ارگوی بدخشان چند روز مانده تا فاجعه انسانی
تاکنون حتی یک سرپناه هم برای هزاران بی خانمان و بی خانوار جان بدر برده از رانش زمین در بدخشان ساخته نشده است و یا پولی به حساب این ولایت واریز نشده یا صرف حیف و میل بزرگان و خواص گردیده است که این خود عذر بدتر از گناه می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۷    ۱۳۹۳/۸/۳۰ کد خبر: 83969 منبع: پرینت

ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان از آن مناطقی بود که هرازچندگاه دچار بلایای آسمانی و نزول مصایب غیر مترقبه می شوند اما در بحبوهه رقابت های انتخاباتی همگان بر این باور بودند که مردم ملکی بدخشان از بابت زمان وقوع این حادثه خوش شانس بوده اند که گرفتار سرمای کشنده زمستان نشده اند.

با گذشت بیش از 6 ماه از زمان وقوع حادثه و خاطرات تالم بار و تاثر برانگیز آن روزها از عکس یادگاری مسوولان در تپه های شکل گرفته از تل خاک خانه و کاشانه خراب شده مردم مللکی تا عدم اعتنای برخی نامزدهای مصروف تبلیغات به اظهار غم شریکی خشک و خالی؛ اینک...

اینک اما خلف وعده ها و پشت پا زدن به تعهدات کتبی و شفاهی بیش از پیش محسوس و نمایان می گردد گرچه با مخروبه شدن شفاخانه ها، فروریختن سرک ها و پل ها و مسدود شدن جاده ها نیز می توان به عمق وعده وعیدهای بی عمل و بی نتیجه مسوولان پی برد اما خانه و کاشانه مردم چیز دیگری است.

هرساله با سردشدن تدریجی هوا در ماه آخر پاییز و فصل زمستان شاهد و شنونده اخبار تاسف بار و تاثر برانگیزی از یخ زدگی مردم ملکی زیر خط فقر از شدت سرما و گرسنگی که منجر به قطع عضو یا حتی مرگ می شود بوده ایم بنابراین یک فاجعه انسانی ارگوی بدخشان را تهدید می کند.

همه کسانی که برای کسب رای یا محبوبیت یا شهرت حاصله از تعهدات زبانی و کتبی موظف و متعهد به کمک رسانی عمرانی به این ولسوالی شده اند در حال حاضر یا به چوکی ها دست یافته اند یا در خیابان های کابل مصروف تظاهرات برای بازپس گشری رشوت های بی حالشان به کمیسیون های انتخاباتی هستند.

مردم افغانستان بشدت تحت لوای مطبوعات و رسانه ها می باشند به گونه ای که هر خبری تا منتشر و مخابره گردد به یکباره نقل محافل و مجالس و مرکز توجه عموم است و تا مسکوت می شود از لوح اذهان عمومی نیز پاک می گردد بنابراین مردم نیز کمک شایانی به همنوعان خود در ارگو نرسانیده اند.

تاکنون حتی یک سرپناه هم برای هزاران بی خانمان و بی خانوار جان بدر برده از رانش زمین در بدخشان ساخته نشده است و یا پولی به حساب این ولایت واریز نشده یا صرف حیف و میل بزرگان و خواص گردیده است که این خود عذر بدتر از گناه می باشد.

برای چشمان کور، گوشهای کر، دستان علیل و پاهای عاجز از یاری رساندن مسوولان و مردم به بازماندگان حادثه بدخشان تنها چیزی که می توان گفت این است که حداقل پیش از وقوع فاجعه مرگبار انسانی در بدخشان یک گور دسته جمعی برای ارگو برپا کنید... هیهات!

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در جملهٔ کسانیکه از پول مردم ارگو استفاده نموده اند یکی هم بنام تاش فولاد که مسؤولیت انتقال پول کمکی افغان ها در شهر ونکور را به مردم ارگو بدوش داشته، میباشد قرار گفتهٔ بعضی از دوستان، او تمام پول را به برادران اش داده و معاوین والی بدخشان هم در مورد این شخص در مطبوعات شکایت نموده است. و به مقامات امنیتی امر شده تا این شخص را دستگیر و به پنجهٔ قانون بسپارند.

>>>   فاجعه ارګو بدخشان را والی و روسای دوایر این ولایت تشدید کرده اند؛ والی بدخشان در یک سرو صدا انداختن های غیر واقعی کمک های ملل جهان را به بدخشان جلب کرد و در نهایت تمام هستی و منابع مالی داده شده از سوی جامعه ملل را با روسای دوایر خویش به یغما برده است، والی بدخشان به مصدومین ارګو وعده کرده بود ماهانه ۵۰۰۰ هزار افغانی برای شان پرداخت میکند ولی در عوض به چشم شان خاک پاشید و میلیون ها پول کمک شده این مردم مظلوم را حدر داده است. والی بدخشان باید مورد تحقیق جنایی قرار ګیرد و پولهای حیف ومیل شده را به مردم مستحق مستر نماید. صحت عامه بدخشان به بهانه تاسیس مرکز صحی سیار در منطیقه آب باریک ارګو ماهانه ۵۶۷۰ دالر درامد خالص دارد در حالیکه خدمات صحی وعده شده تنها درحرف باقی مانده است؛ بنابران از وزارت محترم صحت عامه تقاضا میګردد صحت عامه بدخشان را درزمینه مورد رسیدګی جدی قرار دهد.
مولاداد

>>>   كساني كه درحكومت كرزي فعاليت ميكردنداكثرشان ازخدابي خبربودندوفقط تلاش ميكردندچگونه مال بيت المال رابه غارت ببرندبايددولت وحدت ملي به رياست محمد اشرف غني ازگذشته هاي دولت گذشته جناب كرزي عبرت بگيرندبايدنظارت هابرادارات دولتي بيشتركنندوكساني كه به فساد دچار ميشوند انها را مجازات سنگين از سوي قانون كنندودولت وحدت ملي بايدسيستم هاي دولتي راپيشرفته ترازدولت گذشته كنندودولت مركزي بروالي هاي ولايت كشورنظارت كنندچون اكثرشان هيچ گونه فعاليت هاي كه به مشكلات هاي مردم رسيدگي كنندندارندتنهاكاري كه انجام ميدهندزمين هاي دولتي راچگونه به نفع خودغصب ميكنند
محمد

>>>   كساني كه درحكومت كرزي فعاليت ميكردنداكثرشان ازخدابي خبربودندوفقط تلاش ميكردندچگونه مال بيت المال رابه غارت ببرندبايددولت وحدت ملي به رياست محمداشرف غني ازدولت گذشته جناب كرزي عبرت بگيرندبايدنظارت هابرادارات دولتي بيشتركنندوكساني كه به فساددچارميشوندانهارامجازات سنگين ازسوي قانون كنندودولت وحدت ملي بايدسيستم هاي دولتي راپيشرفته ترازدولت گذشته كنندودولت مركزي بروالي هاي ولايت كشورنظارت كنندچون اكثرشان هيچ گونه فعاليت هاي كه به مشكلات هاي مردم رسيدگي كنندندارندتنهاكاري كه انجام ميدهندزمين هاي دولتي راچگونه به نفع خودغصب ميكنند
محمد

>>>   سلام و احترامات به کد(8) و خواننده گانی نهایت عزیز ! ارگوی بدخشان بازهم به کمک های بیشتر انسانی الی به استاده شدن اواره گان نیازمند است . کمک های که به ارگوی بدخشان صورت گرفت در تاریخ کشور بی نظیر بوده که هم دنیا و هم تمآ ولایات کشور کمک های انسانی کردند که تاریخ فراموش نمی کند . نظر به قول نویسند اگر زمین و خانه به آواره گانی ارگوی بدخشان صورت گرفته نگرفته باشد والی بدخشان که دست نشانده شهید استاد ربانی میباشد محاکمه شود . 1- والی بدخشان مردمان را زنده بگور کرد تا کمک های بی شماری سرا زیر شود . 2- ممکن بلند منزل والی بدخشان که درساحه فرقه و در چند متری ولایت ساخته شده است از کجا کرد ؟؟؟ از شار وال بدخشان پرسیده شود که هردو هم دست اند ؟؟؟ 3- والی ها نباید بعد از این تحت فرمان غیر ملی باشند . والی و شره کایش هر چه زودتر تبدیل گردند زیرا که نتنها آرامی را نیاورد بلکه دامنه نا امنی را به بدخشان کشاند . ولایت ضعیف و فرمایشی سرانجام حیف و میل کمک های شهدان ارگوی بدخشان . وسلام ( بینا )

>>>   وضعیت باشنده گان ارگوی بدخشان بازهم تاسف بار وقابل نگرانی است . ولی جای سوال اینجاست این همه کمک های خارجی وداخلی مردمی که معلوم میشد که یک ولسوالی را مکمل آباد خواهد کرد ولی متاسفانه یک قریه 400فامیلی را نتوانست تحت پوشش ورفع نیازمندی کند واقعآ قابل سوال وتعجب است . اولآ یک هئیت عالی رتبه تعین شود تا این کمک ها را بررسی وبه کجا مصرف شده دوم وزیرانکشاف دهات که درراس این کاربوده به شمول والی بدخشان محاکمه شود زیرا هم پول را حیف ومیل کرده اند وهم نتوانست مشکل باشنده گان را رفع کند که دراین سرمای زمستان هنوزطفل های شان زیرخیمه می باشد . واقعآ جای شرم به یک دولت است که یک قریه را نتوانست به مدت 7ماه مشکل شان را رفع کند جالب است ازاین بی کفایتی وزیرصاحب ها ووالی ها .
نعیمی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است