تاجک بگویی فکر میکنند از تاجکستان هستی ، حتی در شوروی سابق وقتی میگفتیم ما تاجک هستیم آنها فکر میکردند این تاجکستان مربوط شوروی هستند. برادران بنام قوم کسی مرا در بیرون از کشور ما نمی شناسد فقط هویت ما افغان بودن ما است.تشکر

>>>   من هم أفغانستاني هستم نه اينكه به نامردي مردم بيگناه را انتحاري كنم و اسم اش را غيرت بگزارام مرد با مرد جنگ ميكند نه مانند اين ... به زن طفل پير جوان حمله ميكنند ، از ان بات خدا ... را افغان نسازد.
علي

>>>   پشتون باني انتحاري چي خوبي دارند بجز كشتن مردم به گناه.
علي

>>>   من برعکس کرنیل ملتانی پاکستان افغانی یا کرنیل طاقت نظر دارم و نظرم صد فیصد درست هم است که/کسانیکه از نسل سگ یا سگ تازی اهلی شده انگلیسی یا افغان نیستند مثلآ یا تاجیک اند ویا هزاره و یاهم ازبیک و ترکمن و بلوچ هندو و نورستانی و پشه ای وغیره غیر افغان اند- اگر خود را افغان میگویند - واقعآ حرامزاده و از نسل افغان یا اوغانهای هندوستانی ملتانی یا همان پشتونهای بیفرهنگ طالب و گلبیدینی وافغانملتی اند.
کابلی

>>>   نظر من پشتون ها بسيار مردم هاي...هستند، همين كه خود را انتحاري ميكنند اين از بيغيرتي... است و او كسي كه خود را انتحار ميكنند جاهيل است مانند ... ، پشتون اگر غيرت داشته باشد مردانه وار جنگ ميكند نه اينكه خود را در بين مردم بيگناه انفجار ميدهند ، خداوند ... مرا پشتون نسازد ولله به كدام جرات خود را پشتون ميگويند فكر ميكنند انتحاري ما را با غيرت جلوه ميدهد نخير اين جاهيل بودن قوم را نشان ميدهد كه چيقدر جاهيل هستيد، در طول تاريخ پشتون مزدور بوده و حالا ميخواهند تذكره را به نفع خود تغير بدهند چي يك نام نيك هم دارند ولله در خارج از افغانستان به نام ...مشعور هستند.
باقي باي فاريب.

>>>   دوستان عزیز. شما به اصل گپ توجه ندارید. اینکه مردم افغانستان همه افغان باشند کار خوب است اما افغان ها باید توانائی این را داشته باشند که خود را افغان بسازند و از افغانیت خویش دفاع کنند. چون این دوستان افغان خود قادر به اجرای این کار نیستند بجای خواهش از دیگران بالای آنها امر می کنند که به بهانه وحدت ملی خود را افغان سازند و از افغانیت دفاع کنند! خلقی ها و پرچمی انقلاب "شکوهنمد" ثور را براه انداختند وقتی در دفاع از انقلاب شان با شکست مواجه شدند، آدم ربائی را در کوچه و بازار شروع کردند و مردم را ربوده و در دفاع از انقلاب شان به چبهات جنگ سوق می دادند. عین این اشتباه را افغان ها تکرار می کنند. شما افغان ها که توانائی دفاع از افغانیت خویش را ندارید، چطور ممنک است دیگران را وادار سازید که از شما دفاع کنند. درج این کلمه بالای اسناد تنها و تنها باعث بی ثباتی های بیشتر می گردد و هیچ فایده ای ندارد.

>>>   نام کشور ما باید پشتونستان گذاشته شود چون پشتون ها اکثریت هستند.
حمیدالله قیومی

>>>   برادلرن اگر میگواید که افغان هویت شما است پختون چی است ؟ پشتون چی است پختون والی چی است ؟ شما مریض هستید از هیچ یک هم به گفته این برادر دفاع کرده نتوانستید و نمیتوانید

>>>   اقای زابلی
اينکه هزاره ها کی واز کجا هستند مربوط به تاريخ دانان است مهم اين است که امروز افغان هستند شما بايد بدانيد که فرمانروای ظالم مغل در باميان شهر غلغلغله نسبت مقاومت مردمی به عساکرخود امر کرد - وقتيکه امشب به خواب ميروم شما همه زنده جانهای اعم از انسان ،حيوان و غيره را طوری قتل عام کرده باشيد که من هیچ صدای نشنوم -- و اين ... مغل همين کار را هم کردن. اين موضوع در تاريخ غرب و شرق ثبت و بالای ان اتفاق است . لذا خواهش اين است هر چه دل تنکتان ميگويد کاری شماست اما به تاريخ نويسان خيانت نکنيد چون پيشرفت امروز کشور مربوط به گذ شته کشور است. مغل ها هرکز اسيای میانه وقاره هند را تا امروز ترک نکردند. صرف به معلومات شما. باز تکرار ميکنم نظريات فاشستیچه از شما ، چه از کسی ديگر چند روز خريدار دارد طويل المدت پرچم داران فاشيست ذليل تنها وبيچاره ميشوند. ناموس تو ناموس من است وطن من وطن تو هست هردوما افغان هستيم. فهميدی

>>>   اين يك نگ است همه را پشتون خطب كني و از طرف ذيگر پشتون نفوس جاهيل هاي پشاوار را با خود حساب ميكنند و خود را به بسيار بيغيرتي اكسريت مينامند هاهاها
علي

>>>   "افغانیت" واژه اى است که عبدالرحمان پژواک درسالنامه کابل در سال ٣٩ خورشيدى نگارنامه پيرامون عادات بدوى و بومى قبيلويى افغانها بيرون کشيد و چون افغان در سالهاى چهل خورشيدى به عنوان شهروند افغانستان سوء تعبيرشد در همين سالها ى چل تا پنجاه خورشيدى به پشتونوالى تغير داده شد. قواعد افغانيت ازسوى عبدالرحمان پژواک جمعبندى شده بود. در اين سال وى واژه پشتونوالی را به کار نبرده بود . عبدالرحمن پژواک از افغانيت و افغانى گفته است . واژه پشتونوالی در سالهاىپس از 1960 در افغانستان مروج داده شد . اين واژه در اروپا اختراع شده بود. اگر نى اين واژه در پشتو وجود نداشت مانند سمنوال و پاسوال و شاروال که پيش از سالهاى چل خورشيدى وجود نداشتند. تا سال 1965 کلمات افغان و افغانيت براى پشتون و پشتونوالى بکار مى رفت. هدف و آرزو و مرام و ارمان حاکمان پشتون و يا افغان اين بود که کلمات افغان و افغانيت همچم پشتون و پشتونوالى را حيثيت فرا قومى دهد و کلمه افغان را حثيت ملى بدهد.
و اما تقلبها ,جعلکارى پى در پى و دروغ گوهى حاکمان افغان نقشه ها و برنامه هاى افغون را نقش بر آب کرد بويژه تقلب پته خزانه - "علامه" عبدالحى حبيبى به گفته خوداش در سال 1944 انتولوژى پشتون (گلچين پشتون) گزيده از گرد آورى آثار اولين شاعران زبان و ادبيات پشتو را که خودشان شاهان هم بودند يعنى شاهنامه پشتو درقندهار "کشف" کرد. شاعران اين گلچين حتى پيش از شاهنامه فردوسى ( قرن دهم تا يازده هم ميلادى ) و رودکى پدر زبان وادبيات فارسى ( قرن نهم تا دهم ميلادى) زندگى مى کردند. به پندار حبيبى ادبيات نوشتارى پشتو پيش از ادبيات نوشتارى زبان فارسى است. "علامه" عبدالحى حبيبى خواست ثابت کند که بلاخره زبان پشتو هم اثرى "شاهنامه گونه" پيدا کرده است که تاريخ نوشتارى کهن تر از "شاهنامه" فارسى دارد !?! پيدايش "علامه" عبدالحى حبيبى پژواک شيپورشادى و کست ( نغاره بسياربزرگ) اين خرسندى درکوهپاره هاى هندوکش به اهتزاز درآمد ازخوشى آن اتن ها برپاشد. درهمين سالهاى دردبستانها وکانونهاى آموزشى ازاين گلچين درس داده مى شد که اين گنج است و باعث ا فتخار افغان ها منظورپشتونها است. اين خوش خبرى را همين "علامه" به جهان داد. وازبخش فرهنگى سازمان جهانى يونکسو نام گرفت درخواست کرد تا اين اثر را بگونه شهکارهاى جهانى مانند شاهنامه فردوسى در ملل متحد درج وبه رسميت شناخته شود. عبدالرحمان پژواک نماينده ديپلوماتيک دولت پشتون درسازمان ملل بود . و کوشش زياد نمود که سازمان فرهنگى ملل متحد اين تقلب را در ميراث فرهنگى بشريت مانند فردوسى و مولانا و سعدى درج و به رسميت بشناسد سازمان فرهنگى جهانى ابرازخوشى نموده و ازدولت پشتون افغانستان که ظاهرخان شاه اش بود خواست که اصل اين انتولوژى را دراختياراين سازمان قرار دهد اين پيدايش به پرده نمايش انجاميد. علامه حبيبى مجبور شد وگفت که اصل اش گمشده است و از او يک کاپى موجود است. ايرانيستکها جهان و بويژه پشتوشناسان از آلمان , اتاليا , ناروى و پاکستان تعقيقات فنى خود را آغاز نمودند.چون اصل اش دراختيار نبود سن رنگ و سن برگ يعنى قدامت تاريخى اين خزانه را نتوانستد تعين و نمايان سازند. اما اين خوش خبرى اندکى پس ازآن به شور خبرى و رسوايى تبديل شد. چرا? اما همين ر فورمهاى گرامرى زبان پشتو بود که دروغ "ادبى" را آشکار ساخت و تقلب اين علامه را بر ملا ساخت چونکه در اين "پته خزانه" از ساختارها و قواعد زبانى پس ازاصلاحات زبان پشتو در سال ١٩٣٦استفاده شده بود. دانشمندان غربى ادعا کردند که دراين اثر از آوازها (دو حرف ځ و ڼ) استفاده شده که هم حرف ځ و هم حرف ڼ درسال ١٩٣٦ اختراع شده است . پس به هيچ گونه نمى تواند اين ثر کهن تر ازاين سال باشد." علامه" عبدالحى حبيبى مجبور شد که اين پته خزانه را به گونه کاپى در سال ١٩٧٥ بيرون کشد و اصل اش را نه . با وجود که زبانشناس لورنس راضى شده بود که همان قسمتهاى که درآن ثبوت براى تقلب پيدا نشده همان مورد قبول دانشمندان قرار گيرد و آن را به عنوان انتولوژى پشتو به رسميت شناخته شود. و سازمان فرهنگى ملل متحد پته خزانه رابررسى نمايد تا در گنجينه ميراث فرهنگى بشرى قرار گيرد اما دانشمندان ديگر ثابت ساختند که ازديدگاه املا و انشا وسبک پته خزانه به يک شيوه ادبى قرن بيستم نوشته شده است . واين نسخه اعتبار ندارد. " علامه" عبدالحى حبيبى به کشور پاکستان فرار کرد واين دروغ وجعل وتقلب از سوى خودشان پنهان و ازسوى ستون پنجم کتمان!!!! نام دولت-کشور افغان که مرادف پشتون و به گفته هندى زبانان ‎‎, پتهان هرگز هويت مليتى و ملى مردمان غير پشتون را بازتاپ کرده نمى تواند. اين نام فقط وف قط بازتاب دهنده “افغان ملت” يعنى همچم اقوام و قبايل پشتون مى باشد. راستى در اطريش و سويس مردم اش آلمانى گپ مى زنند آنها يعنى مهاجر اند از آلمان !!!! پيشينه اقوام و کشورهاى جرمنها قدامت ١٠٠٠ ساله دارد در زمان "وتو ى کبير" برابر به زمان بيرونى و سينا دولتهاى جرمنها از درياى شمال تا به درياى مديترانه بود که نام آن جرمنى آلمانيا فرانکها وانگل زاکس ( نام : رايش روم ملت دويچ ) مانند ايرانزمين ( نام خارجى: رايش پرشا) که از سالهاى قرن ١٩ به بعد تجزيه به کشورهاى گوناگون شد منجمله افغانلند وتاجکستان و اوزبيکستان وغيره .....

>>>   میرویس دروغ گو کجا تحت نام افغانستان که صد و پنجاه ساله است مردم قرنها با هم زیست کردند اگر صادق باشی و تاریخ را خوب بخوانی بفهمی قرنها نام این سرزمین خراسان و پاره تن ایران و اعظم ولایات آن بود که پس از فتنه انگلیس و تجزیه ایران بزرگ افغانستان نام شد.

>>>   نام این منطقه خراسان بوده است که از بزرگترین ولایات ایران بوده است حال هم باید اسم آن خراسان باشد نه اوغانستان پشتون

>>>   بهتر است که نام افغانستان به خراسان تغییر کند و آنوقت قومیت هر کدام را در تذکره درج کنند.

>>>   آقای که گفته ای (اين موضوع در تاريخ غرب و شرق ثبت و بالای ان اتفاق است ). چرا مجمل سخن می گویی؟ کدام تاریخ ؟کدام ثبت؟کدام سند؟کدام شرق وغرب؟کدام اتفاق؟ من نظرم این است که خود شماها بهتر میدانید که چه کسانی بومی وچه کسانی اولاد میر افغانا ویامغل ویا اسکندر مقدونی ویا اعراب... هستند!!! سنگ سنگ این مرز وبوم شاهد این مدعاست که چه کسانی بومی وچه کسانی با لشکر کشی به این سر زمین امدند؟ باید توجه کنی که با مجمل گویی وغیب گویی ره به جایی نمی بری! گپ از روی سند بزن جانا!!! که دوره ای مجمل گویی وغیب گویی گذشته است.فهمیدی؟
رضا غزنوی

>>>   احمد اشرفي نوشنق(اريانا) هستم من از هزاره هاي افغاني بودم كه اكنون در اردبيل ساكن هستم در ايران عملگي كردم الان معلم شدم با نظر شما موافقم

>>>   با کمال تاسف که نويسنده تحقيقات مرحوم پژواک و علامه حبيبی را تا اخر درج نکرده در غير مشکل حل ميشد احتياد هر دو شخصيت حکمروا پرست نبودن پلکه با ارگ مشکلات داشتند اما به تاريخ مشکل نداشتند اشخاص ملی و چندان علاقه به غلامی کسی هم نداشند.

>>>   اين موضوع مثل روز روشن معلوم است كه افغان وپشتون يكي است، همان طوريكه فارسي ودري يكي است. اين جعل كاري ها، كار زمام داران افغان است، كه به خاطر نداشتن تاريخ وپيشينهء تاريخي وفرهنگي احساس كمبود ومحروميت نموده اند وبه خاطرجبيره اين كمبود، دست به همچو جعل كاري هاي ساختگي ومصنوعي زده اند. اين ها نه تنها كه پته خزانه ساختگي تيار نموده اند بلكه نا جوان مردانه به تخريب وتاراج فرهنگ مردمان واقوام ساكن اين سر زمين مبادرت ورزيده اند. نام جاها وآثار تاريخي وفرهنگي مليت هاي ديگر را كه هزاران سال سابقه و قدامت تاريخي وفرهنگي داشته وبه صورت طبيعي وواقعي در امتداد تاريخ از جانب مردمان آن مناطق وجا ها نامگذاري شده بود، عمداً ازبين بردند ونام هاي مصنوعي وساختگي قبيلهء خود را به زبان پشتو كه بدون سابقه وپيشينهء تاريخي مي باشد جا گزين نمودند. به طورمثال شمهء از جنايات واعمال تارجگرانهء نا بخشودني محمدگل مهمند را كه در قسمت ازبين بردن فرهنگ وتاريخ ساكنين اين سر زمين انجام داده است واز سايت وزين خاوران برگرفته شده است نقل مينمايم: محمد گل مومند با همان نیت تنگ نظرانه خود نام های تاریخی کشورراکه هویت مشخص چندین صد ساله در کشورداشتند از تاریخ وجغرافیای کشور نابود کرد وبه جای آن اسم های جدید پشتونی برگزید. این ترور هویتها وتغییرنامهای تاریخی خراسان لکه ننگی است که تا حال برصفحات کارکردهای جفا آمیز آن روزگار او ثبت میباشد. او در ولایت هرات نام تاریخی منطقه سبزوار،که زادگاه دانشمندانی چون مولانا حسین واعظ کاشفی سبز واری بود به" شیندند ونام پوشنگ یا فوشنج را که مهد زایش طاهر پوشنگی، بانی استقلال خراسان زمین بود به" پشتون زرغون" و نام "قره تپه" را به "تورغندی" تغییر داد. (19) این تنها نبود، محمدگل مومند در صفحات شمال کشور نیز دستبردبه نام های تاریخی زد چنانچه در منطقه بلخ نام قریه" چهار باغ گلشن" را به" شینکی"، نام" قلعه چه " را به" اسپین کوت "، نام" ینگی آرق را به "نویکوت"، نام "دکبر جین" را به" شلخی" نام "هزاره چقیش" را به" استول گی "، نام "رحمت آباد" را به "جرگی " نام " یول بولدی" را به "لیندی" نام " ده دراز"را به "غشی" نام" قوش تپه" را به "منگولی"نام "سمــرقندیان" را به" زرغون کوت" نام "حصارک " را به" اوغز " نام"چهارسنگ" را به "سلورتیگی" نام پلاسپوش را به "زوزان " نام "عباد" را" به دیره گی " نام" چهل ستون" رابه"غندان" نام "کودوخانه را به " باندگی" نام "کشک عبدل" رابه " بانده" نام "کول انبو" را به" منده تی" تبدیل نمود. عملکرد متعصبانه، نابخشودنی دیگرمحمد گل مومند که ازعقده و کوچک بینی او علیه زبان فارسی مایه میگرفت، تغییر نام قریه بهاء الدین که به افتخار زادگاه مولانا جلا ل الدین محمد بلخی به اسم پدرش" بهاء الدین " نامگذاری شده بود، به " اشپوله " تغییر داد. دریافت پاسخ به معنی " اشپوله" هنوزهم بالای سر مدافعین نا مسؤل محمد گل مومند سنگینی میکند. تا هنوز هم هیچ یکی از فاشیستان معنی "اشپوله" را در یافت نکرده اند و هنوزهم نمیدانند که این کلمه از کجا گرفته شده است. نام " ایلمانی" را به" وچه ونه" نام سلطان خواجه ولی را به میروندی، نام "باغ وراق" را به " حاجی کوت" نام " زاموکان" را به " کاکاکوت" نام " بنـــگاله" را " به ورخی" نام " آق تیپه" را به "اسپین کی" و در شــــبرغان نام " تخت سلطان " را به" شین کوت" ونام "حسن تابین" را به" غزگی" تبدیل کردند. در آقچه نام " آقچه نمای " را به " بتی کوت" نام " گومک صالح" را به "بتی" نام " بوینه قره" را به " شول گره"، در ولایت سمنـــگان نام قریه " گل قشلاق را به " جوغی" نام " کته قشلاق" را به " جگه بانده" نام "مینگ قشلاق" را به "زندی کوت " نام " لرغان" را به "کلای وزیـــر" نام "جوی زندان " را به "جوی ژوندون" نام دره " زندان " را به دره ژوندون تغییر داد. (20) در دوره استبداد اگر مردم این مناطق نام اصلی وتاریخی آن را بر زبان میراندند مورد اذیت وباز داشت وشکنجه قرار میگرفتند. همچنان اسحاق زی ناقل در جوزجان بنابر هدایت محمد گل مومندمرده های مردم را در مابین خرمن گندم آتش زد. زمانیکه مردم برای شکایت این جنایت اسحق زی نزد خانواده حکمران آمدند حکومت همه شکایت کنندگان را روانه زندان نمود. با سیاست تنگنظرانه محمدگل مومند "کمال الدین اسحق زی" یازده نفر دهقان اوزبیک را زنده پوست کــــــرد. غلام محمد فرهاد نام " کوته سنگی را "که به نام شاعره" بی بی سنگی" اولین زن سیاست مدار کابل زمین پیوند داشت به " میرویس میدان" تغییرداد. درمورد داستان زندگی این زن شاعره کابلی دکتور اسد الله شعور وضاحت داده، مینویسد که "اشعار این شاعره مبارز بدست عبدالرحمن خان افتاد و به غضب وی را در اتاق یا کـــوته" سنـــگی" که در همین محله ساخته شده بود، محــــــبوس کرد. ازآن پـــــس نام این محــــله بنام "کــوته سنگی" از نـام آن زن مبارز شایع گــــردید. او نام" ده بوری "را به " جمـــال مینه " عیوض و نام بخشی از " شاه شهید وسیاه سنــــگ " را به " سید نور محمدشــــاه مینه" ومحـــلی در " ده افشار " را بنام سپین کلی" و " قلعه جرنیل " رابنام " خوشحال مینه " وقستمی از قدیمی ترین نامهای شهـــر کابل را که بنام کوچـــه های" بازار ارگ، خیـــــابان، پــــــل خشتی، کوچه علی رضا خان وشور بازار" یاد می شدند بنام " جاده نادرپشتون" نام گذاری ومحوطه فواره های آب این محل را " پشتونستان وات " نام گذاری کرد. آنطرف تر" پشتنی تجارتی بانک "عرض اندام کرد. بعدترها مکرویان اول را بنام" نادرشاه مینه" ومنطقه وسیع دیگر را بنام " وزیراکبر خان مینه " نام گذاری کردند. فاشیستان با استفاده از ضعف و ناتوانی تاجیکان کابل استفاده کرده، تعداد زیادی از مکاتب شهر کابل را بنام اقوام پشتون نامگذاری کردند که تاریخ هیچ کشور جهان همچو بیدادگریهای نا بخشودنی را ثبت نکرده است.

>>>   نام افغان منحیث نام شهرونان کشور با جعل و ریا و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند پشتو تولنه وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ بدون عدالت اجتماعی واقعی هیچ وحت ملی وجو ندارد۰

>>>   چرا نمیگویند که همه شهروند یک کشور واحد هستم و همه انسانهائی با حقوق مساوی هستیم۰ درین ترفند های به اصطلاح وحدت ملی چرا اینقدر تاْکید و اینقدر حساسیت روی واژه افغان وجود دارد؟ کمی فکر لازم است۰ من نمیخواهم بنام ظاهری وحدت ملی کسی من را فریب بدهد و به اصطلاح روی سرم کلاه بگذارد۰ شما هم بیدار شوید۰

>>>   واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند فاشیست هائی بیش نیستند

>>>   تا افغانها به کشور ما وارد نشده بودند کشور ما کشور بود مهد تمدن و فرهنگ و علم و پیشرفت بود مهد ادبیات دری یا فارسی بود. شعرا و عرفای نامدار و جهانی از این خاک سر برآورده و امروز در جهان از آنان به بزرگی یاد می شوند. اما آغاز پادشاهی این قوم بر کشور ما هه چیز نابود شد. این قوم خود را میراث دار کشور ما می داند باید بدانید کجای تمدن و فرهنگ باستانی کشور با این این قوم تناسب دارد؟ در قرن بیست و یکم بر آنان هنوز بربریت و توحش حکمفرما است چگونه آنان مولوی، ناصر خسرو، خواجه عبدالله انصاری، رابعه بلخی، سنایی، البیرونی، عباس لوگری، ابو شکر بلخی، قندوزی و.. را که قرنها پیش در این کشور زندگی می کردند بر می تابند؟ آنان در عرصه علم و فرهنگ و تمدن و ادبیات حرفی برای گفتن ندارند و چیزی که در طول تاریخ برای آنان اهمیت داشته جنگ و خونریز و ظلم و ستم و مفت خوری بوده است.
زابلی

>>>   واژه "افغان" در ستان به عنوان پيشوند کشور روح حس هويت را انکار مى کند
1- اين پيشوند "افغان" هويت زبانى را انکار مى کند
2- "افغان" هويت مليتى را انکار مى کند
3- هزاره و بلوچ تاجيک و اوزبيک, تورکمن و نورستانى خود را در پژواک و آيينه افغان نمى شناسد.
4- افغان توهين است به پشتون هم چون افغان ناله و فغان معنى مى دهد.
5- کلمه افغان واژه بدون فرهنگ است و در بر گيرنده تمامى فرهنگ وهنرهاى مردمان نيست
6- نام گذارى افغان از سوى ...انگليس شد . و افغان براى شهروند کشور در سال که کشور يک سلطنت مطلقه شاهى ١٩٣٦ و دکتاتورى محمدزى
7- کلمه افغان در سال ١٩٦٤ در قانون اساسى ظاهرخان درج شد بدون که از هزاره و بلوچ تاجيک و اوزبيک, تورکمن و نورستانى و ديگران و پرسان شود حتى از پشتونها هم پرسان نکردند
8- کلمه افغان در سال 2004 در قانون اساسى کرزى درج شد بدون که از هزاره و بلوچ تاجيک و اوزبيک, تورکمن و نورستانى و ديگران و پرسان شود حتى از پشتونها هم پرسان نکردند
9.- کلمه افغان در ستان نقص دموکراتيک است
10- کلمه افغان در ستان نقص حقوق بنيادى بشرى در پيوند به هويت زبانى و فرهنگى است .
11- کلمه افغان در ستان نقص حقوق بنيادى زبان مادرى است
12- کلمه افغان در ستان باعث نقص آثار باستانى و ميراث فرهنگى غير پشتونها شد.
13- کلمه افغان در ستان باعث تخريب و انتحار و انفجار آثار باستانى و ميراث فرهنگى غير پشتونها شد.

>>>   اين يك نگ است همه را پشتون خطب كني و از طرف ذيگر پشتون نفوس جاهيل هاي پشاوار را با خود حساب ميكنند و خود را به بسيار بيغيرتي اكسريت مينامند هاهاها
علي

>>>   به پشتون اصلان ابرو نمانده ديگر اين بيچاره ها چي بگويند، شما به به غني گگ نگاه كنيد كه به چي بيشرمي تقلب كرد اين قوم را خداوند اگر اصلا كند از دست بنده خطا خورده.

>>>   هموطنان گرامی:
افغانستان یک گلزار زیبا است که در جهان مانند ندارد. درین گلزار گل های مختلف به رنگ و بو های مختلف و اندازه های مختلف وجود دارد که این گلزار را زیبا و زیباتر ساخته است. زیبائی ما در وحدت و یکدیگر پذیری ماست. در باغ دیدن یکنوع گل خسته کن است ولو بسیار مقبول باشد. بیائید این تنوع را حفظ نموده و یکدیگر را بپذیریم. بگذارید چند معتصب پشتون و تاجک را که با دامن زدن همچو مسایل هویت خود را زیادتر برملا کنند. ما را خداوند به اقوام و قبیله های مختلف برای شناسائی ما تقسیم کرده است اما فراموش نکنید که محاسبه به حساب قوم و نژاد نیست. و معیار محاسبه تقوی میباشد. اگر شناخت ملی مطح بحث باشد واضحا که من هم مانند شما به یک ملیت بالخاصه مربوط هستم اما اگر شناخت بین المللی ام مطرح باشد من به بسیار افتخار میگویم که افغان هستم.
من یک افغان هستم نه پشتون،نه تاجک، نه ازبک،به هزاره، نه ترکمن....در سطح بین المللی ما همه افغان هستیم که باید در کارت هویت ما انعکاس داده شود. اما جزئیات اینکه مربوط به کدام قوم بالخاصه هستیم در سوابق مشرح ما در ثبت و احوال نفوس درج گردد.
احمد

>>>   جلوگیری از درج کلمۀ «افغان» در تذکره تابیعت می تواند خیانت محسوب شود

>>>   کلمه افغان بانام افغانستان ګره خورده بنا هرکسیکه خودرا افغان نمیداند دروازه های افغانستان به روی شان باز است میتوانند به کشورهای ابایی خود یعنی ایران وتاجکستان بروند افغانستان کشور افغانها است

>>>   من افغان و از افغانستان هستم و هیچ فرصتی را برای نفاق اندازان داخلی و خارجی نمیدهم تا از این طریق ما را از هم جدا کنند.
بدخشانی

>>>   من تاجک هستم، من پشتون هستم، من هزاره هستم، من ازبک هستم، من ترکمن هستم، من بلوچ هستم، من ایماق هستم، .... من افغان هستم و من انسان هستم!!!
احمدالله پنجشیری

>>>   اگر اوغانها یا افغانها همه ای مردم کشور را افغان و شهروند و مساوی میدانند- پس چرا یک هزاره اجازه حکومت نمودن را ندارد- حتی یک تاجیک بنام امیر حبیب الله کلکانی و تاجیکی دیگری بنام پروفیسور برهان الدین ربانی - نتوانست که از شر انگلیس و پاکستان و بالاخره پنجاه کشور دیگر به این سرزمین حکومت نماید و همینکه بقدرت رسید- اوغانا و انگلیسها با تعهدیکه به افغانسازی و حکومت اوغانی ساخت انگلیس درین دوصد سال داشتند- پاکستانیها و اعراب تروریست را همراه با افغانهای مزدور شان وظیفه دادند که این حکومت را ساقط نماید- وقتی زور شان نرسید- انگلیسها و هم پیمانانشان برهبری امریکا با ترور فرمانده مسعود- زیر نام مبارزه با تروریسم یکعده افغانها را با مراتب بلند از جمله نماینده رسمی رییس جمهور امریکا یعنی خلیلزاد- مشاور ارشد نماینده مللمتحد یعنی کوچی غنی -رییس جمهور یعنی کرزی- بابای به اصطلاح ملت؟؟؟ظاهر کل را آوردند و بزور و نیرنگ بالای خراسانیان تحمیل نمودند- حال اگر بازهم انگلیسها -پاکستانیها -عربها -امریکییها و پنجاه کشور هم پیمان شان از افغانستان خارج شوند و خود را درمسایل افغانستان بیطرف بگیرند- آیا افغانها یا اوغانا - روسها یا چیناییها و...یا کدام کشور دیگر را به باداری به کشور ما زیر سلطه یک پشتون یا افغان خاین دیگر نمی آورند؟؟ واضعیست که می آورند و -این پدیده... میراث نیاکان شان است.
کابلی

>>>   بیهوده گویی فقط ضیاع وقت است و کسانیکه همواره از این موضوع استفاده کرده و به نفاق و قومپرستی دامن میزنند به آنها و گفتار شان باید هیچ نوع اهمیتی قایل نشویم.

>>>   من افغان نیستم. من یک تاجیکم و هویتم را از هزار سال قبل از از اوغون ها داشتم .

>>>   من افغان و از افغانستان هستم از دریافت فیس تا شکنجه سخت گیری نسبت به کودکان افغان مدتی است که در ایران افزایش پیدا کرده است. به غیر از موارد قانونی، تبعیض و در مواردی اذیت و آزار این کودکان در مکاتب نیز گزارش شده است.در آخرین نمونه معلم یک مکتب کودکان افغان، دانش ‌آموزان را وادار کرده که دستشان را در سنگ تشناب برده و بعد در دهان شان بگذارند.

>>>   اگر می خواهید بحث اکادمیک و علمی (عاری از احساسات) بکنید ،باید از نقطه آغازین شروع نماید .در اینجا در جریان دو ونیم قرن حکومت قبیلوی و قومی همه چیز به نفع قوم و قبیله خاص جعل شده است و از جانب دیگر واقیعت های هم آگاهانه کتمان گردیده است. کلمه علافه افغانیه برای اولین بار از طرف انگلیس ها در نشست الفنستن سفیر هند برتانیوی،رنجیت سنگ و شاه شجاع (اواسط قرن 19)در پشاور مطرح گردید که در آن انگلیس ها به شاه شجاع وعده دادند که حکومت علافه افغانیه را به وی خواهد داد که جنوب، قسمتی از جنوب غرب و جنوب شزق را در بر می گرفت. اما قطعآ دقیق معلوم نیست که کلمه افغانستان چه وقت ،در زمان کی ، در کدام گرد هم آیی، به اشتراک کدام مردم و در کجا بالای این سر زمین بنام خراسان بود رسمآ نامگذاری شده است که خود بیانگر تحمیلی بودن این نام است که می تواند نمونه ای از سلطه جوئی و عظمت طلبی قوم مشخصی درین دیار است . اگر دوستانی که مبنای حقوقی ،تاریخی و علمی آن را آگاه هستند لطفآ دیگران را هم آگاه سازند. به نظر من بحث روی این موضوع اکنون سودی ندارد افغانستان باشد و یا گورستان دردی را دوا نمی کند. بیائید دست بدست هم بدهیم تا این گورستان را گلستان بسازیم تا نسل آینده ما دمی نفس راحت بکشد. الحمدالله همه مسلمانیم باهم برادریم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است