کسری بودجه موجب یاس و ناامیدی
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۶    ۱۳۹۳/۹/۱۹ کد خبر: 85350 منبع: پرینت

مجموع بودجه‌ی ملی سال آینده در افغانستان ، ۴۵۷.۸ میلیارد افغانی، معادل ۸ میلیارد دالر در نظر گرفته شده که ۲۷۵ میلیارد آن عادی و ۱۸۳ میلیارد آن به بخش انکشافی اختصاص یافته است. بودجه‌ی ملی سال مالی ۱۳۹۴ از طریق عواید داخلی و کمک‌های خارجی تأمین می‌شود. این بودجه برای ۶ ماه نخست سال مالی ۱۳۹۴ درنظر گرفته شده است اما این بودجه هنوز به مجلس نمایندگان آورده نشده است. این تاخیر چه اثراتی را درکشور خواهد داشت؟

صادقی زاده نیلی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «نیمه روز» گفت: طبق قانون اساسی باید یک ماه قبل از پایان سال مالی بودجه در مجلس نمایندگان آورده شود. آوردن بودجه متفاوت با دیگر قوانین است. که ابتدا به مجلس سنا و سپس به مجلس نمایندگان وارد خواهد شد اما تا به حال که دو هفته به پایان سال مالی مانده است هنوز بودجه جهت معرفی به مجلس نیامده است و هنوز در مجلس سنا است. این تاثیر خود را خواهد داشت چرا که هر لحظه و هر زمان برشرایط فعلی افغانستان تاثیرگذار است. اگر بودجه دیر تصویب شود به این معناست که کار پروژه ها دیر آغاز می شود و کارهایی که باید در افغانستان پیش برود پیش نخواهد رفت. این بودجه شامل بودجه ی انکشافی و عادی است. بودجه ی عادی شامل مخارج روزمره ی دولت و معاشها و بودجه ی انکشافی شامل پروژه های ساخت و ساز برای آبادانی کشور است.

وی وابستگی بودجه را بطور ضمنی بر خارجی ها مشکل آفرین دانسته عنوان کرد: همه ساله بودجه مشکلات زیادی دارد، یکی از مشکلات بودجه کسری بودجه است. به هر اندازه ای که کسری بودجه داشته باشیم، به این معنی است که پروژه ای انجام نخواهد شد. اجرا نشدن پروژه ها باعث یاس و ناامیدی مردم خواهد شد باعث تفاوتها و عدم عدالت می شود. چرا که در مناطقی که وعده داده می شود بودجه کسر می آید و پروژه عملی نمی شود. منابعی که پروژه های افغانستان را تامین می کند، یکی منابع داخلی هستند و دیگری منابع خارجی. کسری بودجه های داخلی قابل پیش بینی است اما بودجه های خارجی قابل پیش بینی نیستند. بر اساس وعده های خارجی ها بودجه تنظیم می شود و برای نمایندگان مردم ارایه می شود. نماینده ها آن را به مردم خود وعده می دهند وهنگامی که خارجی ها به وعده ی خود عمل نمی کنند ما بازهم دچار کسری بودجه می شویم.

نیلی کمک های جهانی را در یک دسته بندی ارایه کرده گفت: کمکهایی که جامعه ی جهانی به افغانستان می کنند، سه نوع دارد. اولی کمکهای در صدی بسیار پایین است. آن را شامل بودجه ی ملی افغانستان می کنند، حکومت افغانستان در جایی که لازم بداند از آن استفاده می کند. قسمت دیگر کمکهای غیر اختیاری است. آن را در اختیار افغانستان قرار می دهند اما در پروژه ای مشخص، محل مشخص و در جای مشخص باید به مصرف برسد که حکومت افغانستان قادر نیست که در آن تغییری به وجود بیاورد. اینهم قسمت اعظمی از کمکهای خارجی را در برمی گیرد. قسمت دیگر کمکهای خارجی کمکهایی است که خودشان در افغانستان انجام می دهند، بدون هماهنگی و بدون اینکه آن را در اختیار حکومت افغانستان قرار بدهند. پروژه هایی را خودشان به پیش می برند و فقط یک گزارش به افغانستان می دهند.

این نماینده مجلس قسمت اعظم بودجه را وابسته به خارجی ها دانسته اظهار داشت: بودجه ملی 32 درصد از عایدات داخلی است 68درصدآن از کمکهای خارجی تامین می شود، پیش بینی شده که در سال آینده هم وضعیت به همین منوال خواهد بود.

وی مصرف عمده بودجه گذشته را در کمپاین های انتخاباتی ذکر کرده افزود: ما هنوز به این درجه نرسیدیم که حداقل بودجه ی عادی خود را تامین کنیم. خیلی از ماموران حکومتی به درستی معاشهای خود را دریافت نکرده اند. یا عواید به درستی جمع آوری نشده است، یا اگر درست جمع آوری شده است، در جاهایی که نباید مصرف شده است. یکی از اتهاماتی که وارد است این است که در کمپاین های انتخاباتی مصرف شده است.

نیلی حاکمیت فعلی را حریص تر از حکومت قبلی دانسته شعارهای زمان تبلیغات انتخاباتی دو نامزد ریاست جمهوری را انتقاد کرده گفت: مصارف بسیار هنگفت و سخاوتمندانه ای که در حاکمیت فعلی روی دست گرفته شده است واقعا برای افغانستان کمرشکن است. مصارف دفاتر معاونین رییس جمهور در دوران آقای حامد کرزی 3 میلیون افغانی در ماه بود اشرف غنی آن را به 5 میلیون افغانی رسانده است. در این روزها از طریق ارگ ریاست جمهوری موترهای زره دار بسیاری خریده می شود. کمکهای خارجی که برای کسری بودجه واریز می شود به این مصارف می رسد. این سفره ای است که جناب رییس جمهور پهن کرده است، تا ماموران جدیدش بخواهند دفاتر خود را تجهیز کنند و تا موترهای زره دار برای خود بخرند چهارسال تمام می شود و مردم افغانستان همچنان در حوض خشک بازی خواهند کرد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب نمايند ه چندين سال است که شما وامثال شما نماينده مردم هستید خانه ملت را در دست دار ید بفرماید شما هاچه کار کردید ایا نمی توانید مسئولین که مسفد هستند را استحضا کنید واگر نمی توانید خود شما دراعتراض به چونین بی عدالتی ها استعفا دهید

>>>   مایوس نباشید چند روز بعد وزرا را معرفی میکنند میتوانید مشروط به آنها رای بدهید وخود را خود کفا بسازید

>>>   برای دولت فرقی نمی کندکه نزدیک 50درصدآن رامصرف نتواند.حتی ازبودجه سال گذشته تانیمه سال مصرف کند.نکته آخرتاکید مجلس برعایدات داخلی ومالیاتهاوعوارض ازبخشهای بسیارتشریفاتی وکالاهاوخدمات لوکس ویاوارداتی غیرضرور است وبه جای آن حمایت قانونی ازتولیدات کالاهای داخلی باشد .
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است