داکتر عبدالله باید از اختلافات تشکیل کابینه بگوید
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۳    ۱۳۹۳/۸/۲۷ کد خبر: 83805 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی 45 روز مهلت برای تشکیل کابینه ی جدید اعلام کرده بود. پنج روز از این ضرب العجل گذشت اما کابینه شکل نگرفت. اگر چه به روایتی دو طرف اختلاف بر سر تقسیم کرسی ها و تعریف پست های کلیدی کار را به این جا کشانده است. اما عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اختلافها میان وی و رییس جمهور را بر سر تحویل کابینه رد می کند و می گوید: «ایجاد کابینه ی جدید به دقت، مشورت و نظرسنجی نیاز دارد و به همی دلیل تا به حال اینکار زمانگیر شده است.» اما عطا محمد نور از افراد نزدیک به رییس اجراییه هشدار داده است که هر نوع بی اعتنایی در اجرای توافقنامه ی حکومت وحدت ملی به قیمت عمر حکومت وحدت ملی تمام خواهد شد. اختلاف ها به کجا ختم خواهد شد و کابینه ی جدید چه وقت از دل این اختلافها بیرون خواهد شد.

شکیبا هاشمی عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: اختلاف بر سر این است که حکومت وحدت ملی به خصوص تیم اشرف غنی به موافقتنامه ای که برای حکومت وحدت ملی امضا کردند، عمل نمی کنند. افراد این تیم می گویند که انتخاب 50 درصدی درتشکیل کابینه نباشد. به این معنی که خواستار قسمت اعظم کابینه هستند. در حالی که شخص رییس جمهور و یا داکتر عبدالله در این زمینه مشکلی ندارند. این در حالی است که مردم شدیداً منتظر اعلام اعضای کابینه هستند. نا امنی ها در مرکز کشور و در دیگر ولایات زیاد شده است. چرا که موضوع 50 درصدی در تقسیم قدرت فقط در تعیین کابینه نیست بلکه در تمام مسایل دولتداری است. در تعیین والی ها و ولسوالی ها و روسای ادارات و مستقلات هم هست.

وی عنوان کرد: از مهلت تعیین شده پنج روز می گذرد اما هنوز کابینه اعلام نشده است. هر روز که می گذرد و هر سهل انگاری که در اعلام کابینه می شود، به ضرر مردم افغانستان است. اشرف غنی گفته است: «من سیاست مدون خارجی را در حکومت وحدت ملی اتخاد کرده ام.» یک رییس جمهور باید اول سیاست داخلی خود را اصلاح و درست کند و بعد سیاست خارجی را تدوین نماید.

هاشمی اظهار داشت: حامد کرزی پیش بینی کرده است که «حکومت وحدت ملی بعد از 6 ماه با شکست مواجه می شود. اشرف غنی به نظریات مردم افغانستان توجهی نخواهد داشت و به تنهایی تصمیم می گیرد.» تا به حال این چنین بوده است و این به تنهایی تصمیم گیری کردن به نفع مردم افغانستان نیست.

به باور این نماینده ی مجلس، کسانی در رده های دوم و سوم حکومت هستند و می خواهند مشکل آفرینی کنند. جناب اشرف غنی هم در نپذیرفتن تقسیم50 درصدی اعضای کابینه نقش بسزایی دارد. شخص سومی باید در این موضوع میانجیگری کند و موضوع را تمام نماید. در قضیه ی انتخابات هم هیچ کس نقش شخص سوم را جز «جان کری» نپذیرفت. حالا هم جان کری بیاید و موضوع را پایان دهد.

شکیبا هاشمی پیرامون اختلاف در حرف میان داکتر عبدالله و عطا محمد نور گفت: احتمالاً داکتر عبدالله می خواهد طرفداران خود را به آرامش دعوت کند تا بتواند اختلاف را با مذاکره حل کند. اگر اختلاف موجود نبود در این مدت طولانی کابینه تعیین می شد. اگر به توافقنامه عمل می شد مشکل دیگری وجود نداشت اما متاسفانه داکتر اشرف غنی به این موضوع عمل نمی کند. وی باید بداند همانطور که او رای بالایی داشته، داکتر عبدالله نیر هم پای او رای مردم را داشته است و در حال حاضر هم که توافق کرده اند، باید توافقی کار کنند. اگر نمی توانند مشکل را بین خود حل کنند راهی جز مداخله ی جان کری نیست.

وی در پایان اشاره کرد: تیم تحول و تداوم خلاف تعهدی که داده عمل می کند. اشرف غنی می گوید: من وزیر متخصص می خواهم و داکتر عبدالله جواب می دهد که وزیر متخصص معرفی می کنم. در این قسمت مشکلی وجود ندارد. پس مشکل در تقسیم کابینه است. اشرف غنی حاضر نیست که تقسیم 50 درصدی را قبول کند در حالی که وزیران متخصص معرفی می شوند. داکتر عبدلله واقعیت ها را باید بگوید چرا که در برابر مردم مسوول است. او اطرافیان خود را به آرامش و سکوت از ابراز اختلاف دعوت می کند اما شاید این به صلاح مردم نباشد و نا آرامی ها را تشدید کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باید طبق موافقت نامه دولت وحدت ملی وبادرنظرداشت دانش مسلکی کابینه را تشکیل دهند درغیران یک تعداد افراد... منفعت خواهند برد ...

>>>   محترمه هاشمی!!
اینقدر "بی صبری" نکنید!!!! میگوید و حتما میگوید!!! آخر او به خاطر چی "رئیس اجرائیه"؟؟!!! شده است!!!!!
با احترام صبور شما

>>>   ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﻛﻪ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﻓﻴﺼﺪﻱ ﻫﻴﭻ ﺩﺭﺩﻱ ﺭا ﺩﻭا ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﻛﺮﺩﻣﮕﺮ ﭘﺮ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﻴﺴﻪ ﻫﺎﻱ ﺯﻭﺭﻣﻨﺪاﻥ ﻭﻓﺎﺳﺪﻳﻦ ﻭﺟﻨﮕﺴﺎﻻﺭﻫﺎ اﺯ ﺣﻜﻮﻣﺖ ﻛﺮﺯﻱ ﻫﻢ ﺧﺮاﺑﺘﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻭﻃﻦ ﺩﻭﺳﺖ

>>>   به نظر من كابينه در طو ل شش ماه جو ر نمي شو د افغانستان
حال دو ريس جمهو ر دارد و هچ امكا ن ندارد كه به زودي
يك دولت قدرتمند بوجود بيا يد
اي كاش كه ما وشما يك ريس جمور مي داشتيم

>>>   از متفکر دوم جهان ما امنیت میخواهم این چی روز است بالای ما افغان ها هر روز انتحاری همه مردم بیگاه کشته میشه...به این متفکر همرای این کاریش.
قاضی زاده از بلخ

>>>   خانم هاشمی سلام تقدیم میدارم: کاشکی همه عاقلانه فکر کنند وعاقلانه تصمیم بگیرند شما هم وارخطا منصب بعدی خویش شده ئید وبی صبرانه کابینه میخواهید.تادادوفریاد بزنید رای اعتماد بدهید دوروز بعد ندامت بکشید حوصله کنید.گل اغا شیرزی وزیر فواید عامه مقررمیشود وشما رای اعتماد اعطا فرمائیید.
قادری

>>>   محترمه بی بی هاشمی! صبور باشید. تشکیل حکومت وحدت ملی از ابتدا غیرقانونی بوده است و تا آخر اقدامات عیر قانونی به دنبال خواهد داشت. خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج
قدرت فساد آور است. کسانی که پیش از به قدرت رسیدن این قدر فساد کردند پس از به قدرت رسیدن معلوم است که چه خواهد کرد؟ آخر دانش و محقق به درد معاونت می خورد؟ کار این مملکت به کجا رسیده است.
ناصح

>>>   به نظر بنده تازمانیکه زلمی خلیلزاد زنده باشد نه حکومتی ساخته میشود ونه افغانستان صلح را میبیند همه مشکلات را خلیلزاد برپا کرده وبیش از اشرفغنی وداکتر عبدالله چوکی طلب دارد که داکتر عبدالله قبول نمیکند

>>>   عبدلله برای برنده شدن در انتخابات با نامزدان بازنده متحد شد. با جهادیها متحد شد . به هرکه رسید وعده داد. دست به دامن کیری هم شد . اما در انتخابات برنده نشد که بازووور او را به ریاست اجرایی رساندند. حال که پست ریاست را گرفته باید به کسانی که اورا کمک کرده به هریک یکشان چوکی باید بدهد البته این قانون نست اما از قانون هم برای هواداران عبدلله مهمتر است . از آنجایی که نصف چوکیهای کابینه برای عبدلله هست پس برای همه چوکی نمرسد. خدارا شکر مکنم که اشرفغنی به عنوان رئیس جمهور شناخته شد چرا که اینطوری حداقل نصف کابینه را متوان امید داشت که دست زورمندان و قانون شکنان از آن کوتاه است. هرچند که در صف اشرفغنی هم زورمند وجود دارد اما جای خوشحالی است که کم هستند. حال باید منتظر باشیم تا ببینیم عبدلله چطور با هواداران خود جور مآید!

>>>   ای کاش مابه این مملکت به دنیانمی آمدیم به خدا خسته شدیم به لحاذ خدا بس است دیگه بس است مامرگ را ازاین زنده ماندن درجیح مدیم خداوند این رهبرهای مارا هدایت کنه اگه قابل هدایت نیستن نیست نابود شان کنه (آمین یارب العالمین)
پهلوی

>>>   هرگپ که باشه بیرون بکشش مادورابرداریم نمیشه که کل کار یک نفر خودش کنه
رمضان

>>>   ع وغ درمحضر مردم افغانستان وجهان وعده نمودند که قدرت وحکومت باید 50 فیصد تقسیم شود اگر حالا هرکدام به این تعهد خود وفا نمیکند واگر افغانستان به طرف بحران میرود مسول همان شخص خواهد بود
مردم درمورد کابینه چند نظر دارند
نظر اول اینکه اشرفغنی 10 وزارت برای پاکستان (تروریست ها طالبان والقاعده وحزب اسلامی) وعده کرده حالا داکتر عبدالله نمیخواهد که پاکستان رادرحکومت وحدت ملی شامل سازد
نظر دوم خلیلزاد هم از اشرفغنی حمایت دارد وده وزارت به تروریست ها وطالبان میخواهد
نظر سوم برای جنرال دوستم اشرفغنی 25 فیصد قدرت را میدهد ولی جنرال دوستم قبول ندارد ومیگوید که حد اقل 30 فیصد جنرال دوستم گفته اگر مه نمیبودم تو حتی خودرا کاندید هم کرده نمیتوانستی پس 25 فیصد به دوستم اگرداده شود 10 فیصد به احمد ضیا مسعود و10 درصد به دانش معاون دوم قبول کرده ومیماند یک وزارت و5 فیصد به خود اشرفغنی که 26 حزب خورد وبزرگ این وزارت را دعوادارند تاجاییکه تصدیق شده این یک وزارت را به قطب الدین هلال وعده کرده حالا حزب افغان ملت پسر سید کلان وچندین حزب دیگر دعوای وزارت دارند که به آنها وزارت نرسیده درهمین روز ها شاهد درگیری شان از طریق تلویزیون ها خواهیم بود
داکتر عبدالله تقریبا مشکل خودرا با حامیانش حل کرده ومشکل جدی ندارد

>>>   کسانی که در انتخابات بخاطر ریس جمهور شدن تقلبکاری کرده است واکنون که باساس گذشت داکتر عبدالله که برنده اصلی انتخابات بوده در چوکی ریاست جمهوری تکیه کرده خلاف تعهدات شان همه چیز را به تیم خود می خواهد بدهد ولی داکتر عبدالله انرا قناعت ندارد تشکیل کابینه معطل شده داکتر اشرف غنی تا کنون با یکه تازی که تعینات ومقرری کرده همه شان از تیم تحول وتداوم است ونام حکومت وحدت ملی کاشکی مردمان صالح وصادق را بر میگزیدند کسیکه دوسیه سوی استفاده مالی ان در سارنوالی موجود است ودر شکست کابل بانک دست داشته ودو مجرم شکست کابل بان را با مانت خودش نکذاشته که زندانی شوند ودر فرار ان از کشور نقش دارد بحیث مشاور اقتصادی خود تعین ومقرر کرده این یک مثال ان است بازهم ریس جمهور غنی از تقرر اشخاص در پوست های بلند دولتی میگوید صادق وپاک نفس ومتخصص باشد چی عجب گپ بی عمل است که زده میشود .

>>>   برو برادر مردم افغانستان را انها نوكران خود فكر كرده اند مدت
ششماه در كابينه سپري نموده اند و شش ماه ديگر را در سر كابينه
تا كه احمق در جهان است مفلس خو ار نمي شود

>>>   تاخیر اعلان کابینه اختلافاتی است بین اقای اشرف غنی و عبدالله . اقای اشرف غنی ګفته که هر کسی که در دوره ګذشته حتی یک روز وزیر و یا والی بود در حکومت جدید چانس ندارند اما اقای عبدالله این سخن را قبول ندارد زیرا تنها اقای محقق برای خود پنج وزیر می خواهد تقسیمات پنجاه در پنجاه منطق ندارد ما یک ریس جمهور داریم و نی دو ریس جمهور . کابینه از طرف ریس جمهور اعلان می شود و اقای عبدالله می تواند مشوره دهد اقای عبدالله از زور کار می ګیرد یا می خواهد کودتا کند ویا عطای نور را پیش می کند که از طرف اش ګپ بزند و زور نمابی نشان دهد غافل از اینکه اقای اشرف غنی شخص قاطع و خدمت کار ملت است و اکنون ۸۴ فیصد ملت طرفدار سیاست اوست .باوجودیکه اقای اشرف غنی برنده انتخابات است اقای عبدالله از طرف اقای کیری بالا یش تامین شده و مانند زخ بلود مانع کار هایش شده و می شود و اما چیزی کرده نمی تواند
بصیر نظری

>>>   من در یک اظهار نظر قبلی خود هم گفته بودم و باز هم میگویم که: تا وقتی یک "گروه مشخص" و یک "طایفه مشخص" در هر موضوعی دخیل باشند از آن "خیر" نمی بینید!!!! اینها سوگند خورده اند که جزء شز و فساد به هیچ چیز دیگر فکر نمیکنند!!!!!!!!
هموطن

>>>   ... شکیلا هاشمی باید بفهمد که ریس جمهور ریس جم هور است وتصمیم ریس جمهور باید عملی شود
حکیمی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است