سخنرانی رییس جمهور در دانشگاه شینهوای چین
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۶    ۱۳۹۳/۸/۸ کد خبر: 82527 منبع: پرینت

داکتر محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در دانشگاه شینهوای شهر بیجینگ سخنرانی کرد.

در این سخنرانی که تحت عنوان یکپارچگی آینده قاره آسیا و نقش راه ابریشم در آن، انجام شد، رییس جمهور در مورد اهمیت روابط افغانستان و چین، احیای راه ابریشم و نقش افغانستان در آن، تهدیدات مشترک امنیتی و همکاری چین در پلان ملی زیربنایی افغانستان، صحبت کرد.

رییس جمهور گفت: چین همکار استراتژیک افغانستان است و ما خواستار گسترش و تعمیق مناسبات میان افغانستان و چین هستیم.

رییس جمهور افزود: قرن 21 زمانی خواهد بود که آسیا در کل و به صورت مشخص چین و هند دو قدرت جهانی بین قرن 16 و 18 دوباره به مرکز اقتصاد جهان مبدل گردند و این خیلی امکان دارد که در 20 سال آینده 40 درصد اقتصاد جهان توسط چین و هند تولید شود.

وی گفت: جنوب آسیا یکی از کمترین مناطق منسجم جهان است اما انسجام داخلی آسیای شرقی با پیوند ها و تجارت میان کشورها گسترش یافته است.

رییس جمهور چین را به یک دوره بین المللی تشبیه نمود که نیازمند مواد خام مانند مس، آهن، زغال و غیره می باشد که بدون داشتن این مواد خام، کار دوره آموزشی و رشد منطقه هر دو به تاخیر مواجه خواهد شد. بناً ما باید به صورت مشترک کار کنیم تا شاهد آن باشیم که رشد چین نه تنها باعث رشد پایدار آن کشور گردد، بلکه رشد تمام منطقه را نیز سبب شود.

داکتر محمد اشرف غنی گفت: تعداد زیادی از نفوس آسیا در فقر زندگی می کنند.

وی همچنان گفت: منابع آبی افغانستان نه تنها برای ما از ارزش حیاتی برخوردار اند بلکه این منابع برای منطقه نیز حایز اهمیت زیاد می باشد، ما در نظر داریم که افغانستان به مرکز تجارت انرژی برق مبدل گردد و این برق وسیله ای خواهد بود برای تغیر و نقطه اتصال منطقه ما نیز خواهد شد.

رییس جمهور تاکید کرد که یکپارچگی آسیا بر علیه جهانی شدن نیست بلکه تبدیل کردن آسیا به یک مرکز همکاری ها می باشد.

رییس جمهور با اشاره بر موقعیت مهم افغانستان در پیوند کشورهای منطقه و جهان گفت: افغانستان در قلب آسیا موقعیت دارد و نقطه اتصال چهار منطقه مهم آسیا را تشکیل می دهد.

داکتر اشرف غنی احمدزی خاطر نشان کرد که افغانستان ظرفیت این را دارد که در 10 سال آینده به بزرگترین کشور صادر کننده مس و آهن مبدل شود. در آخر این سخنرانی رییس جمهور کشور به سوالات شماری از محصلان چینی و افغانستانی پاسخ داد.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شروع دیپلماسی رئیس جمهور وتاکیدبرمبانی علمی واقتصادی برای توسعه بسیارنیک است امیدکه این سیستم به استقلال وقوت افغانستان بینجامد.
نواندیشان بلخ.شیوا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است