با تایید پیمان، ما به آمریکا تعهد دادیم نه آنها
در طول 14 سال گذشته ثابت شده است که آمریکا نمی تواند امنیت را به افغانستان بیاورد. حتی تعهد نمی کند مشکل ما را با پاکستان رفع کند. آمریکا هیچ تعهدی بما نداده است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۴    ۱۳۹۳/۹/۷ کد خبر: 84496 منبع: پرینت

اوباما حضور نیروهای خود را در افغانستان یک سال دیگر تمدید کرد. در حالیکه هیچ یک از مقام های افغانستان در جریان این موضوع نیستند.
از صد روز نخست حکومت وحدت ملی پنجاه و هفت روز می گذرد. مجلس نمایندگان در یک نشست فوق العاده و علنی موافقتنامه های امنیتی با آمریکا و ناتو را تایید کرد. 149 تن از اعضای مجلس نمایندگان به این موافقتنامه ها رای تایید دادند و تنها پنج تن از اعضای مجلس با این موافقتنامه ها مخالفت کردند. این اقدام نمایندگان مجلس با استقبال رییس جمهور غنی نیز مواجه شد. از سوی دیگر رییس جمهور در دیدار با رهبران جهادی در ارگ ریاست جمهوری می گوید: برای برقراری سالی پایدار در کشور به طرح منسجم ملی نیاز است و تاکید کرد برای تشکیل کابینه از رهبران جهادی مشورت خواهد گرفت.

امان الله پیمان عضو مجلس نمایندگان در برنامه «صد روز نخست» گفت: من در آغاز مخالف حضور آمریکایی ها نبودم، مخالف پیمان ها هم نبودم. مخالف تعهدات و پیمان های بین المللی هم نیستم. من مخالف آن هستم که هر روز به عنوان یک پیمان، به عنوان حضور جامعه ی بین المللی مشکلات افغانستان و عمق آن را بیشتر می سازد.

این عضو مجلس اضافه کرد: پیمان را که مطالعه کرده ام در آن هیچ گونه راهکاری برای حل مشکلات افغانستان ندیدم. در این پیمان مسایل منطقه ای بحث نشده است. تعهد آمریکایی ها وجود ندارد. مبارزه با تروریزم در آن بحث نشده است. همین که ما پیمان را از پارلمان افغانستان تصویب کردیم، اوباما برای یکسال دیگر اجازه ی حملات نیروهای خود را در افغانستان داد. در حالی که این موضوع در پایان امسال به اتمام می رسید. این تناقضی است آشکار در حرفها و تعهدات آنها که هویت ملی افغانستان را زیر سوال می برد.

وی با اشاره به گذشته عملکرد آمریکایی ها در افغانستان اظهار داشت: در طول 14 سال گذشته ثابت شده است که آمریکا نمی تواند امنیت را به افغانستان بیاورد. می گویند که عامل تمام مشکلات افغانستان پاکستان است. در پیمان آمده است که در چنین مواردی ما وساطت یا همکاری می کنیم که این مشکل حل شود. حتی تعهد نمی کند که مشکل را رفع می کنیم. وضعیت کابل را در 14 سال از لحاظ وضعیت هوا، سرک ها و جاده ها را مشاهده کنید. وقتی آنها نتوانستند درطول چهارده سال در یک کشور حتی پایتخت آن را بسازند، آیا این تضمین وجود دارد که آنها امنیت را در هلمند به وجود بیاورند. من به این دلیل رای مخالف دادم که مواردی که می تواند افغانستان را به سوی امنیت ببرد، وجود ندارد.

پیمان افزود: در ملاقات با داکتر اشرف غنی سوال کردم: شما که می خواهید این پیمان تصویب شود، آمریکایی ها چه تعهدی برای پایان تروریزم در افغانستان دارند؟ وی گفت: «آمریکایی ها هیچ تعهدی در این مساله ندارند و هیچ کاری در مقابل آنها نمی کنند. براساس ضرورت است که ما باید این پیمان را امضا کنیم. این ضرورت ها این است که ما کشوری فقیر هستیم، امکانات نداریم و اردوی ما در مقابل دشمنان تجهیزات ندارد.»

وی گفت: اوباما حضور نیروهای خود را در افغانستان یک سال دیگر تمدید کرد. در حالیکه هیچ یک از مقام های افغانستان در جریان این موضوع نیستند.
در پیمان نامه تعهدی برای حمایت از نیروهای افغانستانی در برابر هراس افکنی و تروریزیم داده نشده است. به غیر از مطالعه ی این پیمان اشرف غنی هم گفته است که آنها هیچ تعهدی در این مورد ندارند. پس این پیمان مشکل افغانستان را حل نمی کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پس از عمری مسلم شد به خاقانی
که بادنجان برانی است، برانی از بادنجان
آقای پیمان !
نه امریکا صلح میخواهد ونه انگلیس وهم چنان پاکستان
و تا وقتیکه سربازان خارجی (کفر جهانی) در افغانستان
به هر عنوان که حضور داشته باشند ، صلح میسر نه میشود .
کفر جهانی اکنون زمینه قتل افغان توسط افغان را آماده
ساخته ، هر کدام که کشته شود بنفع امریکا است .
اگر دولت مردان امریکایی در کردار وگفتارشان صادق می
بودند، اولتر از همه نیازمندیهای اردوی افغانستان را تامین
می کردند .
کمک های 14 ساله جامعه جهانی به ملیارد ها دالر وارد
افغانستان شد ، اما بیشترین مقدارش از افغانستان بیرون
گردید .

>>>   اردوئي كه با 25 افغاني معاش ازوطن حراست مي كردند همين افغانها بود ولي زما نيكه معنى جاي حودرا به ماده عوض كرد درانجااست كه ما هم اهميت وطن دوستي خودرا به ماده بدل كرديم ازين لحاظ ما هيج كونه قيمتي در برابر ارزش هاي وطن خود نداريم.

>>>   پیمان صاحب، جیره خوارپاکستان هستی وپاکستان مخالف امضاء این پیمان، دراون کله ... ات اگراندازه سرمورچه هم مغزمیداشتی، این تحلیل های سطحی رانمیکردی

>>>   در واقع کسانی که مخالف پیمان هستند خود در خفا از حامیان قوی تایید این پیمان ها هستند؛ زیرا این ګونه افراد مستقیما با استخبارات منطیقه دست دارند.
هجران نادری
از ولایت بدخشان

>>>   این پیمان و آن پیمان هردوی شان یکی هستند.
این پیمان معاش از آن پیمان میگیرد و از دستش چیزی ساخته نیست.
آن پیمان، به این پیمان معاش میدهد و هرچه دلش خو است، آن را انجام میدهد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است