کشف یک ماده معدنی نادر و قدیمی
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۸    ۱۳۹۳/۸/۲۵ کد خبر: 83551 منبع: پرینت

محققان یک ماده معدنی بسیار نادر و قدیمی متعلق به 450 میلیون سال پیش را کشف کردند.

محققان یک ماده معدنی بسیار نادر و قدیمی به نام ریدیت کشف کردند؛ ریدیت به شکل متراکم ماده زیرکون (یکی از سخت‌ترین مواد معدنی روی زمین) است.

تحقیقاتی در خصوص تشخیص و شناسایی مواد معدنی در امریکا توسط دانشمندان انجام شد؛ که در این تحقیقات دانشمندان ریدیت که نادرترین ماده معدنی است را کشف کردند.

ریدیت تا به حال تنها در سه مکان دیگر کشف شده بود و این نمونه قدیمی‌تر از 450 میلیون سال است که در تاریخ کشف شده است؛ به گفته پژوهشگران حدود 450 تا 470 میلیون سال پیش یک شهاب سنگ در دهانه «راک اِلم» در غرب ویسکانسین به زمین سقوط کرد که پژوهش‌هایی توسط دانشمندان در این مکان انجام شد.

قطر دهانه آتش فشان راک اِلم 6.5 کیلومتر است؛ پژوهشگران گفتند: وجود ریدیت به احتمال زیاد در اثر برخورد دو سیارک عظیم و باران شهاب سنگ در این مکان صورت گرفته است.

«آرون کاوُسی» شیمیدان جغرافی شناس در دانشگاه پورتوریکو گفت: این قدیمی‌ترین ریدیت است که تا کنون کشف شده است؛ قدمت اولین اشکال متراکم زیرکون به سال 1960 می‌رسد و تا سال 2001 در سه مکان شناسایی شده است: دهانه آتش فشان Chesapeake «چساپیک» در ویرجینیا، دهانه آتش فشان Ries در آلمان و دهانه Xiuyan در چین.

آرون کاوُسی گفت: به فکر کسی خطور نمی‌کرد این ماده معدنی در سنگ‌های ماسه‌ای پیدا شوند؛ من با قدیمی‌ترین روی‌ها در مناطق مختلف کار کرده‌ام اما ریدیت نادرتر از سنگ‌های روی 4.4 میلیارد ساله است؛ در واقع ریدیت همان ترکیب روی معمولی را داراست اما تقریباً 10 درصد چگالی تر است؛ در واقع زمانی که امواج تصادمی به فشار و حرارت بالایی برسند ماده روی به ریدیت تبدیل می‌شود.

آرون کاوُسی، ذره‌های ریدیت که از قطر یک تار موی انسان کوچک‌تر هستند را که درون سنگ روی تصادمی، پخش شده بود کشف کرده است؛ وی هنگامی که در استرالیا برش‌های سنگ را در زیر میکروسکوپ‌های قوی بررسی می‌کرد متوجه آنها شد؛ وی توانست وجود روی را هنگامی که روی‌های خیلی ریز را با الکترون از بین می‌برد شناسایی کند، هر ماده معدنی، الکترون را به طرز شگفت‌انگیزی پخش می‌کرد.

وی در نشستی که در ونکوور داشت وجود روی را تایید کرد و گفت: این یک یافته بسیار جالب در عرصه علم است.

آرون کاوُسی افزود: فشار زیادی نیاز است تا روی به ریدیت تبدیل شود و حضور این ماده در دهانه راک اِلم نشان می‌دهد در اثر فشار تصادمی زیادی بوجود آمده است؛ این تبدیل در بازه فشاری 30 تا 50 گیگاپاسکال اتفاق می‌افتد؛ در صورتی که مطالعات قبلی فشاری حدود 10 گیگاپاسکال تخمین زده شده بود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است