تایید پیمان امنیتی، موجب تشدید نا امنی ها
با تایید این پیمان هیچ گونه امنیتی به کشور نمی آید، اگر پارلمان این پیمان را تصویب هم نمی کرد، تا پنجاه سال دیگر هم آمریکا به بهانه های مختلف در افغانستان می ماند. آمریکایی ها را صادق نمی دانم و به آنها خوشبین نیستم. آنها طرفدار خرابی وطن هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۴    ۱۳۹۳/۹/۶ کد خبر: 84418 منبع: پرینت

قرارداد امنیتی با آمریکا و ناتو در میان موجی از نارضایتی ها به تایید نمایندگان مجلس رسید. با آنکه بحث روی قرارداد امنیتی افغانستان با آمریکا و ناتو به نشست روز چهارشنبه به مجلس محول شده بود اما رییس مجلس نمایندگان می گوید که به دلیل مهم بودن قرارداد امنیتی شماری از نمایندگان خواستار بحث روی این موضوع در روز یکشنبه شدند. این امر سبب شد تا شماری از نمایندگان به متهم ساختن یکدیگر به رفتن به سفارت آمریکا و تطمیع کردن آنها دست بزنند.
هرچند برخی از نمایندگان خواستار این شدند که فهرست کسانی را که خواستار بحث زود هنگام روی قرارداد امنیتی شدند در جلسه ی عمومی اعلام شود اما هییت مجلس آن را نپذیرفت. برخی هم خواستار آن شدند که جلسه سری شود. مجلس تصمیم گرفت که در مورد قرارداد امنیتی رای گیری کند. شماری از نمایندگان به رسم اعتراض به دلیل توطیه چینی برخی از افراد حکومتی در امضای قرارداد از مجلس بیرون رفتند. آنها قرارداد آمریکا را خلاف حاکمیت ملی می دانند و آن را ضد ارزش های دینی و اسلامی عنوان کردند. آنها براین باورند که با این پیمان ناامنی ها در کشور افزایش می یابد و تحرکات کشورهای همسایه در کشور بیشتر می شود.

عبدالودود پیمان عضو مجلس نمایندگان در برنامه «آخرخط» گفت: من نه از مخالفان و نه از موافقان بودم. اجازه ی صحبت کردن هم به من ندادند. ما باید چهارشنبه این جلسه ی پارلمان را برگزار می کردیم. در این صورت فرصت بود که دو روز نمایندگان بر سر آن بحث کنند و تصمیم بگیرند. رییس جمهور قبلی حامد کرزی 13 سال حکومت کرد و آمریکایی ها نیز امکاناتی را در اختیارش قرار دادند. اما در آخر حرفهای بسیاری در این مورد داشت. پارلمان یک کار عقلانی که می توانست انجام دهد این بود که برای یک ساعت ایشان را به مجلس دعوت می نمودند و از ایشان سوال می کردند که چرا با پیمان نامه مخالفت می کرده است؟ او در موضع مخالفت با این موضوع یقیناً حرفهایی داشت. پارلمان باید عجله نمی کرد، وی را می خواستند که حرف بزند و حاکمیت 12 سال آمریکایی را ارزیابی می کردند. جنبه های مثبت و منفی آن را می دیدند که ما چقدر از حضور آمریکایی ها در کشور سود بردیم. پارلمان تصمیم بسیار عجولانه ای گرفت. با این سیستم تصیمیم گیری با چند کارت سرخ و سبز تقدیر یک ملت را رقم زدند و آن را به بحران بردند.

پیمان در رابطه با رشوه دادن سفارت آمریکا به نمایندگان مجلس و ترس از سفارت آمریکا گفت: دیدم که تعدادی از نمایندگان ترسیده بودند. مثال کسانی بودند که پشت سرشان گرگ بود و پیش رویشان دره. فکر می کردند که اگر پیمان امنیتی را تصویب نکنیم، آمریکایی ها اردوی افغانستان را تجهیز نمی کنند، بودجه ی نظامی و امنیتی را نمی دهند و اگر بدون امضای پیمان بروند موضوع عراق پیش می آید و تن ما زیر گلوله می رود. واقعاً احساساتی پیش رفتند. این نمایندگان فکر می کنند که اگر آمریکا برود ما را گرگ (طالبان) می خورد، این طور نیست. آمریکا در کشور با طالبان نمی جنگد چرا که به صراحت گفته است که طالبان دشمنان ما نیستند بلکه مردم سنتی هستند. آمریکایی ها راصادق نمی دانم و به آنها خوشبین نیستم. آنها طرفدار خرابی وطن هستند.

وی افزود: به صداقت آمریکایی ها شک دارم، ما 37 سال از دوران جهاد تا امروز با آمریکایی ها در تماس هستیم می دانیم که آنها چه می خواهند و چه می کنند. داعش را در سوریه خودشان ایجاد کردند. منطقه ی بغداد و عراق تا مصر را خراب کردند. حکومت قانونی مصر را توسط کودتا شکست دادند و چند نفر کودتایی را به رسمیت شناختند. مردم مذهبی، با دین و با سیاستی که دنیا به نام اخوان المسلمین می شناختند را تروریست معرفی کردند. طالبان را خودشان به رسمیت شناختند. زمانی که مجاهدین در افغانستان حکومت نداشتند، ما آواره بودیم، آمریکایی ها برای ما سفیر متحرک داده بودند. سفیر جنگهای کابل را پشت پرده کارگردانی کرد. اجازه دادند که پاکستانی ها و طالبان مردم افغانستان را سلاخی کنند. قوماندان های جهادی را سلاخی کنند. وای از نامردی آمریکایی ها!

عبدالودود پیمان عنوان کرد: مجاهدین افغانستان را حمایت کردند اما روزی که روسها شکست خوردند دیدیم که چگونه با مجاهدین رفتار کردند و امروز هم با مجاهدین همان رویه را دارند. اگر طالبان مردم را نکشند، اگر آنها را سرنبرد، انفجار و انتحارنکند و اگر واقعا دشمن آمریکا باشند، ما با طالبان چه دشمنی ای می توانیم داشته باشیم. اگر هدف دین باشد، ما مردمی بودیم که در جوانی مان از دانشگاه بیرون آمدیم و به خاطر دین به جنگ رفتیم. طالبان تا به حال کدام فاجر و فاسد را کشته اند، به جز رهبران مجاهدین، به جز عالمان دینی، به جز خطیبان. بهانه ی طالبان آمریکایی ها هستند، آن زمان که آمریکا در افغانستان نبود، مگر همین طالبان نبودند که روزانه آدم می کشتند و هزارها هزار سران مجاهدین را سلاخی می کردند.

این نماینده ی مجلس گفت: امروز بحث مخالفت بعضی نمایندگان این بود که چرا این قدر عجله؟ چرا این قدر ترس و وحشت؟ آمریکا دنبال برنامه های خودش آمده است. او عاشق وطن ما نیست. آمریکا به دست طالبان مردم شمالی را زجر داد، آنها را آواره ساخت، مجاهدین را گوشمالی داد تا این روز برسد که مردم بگویند اگر آمریکا نباشد، ما امنیت نداریم. در حال حاضر تانکهای آمریکایی از شمال می گذرد و مردم آنها را احترام می کنند. چرا که آنها زمینه را به دست طالبان برای بازگشت خودشان ایجاد کردند. موجب خرابی دنیا آمریکا و انگلیس هستند، به هیچ کشوری رحم نمی کنند. به دعوت ما نیامدند. به پیمان ما هم ضرورت ندارند. چند روز پیش گفته اند که ما در پایان 2014 از افغانستان بیرون می رویم، هنگامی که بحث اوکراین، مداخلات ناتو و روسیه در رقابتی شدید قرار گرفت، یک سال دیگر تمدید کردند.
با تصویب این پیمان هیچ گونه امنیتی به این کشور نمی آید، اگر این پیمان را پارلمان تصویب هم نمی کرد، تا پنجاه سال دیگر هم آمریکا به بهانه های مختلف در افغانستان می ماند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مـــا به صداقت تو شک داریم یا همسایه به تو کلدار داده یا کدام دیگری یوروداده
اگرپیمان امضا نمیشد معاش اردو وپولیس قطع میشد آیا تو ده افغانی ار جیب خودبرای دفاع از وطن میدهی؟
ایا نمیدانی که امضا پیمان از روی مجبوری وضرورت است ؟؟
اینقدر که تو بیخبر وبی مسئولیت هستی کدام مردم ترا وکیل ساخته؟
ندیدی وقتی امضارا کرزی به تعویق انداخت نرخ ها به کجا رسید حکومت توان پرداخت معاش را ندارد این وکیل از آسمان حرف میزند

>>>   اگرپیمان امضا نمیشد معاش اردو وپولیس قطع میشد آیا تو ده افغانی از جیب خودبرای دفاع از وطن میدهی؟
پس در زمان ظاهر شاه چی می کردیم؟ ما همیش گدا بودیم؟ پشک برای رضای خدا موش نمی گیرد. امریکا برای خدا معاش اردوی ما را نمیدهد. در عوض ما را تا 100 سال مستعمره خود کرده. معاش خوب می خواهی؟ عقب مالداری و باغداری و زراعت برو.کار کن. این زمین پربرکت است و همه چیز دارد ولی ما مفتخوری و غلام اجنبی شدن و دالر مفت گرفتن را بیشتر خوش داریم. تنبلی و مفتخوری و بی کاری عامل بدبختی ماست.

>>>   یــــک مـــــوضـــــوع دیــــگـــر را هــمــوطنــان مــا مـــوجـــه باشـــنــد ببــیــنــیـد حتی رئیس قوه اجـــرائیه مــا مفهــوم دولـــــــت وحـکـومـت را درک نــمـیـــکــنــد ومی گــوید سراز امروز این دولت دیگر مشروعیت ندارد مقصدش اینست که حکومت یا کابینه اما میگوید دولت که دولت شامل هرسه قوه میشود مقننه ( پارلماتن ) قضائیه (محکمه ) اجرائیه ( حکومت) آیا درست است یا من اشتباه کردم ؟؟؟

>>>   راست گفتی مگر حال دیگر دیر شده اب ایکه از سر خیزد چی یک نیزه چی صد نیزه.
شوله ات را بخور پرده ات را بکن.
تاریخ تکرار شده میرود. وان هم تنها در افغانستان.

>>>   چهاردیدگاه اولیه را مطالعه کرده تعجب کردم به نظرخواننده ها مردم عبارت ازشخص خودشان است یا 34 ملیون نفوس ؟ اگرمردم وطنفروش بوده پس مخالفت جبهات دربغل کدام مردم ادامه دارد ؟ وقتی پشت کمپیوترنشستی یاازنام خودگپ بزنیم یا نظرواقعی مردم را نویسیم که حق خیانت به حق مردم نداریم . آیامردم گفته که خاک وهوای کشوررا به امریکابده ؟ آیامردم گفته که سگ امریکارا بالایم نه اعوذبالله خدامقررکن ؟ آیامردم گفته که حکومت اجیرامریکاتشکیل بده ؟ من بامطالعه متن به حیرت افتادم شاید آقای عبدالودودپیمان هم همان ملاهای اجیرامریکابوده که ازدوران جهاد خادم امریکابودتاحال هم مقتدی امریکاست .حتی بزبان خودمیگویدکه من به پیمان بیطرف بودم یعنی شوله را بخوروپرده را بکن ! اگرمجاهدواقعی باشند چرا درقطارپنج نفرمخالف مردانه قرار نداشتند . مردم که این وکیل را برای دفاع ازحقوقش انتخاب کرده بود نه برای بیطرفی . مردم گوسفندان وکلال نیست که هرچه دلش خواست بالای مردم بار کند مردم هم کلوخ چشمدارامت وکیل بماند . حال که پیمان امنیتی تسلیمی بی قید و شرط مورد تایید پارلمان قرار گرفت تماشاکنند آیا مردم گوسفند است یا وکیل گوسفند است ؟من سخت طرفداردموکراسی هستم اما دموکراسی مردم خودرا میخواهم نه دموکراسی خیرات دیگران اینکه بنام دموکراسی بالای ماتطبیق دارند یعنی هرکسی غلام امریکاست وطندوست و هرکسی مخالف امریکاشدتروریست گویا وطن ازمانیست و ما غلامیم . ان شاالله درردیف وکلا فقط به پنج نفرمخالف پیمان رای میدهیم وکلای دیگرفکرنمیکنم جای سکونت بین ملت داشته باشند .
وطندوست

>>>   بـــه : پس در زمان ظاهر شاه چی می کردیم؟
آیا تفاوت زمـــان ظاهرشاه واین زمان را نمیدانی؟؟
در زمان ظاهرشاه این گونه مداخله پاکستان نبود ده ها چشمه عایداتی شامل پول مالیلت فابریکات صادرات بود تمام اردو وپولیس ظاهر دوصد هزارنبود همه بودچه حکومتش به جنگ مصرف نمیشد وزرا والیان وارکان دولتش به این اندازه دزد نبودند تفاوت آن زمان واین زمان از زمین تا اسمان است
ما که هیچ وقت استقلال کامل نداشتیم بجای اینکه پاکستانی ها پنجابی های دالخور مارا استعمار کنند خوبست که یک ابرقدرت جهانی استعمار کند
سربازان امریکائی در عربستان و اضافه از صد کشورجهان حضور دارند در عربستان پارلمان سعودی معاش ومصارف سربازان امریکائی را می پردازد
به بودن ومداخله هیچ کشوری هیچ افغان راضی نیست اما مجبوریت چیزدیگری است وانتخاب بد از بدتر بهتر است اگر فردا خارجی ها نباشند من و تو اختیار ریش خودرا هم نداریم ریش ازما و تو و اختیارش بدست دیگران میشود
من خارجی ها را تا زمانی تائید می کنم که اردو وپولیس تجهیزشوند که تونائی جلوگیری از تحاوز پاکستان را داشته باشند آن زمان می گوئیم خارجی ها بروند ! نه حالا

>>>   ازین که انفجارات زیاد شده حد اقل سه احتمال در نظر گرفته شده می تواند: 1) به راستی پلان های بین حکومات افغانستان و پاکستان علیه پاکستان در حال طرح شدن اند. 2) گروه ها و اشخاصی صاحب قدرت و صلاحیت در داخل همکاری می کنند 3) حکومت پاکستان از طریق اشتراک وسیع فوج و آی اس آی دست به افزایش حملات زده است.
زحل

>>>   شاید رئیس جمهور افغانستان د ر گفتگوهای نهانی گفته های پاکستانی را نپذیرفته واین عکس العمل آنان است

>>>   بـــه وطندوست !
اینکه دوهزاروکیل از 34 ولایت درجرگه برای امضای قرارداد رای دادند نماینده مردم نبودند؟؟؟ این مجلس شورا وسنا نماینده های مردم نیستند؟؟؟ در تمام کشوردو صد هزارطالب موجود نیست اما طرفدارن سیستم موجوده از ملیون ها بالا میرود اینکه در اطراف مردم برضد طالبان کاری نمیکنند از ترس ومجبورست است چون آنان تفنگ دارند ورحم در وجودشان نیست با کوچکترین مخالفت مردم را می کشند اگر زورتفنگ نباشد یک نفر هم برای طالب رای نمیدهد

>>>   { من خارجی ها را تا زمانی تائید می کنم که اردو وپولیس تجهیزشوند که تونائی جلوگیری از تحاوز پاکستان را داشته باشند آن زمان می گوئیم خارجی ها بروند ! نه حالا } امریکا اردو وپولیس افغانستان را هرگز تجهیز نخواهد کرد و سلاح ثقیله نخواهد داد تا همیش بهانه ماندن داشته باشد. افغانستان تا 100 سال دیگر قانونا" مستعمره امریکا و ما افغان ها همه غلام و برده امریکا استیم. آیا ما مثل مردم غزه و لبنان 3000 جوان باغیرت نداریم که از طالب می ترسیم تا تنبان ما را از پا ها بکشند؟ آیا ما مردمی ذلیل و حقیریم و از ناموس خود دفاع کرده نمی توانیم؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است