وقتی تقسیم چوکی ها در چوکات توافقنامه نمی گنجد
عدم تعریف صریح و سلیس پست های فرمایشی و فرمالیته کنونی در ارگ ریاست جمهوری خود مانعی در تبارز علنی اختلاف اشرف غنی و عبدالله بر سر تقسیم چوکی ها در چوکات توافقنامه سیاسی است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۷    ۱۳۹۳/۸/۲۹ کد خبر: 83963 منبع: پرینت

ماه ها قبل یعنی قبل تر از آنکه کاسه صبر مردم ملکی لبریز گردد، قبل از آنکه رییس جمهور، وزیر امور خارجه، سفیر و نماینده ویژه امریکا رسما ابتکار عمل و اختیار را در دست بگیرند و قبل از آنکه هدف و وسیله جابجا گردند حرفی از دولت سهمیه بندی شده به میان نیامد.

دولت وحدت ملی سرپوشی بر تقسیم بندی چوکی ها و معاش ها بر اساس نژاد و حزب و حامی خارجی بود که همچون کلاه شرعی، قانون اساسی افغانستان را دور زد و عرف جامعه را زیر سوال برد. این گونه شد که آنچه نباید می شد اتفاق افتاد و همگان به چنین فضاحت و خیانتی تن دادند.

نقض صریح قانون در راس هیات دولت که باید مجری قانون و آیینه تمام نمای حاکمیت قانونی و مشروعیت ملی باشد به هیچ وجه توجیه نمی گردد؛ از این رو اشرف غنی و عبدالله درخصوص ابقای سرپرست های وزارتخانه ها بیش از زمان حداکثری قانونی سکوت اختیار کرده اند.

روسای جمهور و اجرایی دولت نصفانصف کنونی هردو علنا و عینا معترف به این نکته اند که هدف وسیله را توجیه می کند اما مساله اینجا است که این دو تعاریف مشترکی از هدف و وسیله ندارند. چه اگر شهرت، محبوبیت، ثروت و امتیازات سیاسی در راه رسیدن به قدرت صرف شد اینک قدرت خود وسیله ای برای نیل به موارد مذکور شده است.

بنابراین شمارش معکوس کنفرانس لندن که مدتها است شروع شده و زنگ اخطار آن هر دم بلند تر به گوش می رسد نمایندگانی عالی رتبه و منتخب از دولت وحدت ملی نخواهد داشت که اگر می بایست داشته باشد چاره ای جز به تعویق انداختن این نشست بین المللی تا زمان تفهیم زبان مشترک به عبدالله و اشرف غنی نیست.

چالش های فراروی انتخاب و اعلام نامزدهای احراز پست های وزارت و دیگر ارکان های دولتی نه با سکوت، نه با سخن گزافه، نه با جانبداری کورکورانه و نه با نرمش مفرط حل و فصل نخواهد شد که همه و همه ریشه در عدم اشتراک زبانی و مفهومی روسای جمهور و اجرایی دارد.

ادعای سرور دانش معاون دوم اشرف غنی در معین شدن 80 درصد وزرای پیشنهادی، پافشاری عبدالله بر عدم اختلافات جدی و نیاز به زمان بیشتر برای تکمیل دولت و سکوت سنگین اشرف غنی از یکه تازی در تفسیر بندها و مفاد توافقنامه سیاسی تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی حاکی از اینست که این رشته سر دراز دارد.

از هم پاشیدگی و عدم تعریف صریح و سلیس پست های فرمایشی و فرمالیته کنونی در ارگ ریاست جمهوری خود مانعی در تبارز علنی اختلاف اشرف غنی و عبدالله بر سر تقسیم چوکی ها در چوکات توافقنامه سیاسی است که متاسفانه این ازدحام در آن تنگنا نمی گنجد.

آتش زیر خاکستری که از در و دیوارهای ارگ ریاست جمهوری فراتر رفته و حتی به لندن نیز رسیده است دیگر اثری از خاکستر گداخته بجای نگذاشته و تماما ملتهب است لذا پرده پوشی و سکوت و بی اعتنایی دیگر پاسخگو نیست و باید برای قطع نقض قانون در راس هیات دولت بپا خواست.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تاخیر اعلان کابینه اختلافاتی است بین اقای اشرف غنی و عبدالله . اقای اشرف غنی ګفته که هر کسی که در دوره ګذشته حتی یک روز وزیر و یا والی بود در حکومت جدید چانس ندارند اما اقای عبدالله این سخن را قبول ندارد زیرا تنها اقای محقق برای خود پنج وزیر می خواهد تقسیمات پنجاه در پنجاه منطق ندارد ما یک ریس جمهور داریم و نی دو ریس جمهور . کابینه از طرف ریس جمهور اعلان می شود و اقای عبدالله می تواند مشوره دهد اقای عبدالله از زور کار می ګیرد یا می خواهد کودتا کند ویا عطای نور را پیش می کند که از طرف اش ګپ بزند و زور نمابی نشان دهد غافل از اینکه اقای اشرف غنی شخص قاطع و خدمت کار ملت است و اکنون ۸۴ فیصد ملت طرفدار سیاست اوست .باوجودیکه اقای اشرف غنی برنده انتخابات است اقای عبدالله از طرف اقای کیری بالا یش تامین شده و مانند زخ بلود مانع کار هایش شده و می شود و اما چیزی کرده نمی تواند
بصیر نظری

>>>   لعنت به امريكا و فيصله دولت وحدت ملي. من به يك مسله با كرزي موافقم كه جنجال هاي ما توسط امريكا شروع و آدامه دارد. در يك مملكت دو قدرت و ٤ معاون غير مسلكي و كزشته زشت........ كنجايش ندارد. ماهها طول كشيد تا نتيجه انتخابات معلوم شود و حال كابينه. ايا اين دو نفر خواب بودند؟ كابينه شان بايد قبل از اعلان نتايج بايد اماده مي بود و بعدا با بعضي تغيرات اعلان ميشد. مردم خسته هستند و امكان دارد كه در انتخابات اينده كسي حاضر شود كه به اين دو نفر راي بدهند. مردم مي فهمند كه كدام شان جنجال خلق مي كند. خواهش ما اين است كه لطفا از خودكزري داشته و مردم را ازارندهيد. اين سر برست هاي كه به غير از دو يا سه نفر بي كفايت ترين وزرا بودند. بايد كلم شان جمع شود. سياست ناكام ما نتيجه نداشتن وزراي مسلكي و با سواد است شما خود قضاوت كنيد . به طور مثال وزير خارجه. بيجاره نمي داند كه نواز شريف رهيس جمهور و يا صدراعظم باكستان است.
مامور تشريفات

>>>   فكرمي كنم نظارت ها برامورادارات مهم بيشترشودوكساني كه به فساداداري الوده ميشوندباقاطعيت باانهابرخوردكننددكترمحمداشرف غني باكشورهاي پيشرفته اقتصادي مانندژاپن تركيه ازانها بخواهندكه افغانستان رادراموراقتصادي وامنيتي همكاري وتقويت كنندوقرادادهاي امنيتي واقتصادي امضاكننددكتراشرف غني كساني كه درادارت مهم دولتي تخصص ندارندانهارابيرون كنندوفقط شايسته سالاري متخصص وتقوا اشخاص رادركارنامه اشان مدنظربگيرندوكساني كه سعي ميكننددولت وحدت ملي رابامشكلات دچاركنندباانهابرخوردكنند
محمد

>>>   بصیر نظری حرف معکوس را در مورد غنی میزند زیرا غنی است که زاخیلوال فاسد -اتمر جاسوس و ضیا مسعود دزد را
از کابینه کرزی مقرر کرد و عبدالله مخالف این عمل غنی میباشد ویاران غنی مثل خودش صادق نیستند .
حشمت

>>>   مشکل کلان غنی اینست که اعصای تیم با یارانش همه اشخاص نامطلوب و اسیب افرین است مانند زاخلوال- اتمر-ضیا مسعود-احدی -فاروقی- فاروق وردک-سلطان زوی-لالی-فدیر - شکریه بارکزی وغیره که همه خود خوا و دیوانه قدرت و ثروت میباشند و هریک در فساد دست بالا دارند و غنی در جامه عنکبوت گیرمانده و عواقب کارش رقتبار میباشدو به همین دلیل طی دوماست که حل مشکل لاینحل میشود.
دوراندیش

>>>   اصلا از قدیم و به طول تاریخ اوغان ها یا همان پیشتون ها مردمان بدقول و... بودند هیچ وقت نشده که آنها چیزی وعده بدهند و به سر وعده خود بی ایستند یک مثال خیلی زنده آنها با عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت قول و قرار کردند که مزاکره کنند و باهم بنشینند اما مزاری نزد آنها رفت فورا او را کشتند، مثل این قول ها خیلی زیاد و آخرین اش هم همین قرار داد با عبدالله است که خیلی به شرمی اشرف غنی زیر قول خود میزند به شرمند آنها ... که بعد از مدت ها عیش و نوش از اروپاو امریکا به وطن آمدند مجاهد را جنگ سالار و جانی و چوکی پرست اعلان کردن حالا بینید که اشرف غنی متفکر ... بالائی مردم چه روزی می آورد.
هزاره بیچاره از هرات

>>>   درهرقوم وقبیله یک ده تاآدم باسواد کار فهم ومتخصص است که لیاقت وزارت را داشته باشد پس به عدالت تن بدهید که ازنبود عدالت اجتماعی ما وکشور ما رنجها ومرارت ها کشیده ایم.بااحترام

>>>   این کابینه مانند تخم سنک پشت است مردم چندین ماه انتظا ر بکشند تاچوچه ها از تخم برآید مردم ما چقدر بد چانس است انتخابا ت به چه شکل گذشت تا این کابینه جور شود و وزرا گوشه و کنار را بلد شود دوره کار حکومت موجوده پایان می یابد . توکل مردم بخدا بادا بادا. حال گوش هردو شان کر است از درد و رنج ملت خبر ندارد به گفته بزرگان اسپ شان از پل گذشت و دست مردم زیر سنک این دو هست.در زمان انتخابات هم گذشت که سمارق واری هر گوشه کنارمملکت پیدا میشد حال دواهی پیدا نمیشوند گف تار واری در کدام غار خود را پنهان نموده اند چاره چیست.
حاجی صبور

>>>   تیم داکتر صاحب عبدالله صرف برای خود می خواهند اما غنی میگوید مردمانی دیگری هم در افغانستان هستند که وزارت وریاست کنند مثلا داکترصاحب عبدالله می گوید بسم الله خان که سیزده سال وزیربوده بازهم وزیردفاع باشد !همینطور محقق شیرزی.دیگر غاصبان تنها خودرا می خواهند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است