رییس جمهور: ما قربانی جنگ نیابتی نمی شویم
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۲۴    ۱۳۹۳/۹/۵ کد خبر: 84382 منبع: پرینت

هیجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های جنوب آسیا (سارک) قبل از ظهر امروز با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در شهر کتماندو پایتخت نیپال، برگزار گردید.

در این اجلاس که امسال تحت عنوان "پیوستگی عمیق تر برای صلح و رفاه" دایر گردید، در آن بر علاوه رییس جمهور کشور و صدراعظم نیپال، نارندرا مودی صدراعظم هند، مهندارا راجا پاکسا رییس جمهور سریلانکا، محمد نواز شریف صدراعظم پاکستان، شیخ حسینه صدراعظم بنگلادیش، عبدالله یمین عبدالقیوم رییس جمهور مالدیو و شرین توبگی صدراعظم بوتان، اشتراک داشتند.

محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در سخنرانی خویش در این اجلاس، تاکید کرد که وظیفه رهبران کشور ها است تا محیط جهانی را از تقابل به تفاهم و همکاری تبدیل نمایند.

رییس جمهور غنی با اشاره بر تروریزم منحیث تهدید مشترک برای تمام کشورها از تراژیدی ولسوالی یحیی خیل ولایت پکتیکا که در اثر آن ۵۷ تن از هموطنان بی گناه ما به شهادت رسیدند و همچنان از حمله تروریستی در واگه پاکستان، یاد آوری کرد.

رییس جمهور کشور گفت که روابط زمانی به خرابی می گراید که حکومت ها با فراهم نمودن منابع و پناهگاه برای عناصر غیر دولتی، از آنان به نیابت خود به منظور پیشبرد رقابت های شان در برابر سایر دولت ها، استفاده می کنند.

رییس جمهور غنی گفت: اجازه نمی دهیم که قلمرو افغانستان بر ضد هیچ یک از همسایه های ما استفاده شود و در عین حال به هیچ کس اجازه نمی دهیم که جنگ های نیابتی خود را در افغانستان به پیش برد.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان همکاری به اقدامات عملی باید مبدل شود، گفت که همگرایی عمیق میان کشور های عضو سارک مستلزم صداقت می باشد و از ما همکاری مخلصانه می طلبد تا به عوامل خشونت در داخل و بیرون از کشور های خود بپردازیم.

محمد اشرف غنی افزود: یکپارچگی بخاطر برقراری صلح مستلزم آن است تا ضعف های حکومتداری خویش چون فساد، بی عدالتی و محرومیت را شناسایی کنیم.

رییس جمهور غنی خاطر نشان کرد: هر مشکل نباید با توسل به زور حل گردد، لذا پیگیری صلح از طریق تلاش های سیاسی، جنبه دیگری از تعهد ما را در راستای مبارزه با تروریزم، تشکیل می دهد.

رییس جمهور غنی افزود: برقراری صلح در افغانستان از اولویت های عمده ما می باشد و ما پیوسته برای مساعد کردن یک محیط ملی، منطقوی و بین المللی برای رسیدن به آن تلاش می کنیم.

وی پروژه کاسا ۱۰۰۰ را در انتقال برق از آسیای میانه از طریق افغانستان به جنوب آسیا مهم خوانده، گفت که ما همچنان تلاش می کنیم تا پروژه تاپی نیز جنبه عملی پیدا نماید.

رییس جمهور با توجه به پلان زیربنایی افغانستان، خواهان همکاری سرمایه گذاران منطقه با افغانستان در راستای ایجاد زیر بنا ها با معیار های پیشرفتۀ جهانی گردید.

رییس جمهور غنی در اخیر سخنرانی خویش گفت: ما متعهد به ایجاد یک حلقه صلح، ثبات و رفاه می باشیم و من منحیث رییس جمهور و خادم مردم خویش تعهد افغانستان را برای همگرایی عمیق در راستای صلح و ثبات درمنطقه، اعلام می نمایم.

اندیشه تشکیل یک سازمان منطقوی در میان کشورهای جنوب آسیا برای نخستین بار توسط ضیاالرحمن، رییس جمهور وقت بنگلادیش در دهه هشتاد مطرح شد. سرانجام سارک (SAARC) در ماه اگست ۱۹۸۳ میلادی تأسیس گردید.

سارک سازمانی اقتصادی- سیاسی متشکل از کشور های افغانستان، بنگلادش، هند، پاکستان، سریلانکا، نیپال، مالدیو و بوتان می باشد که فقرزدایی، توسعه بخش های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، تخنیکی و تکنولوژیکی در کشورهای عضو آن از جمله اهداف این سازمان می باشد.

عضویت افغانستان در سارک در سال ۲۰۰۵ از سوی هند پیشنهاد شد و در ۳ اپریل سال ۲۰۰۷ میلادی رسماْ به عنوان هشتمین عضو سازمان سارک پذیرفته شد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   رییس جمهور غنی گفت: اجازه نمی دهیم که قلمرو افغانستان بر ضد هیچ یک از همسایه های ما استفاده شود !!!
وقتی طیاره های جنگی امریکا و انگلیس از خاک افغانستان بالای کشورهای همسایه حمله کردند اشرفغنی چی می کند؟
اشرفغنی بشدت اعتراض و سپس یخن خود ره پاره می کند !
کاکا ملنگ!

>>>   جای تاسف که جناب غنی چنین الفظ راابرازکندباز هم باکدام ننگ باکدام غیرت باکدام وجودان یاد ازشهداوقربانیان پکتیکایاد آوری میکندوهم میگوید که ماخواهان هیچ نوع ضرباهمسایهانیستم پس به عنوان سوال حامل هم انتحاریهابجزچرکستان دیگرکیست قابل یادآوری است که ازروزکه شمازما م دارمملکت قرارگرفتید نا امنیها چند درصد افزایش یا فته است درجای ومکان وزمانکه یک انتحارصورت میگرفت حال 9 انتحاری صورت میگرد80هشتاددر صدبعدازجناب غنی افزا یش یافته است من منحیث یک شهروندننگ باد باچنین زمام دار میگو یم جای شرم است که باز ازآدرس افغانستان سخن میگویندازروزریاست غنی تااکنون بجزازسفرخارجی دیگرچه فعالیت انجام دادی بفرمایداگراین مصار ف که درسفرهای خارج مصرف میشوددرهرکمبود ی ونابسامانی کشوربه خوب وجه خودکفای میکر دبس است ازسعارولافها ی بی موردخسته شدیم
¤محمداکرام¤اندیشمند¤

>>>   ‏‎ ‎مابه کرزی ناشکری میکردیم حالا خداوند ازاین کوچی نجات بته

>>>   به رئیس جمهور متقلب بایستی یاد آور شد که تو حتی قادر نیستی امنیت شهر کابل را تامین کنی و همینگونه کلبینه خودت را در ظرف چن ماه بسازی، تو چگونه میتوانی از جنگ نیابتی جلوگیری کنی، حرفهای بیهوده نزن که ابروی خود و مردم را ببری.
مردسبیلو

>>>   به کامنت نویس دوم باید اذعان کرد که لطفا از اسم جناب محمد اکرام اندیشمند، استفاده نکنید ، با آن نوشته سراپا غلط های فاحش املایی و سخنان سخیف چه چیزی را میخواهید به اثبات برسانید.
صحرایی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است