شروع حکومت وحدت ملی، شروع نا امنی ها در کشور
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۱    ۱۳۹۳/۹/۲۳ کد خبر: 85567 منبع: پرینت

در این روزها افغانستان به ویژه پایتخت آن بیشتر از گذشته مورد حملات انفجاری و انتحارگری قرار گرفته است. در این سه ماه از آغاز کار حکومت وحدت ملی کمتر روزی بوده است که مردم از این حوادث در امان بوده باشند. برداشتن هر گامی از سوی رییس جمهور برای تامین صلح، توسط طالبان با انتحار و انفجار پاسخ داده می شود. قربانی این گونه سیاست های دولت مردان مانند گذشته بیشتر غیر نظامیان یا مردم بی گناه بوده است. پاکستان پناهگاه عاملان این قتل و کشتار هستند. رییس جمهور برای قطع این کشتار اقدام کرد اما پاکستان این در را بر روی وی بست. وزارت خارجه پاکستان گفته است: اگر افغانستان بخواهد از طریق دیگر کشورها به صلح دست یابد این پندار نادرست خواهد بود.

نقیب الله فایق عضو مجلس نمایندگان در برنامه «صد روز نخست» گفت: درد آور است که کابل خونین ترین روزهای خود را تجربه می کند. این خونین ترین روزها در صد روز نخست حکومت وحدت ملی به وقوع می پیوندد، این حالت در قدم اول در شهروندان شهر کابل و بعد مردم افغانستان قطعاً قابل قبول نیست و به هر عنوانی که باشد مردم آن را نمی توانند تحمل کنند. چیزی که به حکومت وحدت ملی بر می گردد این است که مردم فکر می کنند هنوز حکومت وحدت ملی مسوولین امنیتی را ندارد. این خلای بزرگی است. اگر واقعاً رهبران حکومت وحدت ملی آنچنان که تعهد داده اند برای تامین امنیت در افغانستان اراده دارند کار خود را آغاز کنند و خلا را پر کنند. می توانند از همین امشب هر دو رهبر با هم بنشینند و حداقل مسوولین امنیتی و وزرای امنیتی را تعیین کنند. اگر قرار به این باشد که مردم هر روز کشته شوند و رهبران هیچ گونه اقدامی را انجام ندهند، فاصله ی مردم با حکومت وحدت ملی بیشتر می شود و نارضایتی ها به اوج خود می رسد. آنگاه هیچ کدام از این افراد که بتوانند با اینها نزدیک باشند نمی توانند از این حکومت دفاع کنند.

فایق با در نظرداشت تصمیم رهبران ملی در باره نا امنی ها گفت: در رهبران هنوز اراده ای قوی و صادقانه از بعد داخلی وجود ندارد. اگر این چنین می بود این فشارهای کلان و بزرگ رهبران را برای یک ساعت هماهنگ می ساخت. در عین حال تاکید می کنم که شاید خوشبختانه و یا بدبختانه حکومت افغانستان مثل حکومت فعلی پاکستان اپوزیسیون ندارد. اگر در چنین حالتی یک اپوزیسیون منظم وجود می داشت همین اپوزوسیون در یک هفته می توانست این حکومت را سرنگون بسازد و یا براساس حرکتهای مدنی و اعتراضات و یا شکایات مردم حکومت و کارش را موردانتقاد قرار می داد و آنها کارهای خود را اصلاح می کردند.

وی در ارتباط با انتظاری که مردم از حکومت دارند عنوان کرد: مردم از رهبران معجزه نمی خواهند، این را می خواهند که باهم کنار بیایند و کارهای کشور را پیش ببرند. اگر اوضاع کشور اینگونه پیش برود دشمن کار خود را می کند این باعث تنبلی و بی مسوولیتی مسوولین و افراد پایین رتبه ی نهادهای امنیتی می شود. حتی گفته می شود کسانی که از بقایای دولت کرزی هستند در نهادهای امنیتی نقش دارند. اینها خودشان تماشاگر هستند وظایف خود را انجام نمی دهند و می گذارند که حکومت وحدت ملی بدنام شود، سرنگون شود ویا از مردم فاصله بگیرد. بنابراین دستهای مختلف در حکومت جریان دارد. پس وظیفه ی رهبران حکومت است که بیایند و این دستها را کوتاه کنند و کسانی که متعهد به حکومت وحدت ملی هستند و از این حکومت معاش می گیرند شناسایی و با آن افراد جابه جا شوند. تا وقتی ما افراد متعهد به حکومت وحدت ملی را در داخل حکومت نداشته باشیم، مشکل است که با بقایای کرزی بتوانیم امنیت کشور را تامین کنیم.

فایق اقدام فوری برای بیرون آمدن کشور از نا امنی را ضروری دانست و اظهار کرد: وضعیت فعلی این را ایجاب می کند که رهبران تصمیم آنی و استثنایی بگیرند، همین شب ویا همین هفته بنشینند و کابینه را معرفی کنند و بگویند این آغاز تلاشهای ما بود و تلاشهای بعدی هم آغاز می شود. اگر این چنین کاری را انجام ندهند، ضربه ی بیشتر را خود حکومت می بیند. پس اقدامی بسیار جدی و عاجل نیاز است. در حال حاضر از لحاظ روانی نه کسی می تواند از خانه بیرون بیاید و نه امنیت دارد. هر کسی که از خانه بیرون می آید، خداحافظی می کند. در طول سیزده سال قبل مردم این چنین حالتی را تجربه نکرده اند. بنابراین می توانیم بگوییم امنیت به این زودی به وجود نمی آید اما اقدامات اولیه نیازمند است که مردم از رهبران خود بدانند.

وی با توجه به ازدیاد حملات انتحاری در کشور عنوان کرد: در یک ماه اخیر 179 حمله صورت گرفته است که 817 نفر کشته شدند. در سالهای قبل درطی سال این تعداد حملات را داشتیم. پس حملات افزایش شدیدی پیدا کرده است پس اقدامات ما هم باید چندین برابر شود. در افغانستان هیچ اداره ی با صلاحیتی وجود ندارد تا در برابر این مسایل بازخواست کننده و مسوول باشد.

این عضو مجلس پارلمان را در امور امنیتی دخیل دانسته و وظیفه دولت می داند که با مجلس مشورت کند: نیاز است که از مجلس نمایندگان یک استراتژی امنیتی رای بگیرد و بر اساس آن دشمن تعریف شود. نه تعریف من و نه شهروندان و نه رهبران افغانستان تعریف نهایی نیست. نیاز است که از مجلس نمایندگان یک استراتژی امنیتی رای بگیرد و بر اساس آن دشمن تعریف شود تا همه از دشمن تعریف واحدی داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس در پایان عنوان کرد: مذاکرات صلح تا حدودی به پیش رفته است. در این مذاکرات صلح باید مردم نیز مشارکت داده شود اما اینکه ما باید بتوانیم به هر عنوانی و از هر راهی به صلح نزدیک شویم واین مذاکرات را دوام بدهیم. مذاکره هیچ گاه ضرری ندارد. با فشارهایی بین المللی که روی طالبان است آنها ناگزیرند که روی میز مذاکره بنشینند. قبل از این مذاکره تاکید می کنم که آنها حملات خود را ادامه می دهند تا امتیاز بیشتر و دست بالاتر در مذاکرات صلح روی میز داشته باشند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مفکوره ای تعجب آوریست! آقای فایق بخوبی میدانندکه باشعارضدفسادرای گرفته شددرحالیکه تشکیل دولت فاسدبود. حال نیازبه نیروی تازه نفس مفکوره ضدفسادکه درکمپاین شعارمیدادازطرف همین آقای وکیل و سایروکلای ضدفسادانسجام میافت تادولت درتمظیم امورضدفسادآنرابکاراندازد. درحالیکه چشم امیدآقای وکیل ازمذاکرات است درجالیکه سالهاست مذاکرات مسله فلسطین راحل نکرد.پس کجاست آن افرادکمپاین تیم ها که به مردم وعده دادوکجاست وکیل که جانبداران ضد فسادرادرامرتامین امنیت تااداری بکاراندازد. ازوکیل تاوزیرانتقادرایاددارندمگروظیفه وکیل چیست ؟ کاکه گی و لفاظی یاکارسازماندهی امور و رهبری دولت ؟ اگر فرمایشات چوکی وزارت یامقاومت فسادسابق مانع کاراست رضاکاران جانبداران تیم کجاست ؟ اکثریت وکلای محترم هم مارابه لفاظی فریب داده خودمصروف کار شخصی یاسازماندهی نقال کانکورویا وساطت و رفاقت شدندکه هرروزهمان رفیق بازی افرادناقابل کشورراغرق کرده نقال کانکورمحصل فاکولته وفارغ التحصیل نقال هم مامورارشددولت پس آنها برای اداره سالم نرفته بلکه برای فساددایه مهربان شماشده است. اگرصادق راداریدرضاکاربسازیدتادولت درتنظیم امورنفس راحت کشد..
بیطرف

>>>   فساد درین کشور بی در ودر وازه حامی دارد برادران حامد کرزی وقسیم فهیم دوفردیکه بااسناد شواهد ومدارک متهم به سرقت دارائی عامه هستند یعنی کابل بانک را به یغما بردند از جانب شرکای بالانشین شان حمایت میشوند وسبب آموزش فساد در جامعه ما همینها میباشند به نظر صاحبان اندیشه اگر پای حسین برادر قسیم فهیم و محمود برادر رئیس جمهور سابق به دادگاه کشانیده میشد انتباه به قدمه های پائین میگردید
دانش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است