بررسی عدم پرداخت معاش 6 ماهه استادان دانشگاه
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۰    ۱۳۹۳/۹/۱۷ کد خبر: 85164 منبع: پرینت

در جلسه کمیسیون امور دینی و فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی به ریاست کمال ناصر اصولی و با اشتراک معاون مالی وزارت مالیه و معاون مالی و اداری وزارت تحصیلات عالی، در مورد عدم پرداخت حق 6 ماهه استادان بخش شبانه دانشکده های 9 گانه دانشگاه کابل و کم ساختن تخصیص بودجه برای محصلان که جهت ادامه تحصیلات عالی به خارج از کشور اعزام می گردند، بحث صورت گرفت.

معاون مالی وزارت تحصیلات عالی و معاون مالی وزارت مالیه در مورد گفتند: 3 سال قبل مطابق طرزالعمل معین سالانه به مصرف دولت جمهوری اسلامی افغانستان، محصلان جهت تحصیلات عالی به کشورهای هند، ترکیه و مالیزیا اعزام می گردند که این روند تا اکنون ادامه دارد و مصارف بورسیه ها در سال اول مبلغ 5 میلیون دالر، در سال دوم 10 میلیون دالر و در سال سوم مبلغ 15 میلیون دالر از طریق وزارت مالیه تخصیص داده شده است و امسال نیز در دفاع بودجه منعقده وزارت مالیه اجرای مبلغ 15 میلیون دالر تایید اما در بررسی دومی آن وزارت صرف مبلغ 5 میلیون دالر تخصیص داده است که این پول مصارف محصلان موجود کشورهای ترکیه، هند و مالیزیا را تکافو نمی کند و امکان فرستادن محصلان جدید هم با این هزینه متصور نیست.

در همین حال معاون مالی و اداری وزارت تحصیلات عالی اضافه نمود که ریاست عمومی انسجام امور آکادمیک به منظور رشد و توسعه زیرساخت های آکادمیک از جمله تدویر برنامه های ماستری و داکترا، شبانه و ایجاد مجلات علمی در دانشگاه ها و موسسات تحصیلات عالی پلان های انکشافی تدویر برنامه های متذکره را ترتیب و جهت شمولیت در بودجه پیشنهاد گردیده که متاسفانه در دفاع بودجه مطرح نشده است و برای تطبیق پلان های یادشده، هیچگونه مصارف مالی در نظر گرفته نشده است.

معاون مالی وزارت مالیه در مورد اعزام محصلان به خارج از کشور گفت: وزارت تحصیلات عالی در مورد ارایه معلومات و ترتیب لیست دقیق محصلان افغانستان مقیم خارج و مصارف شان از بودجه دولت به اساس دوره تحصیل محصلان معلومات ذیل را ارایه بدارد.

1- معلومات در مورد تعداد محصلان افغانستان مقیم خارج که به مصرف جمهوری اسلامی افغانستان به تحصیل ادامه می دهند با تفکیک کشور و دوره تحصیلی

2- توضیح مصارف سالانه از قبیل درصد دانشگاه، مصارف بود وباش با درنظرداشت نورم تعیین شده، جیب خرج و ترانسپورت

3- توضیح در مورد مصارف صورت گرفته آن عده محصلان که دروس شان در حال تکمیل شدن است و قرار است بازگشت نمایند.

علاوه بر آن در جلسه خاطرنشان گردید که قبل از تکمیل و تسلیمی معلومات نمی توان به اجرای تخصیص پرداخت. در جلسه همچنان تاکید به عمل آمد که معلومات درخواست شده، در طی مراحل و اجرای تخصیص مربوط به محصلان مهم تلقی می گردد.

همینگونه تصمیم گرفته شد که نمایندگان با صلاحیت وزارت مالیه و وزارت تحصیلات عالی و رییس کمیسیون امور دینی موضوعات مطرح شده را مبنی بر حل مشکلات محصلان افغانستان مقیم خارج، به رییس جمهوری ارایه نمایند تا تصامیم لازم در زمینه اتخاذ گردد.

در بخش دیگر جلسه، در مورد عدم پرداخت 6 ماه معاش استادان بخش شبانه دانشکده های 9 گانه دانشگاه کابل بحث صورت گرفت.

معاون مالی وزارت مالیه ضمن تایید این مشکل، خاطرنشان ساخت که جهت حل این مشکل باید مبلغ 17 میلیون در بودجه در نظر گرفته شود تا این مشکل استادان حل گردد.

در اخر، روی مکاتیب و عرایض واصله به کمیسیون بحث و رسیدگی صورت گرفت.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   معافیت مالیات گمرگی رالغوفرمایند! تانوبت دزدی ازنان محصل نشود. طلبات دولت اگرجمع آوری نشودمرگ رشوتخورنزدیک است. معافیت زورمندان ازمالیات لغوگردد. گلم دزدان ازاداره دولت برچینند. مصارف سفریه وکلای پناه طلب کاهش یاقطع گردد. توقع است مقامات محترم درجستجوی چشمه عوایداول غمخورحیات خودبعدهم درفکرآبروی خودباشند.
قره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است