رهبر معنوی طالبان تمایلی به صلح با ما ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۷    ۱۳۹۳/۸/۲۵ کد خبر: 83628 منبع: پرینت

رییس جمهور اشرف غنی به پاکستان رفت. مولانا فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان از چهره های پر نفوذ مذهبی در پاکستان پس از دیدار با رییس جمهور غنی هشدار می دهد که صلح در افغانستان تامین نخواهد شد تا هنگامی که نیروهای خارجی این کشور را به گونه ای کامل ترک نکنند. این فرد که از آن به نام پدر معنوی طالبان افغانستان نیز نام برده شده است هرچند بر همکاری کشورش در تامین صلح افغانستان نیز تاکید می ورزد اما می گوید که جنگ در افغانستان جایز است. حالا با چنین ذهنیت هایی در پاکستان درباره ی افغانستان چگونه از این کشور انتظار همکاری برای آوردن صلح و آرامش در افغانستان را داشت.

حامد کرزی با بیست سفرش به پاکستان با دست خالی از این کشور برگشت. حال سرنوشت نخستین سفر جانشین اش محمداشرف غنی چه خواهد بود؟ آمدن سه مقام ارشد پاکستان و نخستین سفرغنی به اسلام آباد نشان دهنده ی چه چیزی است؟ آیا واقعاً این بار پاکستان می خواهد سیاستش را در برابر افغانستان تغییر دهد و صفحه ی تازه ای را در روابطش با این کشور باز کند؟

محمد اسماعیل قاسمیار عضو و مشاور روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان در برنامه ی «100 روز نخست» گفت: اگر به گذشته ها نظری بیفکنیم، مجال زیادی برای خوش بینی و امیدواری فراوان وجود نخواهد داشت. اما اینبار امید به این است که فصل نویی از مناسبات گشوده شود. باتوجه به شرایط حاکم بر جامعه ی ما و اطراف کشور و شرایط حاکم در منطقه نشان می دهد که خطر جدی مشترک وجود دارد. این تهدیدها محدود به افغانستان باقی نمی ماند در حال حاضر این تهدیدها دامن پاکستان را فراگرفته است. اگر تهدید ها انکشاف پیدا کند دامن منطقه را می گیرد.

وی افزود: پاکستان تمایل نداشت که موافقتنامه امنیتی بین افغانستان و پاکستان امضا شود تا بتوانند مداخلات مستقیم و غیر مستقیم خود را ادامه بدهند. حال که این توافقنامه امضا شده است انتظار می رود که مداخلات کمتر شود. انتظار از سفر رییس جمهور این است که تعدادی از توافقات در این سفر اساس گذاری و برنامه ریزی شود. منافع مشترک امنیتی هر دو کشور در قالب این توافقات می تواند تامین شود. پاکستانی ها نگرانی امنیتی خود را دارند و افغانستان را هم در عدم امنیت دخیل می دانند در حالیکه بیشتر ناامنی های کشور ما، از جانب پاکستان است.

قاسمیار عنوان کرد: به این سفر خوش بین هستم. چین به عنوان کشوری بزرگ در منطقه که با پاکستان روابط اقتصادی، تجارتی و تکنولوژی هسته ای دارد، اعلام کرده است که تمایل دارد که برای صلح نشتی با سران طالبان، افغانستان و پاکستان داشته باشد. عربستان هم این بار با لحنی قاطع تر وعده ی همکاری با افغانستان را برای تامین صلح داده است. این کشور بر پاکستان و حتی بر رهبران طالبان نفوذ فراوان دارد. آمریکا هم طبق توافقنامه ی امنیتی باید تلاش کند که پاکستان را متقاعد به صلح کند.

مشاور روابط بین الملل گفت: پاکستان مستقیماً نمی خواهد در تامین صلح با افغانستان همکاری کند، فرصت طلبی و منعت جویی خود را دارد و اگر به خواسته ی عربستان، چین و آمریکا تن بدهد از آنها درخواست هایی خواهد داشت.
ما فقط باید خواسته های مشروع پاکستان که برخلاف منافع ملی نباشد را بپذیریم. به طور مثال موضوع دیورند مربوط به حکومت نمی شود. در این مورد باید به آرای عمومی مردم مراجعه شود. مالک خط دیورند مردم هستند.

وی ادامه داد: درمورد حرفی که فضل الرحمان زده، با اینکه وی رهبر معنوی طالبان است اما صلاحیت و قدرت دولتی ندارد.طالبان هم تا جوازاز جانب ارتش و استخبارات پاکستان داده نشود به فرمان یک روحانی عمل نمی کنند. این هم جزو سیاست پاکستان است که از« طرفی سر گرگ را نشان می دهند و از طرفی تبسم می کنند.»
از طرفی در کشور ما خواسته ی فضل الرحمان به شکلی منطقی برآورده شده است چرا که آمریکا و نیروهای خارجی در این کشور از پایان امسال عملیات جنگی ندارند.

محمد اسماعیل قاسمیار تصریح کرد: سیاست پاکستان را باید دقیق تر دید چرا که در این کشور مدارس فراوان رادیکالیسم و افراط گرایی وجود دارد و افرادی را در آنجا تعلیم می دهند. شناسایی این گونه سیاست ها و افراد دخیل در آن مشکل است. ما باید بیدار باشیم و شرایط و اوضاع را تحلیل کنیم. رفت و آمد پاکستانی ها به افغانستان می تواند مثبت نباشد و ما نباید فریب این رفت و آمد ها را بخوریم.

اگر مردم افغانستان خواستهای پاکستان را رد کنند، مردم و حکومت باید قابلیت دفاعی کشور را بالا ببرند. این به این معنی است که هر گاه کسی به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی تجاوز کند ما نیز باید دفاع نماییم. صلح و ثبات افغانستان، بسیاری از مشکلات اقتصادی و امنیتی پاکستان را هم کم می کند اما متاسفانه پاکستان این را قبول ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقای محمد اسماعیل قاسمیار صاحب ! آدم خوب هستی تحصیل یافته و بادانش میباشی و لی در این چند سال که شما سخن گوی صلح بودید و معاشات هنگفت را با اعضای خویش نوشی جان کردید و آلحال که گپ از گپ گزشته است اضهار نا امیدی میکنید و به مردم دروغ گفتید و مردم را در زمان ریاست آقای کرزی فریب دادید ؟؟؟ اعضای شورای صلح محاکمه شوند و معاشات شان به خزانه دولت ریخته شود که در مدت زیاد و تا الحال در آوردن صلح 1% کار و نقش را بازی نکردید؟؟؟
( سیفی )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است