راهی بر چاه کثافات کابل بگشاییم
آلودگی روز افزون محیط زیست، اعمار ساختمان های خودسر، جاده های غیر معیاری، افزایش کثافت، کثیف بودن شهر کابل و وضعیت ناگوار خدمات و ترانسپورت شهری... 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۴    ۱۳۹۳/۹/۷ کد خبر: 84452 منبع: پرینت

موازی کاری شهرداری، والی، فرمانده امنیه، وزارات مختلف و ارگ ریاست جمهوری در بسیاری از امور شهری کابل از آن یک پایتخت کثیف و بی نظم و پر ازدحام ساخته است که با هیچ پایتخت و مرکز حکومت دیگری در هیچ جای جهان قابل قیاس نبوده و نمی باشد.

عدم هماهنگی ارگان های مرتبط، عدم توجه و اعتنای کافی و وافی نهادهای مسوول، عدم توقع و مطالبه برحق مردم کابل که بسیاری از آنان شهروندان اولیه پایتخت نیستند و برای اشتغال یا تحصیل بدین جا آمده اند نمایی بسیار نامناسب و نامطلوب از مرکز حکومت رقم زده است.

تا زمانی که مسوولان و خواص در بلند منزل ها و موترهای ضد گلوله و شیشه سیاه و کاروان محافظان خود به فکر چاره جویی و حل معضل کثافات و نیازمندی های کابل نباشند مردم ملکی و عوام باید متحمل بدترین و بیشترین بیماری ها و مشکلات زندگی در پایتخت گردند.

از هنگام تشکیل دولت موقت در 2001 تاکنون معادل با 13 سال آزگار که همه روزه تعدادی از اتباع افغانستانی از دیگر ولسوالی ها و قریه جات یا کشورهای همسایه به کابل مهاجرت کرده اند بر جمعیت و ازدحام زاید این شهر افزوده شده و از بهداشت و امنیت در آن کاسته شده است.

فارغ از صدای فیرها، رژه موترهای زرهی و آماده باش نیروهای امنیت ملی و ناتو در خیابان های کابل که تاثیرات نامطلوب روانی برای شهروندان بجای می گذارد؛ نبود مکان دپوی زباله و دفع فاضلاب، نبود سرک ها و راه های معیاری، نبود وسایل حمل و نقل عمومی کافی و عدم بهداشت عمومی مشکلات عدیده ای را رقم زده است.

البته مطبوعات و رسانه ها، دوستداران محیط زیست و برخی نهادهای مدنی دیگر گهگاهی اشاره ای به وضع غیرقابل تحمل کابل داشته اند اما این اظهارنگرانی ها جدی گرفته نشد تا نماینده ویژه رییس جمهور صراحتا منتقد و خواستار رسیدگی به بهداشت و اصول اولیه شهری در پایتخت گردد.

آلودگی روز افزون محیط زیست، اعمار ساختمان های خودسر، جاده های غیر معیاری، افزایش کثافت، کثیف بودن شهر کابل و وضعیت ناگوار خدمات و ترانسپورت شهری از جمله مواردی است که نماینده خاص اشرف غنی برای اصلاحات را برانگیخته است تا شاید راهی بر این چاه بگشاید.

کودکان کابل علیرغم پایتخت نشینی و استفاده از امکانات رفاهی بیشتر به دلیل عدم بهداشت شهری و نظافت شهروندان کابل در معرض انواع و اقسام بیماری های عفونی و ویروسی قرار می گیرند که تا کودک یکی از مسوولان بدان دچار نشود داروی آن به بازار عرضه نمی گردد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درین جای شکی نیست که پاکی و صفایی کار خوب است.
اما ناگفته نباید گذاشت که انسان به مثابه یک موجود زنده، مثل موجودات زنده دیگر میتواند با محیط زیست خویش ،خویش را سازگار سازند.
بطور مثال: آیا مسُولین تنظیف شاروالی کابل که در یک روز ده تا دواده ساعت در فضاً پر از دود و غبار، کثافات را جمع آوری میکنند، آیا آنها هر روز مریض هستند و یا وجود آنها در مقابل بوی کثافات معافیت پیدا نموده است؟

>>>   نو اندیش و رییس تنزیفات باید محاکمه شوند.
کارته وال


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است