کمیسیون های انتخاباتی چگونه اصلاح می شوند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۳    ۱۳۹۳/۹/۲۲ کد خبر: 85481 منبع: پرینت

با گذشت بیش از 50 روز از کار حکومت وحدت ملی هنوز گامی برای اصلاح کمیسیون های انتخاباتی برداشته نشده است.
رهبران حکومت وحدت ملی در موافقتنامه ی تشکیل حکومت وحدت ملی، برای اصلاح فوری کمیسیون های انتخاباتی تعهد نموده اند اما حال با گذشت 50 روز از عمر حکومت جدید هنوز به این مهم پرداخته نشده است.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی هشدار می دهد هر کسی که در تقلبها و و یرانگری های انتخاباتی دست داشته دیگر در کمیسیون های انتخاباتی جایی نخواهد داشت.
در همین حال مجلس نمایندگان تلاش دارد تا برای اصلاح کمیسیون های انتخاباتی به زودی پیش نویس تحلیل قوانین انتخاباتی و اصلاح ساختارهای کمیسیون های انتخاباتی را آماده کند. اما چرا تا هنوز کمیسیون اصلاح کمیسیون های انتخاباتی شکل نگرفته است و آیا واقعاً حکومت اراده ی جدی برای اصلاح کمیسیون های انتخاباتی دارد؟

فوزیه کوفی نماینده مجلس در برنامه «فراخبر» گفت: یکی از تعهداتی که بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی باید به آن پرداخته می شد، موضوع اصلاح نظام انتخاباتی است. وقت می گوییم اصلاح نظام انتخاباتی موضوع بسیار بزرگی است که شامل اصلاحات در بخش های مختلف می شود و نخستین قدم ها باید برداشته شود.

وی افزود: در جریان هستم که بعضی ها در هر دو دفتر، هم دفتر رییس جمهور و هم رییس اجرایی مرور قانون انتخابات و مرور تشکیل صلاحیت های کمیسیون انتخابات را آغاز کردند تا این مرور منجر به اصلاحات در قانون شود. شاید دلیل تاخیر در این موضوع این باشد که تشکیل حکومت وحدت ملی پدیده ای جدید است و هر دو رهبر باید بیاموزند که باهم هماهنگ باشند و روی مسایل توافق داشته باشند و با تشریک مساعی به تعهداتی که در توافق نامه داده اند عمل کنند.

کوفی برداشت از قانون اصلاح نظام انتخاباتی را اینگونه بیان کرد: هنگامی که توافقنامه هنوز به صورت یک مسوده بود، مدت زمان یک ماه تعیین شده بود که بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی پروسه ی اصلاح نظام انتخاباتی آغاز می شود. برداشت من هم از این مسوده این بود که هر سیستمی که در گذشته پاسخگو نبوده و باعث ایجاد سرو صداها و عدم قناعت طرفین و حتی مردم شده باید اصلاح شود. این شامل نظام انتخاباتی است.

نماینده مجلس اظهار داشت: نظام انتخاباتی در چند بخش تقسیم می شود، از جمله آن اصلاح قوانین است، مهم ترین اولویت حکومت باید اصلاح در قوانین نظام انتخاباتی باشد. چرا که اساس حقوقی و قانونی تشکیل حکومت ملی در شرایط فعلی یک توافق نامه است. ما می خواهیم این اساس را در قانون اساسی پیدا کنیم. به همین دلیل نیاز به ایجاد لوی جرگه بعد از انتخابات پارلمانی در توافقنامه ذکر شده است. پس اگر ما پارلمانی در نتیجه ی همین سیستم ها یا نظام های انتخاباتی غیر پاسخگو داشته باشیم و به دید مردم افغانستان مشروعیت لازم را نداشته باشد، یقیناً جرگه هم می تواند در این موضوع متاثر باشد. در نتیجه موضوع اصلاح نظام انتخاباتی موضوع بسیار مهمی است. چرا که هر یک از سیاسیون امروز ممکن است از آنچه که به ذوق کمیسیون اجرا شود متاثر شوند.

وی ادامه داد: همانطور که گفته شد، در مرحله ی اول باید اصلاح قوانین صورت بگیرد. در این مورد دیدگاه های متفاوت در مجلس وجود دارد. این دیدگاه ها در مورد این است که آیا پارلمان افغانستان صلاحیت بحث روی قانون انتخابات و سایر قوانین صلاحیتهای تشکیل کمیسیون انتخابات را دارد. آیا مجلس این صلاحیت را در این شرایط که بر اساس همین قانون انتخابات فعلی کمتر از یک سال به انتخابات پارلمانی باقی مانده است، دارد. در قانون اساسی صراحتاً تذکر داده شده که در یک سال اخیر کار شورای ملی، قانون انتخابات و مسایل مربوط به انتخابات نمی تواند شامل برنامه شود. اگر این صلاحیت در پارلمان می بود، باید زمانی بسیار طولانی طی می شد، به یاد بیاوریم در دوره ی قبل وقتی این قانون به پارلمان آمد، بیشتر از سه ماه در کمیسیون ها و بحث با نهادهای مدنی سپری شد.

فوزیه کوفی تصریح کرد: اگر این موضوع به پارلمان هم آورده نشود، راه های حقوقی دیگر داریم. این است که براساس توافقنامه هر دو رهبر حکومت وحدت ملی به تعداد مساوی افراد نخبه و حقوقدان را به کمیته ای مشترک معرفی کنند. این کمیته پیش نویس قانون را آماده کند و اصلاح در قوانین به وجود آورند و به وزارت عدلیه تقدیم کنند.

من به این دلیل می گویم که این کمیته تشکیل شود که در اول اینکه توافقنامه است و هم اینکه این کمیته از لحاظ سیاسی نظرات را شامل قانون بسازند و وزارت عدلیه از لحاظ تکنیکی بررسی کند و بعد توسط فرمان تقنینی می تواند نافذ شود. این کوتاه ترین فاصله برای این کار است. تا به تعهد گفته شده تا ماه ثور عمل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه ی موضوعات مربوط به اصلاح کمیسیون انتخابات باید در قانون انتخابات اصلاح به وجود بیاید. خوب است که از مجرای قانونی با شامل ساختن دیدگاههای متفاوت سیاسی باشد. اگر ما فکر می کنیم که قوانین فقط بعد حقوقی را دارد ما به عنوان سیاسیون در پارلمان چه می کنیم، چرا در پارلمان هستیم، هستیم که هم بعد حقوقی قضایا را در نظر بگیریم و هم بعد سیاسی آن را در نظر بگیریم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ... به این زن مافیایی کشور ما فوزیه کوفی

>>>   بدخشانی ها شروع کنند به تهمت وتخریب هموطن خود این فرصت دیگر میسر نمیشود!!

>>>   خانمک قاچاقبر تو وبرادران ظا لم تان از دست سر مردم بیچاره مردم بدخشان بردارید بس است انقدر خدمت که به فامیل قاچاقبر تان کردید که نواسه ها تان را بس است

>>>   فوزیه جان یک شخصیت فرهنگی وسیاسی کشور است که بنده بوجود اش افتخار می کنم واز دوستان می خواهم تا ازتهمت بی جا بر این شخصیت بزرگ ملی اجتناب ورزند.
وحید

>>>   کوفی صاحب، دمت گرم وبختت روبه اقبال باد.

>>>   قاجاقبر یعی قاتل مردم ؛ بنابران وین خانم قاتل هزاران تن از مردم افغانستان است.
ثریا
هرات

>>>   تاوقتی نظام انتخاباتی اصلاح نمیشود تا زمانیکه برای کاندید شدن یک معیار مشخص نباشد در دور ګذشته انتخابات پارلمانی مریم کوفی هم خوده کاندید کرد وبرنده شد . تورابه خداقسم خانم فوزیه کوفی!!! که کدام روز مریم کوفی بخاطر ثواب هم مکتب رفته و حال لیسانس خوده معرفی میکند بعد از برنده شدنش در انتخابات پارلمانی ګذشته تاحال رابطه نزدیک با فضل احمد معنوی دارد حتی رفت امد های فامیل شان هم وجود دارد ... فکرمیکنم مردم حال همه چیز میداند

>>>   تازمانی که اب از سر خیط باشد تا پایان خیط است تا زمانی که مفسدین در رآس قدرت قرار دارند فاسید ترین افرادی زیر بغلی خود را انتصاب میکنند و تا زمانی که یک دولت انقلابی ملی عادل روی کار نیاید با این همه معامله گری ها بادا بادا چنین بادا .
سیفی

>>>   کوفی جان خوبی شاد باشی

>>>   کمیسیونهای انتخاباتی وقتی اصلاح میشوند که قاچاقبران مواد مخدر از کوف اب و مملکت نابود شوند.

>>>   محترم کوفی درمورد بازنگری قوانین کمیسیون مستقل انتخابات بهترین نظریه را ارائه نموده اند امیداست مطابق آن اجراآت صورت گیرد،بازهم میخواهم تهمت زدن به یک شخصیت عمل عاقل نمیباشد امیدوارم ازتحریرکلمات دروغین وبی بنیاد ابا ورزید .
حیدری ازکشم بدخشان

>>>   از ضروریات اولیه به منظور اطمینان دهی به مشارکت کنندگاه انتخابات، تغییر دقیق و کامل قوانین و اعضای کمیسیون انتخابات است.
جواد از غزنی

>>>   کسانیکه میگن قاتل میتوانند ثابت کنند؟نمیتوانند اسم خودرابنویسند،پس منکه خارج ازکشورهستم اصلاباورنمیکنم.خانم فعال سیاسی فرهنگیست مستحق وزارت. بااقای حیدری موافقم.
محمد ازتهران

>>>   تنظیم جمعیت انصاف داشته باشد که ولایت بدخشان را میراثی نسازد . بدخشان شخصیت های بانام و نشان دارد که آنها باید در بدخشان ولایت کنند تابکی در ولایت بزرگ بدخشان عناصر مفسید و دزد در اداره ولایت به شمول والی بدخشان که نیم زمین های آنرا با شاروال بدخشان حانه جورکرده اند که این اداره بدخشان مفسید ترین اداره میباشد و حتی یک میل سلاح را از ولسوالی ها جمع نکردند. تابکی والی فرمایشی در بدخشان باشد .
واقع بین

>>>   از همه دوستان صمیمانه درخواست می نمایم تا بدون اسناد ومدارک بالای کوفی صاحب عزیز تهمت نبندند اگر می گوئید قاچاقبر است چه چیز را قاچاق کرده و در کجا تهمت زدن بی جا کار خوب نیست بااحترام
وحید پروانی

>>>   اقای وحید نام توهم شریک کارو بار هدایت الله کوفی هستی اتمن که خوده با ناخبری میزنی افتاب به دوانګشت پت نمیشه این ګپ که چی را قاچاق کرده برو ازهدایت الله کوفی که درمحبس است پرسان کو و ازخود خانم فوزیه کوفی که در عیش نوش به سر میبره

>>>   دوست عزیر بی نام جرم در شریعت اسلام ونیز در قوانین نافذه کشور جرم عمل شخصی است اگر برادرش جرمی را مرتکب شده باشد جزیاش را می بیند همچو جرم ها هرگز به کوفی صاحب سرایت نمی کند .
بااحترام وحید پروانی

>>>   اقای وحید ! من به ګفته شما موافق هستم که جرم عملی شخصی است : اګر حمایت فوزیه کوفی و مریم کوفی نباشد باز هدایت الله کوفی هرګز دست به قاچاق موادمخدر و صدها مورد اوباشی نمیزد قوانین نافذه کشور این را هم ګفته که حمایت کننده جرم و قاچاق بران بزرګ جزا یک سان دارد . تو چرا قاچاف مواد مخدر کرده نمیتوانی!!! بخاطر که حمایت کننده نداری . کوفی ها از پروان یګان وقت میګذرند اوهم بخاطر چکر میروند به سالنګ و پنجشیر دیګر به مردم پروان کار نداره . بیا ازیک شهروند بدخشی پرسان کن که وضعیت ازچی قراراست .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است