فضایی سرد نشست لندن بدون
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۹    ۱۳۹۳/۹/۱۷ کد خبر: 85182 منبع: پرینت

کنفرانس بین المللی لندن برای افغانستان انجام شد. این نشست برای افغانستان حیاتی خوانده شد. تجدید تعهد همکاری جامعه بین المللی در راستای حمایت از حکومتداری و بازسازی افغانستان است. زاخیلوال مشاور اقتصادی رییس جمهور در تازه ترین اظهارات خود گفته است که نبود کابینه ی حکومت وحدت ملی فضای نشست را سرد کرده بود. جامعه ی بین المللی قبلا دو خواست بزرگ از افغانستان داشتند. این دو درخواست مبارزه ی جدی با فساد اداری و شفافیت در اداره و انتصاب کادرهای حکومت است. در دوره ی گذشته هیچ کاری نشد. این دو در خواست همچنان پابرجاست. حکومت وحدت ملی تا چه حد می تواند اعتماد جامعه ی بین المللی را در این دو زمینه به دست بیاورد؟

داکتر عزیزالله لودین رییس پیشین کمیسیون مبارزه با فساد اداری در برنامه «صد روز در ارگ» گفت: ریییس جمهور اسبق آمریکا در کتابی می گوید، «حکومت حل مسایل ما نیست، خود حکومت مشکل است.» این جمله در افغانستان صدق می کند. مشکل بزرگ کشور ما خود حکومت است. جامعه بین المللی هم این را احساس کرده است. به طوریکه در این نشست آنها گفته اند: «وزیران در این نشست نبوده اند و فضا سرد بود.» حتی وزیران بعضی کشورها حاضر نشدند خودشان به مجلس بیایند و معاونان خود را فرستادند.

وی در رابطه با نوع کمک کشورها در نشست لندن عنوان کرد: کمکها در افغانستان قرار است مشروط به از بین بردن فساد اداری داده شود، فساد اداری را کسی نمی تواند در افغانستان به زودی از بین ببرد. فساد اداری با احساسات و نوشتن فرمان از بین نمی رود. باید تدبیر به کار برده شود.

لودین در رابطه با تعجیل در پرونده کابل بانک گفت: رییس جمهور در پرونده کابل بانک عجله کرد. کارهای مهمتری داشت که باید قبل از آن انجام می داد. مثلا تشکیل کابینه و معرفی کابینه ضروری بود. پرونده کابل بانک یک بار به ریاست من تحت بررسی قرار گرفت. مساله ی مهم این بود که پول را وصول کنیم. لیستی از دوصد و بیست و هفت نفر را به دادستان دادم. مبالغ قرضه ی آنها هم نوشته شده بود. 912 میلیون دالر مفقود شده بود، ما باید این پول را وصول می کردیم. اما در این مورد ترتیب اثری داده نشد.

لودین در ادامه اظهار داشت: تا این پول به بانک برگردانده نشود هیچ کس این نوع بررسی را مورد قبول نمی داند. تا هنگامی که من آن را بررسی می کردم فقط 130 میلیون دالر بازگردانده شده بود. ابتدا باید این پول برگردانده میشد و سپس جنبه قضایی آن که چقدر مشکل با ارتکاب این جرم خلق شده بررسی می شد. می توانستند آن را به محکمه ی اداری ببرند و نظر به حقوق اداره آن را بررسی می کردند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   لودین صاحب درست میگوید.
موفق باشید
شارقی
بدخشان

>>>   جناب ریس جمهور غنی در کار بررسی شکست کابل بانک شتاب زده عمل کرد تا بضم خودش نشان دهد در کار مبارزه با فساد اداری صادق است در حالیکه اگر چنین میبود زاخیل وال را که در شکست کابل بان نقش داشته ودوتن از ریسان کابل بانک نو وبانک ملی که بحکم محکمه مجرم تثبیت شده بودنددر قدم اول نگذاشت که ان دوتن زندانی شوند رسماًضمانت احضار انها را عندالضرورت اقای زاخیل وال شخص خودش کرده ودر مرحله بعدی که چاره را تنگ دیده ان دوتن را فرار داده تا زندانی نشوند وهمچنان دوسیه سوی استفاده زاخیل وال در سارنوالی وجود دارد ولی با وصف ان جناب ریس جمهور زاحیل وال را برعلاوه سرپرستی وزارت مالیه مشاور خاص اقتصادی تعین ومقرر کرده است این خود نشان میدهد که مبارزه با فساد اداری وجلوگیری از مفسدین را در پست های کلیدی واساس دولت زیر سوال میبرد ومسله بررسی کابل بانک را نوع سیاسی وانمود میکند وسوال مده این است که چرا زاخیل وال به حاظر کردن دو تن را که ضمانت احضار انرا کرده مکلف نمی نمایند وهم چنان دوسیه سوی استفاده ان از طرف سارنوالی طی مراحل قانونی نمیگردد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است