اسمعیل یون بانی توقف توزیع شناسنامه های الکترونیکی
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۰    ۱۳۹۳/۹/۱۹ کد خبر: 85348 منبع: پرینت

یک منبع از بخش مطبوعات ریاست جمهوری به خبرنگار افتخاری ما گفت که هفته گذشته اسماعیل یون که از وی به عنوان یکی از سران متعصب زبانی پشتون نام برده می شود، طی دیداری با رییس جمهور اشرف غنی، از وی خواسته است تا توزیع شناسنامه های الکترونیکی جلوگیری کند.

هرچند رییس جمهور در ابتدا این امر را نپذیرفته است اما به وی قول داده تا نهایت تلاش خود را در زمینه تعدیل این بنماید.

اسماعیل یون و جنرال طاقت از جمله کسانی هستند که دیگر اقوام را در افغانستان مهاجر می دانند و این سرزمین را مختص قوم پشتون قلمداد می کنند.

پس از این مذاکره، قانون شناسنامه های الکترونیکی به دادگاه عالی فرستاده شده است تا این دادگاه بتواند راه حلی بر این مساله بیابد.

قانون شناسنامه های الکترونیکی پس از گذر از مراحل هر دو مجلس توسط رییس جمهور قبلی توشیح شده و قابل اجرا می باشد اما یک تعداد از متصبان پشتون مخالف این موضوع بوده و درج کلمه افغان رادر شناسنامه های الکترونیکی لازم می دانند.

در همین حال اعضای مجلس با نگرانی از توقف روند توزیع شناسنامه های الکترونیکی ابراز می دارند که هرگونه تخطی از قانون توزیع شناسنامه های الکترونیکی تخطی محسوب می شود و رییس جمهور و دادگاه عالی حق تعدیل این قانون را ندارند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی هر قانون خلاف قانون اساسی از مجلسین تیر شود وان خلاف ارزو مردم وملت باشد ریس دولت منحیث صلاحت وظیفی و محافظ قانون اساسی حق دارد ان را دوباره معطل قرار داده و نظر قضا را در رابطه به تخطی های موجوده دوباره منعکس ساخته واصلاح را به وجود ارد.

>>>   اگـــــــر اخــتـــیــار از اسمعیل یون باشد او تذکـــــــره پاکستان را میگیرد نه از افغانستان را

>>>   من که تاجک هستم هرگز قبول ندارم به زور نام پشتون یعنی افغان ملیت من ذکر شود

>>>   شما خبردارید که پول افغانستان ملی نیسد باید توسط نمایندگان مردم ملی شود یعنی به دوزبان نوشته شود سرود که ملی نیست باید ملی شود به دو زبان سروده شود انشاالله این گونه میشود روی خودفروشان سیا میشود
نوروزی

>>>   همچو اشخاص معتصب قومگرا نوکران استخبارات بیگانه چون اسماعیل یون وجنرال طاقت نمیتوانند به مرام شوم خود نایل گردند هنوز ملت زنده است وقوم های بزرگ تاجک وهزاره وسایر اقوام دیگر این اجازه را به هیچکس نمی دهد که نظر فاشیستی را در کشور ما پیاده کنند قبل روی این موضوع جروبحث زیاد در پارالمان کشور وجامعه مدنی و مردم از طریق رسانه ها صورت کرفته بود وسر انجام نتیجه ان چنین شد که به نوشتن کلمه افغانستان همه به توافق رسیدند پس این منافقت ودرخواست بی معنا تفرقه انگیز اسماعیل یون وجنرال طاقت چیست هدف انها واضح است تفرقه اندازی بین ملت وبدنام کردن حکومت وحدت ملی و خوشحالی دشمنان وطن ومردم چیزی بیش نیست ریس جمهور غنی ونه دادگاه عالی و هیچکس دیکر این صلاحیت را ندارند تا نظر دوتن فاشیست شناخته شده نوکر اجنبی را به منصه اجرا قرار دهند اگر تجزیه افغانستان را می خواهند دست به چنین کار زنند در غیر ان باید سیلی محکم بدهن اسماعیل یون وجنرال طاقت بکوبند تا دیگر به چنین کاری دست نزنند .

>>>   این فاشیستهای یهودی نژاد ... که دیگر اقوام اصلی این مرزبوم را مهاجر گفته اند این جاهل های افغانستان خود شان از نسل یهود بوده و در میهن ما مهاجر میباشند . و چندین بار زعماء و نویسنده گان این ها به یهودی بودن خود اعتراف و افتخار کرده اند. از جمله یک کوچکترین و ...اینها شخص مجهول الهویت بنام{ جاوید هیرات} که در زمان کمپاین انتخابات ریاست جمهوری برای جناب رئیس جمهور داکتر اشرفغنی در این سایت با نوشتهای خود کمپاین میکرد. همین شخص بار، ها در این سایت به یهودی بودن اعتراف و افتخار کرده است و دراین سایت بنشر رسیده این یک نمونه مثال از مجموع آنها است.

>>>   اسمعیل یون یک وسیله است از ان به حیث یک ابزار کار میگیرند دهیچ کدامشان از یون کمتر نیستند نسنلیرم در رگ وخون انها عجین شده است {دوی اول پشتون بیا مسلمان دی } ویگان نفرشان مانند یون مسلمان هم نیستند وقتی داکتر عبدالله که ازقندهار خودشان بود نپذیرفتند دیگر هیچ کس را قبول ندارند ولی انها کور خوانده اند که ملت امروز ان سیاهی لشکر دیروز نیست کنون همه به حقوق خود پی برده اند با نیرنگ وشطارت و تر دستی نمیتوانندکسی را فریب دهندبا شناسنامه ویابدون اناین ملردم حقوق حقه ای خودرا از دهان شیر میگیرنذ
استلی دننگرهار حخه

>>>   چیزی که در افغانستان زیاد است قانئن است که هیچ گاهی عملی نمیشود اگر هم شود سر بیچاره وغریب عملی میشود در هر کشوری اقوام مختلف زنده گی دارند اما در تذکره شان از قوم شان حتما نام برده میشود چرا که باید انسان هویت خو اصل ونسب خود را بشناسند پس فرق ما با یهودا ونصارا چی میشود باید ذکر هویت تاجک وازبک وهزاره وایماق ... دیگر اقوام ما ذکر گردد ور نه یک فاجعه به بار میاید ما یک ملیت هستیم که از اقوام مختلف تشکیل شده ایم
روی دشمنان ما سیاه و زبون گردن
از لغمان وحید

>>>   ایشان ریس جمهور ما نیستند چون راهی مردم در انتخاب ایشان نبود همه میدانم که کی برای ایشان راهی درست میکرد چوپان مشعور افغانستان که به تاریخ نام ناپاک او نوشته شده است انورخیل
گل زمان از باغ بالا

>>>   این یک ظلم آشکار است و فبول کردان آن هم یک خیانت که پول افغانستان و سرود ملی کی به دو زبان رسمی نوشته وسروده نشود عدالت برقرار میشود ؟ درستکم در این قسمت ؟ چون هردوی نام گرفته شده به زبان پشتو است
بااحترام جنتی

>>>   چرامثال گاز شمال ملی است اما چوگی ریاست جمهوری قومی است؟ چرا؟ پول ملت ما قومی است طلای شمال ملی است ؟ چرا سنگ گران باهای ما ملی است سرود ملی ما قومی است ؟
موحب میهنی

>>>   اسماعيل يون نويسندهء كتاب دويمه سقوي از جمله متعصب ترين چهرهء هاي است، كه با نوشتن كتاب دويمه سقوي خويش تخم نفاق ، كينه بد بيني و تنفر را در بين اقوام برادر افغانستان كاشته است. كسانيكه اين كتاب را مطالعه كرده باشند، به خوبي درك كرده اند، كه اين آدم تا چه حد در مورد ساير اقوام افغانستان تفكر منفي وراسيستي دارد. يكي از مواد مهم ١٣ گانه كتاب دويمه سقوي اسماعيل يون كه وي به پيروان خود تأكيد اكيد كرده است، اين است، كه اگر مي خواهيد، كه قيادت ورهبري براي هميشه در افغانستان به دست قوم پشتون باشد، افغان وافغانيت را دربين مردم تبليغ وترويج كنيد. به زمامداران افغانستان لازم است ، كه به حرف هاي ميان تُهي همچو متعصبين وبرتري جويان قومي، كه درين قرن ٢١ تاريخ مصرف آن گذشته است، گوش فرا نه دهند، گوش دادن به حرف هاي كينه توزانه اين گونه افراد متعصب از هر قوم وتبار كه باشد، براي افغانستان زيان بار است ومردم افغانستان را از پروسهء ملت شدن دور ميسازد وعواقب جبران ناپذيري به بار مي آورد، كه به خير وفلاح مردم ما نه مي باشد.

>>>   ...بر فاشیستان جنایتکار قرن بیست و یکم ، قرن پشرفت ساینس و تکنالوژی ، عصر همزیستی و همدیگر پزیری هزار نفرین بر این فرهنگ فقیر قبیله، این فرهنگ عقب ماندهٔ قرون وسطائی
وحید

>>>   سلام عزيزان
از شنا سنامه چرا عكسهـاى شتر هـارا پسنميكنن افغانستان خو شتر ندارد ما خو عرب نيستيم شتر نشان عرب است ...

>>>   فاشیست های امینستی مانند اسماعیل یون وجنرال طاقت وعثمان بیتاب که کنون بیتاب را به دادرس تبدیل نموده وسایر رفقای فاشیستی انها یکبار به گذشته خود نطر اندازی کنند که همین اندیشه فاشیستی شان رهبر شان حفیظ الله امین را با یکعده دیگر شان چطور نا بود کرد وسایر همقطاران شان تا چند صباح پیش هم مانند موش های سحرایی از ترس وحراس مردم در سوراخ ها خود را پنهان کرده بودند و اکنون با استفاده از ازادی بیان بازهم به اعمال شوم شان رو اورده اند واندیشه فاشیستی شانرا می خواهند از طریق داکتر اشرف غنی پیاده کنند ملت امروز ملت انزمان نیستند که شما فاشیست ها صد ها انسان این کشور را زنده بگور کنید مرچه که ذوالی اش میرسد بال میکشد مثلیکه جان جور شما را نمی فارد هتلر فاشیست سرنوشت اش چه شد وهمچنان رهبر شما فاشیست ها به چه سرنوشت گرفتار شد بازهم شرم نکردید می خواهید ناکامی وذلت تانرا دوباره ازمایش کنید اینبار نوبت شماست که به سرنوشت رهبر تان گرفتار شوید.

>>>   ای مردم افغانستان و ای زعمای بی مغز و کوتاه فکر اقوام غیر فاشیست {پ } ! سر عقل بیائید که چوچه های فاشیزم سخت در تلاش اند که آرام، آرام با هیله و نیرنگ به مرور زمان، اصل، نصب، و نسل تان را برای آبد نیست و نابود میکند. شما اشخاصیکه در پارلمان و مجلس سنا لمیده اید و سر خود را پائین انداخته اید خجالت آمیز سکوت میکنید و خود را به بیغیرتی زده و ضربات کوبنده پیهم فاشیزم را تحمل میکنید جای شرم و خجالت است به شما که گوسفند صفت علف میخورید و از سرنوشت خویش خبر ندارید که به کشتار گاه و نابودی آبدی کشانده میشوید. شما نزد نسل آینده مسئول هستید اگر خاموشی و بیتفاوتی اختیار کنید یقین داشته باشید مورد نفرین و لعنت آبدی نسل های آینده قرار خواهید گرفت.

>>>   سلام به دست اندرکاران صفحه افغان پیپر،
اجازه دهید که بگویم اول خو همین صفحه به نام افغان پیپر می باشد، یعنی تاجک پیپر برای تاجکستان، ازبک پیپر برای ازبکستان، ترکمن پیپر برای ترکیه و ترکمنستان نیست، بلکی افغان پیپر برای افغانستان است.
پس معلوم است که افغانستان کشور افغان ها.
در ایران ایرانی، در تاجکستان تاجک، در ازبکستان ازبک، در جرمنی جرمن، در فرانسه فرانسوی و در همه دنیا افراد و اتباع همان کشور به نام یک ملت خاص شناخته می شوند.پس در افغانستان افغان ها زندگی می کنند. و قانون اساسی کشور واضح می گوید که بالای هر فرد کلمه افغان اطلاق می گردد.
در این جا مشکل چیست، اگر کسی می خواهد، نام اقوام کوچک اورده شود، لطفأ به کشورهای همسایه مهاجر شوند، هیچ ممنونیت وجود ندارد.
بلی این یک حقیقت روشن است که افغانستان از افغان ها است. حالی کسی قبول دارد یا نی، حل اش موجود است.
یما جمشیدی مزار شریف

>>>   سلام
همه أفغانها برادر و برابر است
مومين - كابل

>>>   واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند فاشیست هائی بیش نیستند

>>>   نام افغان منحیث نام شهرونان کشور با جعل و ریا و تهدید در لویه جرگه سال ۱۹۶۳ از طرف باند پشتو تولنه وقت و به همکاری ظاهر و کاکا هایش بالا مردم تحمیل شد۰ پشتون ساختن کامل کشور یکی از پلان های شوم آنها بود که تا به حال ادامه دارد۰ بدون عدالت اجتماعی واقعی هیچ وحت ملی وجو ندارد۰

>>>   چرا نمیگویند که همه شهروند یک کشور واحد هستم و همه انسانهائی با حقوق مساوی هستیم۰ درین ترفند های به اصطلاح وحدت ملی چرا اینقدر تاْکید و اینقدر حساسیت روی واژه افغان وجود دارد؟ کمی فکر لازم است۰ من نمیخواهم بنام ظاهری وحدت ملی کسی من را فریب بدهد و به اصطلاح روی سرم کلاه بگذارد۰ شما هم بیدار شوید۰

>>>   سلام دوستان من تاجک ام اما میخواهم که در تذکره ام افغان نوشته شود بخاطریکه در خارج از کشور مرا بنام تاجک نه ‌‌‌‌‌‌پشتون نه هزاره نه ازبک نه و نه غیره فقط بنام افغان میشناسند . اگر نه چه درد ما را دعوا خواهد کرد که به این مسله باز با هم بریزیم . و باز صدها تن ما بمیرند و فائده اش را چند نفر ببرد . لطفآ به حال خود رحم کنید .
طوفان

>>>   اسماعیل یون وواحد طاقت اولین روشن فکران افغانستان بودند که در دهه هفتاد به خدمت ای اس ای درامدند این افراد نه بهافغانها بلکه به نزدیک ترین قریب خود هم صادق نیستند تمام حرکات انها در ای اس ای پاکستان چوکات بندی شده .این افراد سرکه ای استند که در شیر افغاان هامخلوط شده اند این ها بته های زهرناکی اند که در زمین گندم افغان ها روییده اند باید زمین را پاکسازی کرد... به به این دونفر...
م.ا.کابل

>>>   مردم افغانستان ازاین اقدام به جا اقای اسماعیل یون حمایت سرتاسری خود رااعلان میکنند به نمایندګی ازتمام ملت مسلمان افغانستان

>>>   این بدبخت در روز انتخابات دور دوم دنبال کارتهای تقلبی ناظرین عبدالله میگشت حالانکه کمیسیون به هر کاندید پنجاه هزار کارت جهت ناظرین شان داده بود و اصلا ضرورت به تقلب در این بخش نبود. بیچاره از بیکاری پشت این موضوع بی ارزش را گرفته بود.

>>>   پشتون،تاجک،ازبک،هزاه وسایرین همه درهرنقطه جهان بنام افغان شناخته میشود.
جهالت نکید
پکتیاوال

>>>   درمقابل حرف ها و جرکات این فاشیستان قبیله که هویت شان اصلا معلوم نیست و توسط انگلیس ها د رهند بر تانوی بو جود آمده اند وبرنامه ناقلیون و انتقال کوچی ها هنوز هم ادامه دارد. بایدتمام اقوام اصیل میهن در جواب این فاشست از قبول کلمه افغان و نام اوغانستان به پر هیز کنند و در قدم اول از سمت شمال این گروه ناقلین و مهاجر اوغان را که زمین های مردم ازبک و تاجک را غصب کرده اند بیرون سازند و مورد ... قراردهند تا بدانند که گپ از چه قرار است. اگرنه ما مردمان منحیث انسان با تمام اقوام ارتباط داشته و داریم اما مجبوریم که چنین پاسخ را بدهیم

>>>   ... به اسماعیل یون و طاقت.

>>>   ما باید اصل مشکل را درک نمایم. قدرت کشور در طی 250 در دستان کدام قوم بوده؟ کدام قوم خواسته که بالای دیگر اقوام کشور ظلم و ستم بالای دیکر اقوام شریف کشور به کمک بیگانگان روا داشته ؟ مگر از یاد ما رفته که قبیله گرایان هم داشته های فرهنگی، تاریخ این وطن را بر باد دادند و سماعیلیون که در اقلیت قرار دارند و قدرت سیاسی هم در اختیار آنان نیست.بیاد واقعیت ها را درک کنیم. همین اکنون هم کسانی هستند که در ارگ ریاست جمهوری کار کشنی می کنند و نمی خواهند که نام اقوام در شناسنامه برقی درج گردد. متاسفانه هر چه تاریخ به ما می آموزاند باز هم یک تعداد اصل موضوع را در ک نمی کنند.
سید محمد از بدخشان.

>>>   من یک تاجک هستم وبه تاجک بودم افتخار میکنم وبه دیگر اقوام افغانستان که مثل برادرانم هستند سخت احترام دارم ....اما چیزی راکه نیمخواهم هویتم است که بنام دیگران یاد شود من خواهان هویت خودم در کارت هویت می باشم این خواست من نه بلکه خواست میلیون ها انسان از اقوام مختلف می باشد
این یک تعصب نبوده بلکه حق هر ملیتی است که از هویت خود دفاع نماید وبه نام خودش یاد شود اسمعیل یون یکی از اجنت های اسراییل بوده که برای ازبین بردن وحدت ملی بین اقوام افغانستان مامور گردیده است

>>>   کلیمه (افغان)هویت ملی و بین المللی ما است همه مردم افغانستان بالای ان افتخار میکنند هرکه این کلیمه را قبول ندارد اصلا از افغانستان نیست وغلام بیگانه است برای بیگانه ها کارمیکنند دیر یا زود افشاورسوا خواهند شد با احـــــــترام

>>>   افغان هویت ملی ما نیست، بیاید سر یک کلمه ای جدید اجماع کنیم، یک کلمه ای که هویت قومی نباشد، بیائید همه را هویت کابلی بنویسیم که قومی هم نیست یا خراسانی.کسانیکه که دوست دارند کلمه افغان در شناسنامه شان درج شود باشه درج شود ولی دیگر ملیت هم باید ملیت شان مثل تاجک، ازبک، هزاره، بلوچ و نورستانی و غیره درج شود.
شهروند..

>>>   کدام قدرت 250ساله قدرت نه بلکه اسارت غلامی انگلیس فروش این سر زمین در همه وقت بیشتر از 100سال از افغانستان فعلی نمیشود اما این کشور تاریخ 5000ساله دارد که نمیتوان آنرا انکار کرد بخاریکه یک واقعیت است چطور میتوان فرهنک 5000ساله مردم را نادیده گرفت

>>>   تحميل نمودن نام يك قوم خاص بالاي اقوام ديگرتوسط متعصبين وبرتري جويان قومي ماننداسماعيل يون ودارودسته اش توهين به اقوام ديگر است. با اين ترفند ها وخاك پاشيدن ها به چشم مردم ما هر گز يك ملت واحد نه خواهيم شد. بيايد صادقانه با هم ديگر پذيري يك ديگر وقبول همه اقوام برادر وبرابر اين خاك به حيث يك ملت واحد زنده گي انساني ومسالمت آميز نمايم واين در صورت امكان پذير است كه زمامداران ما به متعصبين وبرتري جويان قومي كه با حيله وتزوير، درپي محو هويت اقوام ديگر هستند جواب نه بگويند.

>>>   باید بنام افغان افتخار کنیم چرا همه ما افغان هستیم...

>>>   سلام دوستان باید بنام افغان افتخار کنیم چرا همه ما افغان هستیم...من تاجک ام اما میخواهم که در تذکره ام افغان نوشته شود بخاطریکه در خارج از کشور مرا بنام تاجک نه ‌‌‌‌‌‌پشتون نه هزاره نه ازبک نه و نه غیره فقط بنام افغان میشناسند . اگر نه چه درد ما را دعوا خواهد کرد که به این مسله باز با هم بریزیم . و باز صدها تن ما بمیرند و فائده اش را چند نفر ببرد . لطفآ به حال خود رحم کنید

>>>   یادآوری به این شخص که ازطرف همه مردم نمایندگی می کند وادعادارد که همه قبول دارند افغان بودن را پس این نظرات مخالف راحتما ندیده ویا خودش را به نادانی زده است این تعداد از مخالف مشتی از نمونه خروار هست. بعد به اقای یما جمشیدی یادآوری میشود که اولا پشتونها مهاجرند وغاصب ثانیا اگر نفوس شماری صورت بگیرد به نفع پشتونها میشه چونکه همه مردم به نام افغان است دیگه تاجیک وهزاره وووو نداریم انوقت با خیال راحت چند هزارسال دیگه هم حکومت قباییلی میکنند کشور هم چناندرقرون وسطی باقی می ماند.
محمدی ازغزنی

>>>   شما تاجک ها همیش پشت سر گفتن،غیبت...فتنه گی را یاد دارین اصل وطن که است از پشتون ها است یعنی پشتون زمین اوغانستان-افغانستان پس شما ... برین در مملکت تان ماره بانین که درست زندگی بکنیم

>>>   (افغان)هویت ملی و بین المللی ما است همه مردم افغانستان بالای ان افتخار میکنند هرکه این کلیمه را قبول ندارد اصلا از افغانستان نیست وغلام بیگانه است برای بیگانه ها کارمیکنند دیر یا زود افشاو رسوا خواهند شد باید بنام افغان افتخار کنیم چرا همه ما افغان هستیم...
من یک تاجک هستم

>>>   توقف علت ديگرى مى تواند داشته باشد و آن اينکه واقعيت پنهانى مبنى بر اقليت بودن اقوام و قبيله هاى افغان= اقوام و قبيله هاىپشتون نمايان شود . حاکمان پشتون زيرک و چالاک وچابک و چالباز غدار و متقلب و جعلکار اند.
اولين کسانى که خاک را ترک کردند خاندان زى ها بودند. ٥٠٠ هزار محمدزى و پوپلزى و بارکزى وسدوزى فقط به ايالت کالفرونيا پناهجوشدند. بسيارى آنها سرداران (جنرالهاى ) ارتش و سپاه بودند . ارتش ايکه در زمان ظاهر شاه ٤٠٪ بوديجه کشور فغان را مى بلعيد.
واژه "افغان" را بايد بزرگوار شکريه باريکزى اسم "خاص" مى ناميد چون اين نام "اسم خاص" تنها و تنها به قومها و قبيله هاى ڀشتون گفته مى شد, هم چم (معرب مترادف) پشتون و يا پتان مى باشد.
برتانيه- بادار اصلى حاکمان ڀشتون اين نام بدبخت و يا منحوس را با کلمه انگليسى "لند" يکجا کرد و نام کشور چندمليتى وچندزبانى را در سال ١٢٥٤هجري خورشيدى (برابر به سال 1866 ميلادى) "افغانلند" ماند يعنى اين اسم را عام ساخت!?!
انگليس معنى صفت مفرد "فغان" با معنى و مفهوم ناله و نالشت ( و اسم جمع ("افغان" ) را خوب مى دانست. رجوع شود به فرهنگ انگليسى فارسى وعربى که درسال ١٧٧٧ ميلادى در دانشگاه اکسفورد از سوى جان ريچاردسون به چاپ رسيد.
اسم "افغانلند" را به فارسى برگردان نمودند که از او "افغان" "ستان" يعنى ستان افغان شد. حاکمان ابدالى , باريکزى و درانى و سدوزى خوشحال شدند که شعر خوشحال خان ختگ در پيوند با اتنونيوم و يا "اسم قومى"( Ethnonym) "افغان" به مراد خود رسيد.
از همان آغاز اين تغير نام مزاج حاکمان ڀشتون را خوش ساخت. و اما بار تلخ از کودک خود حاصل مى کنند. هنوز اين موضوع داغ ننگين است که "دستارنامه" ( کتاب خوشحال خان) را تزيين نموده است.
از همان زمان است که حاکمان پشتون کشور را دودسته به باداران غربى وشرقى شان تقديم مى کنند حتى خاک خود را مى فروشد.
همين عبدالرحمان خان سرحد را نفروخت? به 180000
کلدار ?
همين شاه شجاع درانى نفروخت? شاه شجاع دوم و سوم
نفروختند ?

در نام "افغان" قوميت پشتون و پتان درج است.
با گفتن "افغان" تصوير پشتون در ذهن گوينده و شنونده ترسيم مى شود. از همين جهت اين نام خوش شان مى آيد. ولى کفر در کجاست?
اين نام ويژه به پشتون را کردند اسم عام!!!!
نهادها, رسومها و تفکرات دوران سنگ و قبيلوى را به گونه نمونه لويه جرگه را شکل قانونى دادند.
تا که نام افغانستان است
سر نام اش جنگ و جدال است
در هر سوى اش ناله و افغان است
وحدت ملى اش سراب است
حاکمان اش پشت سراب دوان دوان است
شايان يادآورى است که شمار دوستان در اين تالار زياد و زيادر مى شوند که کلمه افغان را مناسب براى وحدت مردمان ومليتهاى گوناگون هندوکش نمى پسندند.
جاى خرسندى است که خور روان پشتونهاى گرامى را هم روشن نموده که اين نام منحوس براى مردم شريف پشتون زيبنده نيست.
اين نام با عجيب زيرکى وچالاکى مانده شده ولى اين يک چال بازى بود. زمان ديگر زمان چالبازى نيست بلکه زمان امروز يک زمان چالش ( به انگليسى چلنجر ) با معنا ومفهوم "امر مشكل", (مشکل بزرگ و بغرنج) باشد.
ملت سازى با اعتماد ساخته مى شود. نام افغان زمينه اعتماد سازى را فراهم نمى کند.
با نام افغانستان مشکل است که خود را افغان حس کنى. اين کلمه اشغال شده است. قانون نمى تواند معنى ومفهوم کلمه را تغير دهد.
تغير نام يا تجزيه
نه ملت ساخته مى شود ونه وحدت ملى و نه دولت ملى تجزيه هر چه زودتر شود به همان صورت به مفاد همه مليتهاى گوناگون مى شوند.
استقلال و خود اراديت و آزادى براى همه مليتها - براى ملت پشتون هم
من افغان نيستم!!!!! به چه افغان افتخار کنم : "افغان" و "فغان" چه معنى مى دهند: فریاد و ناله , زارى , شیون و واویلا و شکايت , داد و نالشت.
من به فریاد و ناله , زارى , شیون و واویلا و شکايت , داد و نالشت , بل به پشتون افتخار مى کنم به هزاره وبلوچ به تاجيک و اوزبيک به فارسيوان و يماق به مردمان هندو ايران توران!
من در مرکز تقاطع سه حلقه فرهنگى ايران و تورانزمين وهند قرار دارم.
افغان صفت است و فرهنگ ندارد. افغان زبان ندارد . افغان هنر ندارد . افغان کلمه ساختگى است که تا يک پشتون زنده است بى اعتبار وقلابى و مظهر مردمفريبى است.

پشتونها سرانجام هم به اين نکته پى برده اند که با کلمه افغان حتى وحدت پشتونهارا ساخته نمى توانند چه خصا با غير پشتونها را
در فصل اول در برگ 13 کتاب خود زير عنوان تتمة البيان في تاريخ الأفغان ( بيانات متعاقب پيرامون تاريخ افغانان) سید جمال الدین اسد آبادى و يا افغانى ریشه و معنی کلمه افغان را روشن ساخت. بقول اين تاريخ نگار گذشته ايران و اقوام افغان (اقوام پشتون) <<افغان و فغان فریاد و ناله , زارى , شیون و واویلا و شکايت , داد و نالشت>> معنى مى دهد .

کتاب سید جمال الدین افغانى پس از مرگ اش در زمان عبدالرحمان خان درسال 1901 در مصر چاپ شد و ترجمه پشتو بعد توسط فرهنگستان پشتودر کویته، پاکستان در سال 1979 منتشر شد .
الافغانى که الکابلى هم تخلص کرده در فصل اول کتاب خود زير عنوا ن"تتمة البيان في تاريخ الأفغان (" بيانات متعاقب پيرامون تاريخ افغانان") مى نگارد :
"فارسيان به پشتونها "افغان" و هنديان بتا ن ( منظوراش پتان است. زبان تازى يعنى سامى عربى وعبرىآواز پ ندارد ) مى ناميدند. و دلیل آن بود، زمانی که " بخت نصر" آنها را دستگیر مى کردند" فریاد و ناله مى کشيدند. فارسیوان معمولی آنها را "اوغان" مى ناميدند، ،برخی از قبایل پشتون که در قندهار زندگی می کنند وخود شان را "پشتون" و یا "پشتان" مى ناميدند، ... و افغان که در خوست کرم و باجور زندگی می کنند، خود را "پختو" و "پختان" مى ناميدند، ("تتمة البيان في تاريخ الأفغان چاپ مصر ,1901 , ص1901
کتاب "تتمة البيان في تاريخ الأفغان" به زبان عربى اکنون در انترنت به گونه ديجتال قابل دريافت است
صفت دوم و واژه پتان ويا پتهان صفت سوم ويا هندى مردمان پشتون اين درتمام جهان آشکاراست. بخاطرکه دستگاه ديپلوماتيک بدست پشتونها وفارسى زبانهاى پشتون بود وخود باداران انگليسى شعاردادند: هرکس در افغانستان است افغان است.

جمال الدين اسدآبادى بنيانگزار سلفيستها درکتاب خود که در زمان عبدالرحمان خان خوب واژه افغان را روشن کرده است. اين شخص پدر معنوى و پيش زمينه روحى و روانى تاريخى داهش است.
آيا اين واژه فغان به مردم شريف پشتون منحوس نيست که انگليس نام کشور را هم درسال 1856 از خراسان به افغانلند گذاشت که فارسى اش ستان افغان شد. اين نام مبارک نيست و به خود عزت ملى نگرفته , نگرفته است و نه خواهد گرفت
وحدت مليتهاى افغانستان بااين واژه افغان امکانپذير نيست.
تاکه نام افغان است

>>>   يک تاجيک خود را "تاجک" نمى نامد . يک اوزبيک خود را هيچگاه ازبک نمى داند و يک تورکمن خود را ترکمن نمى نامد. تاجيک از واژه "تاج" و "يک" (واژه تورانى) ساخته شده که "تاجدار" معنى مى دهد. زن و مرد تاجيکيان بويژه زنان کلاه تاجگونه به سر مى گذارند و نه چادر!پشتونها راز خود را افشاً مى نمايند و هويت ملى اصلى خود را باوجود پنهان نمودن هويت گشايى مى کنند.
"شما تاجک ها همیش...." ! "من یک تاجک هستم"
اين جملات را به هيچ گونه يک تاجيک نوشته وتلفظ نمى کند. تاجيک افتخار به هويت قلابى نمى کند

>>>   آقای ېماخان ازمزارشرېف ۰اولترازهمه مهربانې کرده اسم خوده که یک نام سچه فارسې است به اینځرگل ویا تېنګ خان تبدیل کو بعد ازآن درباره یک قوم باافتخاروقهرمان یاوه سرایی کن .راستی همین کلمه افغان که شما به آن افتخار میکنین هم یک کلمه سچه فارسی است ازفغان وناله اخذشده وشما اوغان هستید نه افغان ومتوجه باشی که آنوقت ها ره درخواب هم نخواهی دید که (جان کندن از لغمانی باشد وخوردن ره شیطان کند) وازروزی که این پسونددرپهلوی نام مردم ما چسپانده شده جزبدبختی وسیاه روزی چیزبیشتر ندیده ایم.اگرباورنداری بروتاریخ واقعی۲۵۰ساله اخېراین وطن ره مطالعه کن بازاون وقت قضاوت خواهی کرد. موفق باشی.
احمدی ازهلمند

>>>   تاکی قوم پرستی لعنت به قوم پرستان مشرک
ما خدا پرست هستیم

>>>   تاريخ نامه هرات، كه توسط سيف هروي مورخ مشهور درحدود سنهء ششصد هجري شمسي نوشته است وتا حال ازجملهء موثق ترين تاريخ ها شمرده شده است. وطن قوم افغان را خارج از سر حدات امروزي افغانستان نشان داده است. درين تاريخنامه كلمه افغان ١٩ بار ذكر گرديده است ومحل سكونت قوم افغان و منطقهء كه در آن زمان افغانستان ناميده مي شده است، خارج از سر حدات امروزي افغانستان، آن سوي مرز مناطق وزيرستان جنوبي كويته و بلوچستان قرار داشته است. درين تاريخ نامه به تكرارحقايق ذكر گرديده است، ملك شمس الدين پادشاهء خراسان، كه مركز آن هرات بوده ، براي سر كوب يكي از سران باغي افغان به افغانستان كه مركز آن در آن زمان مستنگ نام داشته است حمله كرد. مستنگ امروز يك قريهء است، كه در نزديكي هاي كويتهء پاكستان موقعيت دارد. اگر ما به تاريخ مراجعه كنيم همه حقايق روشن است. كسانيكه نا بخردانه بدون آگاهي كامل از شواهدتاريخي ديگران را مهاجر خطاب مي كنند، بايست سر به گريبان نموده به تاريخ مراجعه كنند، تا روسياه گردد هرآنكس كه در او غش باشد. كتاب تاريخ نامه هرات كه مؤلف آن سيف هروي است ، بصورت پي دي اف در انتيرنيت موجود است.

>>>   اگر قرارباشد که دادگاه عالی چیزی را تغیر بدهد او این است باید شناسنامه نوشته شود نه عربی ما عرب نیستم اگر پشتونها دروستدارند عربی استفاده کنند بکنند ولی ما از زبان خود مطابق قانون اساسی که زبان ها را اشاره کرده است حق دارم از زبان فارسی استفاده کنم نه انگلیسی یا عربی
کریم غربب یار

>>>   گر قرارباشد که دادگاه عالی چیزی را تغیر بدهد او این است باید شناسنامه نوشته شود نه عربی ما عرب نیستم اگر پشتونها دروستدارند عربی استفاده کنند بکنند ولی ما از زبان خود مطابق قانون اساسی که زبان ها را اشاره کرده است حق دارم از زبان فارسی استفاده کنم نه انگلیسی یا عربی
کریم غربب یار

>>>   اسمعیل یون یک اتل است وهمیشه اتل حواهد بودیون هیچ وخت شمارا اجازه را نه خواهد داد ته ذهن ایرانی تان درخاک افغانستان پیاده کنید

>>>   فاشیست های مانند اسماعیل یون وجنرال طاقت وعثمان بیتاب این ها هماکسانی هستند که جنرال بیشرف پاکستان علان کرد که این قوم مزدورما است از ما دفاع میکنند اگر به سند باشد این هم سند
گل پاش قندهاری

>>>   هر کس که در افغانستان زندکی میکند افغان است وهر کس این نام را قبول ندارد از افغانستان خارج شود و برود به لانه اصلی خود و کسی که خود را افغان نمی خواند مطلق ارامی است.
زلمی

>>>   تو که نام خود را ذکر نه کرده ای و میگویی تاجک هستی
پس افغان نـــیــستی اما افغانستانی استی باید خود را
بشناسی .افغان نام قوم است مانند دیگر اقوام و همه مجموعآ
از افغانستان بوده افغانستانی هستیم
م.ش.زمین بوس

>>>   لطفآ و باز هـــم لطفآ سایت گوگل و امثال آنرا باز کــــنید
در غرب به یک حیوان افغان خطاب می کنند و در کلتور ما
این حیوان . . . است لذا من از دو لحاظ خود را افغان نه
میدانم یکی اینکه حیوان آنهم ( . . . ) نیستم دوم اینکه
قوم تاجک هســــتم اما و اما افغانستانی هـــستم.
کمال الدین قیومی ولایت لغمان

>>>   اسمعيل يون ....ميكنه. هيج كاري از دست اش ساخته نيست. به اين انسان متعصب و مزدور اي اس اي كرزي ده ها جريب زمين دولتي كه حق همه مردم است داده تا از ان باساخت تلويزيون كثيف ژوندون براي پاكستان خدمت كند.
ايا كرزي با اين كار اشباه خود پيش مردم رو سياه نخواهد گشت?
اگر اينها داخل كفش خود ريگ ندارند از روي چي ميخواهند در تذكره مليت درج شود در حاليكه اين تذكره براي كساني توضيع ميشود كه از افغانستان هستند. هيج گاه براي اتباع بيگانه توضيع نمي شود. اگر لازم باشد انهم قوميت است كه معلوم شود كه كشور ما از اقوام مختلف تشكيل شده و ما در نگهداري تمام اقوام خود تلاش داريم. و اين جز فرهنگ مان است.
نميشود به خاطر گل روي يون و طاقت از همه چيز گذشت. از تاريخ 5 هزار ساله بايد 2 صد سال ان قبول شود و از زبان كهن چند هزار ساله فارسي زبان پنحاه ساله دري را.
ايت ارزو را بگور خواهد برد. ما از هويت, تاريخ و فرهنگ مان دفاع خواهيم كرد.
به هيج مزدور و فروخته شده اين حق را نمي دهيم.
وطن دوست

>>>   همیشه توسط این قوم جاهل ونادان توطعه میشود زیرا به ضرر شان است

>>>   مردم این کشور از این کلمه نفرد دارند. افغان (انتحار و ا نفجار).

>>>   من به قوم ازبیک هستم و ملیتم افغان است. به افغان بودنم افتخار میکنم و هرگز تذکرۀ را نمیپذیرم که در آن کلمۀ مقدس افغان ذکر نشده باشد.
من در کشور چین محصل هستم و همه همصنفان و دوستان چینایی ام مرا به نام افغان میشناسند نه ازبیک.
سید ذبیح الله نیکزاد
محصل سال سوم انجنیری
شانگهای-چین

>>>   فاشیست های تقلبکار وفریبکار بنام تاجک خود را معرفی میکنند ومیگویند که من حاضر ام در تذکره ام افغان بنویسند از تاریخ که این کشور را بنام افغانستان تغیر هویت دادند وتا امروز ملیت هر قوم در تذکره نفوسی ذکر شده حتی در زمان که امین فاشیست در سر قدرت خود را رسانده بود این صدای تعفن اور را بلند کرده نتوانست اکنون که اسمالیل ملعون چاکر پاکستان به این کار دامن میزند به هدف شوم وخواست بادر اش موفق شده نمیتواند اگر واقعناً اسمعاعیل ملعون (یون) مانع توزیع شناسنامه های الکترونیکی شده باشد وجناب ریس جمهور جلو انرا نگرفته باشد دیگر ریس جمهور حکومت وحدت ملی چگونه یاد شود .

>>>   بیاین نتجه بگیریم ازاصل تاریخ در این کشور اول هزاره بوده بعد تاجک بعد افغان کسی کسی را برون کرده نمیتوانه بیاین برادر وار زندگی کنیم یک نام مشترک انتخاب کنیم نه ما تبت رفته میتوانیم نه او تاجستان نه او اسرایل این خانه ای مشترک است در تمام دنیا در هر کشور اقوام مختلف است کشورش نام مشترک دارن د مگر بعضی کشورا

>>>   شخص که گفته اید من یک تاجک هستم!
اولآ خودت تاجک نیستی پشتون هستی چرا که نه نام و نه عنوان خود را ذکر کرده اید که مردم تو را نشناسند که رسوا نشوی اگر تاجک میبودی هیچ وقت طرفدار نابودی اصلیت و زبان خویش نمی بودی. فرضآ تو اگر خود را تاجک هم قلمداد میکنی یقین کامل دارم که از همان بی نصبترین و بیشرفترین انسانی های میباشی که نی بقوم پشتون تعلق داری و نی بقوم تاجک و نی به هزاره و نی ازبک و نی نورستانی، نی ایماق نی پشه ئی، نی بلوچ و نی به اهل سک و هنود میهن ما تو از همان پنجابیهای لونگ پوش جنایتکار و بیوجدان جاهل میباشی که مفهوم اصلیت خویش را درک نمیکنی و گفته جاهلان متعصب و لجوج فاشیستهای این سر زمین را تائید میکنی. اقوام غیر پشتون ! اگر شما مانند گذشته گان خویش که در ابتدا بیتفاتی و سکوت را اختیار کردند بیاد داشته باشید روزی فرا خواهد رسید که اگر حرف فارسی{دری} از زبانت شنیده شد از اجرای کار در، ادارات دولتی محروم خواهید شد و برای دری و ازبکی حرف زدن باید برای قبیله مالیه بپردازی آنقدر توهین و تحقیر شوی که بمرگت راضی خواهد شدی شما از 60 سال قبل به این طرف خوب فکر کنید که چه تعداد واژه های فارسی{دری} هذف شده و عوض آن واژه های پشتون را جاگزین کرده اند چرا این فاشیستها به این موضوع زیاد اسرار دارند و سرسختانه مجادله میکنند چرا، آنها خود را تابع یک واژه فارسی {دری} نمیکنند؟ عجیب بی انصافی و چشم سفیدی از این فاشیستها که واژه های خود را بالای ما می قبولانند .و ،واژه های ما را مردو نموده وقبول ندارند باز هم نام از برادری وهمزیستی میزنند ای نسل جوان و تحصیل کرده اقوام غیر پشتون. مسئولیت بقای فرهنگ و زبان، تان بدوش شما است از این چند نفر زنده های مرده صفت و انسانهای نان خور گوسفند صفت پکول بسر چپن بدوش و عمامه{لنگی} بسرتا بجلک پا دراز و بیغیرت که در رده های بلند حکومت و ادارات دولتی لمزده اند کاری ساخته نیست شما مسئول بقای اصلیت زبان و فرهنگ خویش میباشید.
بسیار درد آور است که چند سال قبل یکی از این فاشیستها که حالا ناخوانده خود را ژورنالیست معرفی کرده مثل مگس خود را در هر آشو کاسه غوطه کرده و در بعضی اوقات در لقطات تلویزون با لنگی و شمله بالای کله خود انداخته ظاهر میشود همین شخص چند نفر متعصب بیخرد را دیگر را با خود آورده بود یک برنامه تلویزونی ترتیب داده بودند که مجری و گرداننده گی برنامه تلویزونی را همین ژورنالیست ناخوانده که اسم آن را ذکر نمیکنم اگر این سایت ببیند 100% خود را میشناسد} گرداننده گی میکرد که موضوع برنامه شان ممانعت از واژه های زبان {دری } بود بخصوص دانشگاه،دادستان، داد گستری، بیمارستان و آمثالهم بود. خلاصه جوانهای تحصیل کرده بازهم یاد آور میشوم مسئولیت بقای زبان و فرهنگ ملت شما بدوش شماها است.
وسلام علی من التبع الهدا.

>>>   تاجیک خوب , هست هزاره خوب پشتون خوب ازبک خوب

>>>   گفته می شود که اسماعیل یون، حامد کرزی و انور الحق احدی داکتر غنی را زیر فشار گرفته اند و از او خواسته اند که قانون ضبط احوال نفوس را که بر اساس فیصله پارلمان گویا قومیت در شناسنامه ها درج نمی گردید و آنرا توشیح کرده بود با یک توطیه بی اعتبار سازند. پیشنهاد این گروه برای حل این مساله طوری است که گویا داکتر غنی طی اعلامیه ای بگوید که این قانون را به عجله توشیح کرده است و متن قانون باید فرستاده شود به ستره محکمه و ستره محکمه درباره مطابقت این قانون با قانون اساسی نظر بدهد و در نهایت فیصله کند که کلمه افغان در شناسنامه ها باید درج شود. خبرها حاکی از آن است که داکتر غنی که تازه حکومتش از درون یک بحران انتخاباتی بیرون می شود به شدت زیر فشار این گروه سلطه طلب قرار گرفته است. مردم بخش هایی از افغانستان به خاطر مصلحت و ختم جنگ به یک توطیه انتخاباتی که مبنای قومی داشت و افتضاحی بود آشکار و خیانتی بود انکار نشدنی تن به حکومتی به نام حکومت وحدت ملی دادند. اما فاشیست ها باید بدانند که حوصله مردم حد و اندازه محدودی دارد. فاشیست ها باید این سبق را گرفته باشند که افغانستان وطن همه مردم افغانستان است و آن ها باید به خواست های فرهنگی و هویتی اکثریت مردم افغانستان احترام بگذارند. افغانستان بارها به واسطه فاشیسم در کام فاجعه فرو برده شده است و یک بار ما در دوران انتخابات به جنگ داخلی تمام عیار نزدیک شدیم حالا هم این گروه ماجراجو بخشایش های مردم افغانستان را نادیده می گیرند و هنوز هم در پی سلطه گری های شرم آور قومی با بی شرمی دست و آستین بالا زده اند. داکتر صاحب غنی باید بداند که او حالا به هر طریقی رییس جمهور مردم افغانستان است و باید تسلیم خواست های یک اقلیت کینه توز نشود و به فیصله پارلمان و امضایی که خود برای توشیح این قانون کرده است احترام بگذارد و گرنه خشم انتخابات هنوز در بین مردم ما فرو نخفته است و این خشم این بار اگر منفجر شود آن سویش هیچ معلوم نیست. خواست ما از ریاست اجرایی نیز این است که در این باره واکنش مسوولانه نشان . بدهد و برای مردم ثابت کند که آن ها در حکومت وحدت ملی حضور دارند. ریاست اجرایی باید تلاش کند که این قانون به ستره محکمه فرستاده نشود.
سپاس از استاد مجیب مهرداد گرامی جهت نبشتۀ این اطلاعیۀ ضروری.
>>>   این... ها می خواهند برایی همیشه بالای ماپاد شاهی کنند درخواب خرگوش باشید ملیت هرقو م مهم است ماافغان را فبول نداریم
قدرت بهیر

>>>   مشکل ما درنام نیست این یک تعداد افراد متعصب و فاشیست میخواهند با افغان ستیزی قوم های ساکن کشور را در مقابل هم قرار دهند ، قومیت مختلف است ولی هویت یکی ما یک ملت و ملت افغان هستیم ، در ازبکستان فقط 35% ازبک است و لی کسی نمی گوید جرا ازبک و چرا ازبکستان ، دیگر اینکه با این قیل و قال خودرا سبک میکنید،و احمدی از هلمند یما نان اولین شاه اریایی ها است که پشتون ها یک بخش عمده از اریانا و اریایی ها است شما قبل از اینکه سواد یاد بگیرید به جنگ ادبیات میروید. به یاغی گری این وطن آباد نمی شود و مشکل مردم ما حل . یک تعداد از ما که سواد یاد گرفتند میگویند من افغان نیستم و اگر پوهنتون را پاس کردن میگویند نام این کشور را تغیر بدهید که من با دانش خود در این نام نمی گنجم.
کابورا

>>>   تمام مردم افغا نستان به کلمه افغان افتخار می کنند صرف یک تعداد از طایفه ...ستمی های شورای نظار دزد و رهزن . هزاره ها... و تاجکان عطای نور دزد...

>>>   جالب اینست که این مقاله را و نظریات را 4 تن که تقربآ از قوم های مختلف هستیم بخوانش گرفتیم و هریک به متعصبین و قوم گراها لعنت گفتیم ، دوستان قوم دوست باشید ولی قوم پرست نه . توهین به قوم سبکی خود نویسنده را ببان میکند. ا
حمدی

>>>   بخاطر ملی فکر کردن و ملت سازی و دفاع از منافع ملی، باید ساختار ها، مسایل سرنوشت ساز و تاثیر گزار عمومی و اسناد معرف هویت، آینه تمام نما باشد و همگی خود را در آن دخیل بدانند.
زمانیکه اشخاص و افراد این چیز ها را از خود بدانند و خود را مربوط به آن بدانند،آن موقع است که سخن از ملی بودن و منافع ملی.... زده میشو: ببینید:
سرود پشتو چطور میتواند سرود ملی باشد؟
پول اوغانی که در آن صرف(یوه، شل...سل..) نوشته است چطور میتواند پول ملی باشد؟
فرد دارای رای 30% چطور میتواند رئیس جمهور ملی باشد؟
عوامفریبی، چال و نیرنگ باید متوقف شود. به واقعییت های جامعه و شرایط حاکم در جهان امروزی توجه شود و به مردم فُرصت ترقی و انکشاف داده شود. به کسان و یا اقوامیکه هنوز ذهنیت شان آماده پذیرش ارزش های قرن حاضر نیست، اجازه داده شود به شیوه خود زندگی کنند و مانع پیشرفت افراد و مردم دیگر جامع نشوند.

>>>   اگر میدان هوائی بین المللی کابل بنام ( میدان هوائی حامد کرزی ) نامگذاری میشود ما به آن لبیک میگوئیم، نه مظاهرۀ صورت میگیرد و نه بینی کسی خون میشود.اما اگر دانشگاه تعلیم و تربیه بنام ( شهید استاد ربانی) نامگذاری میشود آنگاه فکر میکنید قیامت شده. هزاران فاشیست دست به تظاهرات جنگ و جناجال میزنند. این است فرق ما و شما.
با احترام من از گابل جان

>>>   شناسنامه قسمیکه از نامش پیداست باید مشخص کننده هویت قومی مردم افغانستان باشد یعنی ملیت های مختلف ساکن کشور حق اینرا داشته باشند به نام هویت اجدادی خود شناخته شوند کلمه افغان نمیتواند این هویت را به اقوام غیر پشتون ببخشد میدانم جبراً کلمه افغان بالای مردم تحمیل شده و این جنایت تاریخی را امان الله،خاندان نادر در حق مردم مرتکب شدند اما حالا چنین چیزی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.
به نظر من این خواست به معنی دشمنی با قوم برادر پشتون نیست بلکه ارج گذاشتن به تمام اقوام ساکن در کشوراست. اینکه یون وهمفکرانش دنبال افغانیت میگردند و یا اینکه رئیس جمهور تحت تاثیر آنها خیانت امان الله خان و خانواده نادر را تکرار میکنند مهم نیست مهم اینست که اقوام غیر پشتون نباید از کنار این موضوع حیاتی بگذرند مقاومت کردن به خاطر کسب هویت واقعی و مردمی تنها راه رسیدن به آن است. دیگر زمان امان الله خان و خانواده نادر نیست که هر خواستی بالای مردم به زور تحمیل شود. اقوام غیر پشتون اجازه ندهید هویت تان غصب شود.

>>>   بلی تمام مردمی که جنرال مشرف پاکستانی از آنها حمایت میکند ونام آن هار را بارها گرفته است آنها به افتخار اوغوی استان را به فغان استان تبدیل کرداند ما فغان استان نمیخاهم ما پاستان میخاهم
نابغه دوم دنیا

>>>   به كابورا!
در ازبيكستان هيچ كسي هم، كسي را وادار نه مي سازد، كه بگويد كه هر كسي ازين ازبيكستان است، ازبك است. زيرا طوريكه شما خود گفته ايد، كه در ازبكستان تنها ٣٥ فيصد ازبيك است، يقيناً كه تاجيك ها، روس ها وغيره اقوام نيز در ازبيكستان زندگي مي كنند، بناءً هرگز نه مي توان گفت، كه هر كس از ازبيكستان،ازبيك هم است، بلكه ميتوان گفت هر كسي، كه از ازبيكستان است، ازبيكستاني است ، نه ازبيك كه در مورد افغانستان هم عين موضوع صدق مي كند. بر عكس گفتار شما متناقض به نظر مي رسد.

>>>   افغان" هویت قومی است نه هویت ملی. همه شهروندان افغانستان،
افعان

>>>   در صورتیکه ستره محکمه تشخیص دهد که ذکر نکردن کلمه افغان یعنی اوغان به نظر جناب جنرال طاقت فاشیست یعنی پشتون در مخالفت با قانون اساسی است این موضوع کدام مشکلی نداشته و میتواند که یکی از اجندای تعدیل قانون اساسی که لویه چرګه در موردش تصمیم میګیرد باشد و هر ملیت مثل سابق بنام ملتش یعنی پشتون تاجک هزاره و غیره یاد گردد پس از تقلبات گسترده درانتخابات 1393 جریاناتی شکل گرفته که زیاد تر موارد آن در قانون اساسی وجود نداشته و یا در مخالفت با قانون اساسی بوده از جمله تقسیم نمودن مساویانه قدرت بین دو جناح ، موجودیت صدر اعظم یا به اصطلاح عوام فریبانه رئیس اجرائیه و غیره این ها همه در مخالفت به قانون اساسی است که در اینده نزدیک با تدویر لویه جرگه قانون اساسی انشاء الله تعدیل خواهد شد و هیج موضوع تعمیلی بالای دیگر اقوای در قانون اساسی آینده افغانستان انشاء الله وچود نخواهد داشت.

>>>   ببینیند دوستان عزیر همین فاشیست های منفور مثل اسماعیل یون ، احدی ، و غیره با وجودیکه قبلاً همین کلمه افغان را در لویه جرگه قانون اساسی تحمیل نموده بودن باز هم دیگر ملیت های نجبیب و شریف افعانستان به خاطر حفظ وحدت ملی و غیره همین موضوع را پذیرفته و خود را افغان نامیدند اما باز همین فاشیست های یهود صفت به این موضوع اکتفا ننموده و کلمه افغان را خود شان بالای خود اطلاق ننموده و همیشه وقت در مخافل و مجالس رسمی به عوض اطلاف کلمه افغان همیشه وقت خود را بنام پشتون و یا پشتانه یاد نموده و از ذکر کلمه افغان خود داری مینمودند تا اینکه این تعصب شان باعث شد که سایر افوام و ملیت های که هویت واقعی شان از نزد شان گرفته شده متوجه شوند که این افراد فوق الذکر به هیج قاعده و قانونی پابند نبوده و همه شان به یک مفکوره که همانا مفکوره شوم جنرال طاقت است و خذف سایر اقوام و ملیت ها میباشند اما جایی خوشی است که دیگر وقت تحمیل نمودن خواسته ها و خواهشات غیر قانونی گذشته و ملیت های افغانستان مثل ملیت های سابق نبوده که هر ظلم و ستیم که علیه شان صورت گیرد خاموش باشند و با شکل گرفتن حکومت وحدت ملی و مهار قدرت و دو قطبی شدن حکومت افغانشتان انشاء الله جلو همچو ظلم ها گرفته خواد شد و مردم مسلمان افغانستان به حق و حقوق واقعی شان خواهد رسید.
انزر گل کوچی خوشای امرخیل از کابل

>>>   به نوشته زلمی نام ...
تاجیک ها اوزبیک هاترکمن ها همان های استند که تاریخ 5000هزار ساله دارند میتوانی به تاریخ سر بزنی و جویای معلومات کافی شوی شما هاکه تاریخ تقلبی بیش از 100سال ندارید داد مالک بودن این سرزمین دارید به تقلب جعل میخواهید که نام قوم تان را که انگلیس گذاشته بالای دیگران تحمیل نمایید
در اصل شما ها مهاجرین درین کشور هستید شما قبایل کوچی بودید وبا قبول کردن غلامی انگلیس و به واسطه آن مسکن گزین شدید

>>>   من افتخار مینمایم که بالای تذکره ام هزاره نوشته شود چرا اینکه معنی و مفهوم آنرا خودم میدانم و ارزش آن برای ما برابر با زندگی و حیاتم است اما از کلمه پشتون یا افغان هم بدم نمی آید چرا که به پشتون ها و افغان ها ارزش دارد . پس خوب است اگر اقوام خورد باشد یا کلان بنام و مشخصات خودش ذکر گردد . چرا ؟ وقتیکه خداوند حق زندگی را برایش داده پس چه کسی بالاتر از خداوند میخواهد اقدام کند . این یک امر غیر طبیعی و غیر واقعی است که به هیچ عنوان کسی حاضر به گرفتن نام دگر اقوام نیست اما همگی انسان و در زیر آسمان نیلگون خداوند زندگی مینمایم و باید یک دگر را درک و در آغوش گرفته به یک دگر احترام نمایم و فرهنگ تحمل پذیری را رایج سازیم اما تذکره تشخیص کننده هویت انسان ها است و همیشه یار و رفیق همراه است .

>>>   اسمعیل مجنون اگر برود وتذکره وزیرستان شمالی را بگیرد بهتر است تا تذکره اینجا

>>>   اسماعيل يون ، كه با نوشتن كتاب تفرقه بر انگيز دويمه سقوي خويش به بذر نفاق دربين اقوام برادر افغانستان دامن زده است. در بين اقوام مختلف افغانستان به سمبول ونماد از تعصب، تفرقه، نفاق و انزجار تبديل شده است. هر كسي كه به حرف اين سمبول و نماد از تعصب ، تفرقه وانزجار گوش فرا دهد، مورد نفرت وانزجار اقوام مختلف مردم افغانستان قرار مي گيرد.
با احترام

>>>   اوغان بودن ممکن است برای خود اوغانها ( پشتونها) یک چیز زیبا و قابل افتخار و شکوهمند باشد، اما برای کسانی که اوغان نیستند و هویت ملی و قومی خود را دارند، اوغان شدن نه تنها که کدام ارزش و افتخاری خلق نمی کند، بلکه مایۀ سرافگندگی نیز می باشد. چون هویت باختگی ، یک امر ننگین است و هیچ انسان با فرهنگ حاضر نخواهد شد که هویت خود را از دست دهد و در هویت یک قوم دیگر حل شود. اینکه جنرال طاقت و همفکرانش و همتبارانش در همان هویت زاده شده اند و اوغان می باشند ، مساله جدا ست. آنان چاره ندارند جز اینکه اوغان بمانند. ما به طاقت و همفکرانش توصیه می کنیم که به جای تحمیل کردن هویت قومی خود بالای دیگران ، بروند و بکوشند که لکه های دهشت افگنی، انتحار ، کوکنار و هزار مرداری دیگر را از " نام مقدس افغان " بزدایند و به جهانیان یک تصویر خوب و زیبا از آن ارائه بدارند. ما هیچ مخالفتی با نام " اوغان " برای خود اوغانها نداریم، اما حاضر نیستیم که هویت خود را رها کنیم و هویت اوغان را بر خود بنهیم .
سخن آخر این که ما نه حرامی هستیم ، نه اوغان . ولی واحد طاقت هم... هست ، هم اوغان . این هر دو نام و لقب به خودش مبارک باشد !

>>>   افغانستان باید تجزیه شوند بگذارند پشتونهای... که تاابد انفجار انتحار کنند مافارسی زبانها وصلح دوستان را بگذارند که یک کشور زیبا مثل جاپان بیسازیم درظرف دوسال .
قدرت بهیر

>>>   اسمعیل یون که درانتخابات پارلمانی 4 رای گرفته بود دراصل قوال است خودرا درپوست پشتون هازده بعد از ناکام شدن درپارلمان گرچند قبلا هم عضو آی اس آی بود بعد از ناکامی درپارلمان بخاطر بربادی افغانستان یک قسم محکم خورد ویک تلویزیون بنام ژوندون از کمک های آی اس آی ایجاد کرد که شب وروز درتفرقه وجنگ انداختن ملیت های مسلمان افغانستان تبلیغ میکند وغیر از چند نفر کیسه بران هوت خیل تاهنوز کسی را جلب کرده هم نتوانسته زمانی را بیاد دارم که این یون همراه جنرال طاقت همه اقوام افغانستان را ... خواندند ولوی سارنوالی هردوی شان را به جرم خیانت ملی وتفرقه انداختن بین مسلمانان افغانستان زندانی وبه مدتی تلویزیون ژوندون را توقف داد دولت ریاست امنیت ملی وهمه ملت افغانستان چهره پلید این پاکستانی قوال را بشناسند وتوزیع نشدن تزکره الکترونیک یکی از پلان ها واهداف بزرگ آی اس آی است که توسط یون قوال درافغانستان عملی میشود درغیر آن هرگاه درتزکره جمهوری اسلامی افغانستان زکر شد کفایت میکند زیرا این تزکره برای اتباع افغانستان که افغان هستند داده میشود نه به کدام کشور دیگر من شناس نامه چندین مملکت رادیدم درهیچ کدام ملیت شان نوشته نشده بود این فقط جنگ انداختن افغان ها است وهرگاه نام یون را میشنوید باید اعوذ بالله من الشیطن الرجیم بگویید زیرا یون یک ابلیس وشیطان درلبس انسان است
خالقی

>>>   زنده باد اسمائیل یون

>>>   ... باد اسماعیل یون این سر گروپ فاشیستهای نفاق افگن بین اقوام باهم برادر افغانستان. مگر اقوام اکثریت غیر پشتون زیر خاک شده باشند که این چوچه فاشیستها به آرزوی فاشیستی خود برسد.

>>>   زنده باد اسمائیل یون جنرال طاقت

>>>   "شناسنامه" که واژه فارسى و يا درى است را در ستان ناله وفغان "تذکره" مى نامند. تذکره لغت عربى است که به فارسى به وام گرفته شده است. تذکره در لغت به معنای «به یاد آوردن»، «پند دادن»، «یادگار»، «یادداشت» آمده‌ است. تذکره درادبيات فارسى نو از رودکى تا به جامى براى سرگذشت و يا زنده گينامه بزرگان ادبيات پارسى بکاربرده شده است.
عطار نیشابوری به عنوان اولين تذکره نويس ( تذکرة الاولیاء) شهرت يافت. تذکرة الأولیاء · عطار » ذکر ابن محمد امام صادق(ع) شده است.
تذکره نويسى ويا زنده گينامه به اولين بخش ادبي پيشينه نگارى ادبيات فارسى درى در پيوند به شاعران و عارفان شد. پيش از اينکه از آثار يک شاعر نگارش شود از زاد روز و زادگاه وزبان اش ياد مى شود. شناسايى وشناخت با زبان پيوند ناگسستنى دارد.
از همين رو تذکره در تمام زبانهاى دنيا با شناخت وهويت وشخصيت فرهنگى ديده مى شود . اولين شناخت شناخت خودى وشخصيتى است با زنده گى خودى. با واژه است که شخصيت فردى خدا را مى شناسد.
تذکره به معنى بيوگرافى است و زبان اصليت , هويت و مليت فرهنگى و حوزه زبانى (فرهنگى) را مى سازد ونه دولت که يک کشور را نام مى دهد. نام کشورها در روند روزگار با تير و شمشير و تفنگ و توپ و قدرت دولتى تغير پذيراند. ولى هيچ قدرتى دولتى زبان (فرهنگ) را تغير داده نمى تواند.
دولت افغان يعنى دولت پشتونهاى فارسى زبان با تصويب قانون اساسى افغانستان در سال ١٣٤٣ خورشيدى تنها "فارسى" زبان را از صفت اش درى حذف نمود. اين کار را دودمان طلايى فقط و فقط توانست کند چون که اول قدرت داشت و دوم خود مان به زبان پارسى فارسى قندپارسى و دُر درى مى ناميديم.
آيا "افغان", "پتان" و يا "پشتون" سه مليتهاى جداگانه اند?
آيا جرمنى و آلمانى و دويچ يا دچ سه مليتهاى جداگانه اند?
آيا آريانا, اران, ايرانشهر و ايران حوزه هاى فرهنگى جداگانه اند?
کوشش حاکمان افغان يک زبان را دو زبان جداگانه بسازد ناکام ماند. پشتون که به ايران و تاجيکستان رود به برگردان ضرورت ندارد
همين اکنون داکتر غنى پشتون و دوستم اوزبيک با کدام زبان با هم ديگر گپ مى زند?
همين اکنون يک بلوچ با هزاره با کدام زبان گپ مى زند?
برخورد علمى برخورد با واقعيت هاست و نه به خواستها!
چرا دولت مرکزى پشتون ويا افغان به زبان مادرى غير پشتون را کمک نمى کند و روزبروز برنامه هاى پشتون گسترش و برنامه هاى ديگر زبانها کاهش مى يابد!
يک پشتون بنام "استاد گل زمان" که فارسى را خوب مى داند به پشتو گپ مى زند باوجود که شخص مقابل اش مى گويد که سخن افغانى را ياد ندارد!!!

>>>   کشوری به نام افغانستان ازمان نامگذاری روی آرامش وامنیت راندیده وهرگزنخواهددید . بریتانیای استعمارگروقت به انتقام اینکه نتوانست درجنگ به اینجا تسلط یابددر دوره امیر عبدالرحمان خان همزمان باقرارداد خط دیورند اعمال نفوذ نمود تا نام افغانستان به عنوان دولت مرکزی برتمام ولایات مربوطه که به نامهای خود آنها وبه شکل ملوک الطوایفی اداره میشد گذاشته شود واین اقدام منجر به سرکوب مناطقی چون کافرستان (نورستان حالیه)و هزاره جات (بامیان)وفرار برخی از اهالی اینجا به کشورهای همسایه گردید وبه مقصد جلوگیری از تجزیه قبایل پشتون به سراسر بالخصوص مرزها تشویق وحتی اجبار به کوچ واسکان وواگذاری اراضی دولتی به ادعای خالصه جهت کشت وکاز وتامین معیشت شان شدند که تاامروز مصیبت بزرگی برمجموع مردم اعم از پشتون مشهور به (ساده پتان) وسایر اقوام تحمیل گشتند وحاکمان بعدی هم آنرا با افتخار تمام حفظ کردند البته تا زمان ظرح قانون اساسی جمهوریت (داوودخان) در تذکره های نفوس قومیت هر قوم(پشتون-تاجیک-هزاره-ازبک و...)درج میشد وپول رایج هم روپیه بود که جز مناظق همجوار با پاکستان دیگر جاها دارای امنیت نسبی وپول هم باارزش بود ولی دار ودسته فاشیست ومتعصب (اسنالینی مشرب)حاکم دردوران مذکور اینهارا به افغان وافغانی تعویض کردند که ازآنوقت به بعد جنگ وناامنی در تمام کشور فراگیر ونوسانات وبی خیری پول (افغانی )سرازیرشده است واین بحران همچنان شدیدتر خواهد شد وعوامل دیگرهم معلول همین علت میباشد که مع الاسف اغلب کارشناسان ونظریه پردازان ناشیانه بر آنها ترکیزوتاکید مینمایند. غیرازین نام هر اسم دیگری بر کشور گذاشته میشد به این بیچارگی وبدبختی سردرگم مبتلانمیشدیم .
عبدالرحیم مباحث

>>>   زبان نه تنها که يک پديده فرهنگى است و زبان خودش هم فرهنگ است هم فرهنگ ساز وهم نگهدار فرهنگ بلکه يک پديده ملکوتى و چرخ فلکى است. زبان يک پديده بزرگ و يک پديده کوچک است . تمام مواد زبانى در گيتى وخوشه پروين وسرک شيرى و گلکسيها و غارهاى سياه نورخور وجود دارد که گيرنده با حسهاى خود با تارپود خود با روى بدن خود با چشم وگوش ولب و زبان (دهن) پوست وگوشت و بينى و روح و روان خود ودل وجان خود وقلب و شش وجگر خود حس و لمس و مزه و بوى ودرک مى کند. چه اين واژه ها مادى باشند ويا معنوى چه گل گلاب باشد چه گِل وخاک, چه نوازش باشد و چه مهر و محبت! يعنى زبان در پهلوى چگونگى چندين پديده اى بودن خود پديده عاطفى مى باشد.
در اينجا شناخت ويا شناس با نام پديده فرهنگى زبانى در عميق ترين تاروپود وجود جوش و گره خورده است . چيزى که به آن هويت گفته مى شود. هويت فرهنگى ويا زبانى همانا هويت ملى است. "افغان ملت" واژه فرهنگ هويت پشتون است و عاطفه و هويت مليت هاي غير پشتون را زخمى ساخته است چون همين کلمه عاطفه و هويت مليت هاي غير پشتون را انکار مى کند.
از سال ١٣٤٣ تا به امروز حاکمان افغان کوشش مى نمايند واژه "افغان" را قربانى قدرت دولت پشتون نمايند. در اين زمينه ازخودهاى ما هستند که زمينه براى آموزش وپرورش "ستون پنجم" در پوشش "اسپ چوبى تروايى" خنجر به پشت غير پشتون مى زنند. افغان هيچ تعبير و تفسير ديگر ندارد! به جزء از پشتون بودن! واژه "افغانستانى" هم با هر چال و نيرنگ يک "سازش پوسيده" است.
من افغان نيستم ! من از اين ستان هستم بدون واژه افغان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است