نوزدهمین جلسه کشورهای عضو پروژه پایپ لاین
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۵    ۱۳۹۳/۹/۱ کد خبر: 84056 منبع: پرینت

نوزدهمین جلسه وزرای نفت و گاز 4 کشور عضو پروژه پایپ لاین گاز تاپی، افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند به تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۱۴ در شهر عشق آباد پایتخت جمهوری ترکمنستان دایر گردید. وزیر سرپرست معادن و پطرولیم افغانستان، محمد اکبر بارکزی، در راس هیات افغانستانی اشتراک داشت.

رییس جمهور ترکمنستان قبل از برگزاری جلسه رهبری با وزرای بخشی کشورهای عضو ملاقات کرد و به تسریع روند پروژه پافشاری نمود.

جلسات خدمات مشورتی مالی، گروه کاری تکنیکی و رهبری پروژه تاپی یکی پی دیگر زمانی دایر می شوند که این پروژه در مطابقت با جدول زمانی خود برنامه ریزی می نماید. در این جریان اولین جلسه بورد دایرکترهای تاپی لمیتد نیز دایر گردید. هر کشور عضو دو دایرکتر را برای تاپی لمیتد معرفی نموده اند. کشورهای عضو هر یک با پرداخت 5 میلیون دالر در ایجاد شرکت محدود المسوولیت تاپی لمیتد گام مهمی را در عرصه پیشبرد امور مالی پروژه برداشته اند.

ترکمنستان پس از مذاکرات ابتدایی با شرکت فرانسوی توتال، یکی از نامزدهای رهبری کنسورسیم شرکت ها، برای نخستین بار آمادگی خویش را در مورد حصول دوباره مصارف شرکت از عایدات گاز و سهم دادن شرکت در مفاد گاز نشان داده است. معاون رییس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز به جلسه معلومات داد که ترکمنستان با شرکت توتال در موارد اساسی به موافقه رسیده است. نماینده شرکت توتال، که در این جلسه دعوت گردیده بود، اشتراک توتال در کنسورسیم را مشروط به ایجاد موافقتنامه طویل المدت با 20 تا 30 سال اعتبار، حصول دوباره مصارف شرکت از عایدات گاز و شمولیت شرکت در تفحص و استخراج گاز و سهم در فایده گاز استخراج شده دانسته است که همه این شرایط از طرف کشور ترکمنستان پذیرفته شده اند.

این موضوع انعطاف قابل ملاحظه را در موقف کشور ترکمنستان از ابتدای پروژه در سال 2005 به اینسو نشان می دهد.

جلسه رهبری کنونی در حضور وزرای بخش نفت و گاز کشورهای عضو، شاهد وارد نمودن فشار زیاد از جانب ترکمنستان بالای بانک انکشاف آسیایی که اعضای خدمات مشورتی مالی پروژه را تشکیل می دهند، نیز بوده است. معاون رییس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز خواهان آماده ساختن اسناد مهم پروژه در مدت کوتاه تر گردید.

بنابراین فیصله شد تا معلوماتی که غرض ارایه به رهبری شرکت های کنسورسیم آماده می گردند باید تا اول فبروری 2015 که مصادف به تدویر جلسه بعدی رهبری پروژه می باشد، به جلسه متذکره ارایه گردند. کشور ترکمنستان موافقه نمود که مذاکرات با شرکت توتال را تا اخیر ماه جانوری 2015 تکمیل نماید.

جلسه بعدی رهبری تاپی نظر به پیشنهاد جمهوری اسلامی پاکستان در اوایل ماه فبروری در شهر اسلام آباد برگزار خواهد گردید.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مس عینک را استخراج کردیم، خلاص شد. حالا نوبت پایپ لاین گاز است. کارهای مقدماتی آن را حامد کرزی که هنوز رییس جمهور نبود،در زمان طالبان با یک کمپنی امریکایی پیش میبرد.انشاً الله کار های نهایی آن تا آمدن حضرت عیسی مسیح وامام مهدی علیه السلام ختم خواهد شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است