هفت درصد بیشتر در جیب های وزرا
با سررسیدن سال مالی زمزمه های لابی های وکلا و وزرا در تنظیم گزارش های فاقد استناد و کذب در مصرف بودجه سالانه مالی بیش از حد نصاب بلند و رسا تر شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۳    ۱۳۹۳/۸/۲۹ کد خبر: 83962 منبع: پرینت

سال مالی معادل 12 ماه پول در گردش وزارت خانه ها برای اقدامات بنیادی و توسعوی که از بودجه عادی دولت، گمرک ها، مالیه و عواید شهرداری بدست می آید همواره محل ابهام و بحث مابین شورای ملی و خزانه و حساب سالانه وزرا بوده است.

کم کاری در بخش های زیربنایی و ساخت و ساز، عدم مصرف بهینه بودجه عمرانی و انکشافی، قراردادهای حبابی و بریز و بپاش های غیر اصولی و غیر ضروری علاوه بر ناتوانی در ارائه گزارش کاری مالی از عمده ترین موارد استیضاح وزرا در پارلمان بشمار می آید.

افتضاح ببار آمده در استیضاح 11 وزیر دولت پیشین به علت مصرف کمتر از 50 درصد بودجه توسعوی و رای اعتماد دوباره به اکثریت قریب به اتفاق آنان با زدوبندهای کثیف پشت پرده هنوز در اذهان عمومی به روشنی و تازگی وجود دارد.

در همین راستا با سررسیدن سال مالی زمزمه های لابی های وکلا و وزرا در تنظیم گزارش های فاقد استناد و کذب در مصرف بودجه سالانه مالی بیش از حد نصاب بلند و رسا تر شده است و همزمان بودجه مالی پیشنهادی سال آتی نیز به سنا می رود.

در مفاد آنچه که از طرح پیشنهادی سرپرست وزارت مالیه به مجلس سنا ارایه شده است 458.8 میلیارد افغانی برای بودجه سال 1394 است که شامل 275 میلیارد افغانی برای بودجه عادی و 183 میلیارد افغانی برای بودجه توسعوی و انکشافی است و بدین ترتیب 30 میلیارد افغانی معادل 7 درصد افزایش اعتبار دارد.

نظر به اینکه کمبود اعتبار و امتیاز در پرونده های مالی سال های جاری و گذشته به چشم نمی خورده است و معضل اساسی در بی مسوولیتی و فساد اداری وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط حکومتی بوده نمی توان افزایش 30 میلیاردی بودجه را چیزی جز 7 درصد سود و اختلاس بیشتر به جیب گشاد وزرا دانست.

پرونده های پر حاشیه ای همچون کابل بانک و شهرت وکلا و وزرا به زدوبند در هنگام محاسبه و تدوین سال مالی برای بودجه های سهمیه ای وزارتخانه ها مصداقی بر این مدعا است که تا زمانی که خدمت جای خیانت را نگیرد، تخصص گرایی بر قوم گرایی و نژادپرستی غلبه ننماید و چشم مسوولان از خزانه ملی سیر نگردد نمی توان با 30 میلیارد افغانی اضافه کاری از پیش برد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جای تاسف است که خزانه دولت بدست دزد متخصص قرار گرفته است و بی شرمانه از کار کرد خود دفاع میکندو ملت را مثل خود بی خرد فکر میکند .
دوراندیش

>>>   متاسفانه شعار دادن خيلي راحته،وقتي پاي عمل برسه همه مثل هم ميشن،من مدت ٣سال در يك وزارت خانه كار كردم تحصيلات مربوطة را به اندازه ي لازم داشتم متاسفانه،هيچ وقت به من كاري ندادن تا انجام دهم اصلاً كسي كاري انجام نمي داد، فقط سر مقدار معاش جنگ بود،فقط صحبت و جلسه و مذاكره و مسخره بازي بود تنها كساني واقعي كار انجام ميدادن تا حدودي پياده ها بود چاي درست ميكردن،الان هم مسخره بازي اشرف غني و عبدالله رو ببين دو نفر وضعيت مردم بيچاره رو ول كردن چسبيدن به تقسيم چوكي به پشتون و تاجيك به نظر من همه از اين كشور نفرين شده برين بيرون اين دوتا ... بمونن بر هم حكومت كنن

>>>   ماکه جزءفقیرترین وعقب مانده ترین کشورهاهستیم باید دههامیلیارددالر رابتوانیم مصرف کنیم چه رسد به چندمیلیارددالر. آیا ماافرادمتخصص ودانشمندوکاردان نداریم یاافرادی درداخل وزاررتهابی کفایتی می کنندوبرنامه برای کارندارند.
سیدحسن شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   چی فایده که دالر داشته باشی اما باعث نفرد مردم ادم باشد وبدنام تاریخ و در ایند اودلادش برش لعنت بفرستد.
مسافرجبری

>>>   زاخیلوال صاحب سلام ، امیدوارم تشویش و نګرانی همیشه محصور حسودان شما باشد؛ زیرا خدمت شما به کرزی و محترم اشرف غنی رسیده و باقی به فنا و نیستی کسانیکه نمیسزند صحبت در باره شان.
کوتوال
پکتیکا

>>>   چنانچه دونفر دیګر از قماش زاخیلوال در افغانستان حضور داشته باشد ، اقوام دیګر اصلا وجودی فزیکی در افغانستان نخواهند داشت که باید چنین باشد!!!
کوتوال
ننګرهار

>>>   اشرف غنی با نیت استعمال دوستم در برابر سایر اقوام تسبیح ۲۰۰ مهره ای اش شبی ۳۰ بار شمارش میکند؛درحالیکه دوستم دانسته ۵ انتحاری به جان دوستم کار اشرف غنی بوده نه از کسی دیګر.
فرهاد رزمنده
غور

>>>   تمام موتلیفین سیاسی اشرف غنی میدانند وی میلیون ها دالر از بیت المال افغانستان را زمان مبارزه سیاسی اش از زاخیلوال طور امانت بدست آورده است و اکنون دلیل مخمسه اشرف غنی هم همین رسوایی است.
اشرف شهرام
پلخمری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است