نظر مثبت پاکستان به اشرف غنی
پاکستان به اشرف غنی دید مثبت تری نسبت به رییس جمهور قبلی دارد. پاکستان توقع دارد روابط افغانستان با پاکستان گرمتر از روابطش با هند باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۱    ۱۳۹۳/۸/۳۰ کد خبر: 83968 منبع: پرینت

سومین هدف رییس جمهور غنی در باب سیاست خارجی، سفر به پاکستان بود. کشوری که ثبات و تاحدی مسایل اقتصادی ما به نوع نگاه و سیاستش در قبال افغانستان گره خورده است. رییس جمهور غنی پس از سفر سه مقام بلندپایه ی پاکستانی به افغانستان به پاکستان رفت.
سرتاج عزیز مشاور امنیت و سیاست خارجی نخست وزیر پاکستان، راحل شریف رییس ستاد ارتش و جنرال رضوان اختر رییس سازمان اطلاعات پاکستان به کشور آمده بودند. هربار که زعمای افغانستان به پاکستان سفر می کنند انتظار ملت در افغانستان فقط به دنبال یک گم شده است. گم شده ای که نام آن صلح است.

این نخستین سفر رییس جمهور غنی پس از رییس جمهور شدنش به پاکستان بود. ولی سفری متفاوت هم بود. ایشان پیش از این به عربستان سعودی و چین سفر کرده بود. دو کشوری که نفوذ فوق العاده ای بر پاکستان دارند. با این حال این سفر رییس جمهور غنی را می شود با دستاورد تعریف کرد یا خیر؟ نواز شریف نخست وزیر پاکستان از طرح صلح رییس جمهور غنی حمایت می کند و افغانستانی باثبات، متعهد و سعادتمند را به سود منافع ملی پاکستان تعریف می کند. سوالاتی که من مطرح می کنم. آیا واقعاً ثبات در افغانستان به سود پاکستان است یا خیر؟ اگر واقعاً ثبات در افغانستان به سود پاکستان است، پس چرا تا این دم برای گفتمان صلح در افغانستان همکاری صادقانه نداشته اند؟

محمد اکبری عضو شورای صلح عالی افغانستان در برنامه «100 روز پس از تحلیف» گفت: منازعه افغانستان صرفاً منازعه ای افغانی نیست، بلکه ریشه ی بیرونی دارد. در این منازعه پاکستان نقش برجسته تری دارد.

این رهبر جهادی پاکستان را مرکز مخالفان مسلح افغانستان دانسته افزود: برای کسی در این دنیا پوشیده نیست که مرکز اصلی مخالفان مسلح، استراحتگاه و جایگاه آموزش آنها پاکستان است. بنابراین تا پاکستان واقعاً نخواهد که جنگ در افغانستان تمام شود، صلح به کشور ما نمی آید. پاکستان باید همکاری کند که جنگ در کشور ما تمام شود و در مسیر رونق اقتصادی قرار بگیرد.

وی افزود: بین افغانستان و پاکستان گره های بی شماری وجود دارد که فقط با رفت و آمد کردن و نشست های تعارفی حل نمی شود. به نظر می رسد که پاکستان به اشرف غنی دید مثبت تری نسبت به رییس جمهور قبلی دارد. چرا که آنها احساس می کردند رییس جمهور قبلی روابط گرمی با هندوستان دارد، این موضوع درباره اشرف غنی احساس نمی شود. پاکستان توقع دارد روابط افغانستان با پاکستان گرمتر از روابطش با هند باشد.

اکبری در کنار دوستی اشرف غنی با پاکستان خط دیورند را همچنان مشکل لاینحل افغانستان دانسته ادامه داد: موضوع دیگر خط دیورند است که حل نشده باقی مانده است، آنها امیدوارند که بتوانند با رییس جمهور فعلی این موضوع را حل نمایند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی یک ریس نامشروع است حق این را ندارد که همرای چتلستان در باره خط دیورند سخن زند خط دیورند کار گپ نیست: مشت محکم به دهن پنجابیان اگر ما یک حکومت فارغ از جاسوسان داشته باشیم بسیار اسان است. (یک حکومت داکتر نجیب ضرورت است)

>>>   اگر مردم کشور دانا باشد خصوصآ پشتون های سر مرز منافع کشورشان وملی شان را خوب بدانند واحساس مردانگی وغیرت کنند صلح به کشور مامی آید.بااحترام

>>>   نـــظــر مـثـبتت مولانا فتضتل رحـمن نسبت به فاروق وردک چگ.نه بود در تلویزیون ها دیدید کسانیکه درینجا وزارت میکنند ولاف میزنند وخودرا با شخصیت نشان میدهند چگونه دست های پلید ترین انسان پاکستانی را می بوسند؟؟؟سربازان اردو وپولیس ملی ما در مقابل مزدوران پاکستانی می جنگند اما وزیر این کشور میرود ودستها وپاهای پاکستانی هارا نمی بوسد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است