رییس جمهور در دیدار با صدراعظم چین
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۳۹۳/۸/۸ کد خبر: 82529 منبع: پرینت

رییس جمهور با لی کیکیانگ صدراعظم جمهوری مردم چین دیدار کرد.

در این دیدار که در سالون بزرگ مردم چین انجام شد، رییس جمهور کشور گفت که چین یک همکار استراتژیک کوتاه مدت، میان مدت، دراز مدت و فراتر از آن برای افغانستان است.

داکتر اشرف غنی از کمک های چین در 13 سال گذشته در عرصه های مختلف و همچنان از تعهد جدید آن کشور مبنی بر کمک مالی دو میلیارد یوان چینی در دو سال آینده به افغانستان، تشکری کرد.

رییس جمهور از جانب چین خواست تا کمک جدید مالی مذکور بیشتر در طرح پلان ملی زیر بنایی افغانستان بخصوص در عرصه های احداث خط آهن، شاهراه ها، اعمار بند ها، تولید انرژی و بخش ساختمانی به مصرف برساند.

داکتر محمد اشرف غنی گفت که 4 هزار تاجر افغان در کشور چین مصروف تجارت می باشند و خاطر نشان کرد تا زمینه های سرمایه گذاری مستقلانه برای آنان در کشور چین مهیا گردد. وی همچنان در مورد مشکلات ویزه آنان و ایجاد زون های خاص برای سرمایه گذاری تاجران در چین صحبت کرد.

رییس جمهور با اشاره به ابتکار کشور چین که به ارزش 20 میلیارد دالر را برای آسیای جنوبی کمک می کند، گفت: افغانستان از این ابتکار نهایت استقبال می کند چون این کمک از یک طرف فرصت همکاری افغانستان را با پاکستان و از جانب دیگر زمینه همکاری میان هند، چین و افغانستان را فراهم می سازد.

در مقابل لی کیکیانگ صدراعظم چین گفت: کشورش آماده است تا در عرصه های حاکمیت قانون، بازسازی و تامین صلح به افغانستان کمک نماید و روابط خویش را با افغانستان بیشتر از پیش گسترش دهد.

وی گفت: امنیت اساس همکاری های عملی میان دو کشور را تشکیل می دهد و خاطر نشان کرد که کشورش آماده است تا یک گروه کاری متخصص را برای بحث روی جزییات پیشنهادات مطرح شده از جانب افغانستان به زودی به آن کشور بفرستد. صدر اعظم چین همچنان گفت که به تشویق شرکت های چینی جهت سرمایه گذاری در افغانستان ادامه خواهد داد.

در آخر این دیدار رییس جمهور احمدزی گفت: افغانستان اقدامات جدی و سریع را روی دست دارد تا یک محیط امن و مصون را برای سرمایه گذاران ایجاد کند.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است