پای سینما به عربستان باز می‌شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۰    ۱۳۹۳/۸/۹ کد خبر: 82606 منبع: پرینت

حمزه الغبیشی، مدیر اداره رسانه‌های صوتی و تصویری در وزارت اطلاع رسانی عربستان سعودی، می گوید که سینما "در حال ورود به کشور است" و "به زودی سالن‌های نمایش فیلم مطابق ضوابط ساخته می شوند."

اکران عمومی فیلم های سینمایی در دهه ۱۹۷۰ متوقف شد زمانی که روحانیون از سینماها انتقاد کردند و خواستار جدایی زن و مرد شدند.

پس از آن باشگاه های خصوصی همچنان به نمایش فیلم ها ادامه دادند اما حتی این فعالیت هم در اوایل دهه ۱۹۸۰ به خاطر تغایر با قوانین شریعت متوقف شد.

مقام ها در این کشور اواسط دهه قبل اجازه گشایش اولین سینما طی ۲۰ سال را دادند، که البته فقط زنان و کودکان حق استفاده از آن را داشتند.

گفته می شود که درحال حاضر فقط یک سینما در مجتمعی در شهر الخبر وجود دارد.

غبیشی همچنین گفته است که طرح ساماندهی وبسایت‌های ویژه اشتراک گذاری عکس و ویدیو در دست بررسی است و به زودی کار کردن با این وبسایت ها مطابق قوانین کشور ضابطه‌مند می شود.

در نشستی با عنوان "رسانه‌های تصویری دیجیتال" که روز یکشنبه در ریاض و با حضور مدیران رسانه ای این کشور برگزار شد الغبیشی گفت بسیاری از جوانان نمی دانند برای تولید محتوایی که می خواهند روی سایت یوتیوب بگذارند باید اجازه بگیرند.

این مقام دولتی عربستان سعودی گفت شکایات بسیاری درباره محصولات تصویری که روی شبکه اینترنت منتشر می شود دریافت شده است: "اغلب این کلیپ ها حاوی تخلفات اخلاقی و دینی هستند و تاکنون هیچ مرجع دولتی برای نظارت یا ضابطه مند کردن این کانال ها یا مجوز دادن به آنها وجود نداشته است."

الغبیشی می گوید وظیفه دیگر دولت این است که سطح آگاهی جوانان را درباره کیفیت تولیدات تصویری ارتقا دهد.

در این نشست رامی دمنهوری، یکی از مدیران گروه رسانه ای ام‌بی‌سی، با اشاره به رشد تماشای برنامه‌های تلویزیونی بر روی اینترنت گفت در حال حاضر حدود ۴۰ درصد مردم عربستان سعودی برنامه‌های این شبکه را از روی اینترنت دنبال می کنند.

گروه رسانه ای روتانا که اغلب برنامه‌های جوان پسند را برای کشورهای عربی تولید می کند تاکنون توانسته است مخاطبان فراوانی از روی شبکه اینترنت به خود جلب کند.

عبدالرحمن الطریری، مشاور شبکه روتانا در امور رسانه‌های جدید، گفت همزمان با رشد تقاضای عمومی برای دریافت محتوا بر روی اینترنت، "بخش خلیجی شبکه روتانا شش کانال در یوتیوب به راه انداخته تا برنامه‌های هفتگی اش را ارایه دهد."

به گفته فیصل السیف، مجری یکی از شبکه‌های تلویزیونی در عربستان سعودی، کانال‌های تلویزیون رسمی در رقابت با وبسایت هایی یوتیوب قافیه را باخته اند.

در دیگر بخش‌های نشست "رسانه‌های تصویری دیجیتال" در ریاض، حاضران درباره تجربیات خود از به کارگیری شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و امکان بهره برداری مالی از آن به تبادل نظر پرداختند. از جمله یکی از حاضران درباره تجربه شخصی اش از ارایه دستور تهیه غذا در فیلم هایی ۱۵ ثانیه ای بر اینستاگرام صحبت کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است