نمایندگان نباید بدون بررسی پیمان را تایید کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۷    ۱۳۹۳/۸/۲۱ کد خبر: 83341 منبع: پرینت

توافقنامه امنیتی که برای افغانستان و آمریکا سند مهم برای تداوم حضور نیروهای خارجی در افغانستان پنداشته می شود نیازمند تصویب و یا هم رأی اعتماد از شورای ملی هم هست. پس از آن زمینه های اجرایی و عملیاتی آن مشخص خواهد شد. آیا واقعاً توافقنامه ی امنیتی به منظور تامین امنیت و دفاع در برابر حملات بیرونی است یا خیر؟

فاطمه نظری نماینده مجلس در برنامه «نگرش» گفت: این پیمان ابتدای کار افغانستان نیست. قبلا پیمان استراتژی داشتیم که با ایالات متحده امضا کردیم و در مجلس نمایندگان تایید شد ولی بعد از تایید آن پیمان چالش های بزرگتر و قوی تری داشتیم، برعکس آن چیزی که در پیمان بود عمل شد، راکت پراکنی از همزمان شروع وبیشتر شد. بعد از آن کسانی که پیمان را تایید کرده بودند اظهار پشیمانی کردند. به همین دلیل اعتقاد دارم اگرتوافقنامه امنیتی هم امضا شود، تاثیر مثبتی در امنیت افغانستان داشته باشد.

وی در ادامه گفت: رای و نظر هر کدام از نمایندگان مجلس در تایید پیمان نامه امنیتی بسیار مهم و حیاتی است. نمایندگان نمی توانند بدون بررسی جدی و دقیق پیمان را تایید کنند. نفع و ضرر ملت افغانستان در گرو این رای ها است و نمایندگان باید به این مساله بسیارمسوولانه نگاه کنند. یک نماینده مجلس نباید از دیدگاه پارلمان پیمان را تایید شده اعلام کند. هر نماینده رای و نظر خود را دارد.

عضو نماینده مجلس در خصوص پیش بینی رد یا تایید پیمان در پارلمان عنوان کرد: نظر دادن در باره پارلمان افغانستان بسیار سخت است. تصمیمات همیشه در دقیقه نود یکباره تغییر می کند و غیر قابل پیش بینی است. متاسفانه دولت افغانستان قبل از هرکاری پیمان نامه امنیتی را امضا کرد. تا زمانیکه ما سیاسیت خارجی مشخص و تعریف شده نداشت باشیم، پیمان نمی تواند بر امنیت افغانستان تاثیرگذار باشد. دوست و دشمن ما باید مشخص باشد تا کسی که با ما هم پیمان است موضع ما را بداند. در شرایط فعلی به نفع آمریکا است که در افغاستان حضور داشته باشد و بدون شک به خاطر افغانستان نیست که در اینجا حضور دارد.
نفع یا ضرر پیمان نامه هنوز در کمیسیون های پارلمان مورد بحث قرار نگرفته است اما باید بررسی شود که چگونه می شود از این پیمان به نفع افغانستان استفاده کنیم. در عین حال رای ما فقط رد یا تایید است، نه تعدیل و نه تغییر و تحول.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من به نظر نظر ي صا حب كاملا مو افق هستم

>>>   حالا که اعضای پارلمان بخصوص زنانی مانند فاطمه نظری به فکر ملت و افغانستان شده اند انشاء الله مشکلات حل می شود.

>>>   امیدواریم فضای رایگری مانندسابق پشت درهای بسته معامله نگردد. درصورتی وکلا درپشت درهای بسته پیمان تاییدشودمردم اکثریت وکلای خودرامعامله گرخواهدشناخت به حیات آینده سیاسی وکیل تاثیرگذاراست.
بیطرف

>>>   نمایندگان نباید بدون بررسی پیمان را تایید کنند اعضای پارلمان هر یک در فکر منافع شخصی خود است پول های ملت را حیف و میل میکند این... ها میخواست که زنده گی شخصی خود را بیمه کند از مال و خون ملت این بار چطور افغانستان در یادش آمد که به نفع افغانستان استفاده کند
هم وطن

>>>   شما وکلای که با بلند ترین امکانات این ملت 95% فقیر در مدت 10سال هیچ درد از این ملت را دوا نکرده اید حالا پشت آب رفته بیل گرفتن فائیده ندارد و این نظریات شما بدرد خود تان خواهند خورد شما یک سنبل بیش نخواهی بود ....
"همدرد از کابل "

>>>   به نظر شخصی بنده بالاتر از ۹۸ فیصد وکلای ولسی جرګه ومشرانو جرګه بی سواد هستند واصلآ نمیدانند که متن این پیمان امنیتی رابه تحلیل وتجزیه بیګیرند انها فقط وفقط بالا کردن کارت سرخ و سبز رامیفهمند
کربلایی ازنیمروز

>>>   به تمام مردم افغانستان عزیز سلام مواظب باشید این پیمان سند بردگی شماست. توصیه من به همه نمایندگان این است که یک بار هم که شده این سند لعنتی را با دقت بخوانند هر چند که تعدادی از نمایندگان سواد ندارند و باسوادان شورا هم که حوصله مطالعه و درد سر ندارند. حنی امثال بشردوست که برای جزئی ترین کار خود شان را می کشند در این قضیه خطرناک ساکتند. معلوم می شود که هیچ کسی به فکر این کشور بی صاحب نیست.باز فاطمه نظری جرئت کرد که این اندازه اظهار نظر کرد و از این حمام زنانه بالآخره یک صدایی بلند شد. همه نمایندگان مرد نامرد شدند و یک زن ادای مردانه به خود گرفت.آفرین بر این خانم شجاع
وطن دوست

>>>   وکیل صاحب به یک پیمان امنیتی که ادامه پیمان استراتیژی باامریکا ست یک شبه همه چیز را ازامریکامیخواهد . خودی افغان ها باید وطن خود را آباد کنند وصلح را دروطن بیآورند . امضا پیمان امنیتی درکوتاه مدت نهایت به نفع افغانستان است وکیلان که مخالف آن است باید بدیل دیگری را که بهترازاین پیمان است وافغانستان ونظام فعلی آن میتواند دوام پیداکند به مردم ارائه کنند درغیرآن باقطع کمک های مالی ناتو وامریکا وحمایت شان یک روز هم این نظام دوام نمی کند وطالب منتظراین وضعیت است که درظرف یکماه بازهمان حکومت ظالمانه را روی کارمی آورد وبس .
نعیمی

>>>   با تشکر از وکیل محترم خانم نظری که با اظهار نظر منطقی و شجاعانه وژدان عده‌ای بی احساس را که در خواب زمستانی به سرمیبرند، ممکن است بیدار کند و بیداران را شاید جرأت اظهار بدهد.افغانستان سرزمین شیرزنان و شیرمردان بود ولی در اثر همکاسه شدن با روباهان حیله‌گر خارجی و برخی از همسایگان بی غیرت غیرتش ران گم کرد. من اطمینان اگر از کوزه گلی خود آبی بنوشیم و با نامردان همکاسه نشویم غیرت خود را بازیافته و با خوردن نان خشک و پيدا کردن غیرت ازدست رفته مان یک باره دیگر با زدن دست رد بر سینه دشمنان قسم خورده مسلمانان آمریکا و انگلیس تاریخ سرشار از افتخارات مبارزاتی این کشور غیورمردان را تکرار کنیم.
اراتمند هموطنان باغیرت: عبدالملک مهاجر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است