حجاب غیر بومی در قرقیزستان ممنوع شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۱    ۱۳۹۳/۸/۸ کد خبر: 82515 منبع: پرینت

بتازگی تعدادی از نمایندگان مجلس و جناح جوانان حزب «آرنامیس» موضوع ممنوعیت استفاده از روسری در مدارس و دانشگاه‌ها را مطرح کردند.

بنابر اعلام «مایرمکول تیلنچی‌یوا» یکی از نمایندگان مجلس قرقیزستان، قرقیزها هرگز حجاب را به این شکل نداشتند و آنها لباس را با آستین بلند و جلیقه می‌پوشند، دختران از کلاه ملی استفاده می‌کردند به طوری که حجاب کامل را در اختیار داشتند اما در حال حاضر ورود مدل‌های گوناگون از حجاب کشورهای دیگر باعث از بین رفتن مدل حجاب ملی این کشور شده است.

در همین رابطه «جمال فرانت بیک‌کیزی» رییس بنیاد اجتماعی «متکلم» در قرقیزستان معتقد است: هر ساله ما با وزارت آموزش و پرورش در خصوص نحوه حجاب دانش آموزان با مشکلاتی روبرو هستیم.

در ادامه وی افزود: به دانش‌آموزان دانشگاه ملی قرقیزستان، دانشگاه قرقیز-ترکی «ماناس»، دانشگاه «اسلاوی» قرقیزستان-روسیه به زنان مسلمان اجازه‌ پوشیدن روسری و حجاب اسلامی را در کلاس‌ها نمی‌دهند.

وی در ادامه اضافه کرد: دختران با میل باطنی خود لباس و روسری ملی می‌پوشند اما این خواست با قیمت 300-500 $ برای دانش‌آموزان که هزینه زیادی است، تمام می‌شود.

«قادر ملک‌اف» رییس مرکز تحلیلی «دین، حقوق، سیاست» نیز در این باره می‌گوید: از یک سو ممنوعیت حجاب می‌تواند به افراط‌گرایی و تروریسم منجر بشود و از سوی دیگر مخالفان پوشش حجاب می‌ترسند که حجاب بتواند به قدرت گرفتن گروه‌های رادیکال کمک کند.

به گفته کارشناسان در قرقیزستان، نیاز به ایجاد دادگاه‌های اسلامی در نظام قانونی به طور خاص احساس می‌شود تا این دادگاه‌ها به مسایل مربوط به ازدواج، ارث و اختلافات مختلف خانواده و جامعه رسیدگی کنند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   قرقیزستان کشوری اسلامی است ونبایدمردم ودولت آن به اقلیت روس تباراین کشور اجازه دهندخاطرات شوروی ودین وفرهنگ زدایی دیکتاتوری دوران سرد وبلشویکی درکشورهای آسیای میانه راتکرارکند.
نواندیشان بلخ.شیوا.کاندیداحتمالی بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است