تجلیل مجلس از روز جهانی محو خشونت علیه زنان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۳۹۳/۹/۵ کد خبر: 84327 منبع: پرینت

دارالانشا و آمریت جندر مجلس نمایندگان از 25 نوامبر روز جهانی محو خشونت علیه زنان تجلیل نمود.

در محلفی که به همین مناسبت در مقر شورای ملی برگزار گردید و در آن داکتر محمد صالح سلجوقی نایب دوم مجلس نمایندگان، ربابه پروانی درویش وکیل ولایت کابل، رحیم الله غالب معاون پالسی و مسلکی دارالانشای مجلس نمایندگان و برخی کارمندان درالانشا اشتراک نموده بودند، پیرامون حقوق زنان و خشونت علیه آنان صحبت گردید.

داکتر محمد صالح سلجوقی نایب دوم مجلس نمایندگان در مورد خشونت علیه زنان صحبت نمود و افزود: تفکر سنتی منفی و مردسالاری در کشور به خصوص در محلات دور دست خشونت علیه زنان را افزایش بخشیده است. وی همچنان گفت که برای کاهش سطح خشونت علیه زنان، نیاز به مبارزه همگانی و آگاهی دادن از حقوق حقه زنان می باشد.

نایب دوم مجلس نمایندگان علاوه نمود که گاهی کارکرد برخی نهادهای مدافع حقوق زنان مفید تمام نگردیده است و باید برای کاهش خشونت بستر سازی مناسب و موثر ایجاد گردد. در همین حال ربابه پروانی درویش وکیل ولایت کابل به نمایندگی از کمیسیون امور زنان و حقوق بشر مجلس نمایندگان خشونت های موجود علیه زنان را به شدت محکوم نمود.

وی همچنان تبعیض علیه زنان را مخالف دستورات اسلامی خواند و علاوه کرد که خداوند متعال حقوق زنان و مردان را به صورت مساوی قرار داده است و معیار برتری بین آنان را در تقوا و پرهیزگاری خوانده است.

این عضو مجلس نمایندگان همچنان گفت که خشونت در برابر زنان به یک مشکل جهانی مبدل گشته است و به انواع گوناگون در برابر زنان خشونت صورت می گیرد. وی همچنان بر محکمه و مجازات عاملان خشونت در برابر زنان تاکید نمود و افزود: قرآن کریم درباره حقوق زنان صراحت دارد و بر رویه نیک مردان در برابر زنان تاکید نموده است.

به همین گونه رحیم الله غالب معاون امور پالسی و مسلکی در مورد جایگاه و مقام زن از نظر قرآن و حدیث صحبت نمود و گفت: خداوند در قرآن کریم مقام والایی برای زنان قایل شده است. وی همچنان گفت که دلیل افزایش خشونت در برابر زنان سطح پاین تحصیلی و عدم آگاهی از حقوق حقه زنان در اسلام می باشد.

معاون امور پالیسی و مسلکی همچنان گفت: زنان نصف جامعه انسانی را تشکیل می دهد و از حقوق مشخص برخوردار می باشند.

صحبت کنندگان در این محفل، از سیر صعودی خشونت علیه زنان ابراز نگرانی نمودند و بر مبارزه همگانی در این زمینه تاکید نمودند.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شماوظایف اصلی خودراانجام نداده به وظایف جانبی می روید درهمین خصوص قانون تجاوز به زنان ودختران خودتان بدون بازخواست ازطرف دولت افغانستان راکه همان حق قضاوت کنسولی امریکاییان است تصویب کردید .حالا به شعارریشخندی روی اوردید .
آیاوزارت مالیه راپارسال درارتباط باکابلبانک استیضاح کردیدآیاکمیسیون انتخابات رانظارت کردید؟.تاچه اندازه دولت رادرتطبیق قانون تحت فشارماندید؟.پلان های اقتصادی وفرهنگی توسعوی بلندمدت تصویب کردید؟!!!
سیدحسن شیوا.کاندیداحتمالی بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است