تکلیف ما را معلو م کنید، در ایران شهریه بدهیم یا نه؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۵    ۱۳۹۳/۹/۱۸ کد خبر: 85228 منبع: پرینت

بالاخره از دانش آموزان مهاجر در ایران، شهریه گرفته می‌شود، یا نمی شود؟

تابستان امسال، وزارت آموزش و پرورش ایران اعلام کرد که به دستور دفتر ریاست جمهوری، امسال از دانش آموزان مهاجر، شهریه دریافت نمی شود. این خبر، در رسانه های مختلف داخلی و خارجی، پوشش داده شد.

این خبر را داشته باشید، حالا بخش‌نامه آموزش و پرورش رفسنجان در ولایت کرمان را ببینید که ضمن ارسال تعرفه های شهریه به مدرسه‌ها از مسوولان مدرسه‌ها می‌خواهد دانش آموزان مهاجر را، برای گرفتن تخفیف یا معافیت، به اداره آموزش و پرورش نفرستند.

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201412/201412090811572327.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201412/201412090811572413.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201412/201412090811574440.jpg

نقل قولی از ستار سعیدی

این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اصلا افغانه در ایران تکلیفش معلوم نیست اشرف غنی هم به فکر خودش است

>>>   سلام.درکرج هم همین وضعیت است.درابتدای سال تحصیلی از هر دانش اموز علاوه از شهریه مبلغ 150000تومان کمک مدرسه دریافت کردند.حالادستور داده شده به هردانش اموز 300000تومان شهریه واریز کنید.

>>>   با سلام. در منطقه 15 تهران هم دو هفته پیش از دانش آموزان افغانستانی شهریه را طلب کردند. من نداشتم و قرار شد طی دو قسط بدهم و یک قسط آن را هم پرداخت کرده ام.

>>>   در کشور تحریم شده ایران دیگر آموزش رایگان وجود ندارد، در این کشور به نام های مختلف از ولی دانش آموزان پول دریافت می شود. در برخی موارد مدیران مدرسه بودجه ای 50 یا 60 میلیونی از جیب اولیای دانش آموزان در نظر می گیرند و با شگردهای مختلف آن را دریافت می نمایند. مثلا هر کلاس را جداگانه احضار می کنند، یا می گویند برای فرزندان خودتان سرمایه گذاری نمی کنید؟ یا می گویند اداره همین نزدیکی است بروید بپرسید و...
در برخی موارد هم مجریان تلویزیون که میلیونی حقوق دریافت می کنند و یا نمایندگان مجلس می گویند چیزی نمی شود، به جایی برنمی خورد که خانواده ها این کمک ها را بکند!!!!مردم هم عادت کرده اند و هم چاره ای ندارند؛ زیرا کسی نیست که به داد و شکایات آن ها برسد. کشوری که برای تکمیل طرح هایش دست به دامن خیرین بشود، مدرسه را باید به اولیا بسپارد!!

>>>   واقعا این چه وضعشه چرا از همون اول نمیگن که شهریه ی امسال چقدره؟!!اول میگن امسال شهریه نداره بعدحالا که 2هفته مونده به امتحانات ترم اول میگن شهریه2برابر پارساله و اگرهم پرداخت نکنید نمیتونید تو امتحانات شرکت کنید!یا ازهمون اول میگفتید چقدره یا مهلت بدین که بتونیم کم کم پرداخت کنیم
حسینی ازقم

>>>   در ایران از دانش آموزان ایرانی هم شهریه دریافت میکنند.

>>>   سلام این مهره جهنمی که در بشانی ماه افغانی ها خورده جکارش کنم هر جاه میرم جز توهین جیزی نسب ما نست

>>>   امیدوارم قیمت شهریه ها به قیمت واقعی آن ها که 4 ملیون تومن هست افزایش پیدا کنه. حداقل دستمزد در ایران ماهانه 1 ملیون تومن هست يعنی فقط اگر خرج یک معلم را حساب کنیم برای هر نفر 500 هزار تومن میشه.
این امکانات با مالیات 80 درصدی مردم ایران ساخته شده و نباید بدون اجازه خودشان به کس دیگری داده بشه.
در ترکیه دبیرستان ها را روی مهاجران بستند. در تاجیکستان دولت افغانستان خرج مدارس مهاجران را میده ولی در ایران هم مال ما را مجانی می برند و هم ادعا می کنند که این پول از سازمان ملل، دولت افغانستان و کشورهای غربی تأمين شده.

>>>   هدیه دادن نداری هرگز به کسی هدیه نده و اگر روزی بنای هدیه دادن کردی با دل و جان ببخش
امروز اما پس گرفته هدیه از کودکان را آموختم و رسم و آیین آن را.
نمی دانم این کار چقدر به زیان کودکان وطنم تمام خواهد شد و چه تعداد از آنها با این کار از مدرسه و درس با ممانعت والدین فقیرشان خداحافظی خواهند نمود اما هر چه هست راه و رسمی تازه را خواهد گشود و به من یاد خواهد داد که هدیه را هم می شود باز پس گرفت حتی از کودکان.
و به راحتی نظاره گر چشم های پر اشکشان بود و دانه های اشک را بر گونه هایشان به نظاره نشست.مدارس ندارند و هزینه امسال برای انها بخشیده شده.
و به راحتی نظاره گر چشم های پر اشکشان بود و دانه های اشک را بر گونه هایشان به نظاره نشست.

>>>   مطمین باشید حتما شهریه میگیرند.هیچ کس محض رضای خدا به مهاجرین کمک نمیکند . همه به دنبال منافع خودشان هستند

>>>   من ايرانی هستم و تا حالا مجانی درس نخوندم. از اول تا آخر تحصيلم پول دادم و توی مدارس غیردولتی درس خوندم. الانم که دانشگاه هستم دارم پول میدم. آدم پولداری هم نيستم. پولی که من به مدارس و دانشگاه دادم ده ها برابر این پولی هست که شما مهاجران دارید می دید. آخه صد هزار تومن در سال که رقمی نيست بعضی توی ایران مدارس 20 ملیون تومنی هم هست.

>>>   حالک تکلیف ما بیچاره ها معلوم بشد یا نشد ؟
حالک ما پول بدیم یا ندیم ؟
آیا این سیاست بود یا نه جدی مایه شهریه بگیره ؟
لطفا جواب مر بدهید که دیوانه شدم
واقعا که خیلی سخت میگیره ایران
ما نان خوردن خور نداریم باز....

>>>   توی ایران از خود ما هم شهریه میگیرن خب ولی بستگی داره توی کدوم منطقه و در کدام شهر زندگی کنید. تمام شرایطی که برای ما هست برای دوستای افغانیم هم یکی هست. این قضیه هم که میگید بعضی جاها توهین میشه به افغانها خب کسانی گاهی کاری میکنند اشتباهی میکنند مثل همین افغانها که بارها قتل مرتکب شده اند در ایران به همین خاطر است و نه اینکه همه. مگر در ژاپن به خود ما ایرانیها توهین نمیکنند ؟؟ فقط هم به خاطر کسانی که اسیر مال دنیا و دسیسه های شیطانی شده اند سایر مردمش در چشم کشورهای دیگر بد میشوند. ولی ما و افغانها با هم برادریم. با هم بیرون میرویم خرید میکنیم درس میخوانیم و... . گاهی انشانها اشتباه و افراط میکنند اما هر پنج انگشت یکی نیست برادرانم

>>>   دبیرستان دخترانه خدیوی قم از هر دانش آموز افغانی مبلغ 350000 هزار تومان خواسته است و گفته اند اگر کسی به اداره خبر دهد پرونده اش را زیر بغلش خواهد داد و اگر پول نیاورند به مدرسه نیایند

>>>   سلام.مهاجرین مثل سالهای قبل دراغازین روزهای سال تحصیلی اماده بودند تا شهریه هایشان را بپردازند.اما درانهنگام بایک موج تبلیغات رسانه ای اعلام شد که دولت تدبیر وامید با پیشکشی هدیه به مهاجران افعانی با بخشش شهریه مدارس کمکی را برای این قشر زحمت کش ومحروم تدارک دیده است.البته در ابتدا صرف گفته شد ثبت نام شود وبعد د باره پرداخت ویا بخشش ان تصمیم گرفته میشود.باوجودیکه مدارس سایقه ای عمل ودر برخی مناطق همان وقت هم شهریه گرفتند.چند رور بعد از ادرس معاونیت ریاست جمهوری ابلاغیه ای مبنی بر عدم اخذ شهریه بطور قاطع صادر ودر رسانه ها انعکاس یافت شد ومهاجرین هم بارضایت واستقبال ازین تصمیم پولی را که در نطر داشتند برای شهریه فراهم کنند درسایر موارد مصرف کردند.اما با یک ضرب الاجل دو روزه برای پرداخت دو برابر شهریه وبا تحدید اخراج از مدرسه وعدم شرکت در امتحانات ترم ودر کرج با اعلام اینکه اگر شهریه نپردازید پرونده دانش اموزتان را بگیرید وبروید روبرو شدند.برخی که تقا ضای قسط بندی کرده اند فقط برای هفته مهلت داده شده.چونکه خانواده های افغان اغلبا کثیرالاولاد هستند وبیش از دو سه نفر دانش اموز ومدرسه ای دارند وهزینه تحصیل به بیش از یک ملیون تا یک ونیم ملیون تومان میرسد وباتوجه به گرانی ووضع بی ثبات اقتصاد ایران وحقوق ماهیانه کارگزی پرداخت چنین هزینه ای بخشیده شده که همزمان موج جدید گرانی باافزایش قیمت نان وبی نتیجه ماندن مذاکرات هسته ای که پی امد ان افزایش نرخ دلار ودرنتجه گرانی ور همه زمینه ها وخصوصا مایحتاج عامه وصروری را در بر دارد خانواده های افغان را بیش تز پیش ور مضیفه قرارداده.امید میرود باتوجه به مسایل دکر شده دولت تدبیر وامید تدبیری مدبرانه بسنجد وکلید باز کردن این قفل که دست وپای مهاجرین بسته است گشوده گردد
.مهاجرداری پنج دانش اموز مدرسه ای.

>>>   نفت ارزان شده کسری بدجه را از کجا جبران کند؟ هسته ای هم به توافق نرسید. وضع خراب جیب روس ها و چینی ها چطور پر کند . دیوار کوتا تر از اغفانی اوغانی هم که گیر نمی آورند
شهرزاد قصه گو

>>>   این هم از سیاست های تدبیر و امید دولت روحانی است یک روز هدیه می دهد و روز دیگر آن را پس می گیرد.
دانش آموز ایرانی

>>>   برادرافغان کمتر زادو ولد کن تو که در این مملکت تکلیفت معلوم نیست برای چه اینقدر چوچه کردی ایرانیها هم حق دارند به خدا خود ایرانیها یک اولاد دارند افغانها اندازه یک مهد کودک خو برار من یک بچه می اوردی تا راحتتر زندگی کنی لابد می گویی بارش را زمین می کشد حال از همان زمین بخواه

>>>   این تصمیم گیری از پس لرزه های کاهش شدید قیمت نفت از 100 دلار به 70 دلار هست که دولت مجبور شد در بودجه تغییرات اساسی بده و بودجه ی آموزشی را کم کنه.ولی همان موقع که دولت شهریه را به مهاجران بخشید یادم هست که به جای تشکر مرتب به کشور ما زخم زبان می زدید و نزدیک بود همه چیز مانند همیشه لوتی خور بشه.

>>>   خب پناهندگان شریف افغانستان کم کم دارن طعم حذف کمک های ملت ایران را می چشند.یک زمان دهها ساله در اقتصاد یارانه محور ایران خوردن فکر کردن تا ابد همینطور ادامه پیدا میکند.امروز با طرح هدفمند کردن یارانه ها دست اتباع بیگانه از یارانه های دولتی کوتاه میشود و باید تمام هزینه هایتان را به نرخ روز پرداخت کنید.در چنین شرایطی مجانی کردن نظام اموزشی برای بیگانگان غیر منطقی است و خوشبختانه خیلی زود جلوی این گرفته شده.مطمئینا با ازاد شدن بیشتر قیمت ها در مراحل بعدی هدفمندی یارانه ها فشار بیشتری بر اتباع افغانی در ایران وارد میشود.که یا مجبورند به دلیل ناتوانی در تامین مایحتاج خود به کشور خود یا هر کشوری که دوست دارند بروند یا هزینه استفاده از امکانات ایران را نقدا بپردازند.ما تصمیم گرفتیم دست بیگانگان را از ثروتمان کوتاه کنیم.بخصوص کسانیکه در این موارد هم فرهنگ و مسلمان میشضوند اما در جای دیگر اب میبنندند و دوست شفیق کشور دوست و برادر امریکا میشوند و ادعاهای رسانه های انها را تکرار میکنند.

>>>   شهرزاد قصه گو در مورد چیزی که اطلاع نداری نظر نده. من یک ایرانی هستم.از زمان دبستان تا الان که دانشجو هستم حتی در مدرسه دولتی شهریه پرداخت کرده ام. تمام مدارس در ایران بسته به کیفیت آموزش و موارد دیگر پول می گیرند. ایرانی هم باید پول بدهد چه رسد به مهاجرین.

>>>   در افغانستان که یک کشور فقیر است مدرسه و دانشگاه همیشه رایگان بوده است پس ایران چرا از ایرانیها شهریه میگیرد؟
من در آلمان دانشگاه میروم نه تنها اینکه شهریه نمیدهم بلکه ماهانه حدود 500 یورو هم برایم میدهند.

>>>   سلام.اگرفرض کنیم جمعا200000نفر دانش اموز در مقاطع تحصیلی مختلف شامل درس هستند وبرای هر نفر مبلغ 300000تومان می شود جمعا60000000000تومان که معادل حدود18ملیون دالرمی شود.این پول کمی نیست.

>>>   برادر ایرانی که می گویی از من هم پول می گیرد حرف شما درست است اما تفاوت در این است که همان مبلغ را که از تویی ایریانی در ابتدای سال بابت کمک به مدرسه می گیرند از ما هم دریافت می کند بذون آن اصلا به مدرسه راه نمی دهد ولی مهاجرین چیزی اضافه تر از آن باید بدهند. بنابراین حرف جناب قصه گو بجا است

>>>   سلام وعرض ارادت خدمت همه دوستان ،برادرایرانی که باخوشحالی وآب وتاب وشوق وذوق زده شده ازین تصمیم که برمهاجرین ازین به بعد فشار بیشتری وارد می شودعرض میدارم که چه نفع به حال جنابعالی داره هرچقدر هم که زیاد پول بگیره به شما چیزی نمیرسه.
خ.م

>>>   شهرزداد قصه گو
ممنون که با این لطایف ما را خنداندی.نمی دانستیم افاغنه اینقدر نسبت به مسائل ایران و جهان صاحب نظرند.احتمالا علت وضع اسف بار کشورت هم همین سطح علم و اگاهی امثال شما است که اینقدر ساده لوحانه به مسائل نگاه میکنید و این اولین باری نیست که یک افغانی برای اسایش و رفاه ایرانیان نظرات من دراوردی میدهد.شاید هم به همین دلیل است که ما مدام شاهدیم حکومتتان در جهت تیره کردن روابط قدم برمیدارد و دارید نتایجش را یکی پس از دیگری میبینید.نمیدانیم چرا خود ما ایرانیها از وضع راضی هستیم و امیدوار به اینده اما افاغنه نگران رفاه و دین و سیاست خارجی و....ایرانیان هستند.هر کس باید در حد و اندازه خودش و کشورش نظر دهد.پس بهتر است کار بزرگان را به خودشان واگذارید و فکری به حال مملکت و ملت نگون بخت خود کنید.از دولت ایران هم بابت رفع این اشتباه و دریافت شهریه از پناهجویان افغانی تشکر میکنیم.ایران بنگاه خیره بیگانگان نیست.باید هر روز فشار به اتباع کشور دست نشانده امریکا بیشتر شود تا مجبور به ترک ایران شوند!!!

>>>   توقعات نابجای شما افغان ها که بعضا با توهم همراه هست بسیار جای تاسف داره. وقتی از خود ایرانی ها شهریه میگرند چرا از شما نباید بگیرند؟ در ایران مدرسه مجانی وجود نداره.مدارس دولتی تا 400 هزارتومان هم دریافت میکنند و مدارس غیر انتفاعی میلیونی بر اساس خدماتی که ارائه میدن.حالا یه نفر اینجا اومده بحث به نتیجه نرسیدن مذاکرات و کاهش قیمت نفت را مطرح کرده که دولت ایران کمبود بودجه داره و این کمبود بودجه را با دریافت های 300 تومنی از افغان ها میخواد جبران کنه! شما اگه اینقدر اقتصاد دان هستی برگرد کشورت و به مردم خودت خدمت کن! و نذار ما ایرانی ها اینقدر بهت ظلم کنیم که کمبود بودجمون را به وسیله شما برطرف کنیم!! از روزی برادری مسلمانی کافری یا هر چیز دیگه شما را بیش از 3 دهه در کنار خود پذیرفتیم با همه مشکلات خودمان که داشتیم و مشکلاتی که شما به وجود اوردید اما قرار نیس دیگه برای ما کارشناسی هم بکنید و در مورد مذاکرات اتمی یا کمبود بودجه ایران اظهار نظر کنید. اونم اینطور همراه با توهم و نیش و کنایه!!
محمد حسین / اصفهان

>>>   در جواب به خ.م
شما نگران ان پول نباش جای درست خرج میشه.مهم انست که خوشبختانه این اشتباه کنار گذاشته شد و باید اتباع افغانستان بعنوان اتباع خارجی مقیم یک کشور خارجی هزینه های زندگیشان را به نرخ روز بپردازند و با اجرای مراحل بعدی هدفمندی یارانه ها و ازاد شدن قیمت ها این پرداختی بیشتر میشود.ناراحتی میتوانید به کشور خود یا هر جای دنیا که دوست دارید بروید.دوران شریک شدن در یارانه ایرانیان تمام شد و حالا باید طعم اقتصاد ازاد را بچشید و وقتی هر چه بیشتر زیر فشار هزینه های زندگی قرار گرفتید ابهامی که برخی از شما دارند که ایرانیان در این دهها سال چه برای ماکردند رفع میشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است