اوضاع سیاسی و اقتصادی پاکستان متشنج است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۴    ۱۳۹۳/۸/۲۸ کد خبر: 83866 منبع: پرینت

پاکستان گذشته با پاکستان امروزی متفاوت است. گفته می شود که در زمان حاکمیت اشرف غنی تمامی تروریست هایی که از پاکستان به افغانستان می آمدند به آنسوی مرز و به خانه اصلی شان برخواهند گشت. اما چنین نشد و جناب فضل الرحمان دوباره خواب و خیال های این رییس جمهور را نیز آشفته ساخت.

در طی سفر رییس جمهور غنی به پاکستان، فضل الرحمان رهبر جمعیت علمای پاکستان در گفتگوی روبرو، جنگ در افغانستان را جهاد برحق دانست و بر تدوام آن تاکید کرد. موضعگیری فضل الرحمان واکنش هایی گوناگون را در میان حلقات سیاسی و افکار همه را برانگیخته و کمی هم برای مردم افغانستان و برای دستاوردهای سفر رییس جمهور غنی نگران زا شده است.

رییس جمهور غنی با مطرح کردن موضوع سیاست اقتصادی خواست تا سقف تجارت را از 2 میلیارد دالر به 5 میلیارد دالر در کشور افزایش دهد. این مقدار افزایش برای اقتصاد خمیده ی افغانستان که با خلا 95 درصدی تجارت مواجه است، شکننده است. از طرفی سرمایه گذاری در افغانستان مستلزم امنیت است. براساس گزارش بانک جهانی افغانستان یکی از نامناسب ترین کشور برای سرمایه گذاری خوانده شد. سفر دو روزه ی رییس جمهور چقدر می تواند در بعد سیاسی و اقتصادی سازنده باشد؟

داکتر امین فرهنگ کارشناس اقتصادی در برنامه «100 روز در ارگ» گفت: با توجه به بالانس تجارت بین افغانستان و پاکستان اگر بخواهیم تجارت از 2 میلیار دالر به 5 میلیارد دالر افزایش یابد، باید یک جانبه نباشد. واردات و صادرات برابر باشد. در حال حاضر در حالتی قرار داریم که حدود 90 درصد واردات ما از پاکستان است. یعنی ما کشوری وارداتی از پاکستان هستیم. حال اگر بخواهیم بالانس تجارت خود را با پاکستان متعادل بسازیم، باید شامل واردات و صادرات باشد. برای اینکه این تعادل به وجود بیاید، افغانستان باید صادرات را افزایش دهد.

وی در باره افزایش صادرات افزود: صادرات وقتی افزایش می یابد که سرمایه گذاری در افغانستان صورت بگیرد و موادی که مورد نیاز تاجران کشورهای همسایه مثل پاکستان است مثل آب معدنی و دیگر اقلام بتواند به طور رسمی انجام شود. اگر سرمایه گذاری های سریع صورت بگیرد افغانستان می تواند بالانس تجارتی با پاکستان را متعادل کند.

فرهنگ بر ضرورت نیروی متخصص تاکید کرده گفت: برای بالا بردن تولیدات کشور تنها سرمایه کافی نیست. نیروی متخصص هم نیاز است تا مواد استخراجی خام به پخته تبدیل شود و تولیدات داخلی افزایش یابد که در کوتاه مدتی که رییس جمهور وعده داده اند، بالانس تجارتی بالا رود.
تمام کارهایی که در افغانستان صورت می گیرد، مشروط به این است که تا چه اندازه هم امنیت و هم مصونیت سرمایه در افغانستان تامین می شود. متاسفانه این موارد در افغانستان عملی نشده است.

فرهنگ اظهار داشت: هم پاکستان و هم افغانستان به امنیت و بازار نیاز دارد. پاکستان اوضاع اوایل خود را ندارد چرا که در دوران اشرف غنی تمام تروریزم هایی که از پاکستان آمده بودند به سوی این کشور باز می گردند و اوضاع آنجا را متشنج می سازند. اگر این موضوع شدیدتر شود روی تولیدات و سرمایه گذاری در این کشور تاثیر می گذارد. در حال حاضر در پاکستان دو نقطه نظر مختلف وجود دارد. این کشور از لحاظ امنیتی و سیاسی می خواهد افغانستان را زیر تسلط خود نگه دارد اما بخش خصوصی و تاجرهای پاکستان از سیاست اقتصادی کشورشان شدیداً ناراضی هستند چرا که در این میان آنها هم متضرر می شوند.

وی در پایان گفت:افغانستان به تنهایی نمی تواند با پاکستان کنار بیاید. کشورما باید دوباره پشتیبانی بین المملی را به خود جذب کند. چین می تواند در زمینه ی روابط پاکستان با کشور ما نقش سازنده ای داشته باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من از کار این چرکستانی ها حیرانم . اینها دیگر کار و زندگی ندارند که فقط به فکر جهادند؟ بروید فرایض دیگه اسلام را به جا بیاورید. همه تان با هم از دروازه انتحاری به بهشت جای نمشید! دروازه های دیگر بهشت از قبیل نماز و روزه و زکات و راستگویی و تقوا را هم امتحان کنید بد نست. حالا تمام دنیا به ای فکر هستند که چطور متوانند این دنیا را به بهشت تبدیل کنند آنوقت یک دانه ویروس انتحاری به نام فضل رحمان تلاش مکند تا راه های نوین برای انتحاری پیدا کند. در پاکستان اگر ذره ای عدالت مبود به چنین آدم احمقی هرگز رهبر نمگفتند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است