حاکمیت در مقابل آمریکا بی کفایت است
دولت افغانستان با همکاری آمریکایی ها لطیف الله محسود را به پاکستان تحویل داده اند تا نوعی خوش خدمتی کرده باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۳    ۱۳۹۳/۹/۱۹ کد خبر: 85349 منبع: پرینت

در اکتبر سال گذشته زمانی که نیروهای امنیتی افغانستان لطف الله محسود یکی از فرماندهان طالبان را برای تحقیقات بیشتر به‌ منظور دسترسی به اطلاعاتش به کابل منتقل می‌کردند نیروهای ویژه آمریکایی در ولایت «لوگر» موتر حامل وی را متوقف نموده و محسود را با استفاده از زور در اختیار گرفتند. مشاور امنیت ملی وقت اعتراض شدیدی کرد اما دانفورد فرمانده وقت نیروهای آمریکایی به رییس ‌جمهور افغانستان گفت: به دلیل این که محسود دستانش به خون شهروندان آمریکایی آلوده است نمی‌توانیم وی را به شما تحویل دهیم.
گفته می شود این عمل آمریکایی‌ها نقض قانون اساسی افغانستان است و تحویل این رهبر طالبان به پاکستان در پی سفرهای مقام های ارشد نظامی پاکستان به آمریکا و در راستای توافقات میان آمریکا و پاکستان انجام شده است.

احمد سعیدی می گوید افراد مهمتری از لطف الله محسود در میان افراد تحویل داده شده بودند: این تنها لطف الله محسود نیست که تحویل داده شده است بلکه دو نفر دیگر که از این فرد مهمتر بودند به نامهای عزیز عرفات و دیگری محمد جعفر در یک روز با لطف الله محسود تحویل داده شده اند. عزیز عرفات کسی است که به خاطر وی والی لوگر کشته شد، ابتدا والی لوگر وی را دستگیر کرده بود و سپس به خاطر رهایی این فرد حادثه ای رخ داد که در این حادثه والی لوگر کشته شد.

این آگاه امور سیاسی پیرامون تحویل لطف الله محسود به آمریکایی ها افزود: هنگامی که لطف الله محسود در لوگر به چنگ ماموران امنیتی افغانستان افتاد نیروهای آمریکایی آن را از چنگ نیروهای ما درآوردند. چندی قبل هم عزیزعرفات را از نیروهای ما گرفتند. فرد دیگری به نام اسلام پور که همراه آنها بود هنوز به پاکستان تحویل داده نشده است که به زودی به آنها تسلیم می شود. لطف الله محسود به نحوی با دولت افغانستان همکاری داشته است. علاوه بر این با آمریکایی ها نیز به طور غیر مستقیم همکاری داشته است.

وی عکس العمل دولت افغانستان در قبال این موضوع را اینگونه بیان داشت: سخنگوی رییس جمهور گفته است که ما از تسلیم لطف الله محسود آگاهی نداریم. این حرفی دروغ است. این افراد از طریق کابل توسط موتر به ترخم برده شدند، دولت افغانستان هم باخبر است. این کار قطعاً بدون تفاهم دولت صورت نگرفته است. در زمان حامد کرزی آمریکایی ها لطف الله محسود را از نیروهای امنیتی کشور به زور گرفتند. حکومت افغانستان از زندانی شدن آنها در بگرام در جریان بود.

سعیدی، حامد کرزی را مقاوم تر صبور تر از اشرف دانسته عنوان کرد: اگر حامد کرزی در حال حاضر رییس جمهور می بود حاضر نمی شد لطف الله محسود را بدون قید و شرط به پاکستانی ها تسلیم کند. این فرد یکی از افراد حلقه ای است که نفر اصلی آن بیت الله محسود از گوانتانامو رها شد. حکیم الله محسود مفتی ولی رحمان و سپس قاری حسین و بعد از آن لطف الله محسود از افراد این حلقه است. اینها کسانی بودند که علاوه بر اینکه به منافع افغانستان ضربه می زدند دو چندان به منافع پاکستان نیز ضربه می زدند. گفته می شود اینها به نحوی نوعی همکاری با دولت افغانستان دارند.

وی با متهم کردن دولت افغانستان در آگاهی از سپردن لطف الله محسود به پاکستان گفت: سپردن این اشخاص به پاکستان از طریق آمریکایی ها که بدون شک دولت افغانستان هم در جریان است. از یک طرف می تواند رابطه ی هند و افغانستان را خدشه دار بسازد. بدون شک لطف الله روابطی غیر مستقیم با هندوستان هم دارد.

این دیپلومات پیشین در پاکستان حاکمیت موجود را بی کفایت دانسته اضافه کرد: تحویل لطف الله محسود به پاکستان نشان از بی کفایتی حاکمیت موجود در صورت خبر نداشتن از موضوع است. بعد از این هر طالبی که می خواست با دولت افغانستان همکاری کند با تسلیم کردن لطف الله محسود منصرف می شود. دیگر کسی از آنها تسلیم نمی شود چرا که در این صورت دولت افغانستان آنها را دو دسته تحویل می دهد. ما محبوسانی داریم که همه طالب افغان در پاکستان هستند هیچ گاه دولت پاکستان آنها را به ما تسلیم نکرده اند. باز هم به یقین می دانم که دولت افغانستان با همکاری آمریکایی ها لطف الله محسود را به پاکستان تحویل داده اند تا نوعی خوش خدمتی کرده باشند.

سعیدی در ارتباط با این گونه حرکتهای شتابزده حکومت گفت: حکومت وحدت ملی جوان و بی تجربه است. حرکت هایی که در سیاست خارجی در این اواخر انجام می شود معقولیت ندارد. این حرکت ها می تواند ما را قربانی رقابتهای منطقه و فرامنطقه کند. افغانستان همین لحظه به سمت قربانی شدن برای کشورهای منطقه می رود. یعنی هندوستان این امتیازی را که حکومت ما به پاکستان داده هرگز تحمل نمی کند و نیروهای امنیتی ما که مصروف کار بودند و امثال لطف الله محسود را به دولت تحویل می دادند می توانند با چالش مواجه شوند و بی انگیزه شوند، در نتیجه انتحار و انفجار بیشتری صورت می گیرد. آمریکا با افغانستان بازی خاینانه ای کرد و دولت افغانستان هم از آن استقبال نمود. سیاست بسیار خامی بود و بسیار جای تاسف دارد.

وی با توجه به وابستگی بیش از حد دولت جدید به آمریکای ها افرود: امتیاز و ارزشی را که حکومت وحدت ملی به آمریکایی ها می دهد و این تسلیم طلبی هایی که به آنها می کند، هیچ گاه حامدکرزی نداشته است. حکومت وحدت ملی بر این عقیده است که بدون آمریکایی ها شاید زندگی ما همه جانبه نباشد. با این کارها دولت وحدت ملی دو راه دارد یا به مردم افغانستان تکیه کند و یا خود را تماماً به آمریکایی ها بسپرد. با شیوه ی اول باید ما مردم را با خود داشته باشیم، ملت را با خود داشته باشیم، از احوال مردم آگاهی داشته باشیم، هر چقدر که ما به آمریکایی ها اعتماد کنیم بازهم باید حاکمیت ما استقلال داشته باشد. با این کاری که انجام شد به زودی خواهیم دید که پاکستانی ها اسرار زیادی درباره ی افغانستان از لطف الله محسود و همکارانش به دست می آورند.
حکومت افغانستان پس از این تعداد دیگری را هم به پاکستان تسلیم می کند و تعداد دیگری هم از گوانتانامو تبادل می شود و این جنجالهای دیگری را هم پشت سرش خواهد داشت.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من نمیدانم که مسأله این تروریست محسود را چرا اینقدر مهم ساخته اند. در کدام اقدام خود امریکا درین 13 سال از حکومت یا از مردم افغانستان مشورت خواسته یا منافع کشور مارا مد نظر گرفته است که در موضوع یک تروریست از حکومت افغانستان مشورت میخواست؟ فلهذا، اینقدر مظلوم نمائی را باید کنار گذاشت. به واقیعت ها باید اعتراف کرد. یک کشور اشغال شده و یک حکومت دست نشانده نباید ادعای خودمختاری کند. هرچه بادار صلاح بیند، همان کند!

>>>   از یک اروپای سوال کردم که شما چرا به افغانستان برای کار میروید در حالیکه در اروپا ماهانه درامدی خوبی دارید . او بطرف دوستش که در پهلویش نشسته بود خیره شد و سرش را تکان داد گفت . پول که ما در افغانستان بدست می اوریم در اروپا این مقدار پول را در خواب هم نمیبینیم و درعین حال کارهای مهمتر دیگر هم داریم که انجام میدهیم. اما من منظورش از کارهای مهمتر را نفهمیدم و او هم نگفت .
افغان

>>>   جان من میدانی وخود را به نادانی زدی
دریک کشور تحت اشغال توقع بردن از یک دولت اجنت ودست نشانده کارعبث وبیهوده خواهدبود اگر سعیدی صاحب بگویند که نه برادر کشور ما ازاد است ونیروهای خارجی دارد اهسته اهسته کشور را تخلیه مینمایند وحکومت انتخابی داریم ومردم ما سرنوشت خود را خود تعییتن نموده اند؟ اول اینکه سعیدی صاحب این حرف ها را نخواهند گفت وبا من موافق اند که اگر نیروهای خارجی ازینجا بیرون شده اند ویا میشوند فوج منظم یک ملیونی که حافظ منافع انهاست در چند قدمی ماقرار دارد وباز 500000 نیروهای داخلی را اینکه معاش میدهند واذوقه میتوانند به منافع انها کار کنند گذشته ازین ها انتخابات انها را دیدیم بازور وتقلب شخص مورد نظر شان را بنام دموکراسی برما تحمیل نمودندتمام معیار های انها را از همین انتخابات شان قیاس نماید و اگر انها در قرار دادهای خود صادق اند بعد از امضا

>>>   خود این اقا اجنت پاکستان است حال باز این آن میگوید

>>>   همان ضرب المثل عامیانه که دزد وخاین ازهمگی کده پیشتر صدا بلند میکند که دزد را محکم بیگیر با سعیدی ودیگران صدق میکند.
خداوند شمارا به غضب خداوند گرفتار کند

>>>   یاهو !
به آقای سعیدی و کسانیکه همچو آقای سعیدی در مورد افغانستان می اندیشند !
آقای سعیدی ! اگر شما اشغال افغانستان را یک پدیده
آنی و تصادفی پنداشته اید ، بخطا می روید .
افغانستان بقرار یک طرح منظم واز قبل سنجیده شده اشغال شده است که یک برخ این حقایق از تعامل دولت
مردان سیاسی امریکا وشرکا اش در طول 14 سال با دولت مردان افغانستان وپاکستان روشن می شود .
ارگانهای مهم سیاسی ، نظامی واقتصادی کشور ما در تحت قیمومت اجنتها قرار دارد و قرارداد پیمان امنیتی دست
امریکاییها را در همه شؤن فراخ وآزاد داشته که نتایج وزیان های آن در دور حکومت وحدت ملی بزودی آشکار خواهد شد .
حکومت ورهبری بدست امریکاییها است ، دولت مردان دست نشانده از خود در امور سیاسی ومعاملات اقتصادی
کلان اراده ندارند ، هر چه دستور بگیرند ، باید اجرا نمایند .
عبدالله نیازی

>>>   من بانظر جناب سعیدی موافق هستم بدون درنگ تسلیمی لطف الله محسود یک ضربه بزرک به حاکمیت ملی مازده وقتیکه دولت میگوید که ماخبر نداریم پس چرا خود را بعنوان رهبران کشور خطاب میکنند آیا این حرف هایکه میگویند ما خدمت گار مردم هستیم پس دروغ میگویند صرف بخاطر گرفتن قدرت ورسیدن به قدرت است امریکا هدفش صرف farword policyیارسیدن به هدف است انها بخاطر منافع ما هیچ وقت منافع اندک ترین افراد خود را به خطر نمی اندازد چی رسد به منافع دولت. وخطاب من منحیث یک جوان برای دولت این است آن دوراه را که آغای سعیدی برای دولت پیشنهادکرد این است که باید دولت پشتوانی مردم یا ملت را دشته باشد اگر یک دولت به هراندازه که ثروتمند وتجهیز باتمام وسایل تکنالوژی روز باشد حمایت دولت را نداشته باشد اودولت حتما شکست راتجربه خواهد کرد. به امید روزیکه رهبران ما رهبران واقعی شوند ویک افغانستان خودمختار ومترقی داشته باشیم. ومن الله توفیق


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است