جنگ آب میان ایران و افغانستان بالا گرفت!
براساس قراردادهای بین‌المللی آب رودهای مشترک باید میان کشورها به‌طور مساوی تقسیم شود اما این تقسیم‌بندی همیشه امکان‌پذیر نیست. برهمین اساس جنگ آب میان افغانستان و ایران یکی از دلایلی است که رابطه ٢ کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۳    ۱۳۹۳/۸/۱۹ کد خبر: 83221 منبع: اقتصاد آنلاین پرینت

هر کشور آب موردنیاز خود را از منابع مختلفی تامین می‌کند که یکی از آنها رودهای جاری است. این رودها همیشه از داخل یک کشور سرچشمه نمی‌گیرند. این سرچشمه‌های حیات، گاهی اوقات چند‌هزار کیلومتر را طی می‌کنند و از دو یا چند کشور می‌گذرند. به همین دلیل منازعات آبی میان کشورها از دیرباز وجود داشته است.

در منطقه‌ای مانند خاورمیانه که ذاتا خشک است و اکنون به دلیل تغییرات آب‌وهوایی خشک‌تر هم شده، آب یعنی آبادانی و هیچ کشوری حاضر نیست به راحتی آب را در اختیار دیگری بگذارد. موقعیت جغرافیایی ایران به‌گونه‌ای است که ٢٦رود کوچک و بزرگ ٢٢‌درصد از مرزهای ایران را تشکیل می‌دهند اما ٥رود بزرگ هیرمند، هریرود، اروند رود، اترک و ارس نقش حیاتی برای ایران دارند. در این میان از منازعات مربوط به ٢رود هریرود و هیرمند بیش از بقیه توجه کارشناسان بین‌المللی را به خود جلب کرده است. این ٢ رود در شرق ایران و در همسایگی افغانستان و ترکمنستان جریان دارند. هر ٣ این کشورها نیز آب‌وهوایی خشک دارند و این ٢ رود برای آنها ارزش زیادی دارد.

از سوی دیگر قراردادهای استعماری، خشکی آب‌وهوا و تنش‌های سیاسی در داخل افغانستان و همچنین میان کشور ما و ایران به بروز اختلافاتی درباره آب منجر شده است. به همین دلیل تا به امروز این اختلافات همچنان ادامه دارد. براساس قراردادهای بین‌المللی آب رودهای مشترک باید میان کشورها به‌طور مساوی تقسیم شود اما این تقسیم‌بندی همیشه امکان‌پذیر نیست. برهمین اساس جنگ آب میان افغانستان و ایران یکی از دلایلی است که رابطه
٢ کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است.

رودخانه هیرمند با آورد تقریبی سالانه ٥/٨‌میلیارد مترمکعب از کوه‌های غرب کابل سرچشمه گرفته و پس از طی ١٠٥٠کیلومتر وارد ایران می‌شود. در حال حاضر سهم ایران از آب این رودخانه حدود ٢٦مترمکعب در ثانیه یا ٨٠٠‌میلیون مترمکعب در‌ سال است.

برای حل این مشکل در قرن‌های نوزدهم و اوایل قرن بیستم، انگلیس میان ایران و افغانستان داوری کرد و در دهه ٥٠میلادی به دلایل ژئوپلتیکی آمریکا نیز سعی در دخالت داشت. در هر حال هیچ توافقی در این زمینه به‌دست نیامد و مشکل از لحاظ فنی باقی ماند. طی ٢دهه بعدی هر دو کشور اهمیت کمی به این اختلاف دادند، زیرا در آن مقطع آب برایشان حیاتی نبود اما در ١٩٧٢میلادی این اختلاف شدت گرفت و در ١٩٧٣میلادی معاهده رودخانه هیرمند بسته شد. در این معاهده ایران روابط بین‌المللی را به آب برتری داد و به همین دلیل از در مصالحه وارد شد.

اما در آن زمان کودتای افغانستان اتفاق افتاد با این حال مقامات کابل معتقدند با وجودی که این کودتا، مانع تصویب قرارداد آب هیرمند میان ایران و افغانستان شد، اما ایران از سهم ٢٦مترمکعب در ثانیه خود از هیرمند استفاده کرده است. با این حال هم‌اکنون مدت اعتبار این قرارداد نیز به پایان رسیده است و اگر ایران خواهان جریان یافتن آب هیرمند است، باید قرارداد تازه‌ای را با دولت افغانستان منعقد کند و حق‌آبه آن را نیز بپردازد. بر همین اساس است که جریان آب هیرمند به دریاچه‌ هامون قطع شده است.

با تمام این تفاسیر این منازعه همچنان ادامه دارد و ایران هنوز هم خواهان حق‌آبه خود از رود هیرمند است. طی سالیان گذشته مقامات افغانستان بارها نظر خود درباره این موضوع را تغییر داده‌اند.

در ‌سال ١٩٩٢میلادی نماینده سازمان ملل که از دریاچه ‌هامون بازدید می‌کرد به ایران قول داد تا از خشک شدن این دریاچه و تضییع حق‌آبه ایران جلوگیری کند زیرا افغانستان با منحرف کردن مسیر رودخانه سدهای متعددی روی آن ساخته که این اقدامات به خشکی ‌هامون منجر شده است. در بهار ١٣٩٣ رایزنی‌های دیپلماتیک دو کشور و سازمان ملل همراه بارش سنگین سبب شد دشت‌ هامون سیراب شود اما این میزان فقط ١٠‌درصد آب موردنیاز‌ هامون بود و مردم این منطقه همچنان در بیم و امید کم‌آبی به‌سر می‌برند.

مقامات دولت کابل تا به حال اعلام نکرده اند که برنامه‌ای برای مذاکره با ایران درباره حق‌آبه آن دارند،اما تحلیلگران و کار‌شناسان غربی هشدار می‌دهند که نبود موافقتنامه‌ای در این زمینه، می‌تواند روابط افغانستان با ایران را بدتر کند.

موسسه مطالعاتی «شرق ـ غرب» در ‌سال ۲۰۱۰ با انتشار گزارشی درباره منابع آبی افغانستان، تاکید کرد: همکاری همسایگان درباره منابع آب، یک گزینه و انتخاب نیست، بلکه تنها راه موجود است. بنابر این گزارش، نبود موافقتنامه‌های دوجانبه یا منطقه‌ای در این زمینه، تهدیدی جدی را متوجه توسعه پایدار و امنیت در منطقه کرده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   موفقتنامه ۱۹۷۳ موجود بوده و از هردو طرف منظور گردیده ههست. خشکی هامون بخاطر خشکسالی های متواتر بوده و نه بخاطر بند های متعدد از طرف افغانها. ساختمانهای آبی درآنطرف بدون مشوره افغانها نیز سبب استفده بیش از حد آب شده و در کم آبی همون بی تاثیرنیست.
کارته وال

>>>   آب افغانستان فقط به ايران نميره بلکه به ازبکستان، پاکستان، هند، چين هم ميره.
سؤال من اين جاست که چرا کليه طرح های تغيير مسير رودها فقط در قبال ايران اجرا ميشن و افغانستان به بقيه ی همسايه هاش کاری نداره؟

>>>   اگر افغانستان با ایران سر لج بیفتدوحقابه ایران راندهد برای ایران از یک جهت بد می شود ولی برای افغانستان از جهتهای بسیار یک اینکه:مهاجرینی که در ایران هستند ممکن است اخراج شوند وسیل میلیونی مهاجران به افغانستان مشکلات بسیاری به وجود خواهد اورد دوم:بنادر ایران به سوی افغانستان بسته می شودو این یعنی محاصره افغانستان در خشکی وضررهای اقتصادی زیاد وقطع سرمایه گذاری بین المللی سوم: راه اهنی که قرار بود محل اتصال افغانستان به اروپا شود باید در خواب ببینیم چهارم: قدرت منطقوی که می توانست کمکمان باشد تبدیل به دشمن قدرتمند منطقوی می شود
خلاصه ما نباید یک دوست را تبدیل به دشمن کنیم
دایکندی

>>>   ايران طبق معاهده از هيرمند کمتر از يک مليارد متر مکعب آب در سال دريافت می کند در حالی که به مهاجران افغان 20 مليارد متر مکعب آب مجانی می دهد.
با در نظر گرفتن سرانه ی مصرف آب در ايران که 300 ليتر در 24 ساعت هست و قيمت تمام شده ی آب در ايران که 1000 تومن برای هر متر مکعب هست ولی در شهرها 300 تومن و در روستاها 100 تومن میفروشه.

>>>   البته قرار دادن افغانستان در برابر ایران به نظر اغراق است. امریکائیها هستند که به واسطه نفوذشان در حکام افغانستان سعی در ایجاد تنش در روابط دو جانبه برای تامین منافعشان را دارند.
ورود افغانستان به این نزاع به دلایل روشن قطعا یک بازنده دارد و ان افغانستان است.اولا افغانستان بین 2 تا 2.5 میلیون نفر پناهنده در ایران دارد.که اتفاقا دیدگاه اکثریت مردم ایران نسبت به حضور طولانی مدت اینها مثبت نیست.اغاز دوباره اخراج گسترده اینها اولین گام عملی خواهد بود و حکومت افغانستان بهتر از هر کس میداند این جماعت که به زندگی با امکانات ایران عادت دارند به راحتی سطح خدمات رسانی ناچیز در افغانستان را نمیپذیرند.چنانکه همواره هم درخواستشون برای گرفتن تابعیت ایران را تکرار میکنن.خب اگر حکومت افغانستان اماده پذیرش چند میلیون شهروندش با سطح توقع زندگی بالا هستند بسم الله!!!
ثانیا ایران یکی از سرمایه گذاران عمده در افغانستان است.برخلاف بسیاری از کشورها که فقط ادعا دارند سرمایه گذاری های ایران در این چند سال مشخص بوده.نمونه ان اتوبان دوغارون هرات و طرح های که فقط با گشتن در اینترنت میتوانید از ان اگاه شوید.قطعا این سرمایه گذاری ها که بیشتر به خاطر توسعه کشور همسایه و افزایش سطح امنیت انجام شده و صرفه اقتصادی برای ایران ندارد تعطیل میشود.چنانکه راه اهنی که قرار بود به هرات کشیده بشود با این تنش ها رها شده.
ثالثا افغانستان ذاتا کشور فقیری است.از این منظر که در دنیا کشورهای محصور در خشکی فقیر به حساب می ایند.با توجه به سرمایه گذاری گسترده ایران در چهاربهار امیدواری وجود دارد با تخفیف های داده شده به تجار افغانستان نیازهای این کشور در زمینه صادرات و واردات تامین شود و لی مطمئینا در صورت تیرگی روابط دلیل بر دادن این امتیازات نیست.تنها راه جایگزین میشود بنادر پاکستان و دیگر نیازی نیست از وضعیت راهها و امنیت پاکستان چیزی بگوئیم و نقش مخرب این کشور در افغانستان که وابستگی بیشتر به ان نقشش را پر رنگ تر هم میکند.حکام افغانستان اگر به پاکستان اعتماد داشتن اینقدر به روند توسعه بندر چهاربهار توجه نشان نمیدادن.
رابعا ایران بر خلاف تصور برخی با کمبود اب مواجه نیست بلکه مشکلش اسراف در استفاده از اب است.حجم اب های قابل استفاده در ایران بالغ بر 90 میلیارد متر مکعب در سال است.از این میزان تنها 10 درصد سهم شرب و صنعت است یعنی حدود 9 میلیارد و بقیه صرف کشاورزی میشود.تنها کاهش 10 درصدی در مصرف اب کشاورزی با استفاده از سیستم های نوین ابیاری یعنی به دست اوردن ابی در حدود کل اب مصرفی شرب و صنعت.بخاطر همین برای اولین بار در تاریخ ایران دولت تصمیم گرفته ظرف 4 سال 10 میلیارد دلار در بخش اب کشاورزی سرمایه گذاری کند و 1 میلیون هکتار زمین کشاورزی را به سیستم های نوین مجهز کند.کل زمین های زیر کشت ایران 6 میلیون هکتار است.که یک میلیون ان به سیستم های پیشرفته مجهز است و ظرف 8 سال اینده 2 میلیون هکتار دیگر به ان اضافه میشه و این یعنی 50 درصد زمین های کشاورزی مصرف ابشان به 1 سوم کاهش پیدا میکند و میزان تولید محصولات به بیش از دو برابر افزایش پیدا میکند.در نهایت ایران قطعا در یک دهه اینده نتنها با مشکل اب مواجه نیست بلکه یکی از صادرکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی در دنیا خواهد بود.حالا نیاز نیست از طرح های شیرین سازی اب دریا چیزی بگوئیم که شمال و جنوب ایران اب است.و حتی در ساخت نیروگاههای اتمی جدید هم بخش شیرین سازی اب دریا مورد توجه قرار گرفته.
این داستان مثنوی هفتاد من کاغذ است.بهترین کار انست که دو کشور همسایه از طریق گفتگو و تعامل مشکلشان را حل کنند اما اگر طرف افغانی همچنان به راه خود اعتقاد دارد دلیل ندارد ایرانیها هم مدام نقش دایه مهربان تر از مادر را بازی کنن.ایران با اقتصاد 900 میلیارد دلاری انهم در شرایط توافق بزرگ اتمی با غرب که توسعه اقتصادش را تسریع میکند با سطح فناوری بالا و قدرت نظامی بسیار زیاد و نفوذ گستره که تا امریکای جنوبی هم پیش رفته ایا نیازی به افغانستان دارد؟؟ در تیره گی روابط کدام طرف ضرر خواهد کرد؟؟

>>>   تنها راه حل حل مسئله آب هلمند زدن سد روی سر شاخه های ان است که از کوه های مناطق مرکزی سرچشمه می گیرد. در اینصورت هیچ کشوری نمی تواند افغانستان را منع کند که ازآب استفاده کند. برای استفاده کشاورزان مناطق پایین دست هم باید کانال کشی شود.
قراردادی که در زمان دو دولت نامشروع بسته شده خود به خود مشروعیتی ندارد.
پدران ما تعریف می کنند حدود 50 سال پیش از ایران تفنگ چی می امده و در مناطق مرکزی به هیچ کس اجازه زدن سد روی سرچشمه هارا نمیداده، اما امروز با برنامه مناسب می توان از این ظلم که به مردم افغانستان می رود جلوگیری کرد.
در آخر ما نمی گوییم به ایران آب داده نشود ولی حتما باید قرارداد جدیدی تعیین شد و شرایط حال کاملا در نظر گرفته شود.
همانطور که ایران آب خود را به کویت می فروشد ما هم حق خودمان می دانیم که آب خود را به ایران به بهایی منصفانه بفروشیم، البته نه اینطور که آب رودخانه رها باشد تا دشت های ایران سیرآب شود بلکه فقط در حد لازم توسط کانال کشی.

>>>   آب حیات هست باید هردوکشور استفاده کند

>>>   ایران با بستن مرزها و جلوگیری از ترانزیت کالا و اخراج فوری 7 میلیون افغانی میتواند پاسخ دهد

>>>   «هیرمند» رودخانه ی مشترک نیست ، تنها در خاک افغانستان جریان دارد

>>>   ایران هرگز نمی خواهد که مرز هایش را با افغانستان ببند زیرا بهترین بازار فروش امتعه ان افغانستان است ونفع زیادی از ان میبرد همچنان ایران از موجودیت مهاجرین افغانستانی بحیث نیروی انسانی در سخترین تولیدات خود از وجود انها به مزد کم استفاده کرده است واز طریق سازمان ملل متحد در ارتباط مهاجرین نیز کمک های را بدست اورده اند واز هم مهمتر که دین اسلامی وانسانی خود را انجام داده اند این چه ربط به مسله اب دارد وافغانستان هم اب را بروی ایران نخواهد بست زیرا بستن اب بروی یک کشور اسلامی هم کار معقول واسلامی وانسانی نیست .

>>>   ايران هيچ وقت تلافی نخواهد کرد. دولت افغانستان هم به خوبی اين مسئله را فهميده که ديواری کوتاه تر از ايران پيدا نکرده.
ايران طرفداران بسياری در افغانستان داره و هرگز حاضر نيست حتی يک دوستش را تبديل به دشمن کنه. شاهد اين که اجازه داد بنزين يارانه ای آن هم در شرايطی که تحت تحريم بنزين هست همچنان به افغانستان قاچاق بشه و حتی شهر کابل هم از سوخت ايران استفاده می کنه.
ولی ميل و رغبتی هم به توسعه ی روابط نداره. در واقع به افغانستان به عنوان يک نان خور اضافی و گرگ گرسنه نگاه می کنه نه برادر و خواهر.
اين هم زبانی مانند يک بارداری ناخواسته هست.
آب هيرمند تنها سلاحی هست که افغانستان می تونه باهاش ايران را کنترل کنه و سرش منت بذاره و بهش بنازه.
تصادفاً استان سيستان و بلوچستان هيچ نقش مثبتی در ايران ندارد و صرفاً از جهت حيثيتی جزو کشور ماست.
سيستان و بلوچستان حيات خلوت عربستان و پاکستان، مرکز قاچاق و ترور، محلی ناامن بدون گردشگر و سرمايه گذار هست و فقط برای ايران هزينه داشته.
جمعيتی هم نداره و می تونه کل استان تعطيل و ساکنانش به جاهاش ديگر ايران مهاجرت کنند.
فقط خواستم بگم توی دنيا جوری زندگی کنيد که از نبودنتون کسی نفس راحت نکشه.

>>>   فکر می کنيد چقدر خريدن همه ی آب های افغانستان چقدر پول می خواد؟ توی متن نوشته 8 مليارد متر مکعب مربوط به هيرمند هست که يک ملياردش به ايران می رسه.اگه با قيمت آب شيرين در خانه های تهران بخوايم حساب کنيد ارزشی کمتر از يک مليارد دلار خواهد داشت.
کمک های بلاعوض ايران به افغانستان، به مهاجران و سرمايه گذاری های ايران خيلی بيشتر از اين هست.
خواستم بگم اين قدر نسبت به ديگران مثل گرگ گرسنه نگاه نکنيد و خيلی به داشته هاتون ننازيد.
مهم ترين داشته ی شما زبان دری هست و از اين راه می تونيد به سرمايه ی مفت و مجانی و سود کلانی برسيد.

>>>   طبق معاهدات بین المللی رودخانه هایی که در طول تاریخ در یک مسیر جریان داشته است باید همان طور بماند و با ایجاد کشورها و مرزهایی سیاسی هیچ کشوری حق ندارد مسیر رودخانه ها را تغییر دهد یا مانع از جریان ان به مقصد خود شود که در طول تاریخ جریان داشته است. زیرا مرزهای سیاسی نمی تواند محیط زیست و جغرافیای طبیعی را نادیده بگیرد.
دانشجوی ماستری حقوق از کابل

>>>   ...معاهده سال 1351 میان امیرعباس هویدا نخست وزیر آن وقت ایران و موسی شفیق نخست وزیر افغانستان حق آبه ایران را که در اینجا نیز گفته شده مشخص ساخته است.
بیژن برنا تهران

>>>   اقا ایران هر نظری میتونه بده ولی چطور خالی کردن آبو از این طرف نمیگه که پمپ زدن و آب و به جای دیگه تخلیه میکنن
آوا

>>>   اب مشکلی است که سالیان دراز مردم درګیر ان بوده اند و متاسفانه در برخی مناطق دیده شده که منجربه خونریزی نیز شده است.

>>>   نظردهنده هشتم وبرخی دوستان ایرانی
نوع سخن گقتن و دروغ آشکار5برابر خواندن مهاجرین طبق آمار خودشان و همچنین بی ادبی در گفتار و تهدید به اخراج که اصلا در توان اینها نیست و اینها ملزم به قوانین بین المللی هستند همگی شخصیت اینهارانشان می دهدمشت نمونه خروار.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   سلام!
معاهده تقسیم اب دریای هلمند در وقت اش بهترین معاهده بوده که آبرا بر اساس عدالت نه مساوات تقسیم کرده است. و در طول ۳۰ سال گدشته ایران از حق خود زیادتر دو چند و سه چند استفاده نموده که باید برای افغانستان قیمت اضافه برداشت خویش را بپردازد.
مجید کابل

>>>   متأسفانه بعضی افغان ها تصور می کنند روی زمين فقط يک دشمن دارند و آن هم ايران هست.
به خدا اگه اين قدر که دنبال گرفتن آب و نان از دهن يک کشور جهان سومی مثل ايران هستيد در مقابل بقيه هم شير بوديد وضعتان اين نبود.

>>>   به عنوان یه ایرانی امیدوارم مسئولین 2 کشور اجازه ندن که چنین مسائلی باعث ایجاد تنش و خصومت بشه. رابطه بین کشور ها نباید تحت تاثیر چنین مسائلی باشه. امریکا از صدراعظم آلمان (مرکل) جاسوسی میکرد ولی هیچ تاثیر عمیقی در رابط المان و امریکا بوجود نیومد و مثالهای گوناگون دیگه.اگه قرار باشه شیوه اختصاص اب یه رودخونه بخواد باعث تنش و یا جنگ آب بشه باید فاتحه روابط بین اون 2 کشور را خوند.سیاست ایران و افغانستان باید بر مبنای تعامل باشه نه تقابل. تقابل برای دشمنانه.در حالی که بین ایران و افغانستان دشمنی نیست.

>>>   دیگه هموطن های ما د کشور های دیگه مهاجر شدند همه آنها مهندس یا داری کار های بسیار کلان شدند . اما ما در اینجا بخاطر کار های شاخ وسنگین از کمر به پایین فلج شدیم .اینها به کنار هر 6 ماه بخاطر تمدید کارت آمایش ما مبلغ 1300000 تومان از ما به بهانه های مختلف میگیره.

>>>   با نظر شیوا کاندیدا احتمالی بلخ کاملا موافق هستم.
بهروز

>>>   مردم بلخ به کجا رسیدند که کاندید احتمالی آن ها چنین فردی می تواند باشد؟!!

>>>   طبق قوانین بین المللی کشوریکه محاط به خشکه است همسایه هایش نباید راه های بحری را بروی این کشور مسدود سازند اما همسایه های ما این کار را بارها انجام داده اند

>>>   شیوا جان کاندیدای بلخ
ایران خیلی راحت می توان مهاجرین افغان که از نظر شما در تعدادشان اغراق شده اخراج کندخودت هم میدانی هیچ ارگان بین المللی هم کاری نمی کند چون غیر قانونی هستند می فهمی!کار خیلی راحتی است ما اماروارقام دادن را از شما افغانها یاد گرفتیم که تعداد ایرانیان امریکا راپنج میلیون تخمین زده اید فقط در امریکا!!!! از این دوپهلو سخن گفتنتواین که که هر طرف که باد وزید همان طرف می چرخی خنده ام می گیرد هیچ کس به شما توهین نکرد فقط چیزهایی گفته شد واقعیت که به مزاق شما خوش نیامد دست از کینه وعقده ات بردار تا حداقل در ان دنیا در جایی بهتر از جهنم باشی!

>>>   آقای شیوا باز هم به شما یاد آوری میکنم در سخن گفتنتان از جانب عدالت خارج نشوید توهین و تمسخر نکنید و بیش از این نظرات کینه توزانه که موجب اختلاف بین دو ملت دوست میباشد را مطرح نسازید این مشکلات کوچک حل میشود ولی نباید روابط تاریخی و فرهنگی دو ملت هم زبان خراب شود من بسیار تعجب میکنم در یکی از شهرهای مهم ایران باستان یک فردی این چنین وجود داشته باشد که این قدر ضد ایرانی باشد!

>>>   به عنوان یک ایرانی از دولتمردان افغانستان می خواهم اب را بر روی ایران هر چه سریعتر ببندند از شما خواهش می کنم شاید با این کار بعضی ایرانیان که سنگ افغانها را به سینه می کوبند دوست وبرادر عزیزشان را بهتر بشناسند .
از افغانهایی که از بسته شدن اب حمایت می کنند یک جهان سپاسگزارم
یک ایرانی

>>>   وقتی افغانها رو میبینیم که با داشتن سرچشمه یک رودخانه اینقدر بازی راه انداختن باید به کشورهای عربی که چاههای نفت در اختیاردارند حق داد
دوستانی که نظر میدن و میگن ایران داره آب رو به کویت میفروشه
باید بدونن که این موضوع هیچ ربطی به وجود و زنده موندن یک رودخونه در کشور دیگر نداره و قوانین بین المللی این رو مشخص کرده منتها ما میبینیم که چطور افغانها از این موضوع سوءاستفاده میکنن
پس ایران هم باید منافع خودش رو فقط ببینه و سیاست خودش رو در برابر افغانستان تغییر بده
متاسفانه برادران افغان ما از زمانی که آمریکایها به کشورشان پا گذاشتن خودشون رو غربی فرض کرده و خدماتی رو که ایران از زمان حمله شوروی تا حالا بهشون رسونده رو فراموش کردن.

>>>   نو اندیشان طرز صحبت شما وبعضی دوستان افغان نه تنها شخصیت شما را نشان می دهدبلکه نشان می دهد که چه قدر کوچکید چه قدر بی انصافید چه قدر نمک نشناسید وچه قدر ظالمیدوما ایرانیها چه اشتباه بزرگی کردیم که درهای کشورمان را به سوی شما گشودیم شاید اگر این کار را نمی کردیم کسانی مثل نو اندیشان بر سفره ایران نمی نشستند ونان ایران را نمی خوردند واینک این گونه دشمنی نمی کردند چون از قدیم گفته اند دوری و دوستی.البته هنوز هم دیر نشده از برادران افغان می خواهم تا اب را بلکل بر ایران ببندندوتل می توانند دشمنی کنند ساید دولتمردان کشورم دیگر دایه مهربانتر از مادر نباشندودشمن خود را باز شناسندو...

>>>   اب هلمندمشترگ نیست تا اینکه تقسیم شود این اب مال افغانستان است

>>>   دوست ایرانی که در مورد روابط دو کشور صحبت کردند خیلی عالی حرف زدند و من مطمئا هستم که هر افغان و ایرانی که چنین طرز فکر داشته باشند باعث رشد اجتماعی و فرهنگی دو ملت میشود. گذشته از مسائل سیاسی کشور ها، ملت ایران و افغانستان با هم برادر هستند. ایرانی ها افتخار ما هستند!!!

>>>   جواب به "دیگه هموطن های ما د کشور های ...."
بلکه هموطنان های شما ابتدا به يک سری حداقل هايی در ايران می رسند و بعد کشورهای ديگر جذبشان می کنند(راهشان می دهند!).
ضمناً تو که به دنبال زندگی در کشورهای از ما بهتران هستی حتماً می دانی آن جا يارانه ای نيست و بلکه نيمی از حقوقت را بايد ماليات بدی. دو سوم باقی مانده هم خرج اجاره و آب و برق و انرژی ميشه و بقيه هم خوراکت.
درآمد سرانه ی هر افغان ماهانه 4 مليون تومن ايران هست و سالانه هر فرد غير مستقيم 30 مليون تومن از يارانه ی دولتی(روی حامل های انرژی و ساير بخش ها) استفاده می کنی و يک مليون تومن رقمی نيست نکنه اين را هم می خواهی از جيب ملت برداری؟(دولت ايران هر سال 10 مليارد دلار خرج اتباع افغان کرده در صورتی که يک مليون دلار از سازمان ملل کمک گرفته.)
خود ايرانی ها دوست دارند همين کارهای شاخ و سنگين شما را بگيرند و مانند شما فلج بشن و پول بگيرن ولی کارفرماها به خاطر ندادن حق بيمه، افغان ها را به کارگران ايرانی ترجيح ميدن!

>>>   باشیواکاندیدبلخ موافقم
آیاماباید به بهانه دوستی دوملت ازحقوق مسلم بگذریم وتوهین بشنویم .اول نقشه هلمندوهریرود راببینید وبعدهم مهاجران چندمیلیونی ایران وقوانین جهانی مهاجرت را.

>>>   کسی که با شیوا جان موا فقی:
بلی درست هر کشور باید طبق قوانین بین المللی رفتار کند پس افغانها طبق قانون حقابه ایران را می دهند وایران هم زبق قانون همه مهاجرین غیر قانونی را اخراج وبه ما بقی که مجازند وتعدادشان به هزار هم نمی رسد حقوق کامل می دهد چه بسا شناسنامه هم بگیرند واقعا ما ملت ایران هم خوشحال می شویم افغانهای مجاز دارای حقوق کامل شوند ودولت ایران طبق قانون عمل کند ونه بر اساس سابقه برادری وفرهنگی وتمام غیر مجازها که نزدیک به دو میلیون هستند تاره به اضافه کسانی که در رفت وامدند را اخراج کند ان وقت دوملت خوش می شوند ودیگر مظلوم نمایی از نوع افغانی خلاص

>>>   آقای شیوا متأسفانه از اکثر نظریات شما بوی فتنه انگیزی میاید.

>>>   با نظر شما موافقم.
اما افغان ها هیج وقت مظلوم نمایی کرده چون برای مظلوم مظلوم نمایی بی معناست عزیز دل

>>>   خوب شیواراست می گوید .
این چه طرزگفتاربی ادبانه ای است که باقدرناشناسی اززحمات افغانهاونادیده گرفتم حقوق قانونی پناهندگان یک شهروندی که هیچ نه ازقانون ونه ازاخلاق وانسانیت نمی داندبگوید مااخراج می کنیم .وسایت هم مستقیمانشرکندوجالب اینکه برخی هموطنان معلوم الحال حمایت کند

>>>   اخر تو چه می دانی که می گویی شیوا راست می گوید... که می گویید اب را به ایران ببندیم ان هموطن عزیزم هم گفت اخراج می کنیم چرا ناراحت می شوید چیزی که عوض دارد گله ندارد نکند توقع داری شما افغانها هر چه خواستید با ایران بکنید و بگویید اما هیچ چیز نشنوید در ضمن هر گاه شما از زحمات ایران تشکر کردید ماهم بابت پولی که به شما بابت کارکرد دادیم تشکر می کنیم در ضمن در گفتارتان کمی ادب را چاشنی کنید واینقدر متوهم وخودبین نباشید و به دنیای اطرافتان نظری بیفکنید تا ببینید ایران در حقتان چه لطفی کرده وشما همچنان طلبکارید

>>>   متأسفانه بسیاری از دوستان ایرانی و افغان ما بسیار سطحی و طفلانه نظر میدهند. دشمنی و ضدیت بین همسایه ها به نفع هیچ کدام ما نیست. روابط نیک و دوستانه و همکاری صادقانه با همدیگر به نفع هر دو کشور و در مجموع تمام کشورهای منطقه است. همانقدر که افغانستان از ایران نفع میبرد همانقدر ایران نیز از افغانستان نفع میبرد. پس همه چیز باید مطابق قوانین بین المللی ، قرارداد های قبلی و حسن همجواری حل شود. سیاست های ماکیاولی در بین همسایه ها، به جز نقصان برای هر دو طرف نتیجه دیگری ندارد و فقط همکاری صادقانه مبنی بر رعایت منافع هر دو طرف میتواند ضامن کامیابی هر دو طرف باشد.
پاکستان با ایجاد، پشتیبانی و تمویل طالبان به هدف ایجاد حکومت دلخواه شان در افغانستان، تیشه به ریشه خود زدند و امروز از بی امنیتی، ورشکست اقتصادی و بی ثباتی شکوه دارند. حکومتهای ایران و افغانستان باید از وضعیت فعلی پاکستان پند بگیرند و بدانند که فقط همکاری صادقانه میتواند مشکلات کشورها و مردم ما را کاهش بدهد.باید گفت که دلایل کمی آب در ایران بیشتر خشکسالی و بی امنیتی بوده است تا مداخله عمدی حکومت افغانستان.

>>>   چاره کارقطع راه ترانزیتی وتحریم کالای چندمیلیاردی ایرانی هاست و مهاجران هم برگردند تا اینها میلیاردها دلار دیگر از کار و مالیات اقامت انها سوءاستفاده نکنند.
سخت زن

>>>   بیش از90درصدهیرمنددرافغانستان وهریرود ازهم تنهادربخش کوچکی به مرز ایران نزدیک شده .نقشه راببینید و درزمان جنگهای افغانستان دوکشور همسایه سددوستی برای دشمنی بامابناکردند.
نواندیشان بلخ شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   مګه افغانستان حکومتی دارد که ازمنافع افغانستان وحریم افغانها دفاع کند من که ندیدم اګر کسی پوست افغانهارا ازکاه پرکند حکومت کابل چشمهایش پت کرده وګوشهایش پنبه میګزارد سفارتش هم اظهار ناتوانی میکند خداخودش غم افغانهارا بخورد

>>>   نواندیشان بلخ:
اینقدر فتنه انگیزی نکن از جان ایران چه می خواهی دشمنت را اشتباه گرفتی دشمن افغانستان چتلستان است نه ایران در ضمن تو با این حرفها نمی توانی قوانین بین المللی را تغییر دهی افغانستان ملزم به دادن حقابه به ایران است

>>>   من با نظر شیوا جان بلخی کاملاً موافقم واز خداوند منان برایشان اجر طلب میکنم وبعد چرا شما ایرانیها ایقدر با توهین صحبت میکنین اگر مشکلتان مهاجرین افغان هست شما را خدا زودتر اخراج کنین تا بیشتر از این منت نکشن وتحقیر نشوند ویک حرف با مهاجرین دارم عزیزان بیاین به وطن اینقدر منت نکشین تا خودمان کشور خورا آباد نکنیم وسختی نکشیم هیچ کشوری دلش به وطن ما نمیسوزد من این نظرات ایرانیهارا خواندم دلم ترکیدو وا بحال شما مهاجرین که در اونجاه زندگی میکنید اگر کشور های دیگه بهشت برین باشد باز همان کشور خودمان اگر قبرستان هم باشد بهتر از آنجا هست وسلام م.ح.لطفا نظر من را پخش کنید

>>>   اقای شیوا گپ راست و حقیقت را بیان کرده

>>>   آقایی که ادعات میشه، بازم ما سرچشمه داریم شما که آب رودخانه ای که از کوه های ترکیه شروع می شود و به کویت ختم می شود رو هم می فروشید.
هیچ کس منکر حق آبه ایران از رودخانه هیرمند نیست، منتها این قرارداد دیگر مشروعیت ندارد، براساس قوانین بین الملل، شما هم خودتان کم منابع زیرزمینی ندارید، مثلا حدود 500-700 سال گاز، مثلا همین میدان مشترک با قطر، آیا راضی به اضافه برداشت قطر حتی به اندازه یک متر مکعب هستید؟ نه مشکل شما این نیست که ما سرچشمه آب داریم یا نداریم مشکل شما این است که همه چیز را تماما برای خود می خواهید. کاری هم ندارید حق شما هست یا نیست. پس بهتر است که براساس شرایط جدید و خشک سالی های سال های اخیر قرارداد منصفانه و جدیدی بین دو کشور تنظیم و منعقد شود تا از هر گونه اختلاف بی جهت جلوگیری شود و شماهم از زیاده خواهی دست بردارید همانطور که در موضوع سد سلما هم خودتان رفتید روی رودخانه در مرز ترکمنستان سد زده اید اسمش را گذاشتید سد دوستی و از آب و برق آن استفاده می کنید در حالی که انتظار دارید ما آب را باز بگذاریم تا شما حال کنید. نه برادر من اینطوری نیست. همانطور که شما آب و نفت و گاز و ... خود را براساس قیمت عادلانه (یا ناعادلانه به خاطر شرایط تحریم ایران) می فروشید افغانستان هم حق دارد برای آبی که از این کشور سرچشمه می گیرد مبلغ مناسب بگیرد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است