سرپرستی جمعیت لایق عطانور بود نه صلاح الدین!
جوان گرایی، رفیق بازی، مصروفیتهای بی مورد، دخالتهای بیجا، غرورهای کاذب و تفکرات غلط باعث شده صلاح الدین نه به سرپرستی حزب جمعیت برسد نه به ریاست شورای عالی صلح 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۸    ۱۳۹۳/۹/۱ کد خبر: 84060 منبع: پرینت

منابع خبری در کابل خبر داده اند که محترم صلاح الدين ربانی، رييس شورای عالی صلح کشور و از حاميان ارشد داکتر عبدالله در تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی، استعفای خود را به رييس جمهور محمد اشرف غنی تقديم كرده ولی هنوز ریاست جمهوری این استعفا را نپذیرفته است.

مهمترین علت استعفای صلاح الدین ربانی، اختلاف نظرش با رییس جمهور بیان شده ولی ظاهرا موارد پشت پرده ی دیگری در جریان است که باید گذر زمان آنها را تبیین نماید از جمله اینکه:

چند سالی است صلاح الدین ربانی بعد ازشهادت پدرش از سوی دولت حامدکرزی به عنوان رییس شورای عالی صلح افغانستان تعیین شده ولی به دلیل نداشتن پیشینه فعالیت سیاسی در کشور عده ای معتقدند که وی لیاقت داشتن چنین مقامی را نداشت و ندارد.

این موضوع باعث شده حزب جمعیت اسلامی که زمانی از بزرگترین تنظیم های جهای به حساب می رفت، بعد از شهادت رهبرش استاد برهان الدین ربانی از اثر بی تجربگی و خامی پسرش صلاح الدین به چندین پارچه تقسیم شود که البته عمده دلیل آن هم مشاورین جوان جناب صلاح الدین می باشند که فکر می کرد به جای قرار گرفتن در کنار بزرگان این حزب، باید دور و برش رفقایش باشند.

وی حتی نمی دانست که در افغانستان عقل مردم به چشمشان است. عطامحمد نور برای حزب جمعیت یک عمارت بزرگ در ساحه وزیر اکبرخان کرایه گرفته بود ولی وی بر اثر مشورت همین چند جوان، کارمندان دفتر مرکزی اش را به یک خانه معمولی در کارته پروان انتقال داد که به هیچ وجه نمی توان آن را مناسب برای حزب بزرگی چون جمعیت قلمداد کرد.

اینگونه اقدامات خودسرانه و بدون اندیشه صلاح الدین باعث شد تا استاد عطا نور و سایر پیشتازان حزب از وی آزرده شده و گفته اند برای رهایی از بدنامی بیشتر راهی جز تدویر کنگره جمعیت وجود ندارد درحالی که چهره های شاخص این حزب نیز برای جلوگیری از اضمحلال و متفرق شدن بیشتر جمعیت یگانه راه را دایر کردن کنگره می بینند و بس.

ولی صلاح الدین که هیچ نوع نفوذ بین اعضای حزب جز هرج و مرج ندارد، مخالفت دایر شدن کنگره است تا مبادا ریاست حزب به کسی دیگری تعلق بگیرد.

این موضوع که وی لیاقت سرپرستی حزب جمعیت را نداشت موضوعی است که مرحوم مارشال فهیم هم به آن معتقد بود و شش ماه قبل از وفاتش، در نشستی به صلاح الدین ربانی گفته بود که زمان کار او به عنوان سرپرست جمعیت به پایان رسیده و باید سرپرستی جمعیت به استاد عطا محمد نور واگذار شود.

در این نشست صلاح الدین ربانی از مارشال فهیم تقاضا کرده بود که باید زمان کار وی به عنوان سرپرست جمعیت اسلامی تا یک سال دیگر تمدید شود؛ اما مارشال فهیم در پاسخ صلاح الدین ربانی گفته بود: پس از شهادت احمد شاه مسعود و استاد ربانی، کلان جبهه‌ ی مقاومت و حزب جمعیت من هستم. وقتی استاد شهید شد، ما در یک وضعیت روحی و عاطفی خاص، خودت را به عنوان یک جوان درس خوانده و خارج دیده سرپرست جمعیت ساختیم. تصور ما این بود که خودت هم در روابط خارجی جمعیت تلاش می ‌کنی و هم در داخل به دلیل دور بودن از تنش ‌های داخلی جمعیت را جمع می ‌سازی و اعضای جمعیت را که از جمعیت دور مانده اند، در جمعیت گردهم می ‌آوری؛ اما با گذشت بیش از یک سال دیده شد که خودت در راستای گسترش روابط جمعیت در بیرون کاری نکردی، در داخل افغانستان هم نتوانستی اعضای جمعیت را گردهم بیاوری.

مارشال فهیم در ادامه صحبت هایش گفته بود که شهید استاد برهان الدین ربانی رهبر جمعیت، در زمان حیاتش بیشتر به این باور بود که باید رهبری جمعیت را استاد عطا به عهده گیرد و اکنون من از این موضع حمایت می کنم چرا که استاد عطا هم از نظر مردمی و هم از نظر توان مدیریت در شرایط کنونی تنها کسی است که می تواند جمعیت را جمع سازد.

مارشال به صلاح الدین گفته بود که خودت جوان هستی و زمان زیاد داری اما اکنون باید سرپرستی جمعیت را به استاد عطا واگذار کنی چون فرصتی که برایت داده شده بود خوب عمل نکردی. خودت سرپرستی جمعیت را رها کن چون بیشتر مصروف شورای صلح هستی اما اگر خودت می خواهی به صورت مستقل سرپرستی جمعیت را ادامه دهی آنگاه من حمایتت نمی کنم.

جوان گرایی، رفیق بازی، مصروفیتهای بی مورد، دخالتهای بیجا، غرورهای کاذب و تفکرات غلط باعث شده صلاح الدین نه به سرپرستی حزب جمعیت برسد نه به ریاست شورای عالی صلح.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تاحدیکه من گمان میکنم حزب جمعیت به تابعیت قانون و رعایت دموکراسی بلدیت کافی ندارد . معمولارهبرروشنفکرحتماروشنفکرولی رهبردزدباید هم دزد باشد .صلاح الدین ربانی شاید بااستیفای خوددرتلاش رهبریت حزب است چون شخص تحصیلکرده و دانشمند رمزکاررا بخوبی میداند . فکرمیکنم بخوبی دانسته که حزب جمعیت به نسبت بدنامیهای دزدی و فساددیگراعتباراجتماعی سیاسی آینده را شایستگی ندارد باید حزب دموکرات روشنفکری ازآن تشخیص و فلترشود . شاید ازبین اعضای حزب جمعیت همین صلاح الدین ربانی درکارش موفق خواهد شد .
وطندوست

>>>   چاه کن در چاست . عاقبت جمعیت و دیگر نوکران که وطن را بنام دین خراب کرده اند سیاه خواهند شد. وسلام

>>>   به حال جمعيتى ها خداوند ترحم كند زياد كوشش كردند يكتاز ميدان باشند وبه اتحاد هاي نامقدس با پرچمىها ومايىدءه هاي ننگين با دشمانان مجاهدين بستند،حالا دامن رسوايى شان به كاخ كريملن رسيده،خداوند هدايت نصيب شان گرداند ؟
عبدالله دوست جمعيتها

>>>   طوری برخوردمیکنیدکه اینگارهمه کاره جمعیت اسلامی مارشال صاحب فقیدبود، خود مارشال صاحب هیچ گاهی ازمواضع رسمی جمعیت اسلامی حمایت نکرده بود، به ویژه درسالهای اخیر، برعکس شایعه های موجود، بزرگترین حامی صلاح الدین ربانی درشرایط هم درگذشته وهم درحال حاضر استادعطامحمدنوربود واست، توانائیهای مدیریتی صلاح الدین به همه آشکاراست، وی درانتخابات گذشته قادربراین شد تادوکتورعبدالله را قانع سازد تاازآدرس جمعیت اسلامی نامزد احرازکرسی ریاست جمهوری باشد، وبابحث های که درادامه انتخابات ایجادشد، برهمه هویداگردید که دراثررهبری خردمندانه صلاح الدین ربانی جمعیت اسلامی خودرا به عنوان یک جریان کلان ملی که درتعامل باسایربازیگران قادراست حتاازمجرای دموکراتیک برای این مملکت رئیس جمهور معرفی کند ثابت نمود، این بزرگترین حرکت ملی دموکراتیک جمعیت اسلامی بود که به رهبری صلاح الدین خان شکل گرفت که وجهه وتصویراین حزب را حتادرنزحامیان بین المللی افغانستان نیزبازسازی وثابت نمود، درحال حاضروی مناسب ترین چهره برای رهبری جمعیت اسلامی است، فراموش نکنید که جمعیت اسلامی یک جریان ملی است وباید رهبراین حزب کسی باشد که قابلیت تعامل، گفتگووکارباتمام اقوام افغانستان را داشته باشد.

>>>   خوب من که در گذشته علاقه مندی خاص به جمعیت داشتم و از پدرانی ما این حزب به ما میراث مانده بود برای دفاع ازعزت این حزب جانفشانی ها کردیم .
اما الان به این نتجه رسیدم که بعد از مرک استاد ربانی جمعیت هم همراهی استاد ربانی مرد
کوهمردی

>>>   چند دزد یکجا شده و این حزب را ساخته همین حزب و حزب بازی افغانستان را تباه کرد چنین کاری باعث خرابی افغانستان میشود از حزب ساختن کرده یک مکتب بسازند یک شفاخانه بسازند تا مردم غریب و بیچاره از ان سود ببرد حزب جور کردن یعنی خرابی و تباهی افغانستان است...
با احترام احمدی

>>>   دزدان تاریخ اهسته اهسته دارند به دزدی های شان اعتراف میکنند.
مصطفی باران از ناحیه نهم .

>>>   جمعیت اسلامی، حزب مردم مسلمان افغانستان بوده وهست.که در دوآزمون بزرگ ،جهاد و مقاومت پشتیبانی قاطبه واکثریت مردم شریف ومسلمان کشور خویش راباخود داشت. وانشاالله باخرد ،درایت ودانش بزرگ مردان ، رهروان واعضای باعزت وباوقاروباغیرت خویش وحدت ویک پارچگی خویش را حفظ خواهد نمود ودرجهت حفظ آزادی ،ورهبری بصوب ترقی، پیشرفت واعتلای کشور اسلامی اش به پیش خواهد رفت. بعون وکمک ونصرت پرورگارعالم.خاک بردهان دشمنانش.

>>>   عاقبت جمعیت و دیگر...که وطن را بنام دین خراب کرده اند سیاه خواهند شد تاحدیکه من گمان میکنم حزب جمعیت به تابعیت قانون و رعایت دموکراسی بلدیت کافی ندارد ,
چاه کن

>>>   شما راست فرمودین اګردرجای صلاح الدین ربانی رهبرجمعیت عطامحمد نورمیبود بجای میبود چراکه عطامحمد نور(فرعون شمال کشور)یک متعصب محض است واین حزب جمعیت نیز به اساس تعصب به میان امده است به نظرمن صلاح الدین ربانی درتعصب ګیری نسبت به عطامحمد نورکمی پست مانده است باید حتما جای صلاح الدین عطامحمد نوربګیرد
(ننګرهاری)

>>>   حزب جمعیت اسلامی درزمان جهاد به کمک های همکاران شان به خاطر سرنگونی رزیم سابقه در پاکستان اعمار و به فعالیت اغازنمودند متاسفانه جای صد افسوس است که تعداد شان شهید زخمی و بی سرنوشت میباشد مانند ضیاوالدین از سنچارک سرپل بوده که هردو چشم وهردودست ان درمقابل روسها قطع میباشند اما رهبران جمعیت به برکت جهاد لقمه نان شدند و دروغ به مردم گوفتند اقلا ازطریق مطبوعات احوال پرسی هم نکردند وخدا ج ازاین زین زیاتر ذلیل خواهد ساخت
محمد خان فرزند دولت دوره ششم

>>>   این خارج از پرنسب نیست . در افغانستان و منطقه سیاست و هر امور دیگر حتی ملاامامی مسجد وراثتی است و این را می گویند دموکراسی و آدم سالاری .
م. کریم عمید هرات

>>>   علت استعفاه صلاح دین اوردن عطای نور است چونکه قصه نور مفت شده
بصیر نظری

>>>   حزب جمعیت چند سال قبل از جمعیت امروز باید فرق کنند محترم ربانی یک شخص روشن فکر وجوان بادرک وبدون تعصب وصمیمی است وحزب جمعیت برای همیشه ماندن ضرورت دارد تا مطابق زمان خودرا عیار سازند واینرا فقط همین جوانان میتوانند نه جمعیتی های متعصب دوران جنگ بانهم کنگره که یک مرجع قانونی است تدویر گردد تا رهبری را انتخاب نمایند این گونه تبلیغات برا یک جریان زهر است.

>>>   تنها اقای ضیا مسعود میتواند جمعیت را از این حالت انزوا بیرون بکشد نه هر تیتانیک دیگر .
آمر عبدالواحد فقیر زاده

>>>   حزب جمعیت یک حزب روشنگر و مورد اعتماد مردم افغانستان است/ اگر همین حزب نمیبود حال درهرکوچه و پس کوچه افغانستان پنچابیها پهره داری زن وفرزندتانرا مینمود- مکر نمیدانید که همین کوچی غنی که فعلآ با او مقاومت است ازطرف کیها است؟؟؟؟ همین جمعیت است/ کوچیی غنییکه میرود درپاکستان و ملا فضل الرحمن پدرمعنوی خود را چاپی و مساژ همراه پاروق وردک دیگر سرسپرده آی اس آی میکند/ آیا شما بیفرهنگهاییکه علیه جمعیت می تازید - ندیدید که کوچی غنی محرمانه درمورد معامله وفروش نوامیس تان با جنرالهای ای اس ای و رییس آی اس آی ملاقات نمود؟؟؟؟؟ شما... درخت هم سبز کند درسایه اش می نشینید و تعصب کور وبیفرهنگی تانرا نشان میدهید و خود فروشی مینمایید.
کابلی

>>>   من خودم تحصیل کرده درح-ش وح-پ جمعیت اسلامی اگربخواهم اغای نور دیده نمی تانم بازهم به خود بییایند توجه جدی به مجاهدین صادق وپاک درتماس شوند استاد سیاف چندی قبل گفته بود به دروازه مجاهدین بروید امکا ن دارد هیچ دیده نتوانی وسلام
حیران فرزند دولت از ینگی قلعه تخار دوره ششم ح-پ-جمعیت اسلامی

>>>   استاد عطا مارکیت هایش را اداره کند بگذارد تا صلاح ادین ربانی کارش را پیش ببرد

>>>   من بیش سی سال است که درکمال قدسیت تقوی وصداقت عزو جمعیت بوده ام که این مثال درباره من کاملا صدق می کند نخوردم از اشش کورشدم ازدودش
ولی امروز روزیست که صداقت گناه بیان حقیقت گناه ولی قتل عام مردانگی وشجاعت غصب دارائی مردم مردانگی است خون ناحق که جزایش صریحا در قران برای ابد جهنم است شرط مردم سالاری امروز است مارشال که خود را وارث جمعیت و جنت میدانست بنام برادرزاده کوچکش هفتاد میلیون دالر را تا امروز حیف میل شخصی خود کرد و هزار تخطی و ... از دار و دسته اش سر زد و اکنون یکه تاز میدان جمعیت و کل اختیار جمعیت خود را میدانست و به فرزند ربانی که تحصیلات عالی داشته و دستش در خون مردم بیگناه اغشته نیست به و توصیه نموده تا از جمعیت کنار بروذ اول خواین خیانت به جمعیت است که پسر شایسته ربانی از هر حیث جانشین پدر باشد که شد ولی چون در قاموس قاتلان و متجاوزان جور نمی اید او باید به نظر یک شخص ظالم برطرف شود یک نگاه کوتاه به بعض اعضای خائن جمعیت داریم درشهر کانکورد کلفورنیاشخصی بنام غوث از زیر موتل کابل خود را بنام نماینده جمعیت جازده وخریطه گدائیرا بنام جمعیت درگردن انداخته موسسئی غیر انتفاعی سالهاست دارد وپول جمع میکند وحیف ومیل شخصی خود داشته است وبدزبانترین لچکترین وخبیث ترین انسان است که از رخم زبانش هیچ کسی در امان نیست واین غوث از امریکا بنمایندگی از کلیسای کافران بکابل میرود و اوراق تبلیغاتی بی دینی کلیسا از یادش فراموش میشود و افغان پهلو نشین او این اوراق را بدست می اورد و بلا خره به مطبوعات داده میشود که این عنصر خبیث نماینده کالیسا بوده و صد نا هزار دالر را ازاین مدرک در جیب زده و تعمیر عالی در شهر پتسبرگ کلفورنیا خریداری نموده و چند تن فریب خورده را دورخودجمع نموده ومقداری کمک به انها نموده وهمراهش هستند وفقط بلی گویان بوده اند من یک شاهد حاضر دارم که قاضی القضات موجود که عضوفعال جمعیت در کلفورنیا بود با غوث دراویخته ومناسباتش بحد نهای تیره شده است اوشاهد بدزبانی ولچکی این موجود... است خدا وند غوث را جهت عبرت جمعیت وملت افغانستان رسوای خاص وعام نمود که اوراق تبلیغاتب کفار را مردم دریافتند دختران غوث با ارتکاب اعمال ناشایسته غوث کسانیرا پیداکرده ودر منزلش دخترانشرا بزنی به انها داد از زاویه دیگر نگاه کوتاه
اخرین قتل ناحق جوانان نا کام پولیس ملی که بادی گاردان جمعه خان همدرد بودند بفرمان مستقیم عطای بینور بقتال رسیدند که همه ملت شاهد این فاجعه هستند و از قتال بی حساب او تنها خدا خبر دارد که باندهای قاتلان دارد کی یک بار بنام نشانی از طرف مزاریان دراین نشریه نشر شده بود عطا تا گلودر خون ناحق ... غرق است چرانی ؟؟باید او رهبر جمعیت باشد ما پنج شش نفر تحصیل کردهها در دفتر جمعیت سی سال قبل رایگان خدای بجات کار میکردیم وکوچه بسیارتنگ فاصله دفتر جمعیت وخانی ربانی بود ومن میدیدم که صبج وجاشت همکارانم گم میشوند دیدم بلا خره که انها بخاطر یک لقمه نان در خوان پر ازنعمت ربانی میروند و بما قروانه لوبیا ونان بود واین بود تقوی ربانی و این بود تنعم او چندین مرغ در روز ضبج میشد تا جگر کباب مرغ درسر خوان پر الوان ربانی بتشریفات گزاشته میشد و حوراک ربانی جگرکباب مرغ بود وبس ربانی درست مثل پرنده بنام مرچه خورک است که از گنجشک تر و از مینا بزرکتر است ومرچه خورک اهسه وخاموش در دهن مرچه خانها میرسد وزبان خود را درازکرده ومرچه ها را بلع می نماید وباز خاموش وبیصدا میباشد تا صید دیگریرا نماید وربانی عین خاصیت راتداشت او بحدی تحت تاثیر چا پلوسان میرفت که بنام همزه کسی از غوربند بود که پسر سودخور معروف بود وبلا خره او معاون جمعیت شد وبهزار چاپلوسی کامیونهای پرازاصلخرا بنام جهاد از ربانی میگرفت ودرمنزل شخیش بفروش میرساند ودرین گیر وداربحدنهای متکبروبمرم معززتوهینهای بیحساب کرده بود از کم طرفیهایش که مرد ومردم از عزابش درهمان وقت خلاص شدند وگنج طلا ودالر را پنهان درجای مدفونکرده بود که بیخبر از مرگش نامعلوم ماند
انجیر شاه ولی

>>>   سلام برهمه دوستان:با مرحوم شدن ملا چترالی گلم جمعیت اسلامی هم درحال جمع شدن است اگر عطا محمد نور رئیس جمعیت شود از غرور وتکبروی جمعیت بکلی منحل خواهد شد.
قادری

>>>   صلاح الدین لیاقت ریاست حزب جمعیت اسلامی را ده فیصد هم ندازد. شخصیت بسیار ضعیف و ناکارآمد ایشان با هرکسی که یکبار ایشان دیده باشد آشکار خواهد شد.

>>>   جناب صلاح الدین خان شخص تحصیلکرده ومناسب شرایط فعلی هست ولی:یک عده افراد سودجووکمیشنکار؛هریک:ملاجمشید معروف به اقبال،ملانذیر معروف به شفیعی،ملا زبیح معروف به صادقی،ملا حفیظ معروف به مصلیح که اطراف ایشان رااحاطه نمودند.که نزدیک شدن به رهبرحزب مانند گذشتن ازهفت خوان رستم است.حتی برای نزدیکترین افراد جمعیت اسلامی افغانستان.
بدخشی ازدانشگاه شهیدربانی.

>>>   صلاح الدین ربانی حالت جمعیت را ازیک حزب محاربوی وجنگی خارج کرده وبسوی سیاسی شدن به پیش میبرد، وی درعربستان وامریکادرس خوانده، درملل متحد کارکرده، وازدنیای بیرون شناخت خوب دارد ودرمتن جریان داخل کشورنیزقرارداشته است، جوان بادانش ومتوواضع است، دست اش به خون کس آلوده نیست، زبان دیپلماسی وکارسیاسی را خوب بلداست، باسایراقوام افغانستان رابط نیک دارد، درمیان براردران پشتون نیزچهره قابل اعتماد برای رهبری حزب جمعیت بشمارمیرود، وجوانان زیادی هستندکه درنقاط مختلف افغانستان خودرا متعلق به این حزب میدانند، وباورداند که این حزب باید اززیرقبای قواماندان سالاری بیرون آید وبه عنوان یک تشکل مدرن سیاسی به فعالیت ها ی خود ادامه دهد، وبرای تحقق این مهم صلاح الدین ربانی معتدل ترین ومطلوب ترین چهره بشمارمیرود.
عبدالحی ازبادغیس

>>>   به اطلاع تمام ملتانی ها پنجابی ها وباجوری ها جمعیت اسلامی افغانستان بزرگترین ومردمی ترین حزب در افغانستان بوده وهست کسانی که میخواهند با شایعات واین آن پایگاه مردمی این حزب را تضعیف کنند هرگز به این آرزوی شوم شان نخواهند رسید واین آرمان را به گور خواهند برد

>>>   به پاس شخصیت خوب استادربانی نباید به فرزند صالحش بی احترامی صورت گیرد

>>>   میخواهم بنویسم اما دلم و فکرم با من هماهنگ نیست باز هم یک پیام کوتاه . نه در افغانستان بل در جهان رهبری که مخالف نداشت رهبر نیست آفرین ربانی صاحب موفق و موید باشید .
پژواک

>>>   اگر(استاد)صلا حلادین مانند استاد عطا موقف بلند دولتی میداشت .....
نیک

>>>   صلاح الدین خان باید افراد چاپلوس، بی سوا دضعیف النفس وناکاره مانند، ملانذیرشفیعی، ذبیح الله صادقی، وجمشید فاسدالاخلاق را ازکنارخود دورکند، وجوانان بادانش وحکیم را درکنارخود جمع کند، تمام هنرنذیرشفیعی صحبت کردن انگلیسی به لهجه شکسته وریخته است، هنرجمشید اقبال تایپ کردن نامه ها وذبیح صادقی مصروفیت های غیرضروری، این حشرات آدم مانند، بجزسؤاستفاده ازآدرس جمعیت اسلامی هیچ کاری دیگری را بلد نیستند، جمشید اقبال چندین باربه جرم زنکه بازی وفساداخلاقی ازسوی پولیس بازداشت شده است، صلاح الدین خان نباید اجازه دهد شهرت بد این افرا دبالای شخصیت بلند وقابل اعتماد وی سایه اندازد، هنوزهم جمعیت اسلامی یک آدرس قابل اعتمادبرای کتله های عظیم ازمردم مسلمان ومتدین این کشوربه شمارمیرود.
وحدت ازپلخمری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است