بررسی قطعیه سال مالی 1392 در مجلس نمایندگان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۹    ۱۳۹۳/۹/۶ کد خبر: 84399 منبع: پرینت

در جلسه ای که به ریاست عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان برگزار گردید اعضای مجلس حادثه تروریستی در ولسوالی یحیی خیل ولایت پکتیکا را به شدت محکوم نمودند و برای شهدای این حادثه بهشت برین و برای زخمی ها شفای عاجل و برای بازماندگان شان صبر جمیل از بارگاه خداوند متعال استدعا نمودند.

وکلا ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف ریاست امنیت ملی در پیوند به جلوگیری از همچو حوادث خونینی،خواهان تعقیب چگونگی واقعه و پیگیری عاملان این جنایت گردیدند. در همین حال شماری از اعضای مجلس روند کنونی صلح را بی نتیجه خواندند و خواهان تدابیر موثر در زمینه گردیدند. افزون برآن وکلا از اظهارات پرویز مشرف نخست وزیر اسبق پاکستان که گفته است پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، جنگ نیابتی میان هند و پاکستان به وقوع می پیوندند و سخنان مولانا فضل الرحمن رهبر جمعیت علمای این کشور که جنگ در افغانستان را جایز دانسته اند، انتقاد نمودند و این گونه اظهارات را مداخله آشکارا در مسایل سیاسی و داخلی کشور عنوان نمودند.

در جلسه، از خاموشی شورای علمای افغانستان در محکومیت حوادث خونبار و اظهارات رهبر جمعیت علمای پاکستان انتقاد گردید و بر موقف گیری روشن این نهاد در قبال وقایع تروریستی که جان افراد بیگناه در آن تلف می شود، تاکید گردید. علاوه برآن، از شهامت ریزه گل خانمی که برای مقابله با طالبان در ولایت فراه اقدام مسلحانه نموده است، توصیف گردید و از همه مردم کشور خواسته شد تا با هماهنگی نیروهای امنیتی کشور در برابر تروریستان ایستادگی نمایند.

در جلسه موضوعاتی چون تاکید بر توزیع تذکره های الکترونیکی، عدم توجه به اعمار بند سلطان ابراهیم در ولایت سرپل، بی کفایتی فرماندهان امنیه هرات در پیوند به تامین امنیت آن ولایت، مانع شدن وزارت دولت در امور پارلمانی از نظارت اعضای مجلس در برخی از وزارت خانه ها، استفاده نکردن درست از بودجه مالی طی سالیان گذشته از سوی واحد های بودجوی، انتقاد از تاخیر در فرستادن قطعیه توسط حکومت به شورای ملی، انتقاد از تاخیر در معرفی کابینه جدید و خسارات اقتصادی، امنیتی و سیاسی ناشی از آن، انتقاد شماری از اعضای مجلس در تصدیق پیمان امنیتی، دفاعی میان جمهوری اسلامی افغانستان و آمریکا و خلاف خواندن این پیمان بر اساس دین، حاکمیت ملی و نقض قانون اساسی کشور مطرح گردید.

رییس مجلس همچنان حادثه انتحاری در ولایت پکتیکا و شهادت 7 تن در دشت ارچی ولایت قندوز را تقبیح نمود و برای شهدا بهشت برین، برای زخمی ها شفای عاجل و برای بازماندگان شان صبر جمیل از بارگاه خداوند متعال استدعا نمود و از حکومت خواست تا با آسیب دیدگان ولسوالی یحی خیل حمایت مادی و معنوی صورت گیرد.

علاوه برآن رییس مجلس افزود: مدت سرپرستی وزرا مطابق قانون اساسی کشور به پایان رسیده است و باید حکومت جدید هر چه عاجل کابینه جدید را به شورای ملی معرفی نماید. وی همچنان از حکومت خواست تا هر چه عاجل خطوط اساسی سیاست دولت را به شورای ملی ارسال نماید.

آقای ابراهیمی همچنان مقابله خانم ریزه گل را با طالبان در ولایت فراه ستایش نمود و از حکومت خواست تا او را با فامیل وی مورد حمایت قرار دهد.

در ادامه جلسه که به ریاست صدیق احمد عثمانی نایب اول مجلس ادامه یافت، محمد عظیم محسنی معاون کمیسیون مالی و بودجه و همکاران اش گزارش قطعیه مالی سال 1392 را ارایه نمودند. اعضای کمیسیون مالی و بودجه گفتند: بر اساس بررسی کمیسیون، گزارش قطعیه سال مالی 1392 به 5 بخش عمده تقسیم شده است.

معاون کمیسیون مالی علاوه نمود که واحدهای بودجوی که بالاتر از 60 درصد بودجه شان را مصرف کرده و در آن نقض یا قانون شکنی دیده نشده است و پروژه صفری هم ندارند، بایست به حیث واحدهای که کارهای شان را به صورت خوب انجام داده اند، معرفی شوند. وی افزود: آن عده اداره ها و واحدهای بودجوی که قانون را نقض کرده اند باید به ارگان های عدلی و قضایی معرفی گردند.

معاون کمیسیون مالی و بودجه علاوه نمود که آن عده واحد که اصول حسابی را رعایت نکرده اند، باید مکلف ساخته شوند تا در آینده چنین حرکت را انجام ندهند. در همین حال اعضای کمیسیون مالی و بودجه خاطر نشان ساختند، اداره هایی که مصرف بودجه انکشافی شان بین 45 تا 60 درصد است، به حیث اداره های کم کار تشخیص و اقدام شان قابل قبول نمی باشد.

آنان افزودند: مصرف بودجه انکشافی اداره هایی که کمتر از 45 درصد می باشد، به حیث اداره های تنبل یاد شده و باید مورد بررسی قرار گیرند.

مسوولان کمیسیون مالی و بودجه همچنان افزودند: در قطعیه سال 1392، 203 پروژه سطح مصرف آن صفر است، در حالی که واحدهای مربوط بودجه و وقت کافی برای مصرف بودجه در اختیار داشته اند. در همین حال اعضای مجلس نیز در مورد کاستی، نواقص، تخطی و چگونگی مصرف واحدهای بودجوی در قطعیه سال مالی 1392 صحبت نمودند و از کم کاری و مصرف نکردن بودجه های انکشافی توسط واحدهای مربوط انتقاد نمودند.

صدیق احمد عثمانی نایب اول و رییس جلسه به کمیسیون مالی و بودجه وظیفه سپرد تا در جلسه روز شنبه هفته آینده موارد تخطی، نقض قانون و کم کاری واحدهای بودجه ای را در مصرف بودجه انکشافی و قطعیه سال 1392 را بررسی نماید و گزارش جامع و مفصل در زمینه ارایه کند.



کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است