نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در هرات
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۰    ۱۳۹۳/۹/۵ کد خبر: 84336 منبع: پرینت

نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در هرات با حضور مقام های محلی تجار و سرمایه گذاران افغانستانی و ایرانی در هرات گشایش یافت.

بعدازظهر سه شنبه با حضور معاون ولایتی و رییس اتاق بازرگانی مشهد و مقام های عالی رتبه ولایت هرات، نهمین نمایشگاه دوره غذایی، کشاورزی ایران در تالار مونالا جلال الدین محمد بلخی شهر هرات افتتاح شد.

در این نمایشگاه محصولات تولیدی غذایی کشاورزی ایران در قالب 30 غرفه و محصولات تولید افغانستان درقالب 15 غرفه به نمایش گذاشته شده است.

سید فضل الله وحیدی سرپرست ولایت هرات نیز در جمع تجار و سرمایه گذاران ایرانی و افغانستانی گفت: افغانستانی ها کمک و همیاری متقابل را در راستای توانمند ساختن ساختار اقتصادی فراموش نخواهند کرد و دولت افغانستان به کمک سرمایه گذاران داخلی و خارجی گام های مهم را در راستای خود کفایی اقتصادی برداشته اند.

به باور سرپرست ولایت هرات این کشور از لحاظ معادن غنی است اما توان استخراج را ندارد حضور به موقع تجار ایرانی در توسعه امور تجارتی میان دو کشور اقدام نیک و پسندیده است و امیدواریم که سرمایه گذاران ایرانی با تناسب شرایط کلی افغانستان هرات مکان مناسب برای سرمایه گذاری انتخاب نمایند و اداره محلی هرات با تمام توان از این اقدام حمایت خواهد نمود.

مسوولان اتاق های تجارت هرات نیز می گویند: برگزاری نمایشگاه باعث تشویق صنعت کاران داخلی و تبادله افکار تجارتی بین سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهد شد.

به گفته محمد علی خاکسار مسوول برگزار کننده، این نمایشگاه به مدت 4 روز باز خواهد بود که به نوع خود نخستین و در رده نهمین نمایشگاه دوره ای ایران در ولایت هرات خواهد بود.

به گفته خاکسار تدویر نمایشگاه ها اختصاصی با پیشنهاد مدیریت اتاق بازرگانی هرات و تجار ایرانی بوده و در آینده هم ادامه خواهد داشت.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امیدوارم اینکار ایران نیز مانند سایر سرمایه گذاریهایش در افغانستان فراموش مردمش نشود چون ظاهرا بعضی از اقولم افغانستان خوب بلدند خود را به فراموشی بزنند و بر طبل دشمنی بکوبند

>>>   بسیار خوب است انشاء الله باید این مناسبات فیما بین دو کشور دوست گسترده شود این بسیار برای دو کشور خوب است و ایران همواره بهترین دوست افغانستان بوده و هست ولی ای کاش غنی این را درک میکرد و تنها فکرش در سفر به دوستان پاکستانی و عربستانی اش نبود

>>>   خوب است این روابط تاریخی گسترده شود

>>>   نظردهنده اول
اگرکسی برای اجناسش مشتری پیداکردباید منت برخریداربگزارد. فراموشمان نمی شود که چهارمیلیارددالربه جیبتان می رود. درضمن این نظرشماخصلت بخل وتنگ نظری رامی رساندخداکندمشت نمونه خروارنباشد پیشنهاد مامحدودیت اینگونه واردات محصولا ت زراعی ازایران است که ماخودتوانایی تولید آن راداریم .ما کشور زراعتی هستیم چراباید رب ومیوه وآبمیوه وانواع کنسرو ازایران واردکنیم .صنایع تبدیلی وپروسس ماباید توسعه یابدونباید ما95درصدواردات داشته باشیم وطرف ایرانی اجازه ورود میوه باارزش جهانی مارابه خاکش ندهد.
سیدحسن شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   نظردهنده اول
این حرف تو یاازدانستگی زیاداست یانادانی زیاد.
ماازشما4میلیارددالرجنس می خریم وازشماتشکرهم کنیم که خریداریم وبازارخریدشماییم وجیب شماراپرکردیم آنهم درشرایط تحریم ایران که تمام بانک هابه شماپول منتقل نمی توانند.
واقعاخنده آوراست .البته دوستی دوطرفه خوب است که شمامرزهایتان رابه ورودمیوه هاومحصولات زراعی افغان هم بازکنید که ما95درصدازشمانخریم وشما5درصد.
سید

>>>   ظاهرا دوستان وبعضا دشمنانی نظیر شیوا مطلب را نگرفتند ومتوجه نشدندمنظور این دوست عزیز برپایی نمایشگاها نظیر نمایشگاه کتاب ومحصولات .... در شرایطی که فقط ایران خواستار این گونه روابط است ولی دولت شما نه تنها در تلوزیون های شما از سرمایه گذاریهای ایران در راستای ابادانی وپیشرفت افغانستان چیزی نشر نمی کند بلکه فقط اخبار دروغ وکذب را پخش می کنداین در حالی است که کشورهای دیگر هر کمکی هرچند کوچک به افغانستان کنند در بوق و کرنا می کنید راستش من به عنوان یک ایرانی فکر نمی کنم که افغانستان دوست ایران باشد که در مدت این سیزده سال تا توانستید دشمنی کردید وپرچم کشورم را اتش زدید تنها پل ارتباطی ایران و افغانستان پناهندگان افغانیند که دولت افغانستان میلی به بازگشت انها نداردوگرنه دوستی شما با امریکا یعنی دشمنی با ما مخصوصا با انسان نماهایی مثل شیوا که جز عقده پراکنی کار دیگر ندارند دوستی حرفی بیش
نیست

>>>   سيد جان ما سالانه 1 مليارد دلار از افغانستان واردات داريم که محصولات کشاورزی هم هستند مانند کنجد، ابريشم و شتر. اتفاقاً آرزو داريم برنج و گندم را هم از افغانستان وارد کنيم. ما هر چه صادرات کشاورزی نداشته باشيم به نفعمان هست چون چاه هايمان را خشک کرديم(حجم آب شيرين ايران حدود 130 مليارد متر مکعب در سال هست و به نظرمون بايد در صنعت خرج بشه نه کشاورزی)
تصور نمی کنم کسی جلوی واردات از افغانستان را گرفته باشه چون ايران حتی از کانادا، غنا، شيلی، مصر، سوئيس و کشورهايی که دشمنش هستند داره ميوه وارد می کنه.
صادارت ايران هم به افغانستان 1 مليارد دلار هست و عمدتاً هم محصولات نفتی و سيمان هست. وقتی خبر نداری چرا آمار غلط می نويسی؟
توجه کن اقتصاد ايران 900 مليارد دلاری هست و اين تبادل اندک اقتصادی بين دو کشور دری زبان واقعاً موجب شرمساری هست!

>>>   سید جان بهتر نیست طور دیگری به دنیا بنگری و دریچه دید خود را عوض کنی و همیشه با عینک بد بینی نگاه نکنی ملت ایران و افغانستان نزدیک ترین مردمان به یکدیگرند و در واقع ما یک ملتیم که توسط انگلیس جدا شدیم
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید
هرچند تو نسبت به من کینه ورزی کنی و مرا دشمن خویش خوانی من تو را دوست دارم و نسبت به تو برادر مسلمان ایرانی مهربانم و برایت از خداوند طلب خیر دارم
هیچ گاه ایران از واردات گندم ممانعت نکرده بلکه آن چیزی که ایران را نگران میکند کشت خشخاش تریاک است که گزارشات میگوید نود درصد افزایش یافته مردم برادر در افغانستان خودشان باید کشت خشخاش را متوقف کنند و جای آن گندم و جو یا سایر سیفیجات بکارند ایران هم هرقدر نیاز داشت میخرد از قاچاق تریاک و نابودی جوانانش هم دیگر بیم ندارد.
امیر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است