انتخابات پارلمانی به تاخیر می افتد
از یکسو سابقه نه چندان خوب اعضای قبلی و فعلی نمایندگان مجلس و سنا در ز د و بندهای سیاسی و اقتصادی و از سوی دیگر کارنامه سیاه اعضا و روسای کمیسیون های انتخاباتی تیرگی فزاینده ای بر فضای انتخابات پارلمانی حاکم ساخته است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۳۹۳/۸/۲۷ کد خبر: 83759 منبع: پرینت

چند ماهی بیشتر به زمان انتخابات پارلمانی برای تعیین گروه جدیدی از نمایندگان مردم در خانه ملت نمانده است؛ انتخاباتی که به مراتب از انتخابات شوراهای ولایتی بااهمیت تر و دارای دامنه تاثیرات گسترده تری است که حداقل چهار سال در تماس مستقیم با موکلان ملکی قرار دارند.

همانگونه که از هر نهاد یا سازمان حکومتی یا وابسته به حکومتی انتظار می رود، صرف زمان در مشاغل دوم و سوم و لابی گری برای احراز چوکی در دوره های بعدی بیش از هر زمان دیگری در چند ماه پایانی دوره کاری اعضا به چشم می خورد.

از این رو، در یکسال اخیر نسبت به سالهای قبل از آن بیشتر تصویب ها و تنظیم های مفاد و لوایح قانونی به درازا کشیده شده و از تعداد آنها نیز کاسته شده است. به همین ترتیب سیل نزولی رشوت خوری ها و دسیسه گری های افشا شده در مجلس نمایندگان و سنا نیز توجیه می گردد.

خاطره تلخ و فراموش ناشدنی تقلب گسترده، تخلف مهندسی شده و تخطی های دامنه دار از پیش تعیین شده در انتخابات 16 حمل و 24 جوزا 1393 که تبعات آن تاکنون نیز در تظاهرات نامزدان بازمانده از شوراهای ولایتی به چشم می خورد بر نگرانی ها از انتخابات پارلمانی دامن زده است.

از یکسو سابقه نه چندان خوب اعضای قبلی و فعلی نمایندگان مجلس و سنا در ز د و بندهای سیاسی و اقتصادی و از سوی دیگر کارنامه سیاه اعضا و روسای کمیسیون های انتخاباتی تیرگی فزاینده ای بر فضای انتخابات پارلمانی حاکم ساخته است که حتی منجر به احتمال تعویق انتخابات می شود.

عنصر زمان یگانه عنصر بی حد و حصری است که در دسترس تمام مردم ملکی، مسوولان رده پایین و ارگ نشین، قاچاقچیان مواد و جواهرآلات و مخالفان مسلح قرار دارد به گونه ای که با کمترین مشکل و کوچکترین مانعی به سراغ تعویق، تاخیر یا تعلیق آن واقعه، قرارداد یا امثالهم می روند.

تعویق انتخابات پارلمانی که امروز به نقل از شبکه نهادهای جامعه مدنی افغانستان بیان می گردد فردا اولین راه حل آنی مسوولان ذیربطی خواهد بود که اصلاحات کمیسیون های انتخاباتی را پشت گوش انداخته اند. بنابراین پاک کردن صورت مساله بازهم کارساز خواهد شد.

ناتوانی محض دولت وحدت ملی که تحول و اصلاحات را شعار درو کردن آرای عمومی قرار داده بود از ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تا بدانجا پیش رفته که از هم اکنون تا بهار سال آتی زمزمه تاخیر در انتخاباتی به گوش می رسد که می تواند سرمنشا اصلاحات یا نمایانگر تداوم روند پیشین باشد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نباید تاخیردراجرای قانون به صورت یک سنت درآیدبلکه اصلاحات باسرعت فوق العاده درکمیسیون ودولت بوجودآید.
سیدحسن شیوا.کاندیداحتمالی پارلمان ازبلخ

>>>   به نظر من تا تذکره های الکتریکی به دست رس هم مردم ما قرارنگیرد انتخابات بی فایده است
محب ازهرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است