اعضای کابینه مشخص شده، اما چرا معرفی نمی شوند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۵    ۱۳۹۳/۸/۲۹ کد خبر: 83915 منبع: پرینت

چهارده وزارت به عنوان وزارتهای کلیدی بین داکتر عبدالله و اشرف غنی تقسیم شده است و این وزارت ها به عنوان وزارت های کلیدی در حوزه ی امنیتی و اقتصادی و... مطرح شده اند و باقی وزارت خانه هایی که وجود دارند گذاشته شده که در مرحله شایستگی قرار بگیرند و کسانی که صلاحیت دارند انتخاب شوند

پنجاه روز از یکصد روز نخست حکومت وحدت ملی می گذرد. هنوز از تشکیل کابینه ی حکومت وحدت ملی خبری نیست و مردم در انتظار معرفی کابینه هستند. رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفت که وزرای بخشهای اقتصادی و امنیتی تا قبل از نشست لندن معرفی خواهد شد. اما گزارش ها می رساند که برنامه ی رییس جمهور غنی تا نشست لندن بیشتر روی چند سفری که دارد، متمرکز است.

میثم احسانی روزنامه نگار در برنامه «100روز نخست» گفت: امروز در رسانه ها خبر از هشدار از جانب رییس اجرایی به کمیسیون های انتخاباتی در افغانستان بود و همچنین هشدار به سرپرست ها در کابینه و وزارت خانه ها داشت که نباید غفلت کاری داشته باشند. همچنین اظهارات سخنگوی رییس جمهور افغانستان مبنی بر پیشرفتهای تقریباً نسبی در رابطه به شکل گیری و تشکیل کابینه ی حکومت وحدت ملی مطرح شد. اینها مسایل مهمی بودند که امروز از حکومت وحدت ملی مطرح شد.

وی در خصوص اظهارات داکتر عبدالله و اشرف غنی مبنی بر اینکه کابینه تا قبل از نشست لندن معرفی می شود عنوان کرد: ما قبل از نشست لندن به هیچ عنوان نمی توانیم مراحلی که طی آن در افغانستان کابینه تعیین می شود و آنها به پارلمان معرفی می شوند را طی کنیم. با توجه به وجود اختلافات در معرفی کابینه و عدم پیشرفت در این موضوع کابینه معرفی نخواهد شد.

این روزنامه نگار اظهار داشت: گزارش ها نشان می دهد که تعدادی از وزارتخانه های کلیدی در افغانستان مشخص شده است که شامل 14 وزارت خانه می شود. متاسفانه در اینجا نکته ای بسیار نگران کننده وجود دارد مبنی بر اینکه 14 وزارت به عنوان وزارتهای کلیدی بین داکتر عبدالله و اشرف غنی تقسیم شده است و این وزارت ها به عنوان وزارت های کلیدی در حوزه ی امنیتی و اقتصادی و... مطرح شده اند و باقی وزارت خانه هایی که وجود دارند گذاشته شده که در مرحله شایستگی قرار بگیرند و کسانی که صلاحیت دارند انتخاب شوند. تقسیمات صورت گرفته و بعد از تقسیمات آنها موضع شایستگی را مطرح می کنند و این موضوع بسیار پرسش برانگیز است.
پس مشکل اصلی اینجا است که بر سر معرفی این افراد بین دو رهبر حکومت وحدت ملی اختلاف وجود دارد.

میثم احسانی افزود: امیدوارم که مشکلاتی که در تشکیل کابینه ی حکومت وحدت ملی وجود دارد، به پایه های حکومت وحدت ملی آسیب نرساند. توافق شده است که افراد با مشورت دو تیم ولی خارج از دو تیم وارد شوند.

وی در مورد تقسیمات بعدی در رده های پایینی حکومت در مرکز و ولایات گفت: موضوع تاسف بار دیگر این است که حتی در سطح ولسوالی ها هم حاضر به تقسیم هستند. والی ها و ولسوال ها هم باید بین دو تیم تقسیم شوند. اگر ما با این روند پیش برویم و کوچکترین انعطاف پذیری درون دو تیم وجود نداشته باشد نمی توانیم شاهد ثبات در افغانستان باشیم و کابینه ای کارا و موثر در کشور داشته باشیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر چنین باشد که تقسیمات تا سطح والسوالی ها بین دو تیم باشد بدان می ماند که بعد از سقوط نجیب بین گروپ های مجاهدین تقسیم و هر گوپ از مجاهدین بنام غنیمت ادارات را تصرف و ما ومنال انرا بنام غنیمت یا بین خود تقسیم و یا هم چور نمودند. ایا ملت به خاطر همین رای خود را به صندوق های دو کاندید محترم انداختند تا انها تمام ادارات دولتی را تا سطح والسوالی صرف بین دو تیم خود تقسیم کنند و یا کار را به اهل کار و افراد شایسته ، مسلکی و نخبه گان کشور بدهند تا باشد افراد مزکور دور از مسایل تنظیمی ، سمتی، قومی ، لسانی و حزبی برای مردردم وکشور شان مصدر خدمت صادقانه شوند.؟
صمد

>>>   با تعین ومقرری های یکه تازانه جناب ریس جمهور در پوستهای مشاوریت وچوکی های ریاست در داخل ارگ که همه شان از تیم تحول وتداوم است مردم به این باور شدند که دولت موجود یک دولت دوتیمی تقسیم قدرتی است نه یک دولت وحدت ملی که به ان مسما گردیده است .

>>>   ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﻴﺴﺎﺭ ﻳﻚ ﻃﺮﺡ ﻏﻠﻄ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﻫﺎ ﺑﺎﻻﻱ ﻣﺎ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺮﻙ ﻭﻫﻤﺎﻥ ﺩﺭﻙ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
ﻧﻮﺭ ﻋﻠﻲ

>>>   درزمان حکومت مجاهدین یک دهقان بچه ریس جمهورقریه مابود. اوسرهنگ بیسوادان ازخودبندی خانه بفکرخودتصمیمگیری و بفکرخودقانون داشت مگرخبرنبوددربالای خودقوماندان دیگری دارد یا حکومت مرکزی کجاست ؟ چندوروزی تادروازه و کلکین را چورکردبرخودجای و جایداد ساخت حال خشت مالی دارد . فکرمیکنم بایدازگذشته پندبگیرند که قریه کشورنیست یک ولایت مملکت جدانیست باید به یک رهبر و یک بودجه ویک کشوررا درنظرگیرند تادرپیوندتمام مردم افغانستان خودشان دربین هرج و مرج غارتگری بخاطرچنددالرخانه ویران نشوند .
وطندوست

>>>   چرا از قرعه کار نه می گیرند که زود معلوم شود
کریم مار گیر

>>>   کشوری که 1 سال طول میکشد تا رئیس جمهور مشخص شود 6 ماه طول میکشد برای تشکیل کابینه 6 ماه برای معرفی والی ها 6 ماه برای ولسوال ها چند سال دیگه برای طرح برنامه که دوره 5 ساله تمام شده دوباره تقسیمات از سر گرفته میشود!!!!!!!!!!!!!!! کی وقت میشه کشور ساخته شود؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟

>>>   به نظر من بايد جامعه جهاني با يد هر گز به اين كشور كمك نكند
زيرا كه انها بين خو د بالا ي كابينه جور نمي ايند

>>>   شش ما ه مي شود كه انها قدرت را تقسيم كرده نمي تو انند پس چطور خدمت به مردم مي كنند

>>>   همو طنان همه اين ها مزدور ونوكر امريكاست وانگليس شيطان ! تا اين شيطان صفتان و نوكران است در افغانستان خد مت پيشرفت ترقي خبري نيست امريكا وانگليس فقط وفقط در فكر منافع خود هستند در فكر من وتو نيست خداوند رحم كند اين نفاق و كشتار وغيره وغيره بي عدالتي زورگوي را در بين مسليمين انداخته اند خداوند خودش رحم كند جهان اسلام را اين شيطان هاي بزرگ خراب كردن فقط در فكر منافع هستند در افغانستان از صنعت زراعت معادن گاز نفت برق و غيره كار هاي زير بناي هيچ وجود ندارد اگر كمي هم به چشم ميخورد بخاطر فريب من وتو است همه وهمه كار هاي دولتي حكومت گذشته و حال و اينده تا وقت كه اين شياطين بزرگ مثل امريكا وانگليس هستند همين حال است همين منوال والسلام
يك افغان

>>>   اعمالی راکه این دونفر انجام میدهند نمایانگر انست که تهداب رویارویی / تفرقه / وتجزیه گذاشته شده است واینها معماران این تعمیر ننگین هستند درغیر ان این تقسیم بندی ها کاراایی ندارد فقط کسانی موثر هستند که اهل کار وتخصص باشندوبس .
م.ا.کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است