بزرگان منابع کشور را به یغما بردند
وزیر مالیه 186 دالر برای هر تن نفت به مسوول مالی پیش پرداخت داده است ولی وزارت تجارت با اسناد ساختگی 7 و نیم دالر از مسوول مالی برای هر تن نفت گرفت و باقی را در جیب خود گذاشت 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۰    ۱۳۹۳/۸/۷ کد خبر: 82504 منبع: پرینت

به دلیل طولانی شدن انتخابات و نا بسامانی های آن وزیر مالیه افغانستان گفته بود: پنج میلیارد دالر زیان دیده است و در حدود ۶ میلیارد دالر سرمایه شخصی مردم نیز از کشور خارج شده است. به دلیل کسری بودجه، پرداخت حقوق کارمندان با مشکل روبرو شد. اگر این روند ادامه پیدا کند تنش های بزرگی را به دنبال خواهد داشت. گفته می شود در سال جاری نیز با این مشکل مواجه هستیم.

آذرخش حافظی رییس روابط بین الملل اتاق های تجارت در برنامه «خبر تودی» گفت: بودجه ای که برای افغانستان معین می شود درخور کشور نیست، اگر نگاهی کوتاه به بودجه ی کشورهای همسایه بیندازیم، بودجه ی هر دو همسایه ی ما از صدمیلیون دالر درسال بیشتر است. به طور مثال ایران بیش از صد میلیارد دالر بودجه ی سالانه ی عادی دارد. پاکستان هم بودجه ای در همین حدود دارد اما افغانستان که یک کشور بسیار مهم در منطقه است، با توجه به کمک های بزرگی که جامعه بین المللی به کشور انجام داده اند، وزات مالیه بودجه ی بسیار کمی دارد. این بودجه 422 میلیارد افغانی، معادل 7 میلیارد دالر است که برای کشور 35 میلیون نفری مبلغ بسیار کمی است. جای تاسف این است که 80 درصد این مبلغ را مدیون خارجی ها هستیم و هر سال آن را دریافت می کنیم و مملکت با این قلمرو بزرگ، جمعیت و نیروی کار توانایی تامین بودجه ی خود را ندارد.

وی در ادامه افزود: بعد از انقلاب فرانسه و بعد از اینکه دولت مدرن به وجود آمد، دولتها خود را خدمتگزارملت دانستند. در سفری مشغول خرید بودم، وزیر دفاع آلمان که خانمی است، را دیدم. سوار بر موتر فولس واگن بود، محافظ هم نداشت. او وزیر دفاع اول اقتصاد اروپا، و وزیر اقتصاد دوم و سوم دنیا است. در حالیکه در افغانستان، وزیران سوار بر انواع موترهای گران قیمت می شوند، در خانه های مجلل در بهترین نقطه ی شهر زندگی می کنند، بهترین غذاها را می خورند، انواع و اقسام خوشگذرانی ها را دارند بدون اینکه دولت از آنها بازخواست انجام دهد. در این وضعیت هر سال دچار کسری بودجه می شویم.

حافظی در خصوص دلیل کسری بودجه مالی افغانستان عنوان کرد: به خاطر بی مسوولیتی ها و فسادهای مالی تجارت قانونی نفت از بین رفته است. این تجارت از 5 حوت سال مالی گذشته تا امسال سقوط کرد. از شمال افغانستان، در بندرهای ارتان، آقینه، ترقندی و شیرخان دیگر نفت تولید نمی شود. سیاست های غلط وزارت تجارت باعث بروز چنین موضوعی شد. در وزارت مالیه، وزیر مالیه 186 دالر برای هر تن نفت به مسوول مالی پیش پرداخت داده است ولی وزارت تجارت با اسناد ساختگی 7 و نیم دالر از مسوول مالی برای هر تن نفت گرفت و باقی را در جیب خود گذاشت. به این ترتیب بودجه مملکت تباه شد. جیب دولت افغانستان مانند جیب سوراخی است که هرچه داخل آن گذاشته شود پر نمی شود.

رییس روابط بین الملل اتاق های تجارت اظهار کرد: پیشنهاد من به دولت جدید افغانستان این است که اگر واقعا می خواهند افغانستان را نجات بدهند، اول از همه دزدها و جنایتکارهای فاسد مشهور را محاکمه کنند. پیش شرط کمکهای خارجی این است که فسادهای مالی از بین برود. به همین دلیل رییس جمهور موضوع کابل بانک را در اولویت کاری خود قرار داده است.

وی در پایان گفت: امیدوار هستم که رییس جمهور جدید که سرلوحه کار خود را مبارزه با فساد قرار داده است، اول از همه دزدها و فاسدهای مالی را برکنار کند و این کابینه که امتحان خود را پس داده اند، به خصوص آنهایی که مشهور هستند به فساد را بر سر کار نیاورد. دوم، باید سیستمی ناظر و بازدارنده که بتواند از فساد جلوگیری کند به وجود آید. موضوع اقتصاد افغانستان از حالت بحران درآمده، به فاجعه تبدیل شده و کشور در حال سقوط است، کمکهای خارجی هم ابدی نیست و تمام می شود، همانطور که انگلیس همکاری خود را قطع کرده است. رییس جمهور هم منابع بالقوه ی مالیات را که بین 5 تا 7 میلیارد دالر است را به وسیله ی یک وزیر خوب، صادق، کاردان جمع آوری کند تا افغانستان با سربلندی اعلام کند که ما در سال در این حدود بودجه داریم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب استاد سلام شما بیسار خوب فرمودید جناب اشرف غنی تنها شعار داده است شما به سر وچشم ببنید این مقرری ها را زاخیل وال، حنیف اتمر، لوی حارنوال، سرپرست ستره محکمه عالی ترین ارگان حکومت توسف یک رشوت خور وفاسد اداره میشود دیگر چه توقه از جناب اشرف غنی دارید که باید سیستم حکومت داری خوب را از یک تقلب کار توقه نداشته باشید این افغانستان است به گفته شما هر زمانیکه وزیران کشور پاپیاده در سرک ها رفت وامد کردند ویا مانند سایر کشور ها در میان مردم سخن رانی های ازاد نمودند انوقت است که افغانستان هم جور میشود د رغیر ان همان کابینه فاسد وهمان افراد نوکر بیگانه گان که تاحال جناب عالی طی فرمانهای مقرر نموده است پیشرفتی در حالات کشور نمببینم خوب تقرر سخن گوی دفتر یوناما به حیث سخنگوی ریاست یک دولت اسلامی چه معنی میدهد خود نمایگر ان است که جناب اشرف غنی تحت تاثیر کشور های خارجی قراردارد واز فرمانشان سرپیجی کرده نمیتواند
با احترام حقجو پروانی اگر اشتباه گفته باشم مرا رهنمای کنید خوش میشوم

>>>   چون نظام امریکا نظام سرمایه داری است وامریکا کشوری مارا به طرف نظام سرمایه داری سوق داده است که پول دار سرمایه اش بیشتر شده وغریب غریب باقی می ماند پس هرتجاربه نحوه دل خود دراین کشور بی بازخواست عمل میکند هرتجاردست به احتکارزده واگر کیفیت مواد اش هم ازبین برود اما قیمت آن هم کم نمی شود وتقریبا90درصد ازتجاران کشورماازتجارت اسلامی به دور مانده اند وکم تجاری راپیدامی کنی که دراموال تجارتی خود راست بگوید
سادات تخاری

>>>   اقای اذرخش فرمودند که در زمان احدی وزارت مالیه هرتن نفت را 186 دالر به وزارت تجارت داده است در حالیکه وزیر تجارت وقت انورالحق با اسناد جعلی 7 هفت ونیم دالر بقیه پول را به جیب زد ... اقای احدی از فعالین کمپاین اشرف غنی است...
اینجنر احمد

>>>   اقاي اذربخش اميد خودت هم درين خيانتها دست نداشته باشى از قرار معلوم بعد ازينكه در افغانستان كار را شروع كردي تا حالا چند خانه خريده اي وحتى به پسرت خانه خريده اي وصاحب بسيار سرمايه در اين آواخر شده اي؟
عبدالله ريحان

>>>   مصارف وعواید در وزارت مالیه از شروع کار حضرت عمر زاخیلوال بررسی وتفتش شود البته از طرف یک هیات خاص و وطن دوست وهمچنان تعینات و مقرری های قوم پرستانه او .
امل

>>>   در بحران کابل بانک عمر زاخیلوال هم مسئول شناخته میشود زیرا ازیکطرف مسئولیت وظیفوی منحیث وزیر مالیه کشور بوده هم بحسا ب غفلت وهم خودش مستقیمن در مصرف پول ها درکمپاین سال 2009 به نفع جناب کرزی صاحب رول داشت باید پایش درین قضیه کشانیده شود وحتمن دوسیه اگر انکشاف کند این وزیر مالیه سابق کشانیده میشود.
بااحترام عبید الله .کابل.

>>>   اقای اذرخش از دوران خلقی بودنت بنویس و از کشتار های دسته جمعی به مردم افغانستان بگو ، که حقایق بر مردم ما روشن گردد. تشویش نداشته باش حکومت پوشالی و مافیایی تحت سرمایه گذاری ازاد را نمیتوان اصلاح کرد. فقر مرذم ما زاده اشغال و دکتاتوری حاکم بوده.

>>>   من منحیث یک افغان حس امیدواری دارم که غنی صاحب افغانستان را مثل تخلص خو د خواهد ساخت چراکه پیشینهء ... ندارد . دستش بخون ملت الوده نیست بر نامه ریز خوب است ومیخواهدکار کند.(کار را میداند. میخواهد کار کند .ومیتواند کارکند) این سه مشخصه را هرکس داشته باشدموفق است.
م.ا.کابل

>>>   سنبه ای در سنبه آمد وسنبه ګو را سنبه کرد.
اقوام غیر پشتون در افغانستان چون چوب خشک در آتش میسوزند(ارتش) ولی برعکس برادران پشتون به بهانه نا امنی سرباز نمیدهند و ګذشته از همه منابع هنګفت مالی را هم در رده های بالا به جیب میزنند و بر سرنوشت افغانستان با مسخرګی نګاه میکنند.
شیرزاد
کابل

>>>   تقرر زاخیل وال این دزدمالی وچالاک تیز زبان که از جانب ریس جمهور بصفت مشاور ارشد اقتصادی دولت طی فرمان نصب شد همه فهمیدند که مبارزه با فساد اداری یک حرف بیش نیست زیرا مفسدین همه در تیم تحول وتداوم گرد هم امدند واشرف غنی را کمک های بیشمار مالی کردند ودر شریک قدرت با انها عهدو پیمان های تبادله کرده اند قرار اظهار اقای اذربخش شما ببینید این دزدان وزارت تجارت که در راس ان احدی قرار داشت وزارت مالیه برای هر تن نفت 186 دالر می پرداخته ووزارت تجارت برای هر تن با سند جعلی 7 ونیم دالر اجرا کرده است اینکه چه مقدار نفت خریداری شده وچه مقدار دالر بین عمر زاخیل وال وزیر مالیه واحدی وزیر تجارت از دارایی ملت را دزدانه به جیب خود وهمقطاران خود زده اند شاید که ملیون ها دالر را احتوا کند چرا این دزدان به تحقیق ومحکمه کشانده نمیشوند از فحوای گفته اقای اذربخش معلوم میشود که نه تنها که در این قضیه جعل وتذویر صورت گرفته بلکه بواسطه همین جعل وتذویر ملیون ها دالر را اختلاس هم کرده اند چرا سارنوالی منحیث حکم وظیفه موضوع را تحقیق وبررسی نمیگند اگر راست است خو مرتکبین ان باید محاکمه شوند وپول اختلاس شده از نزدشان تحصیل گردد در غیر ان اطلاع دهنده را به عنوان اطلاع کاذب مجازات شود اگر واقعاًهدف اساسی جناب ریس جمهور مبارزه با فساد است ایا ازین بزرگتر فساد وچپاول خیانت بیشتر وجود خواهد داشت .

>>>   یک مطلب را فراموش نکنید که احمدزی اگر نابغه زمان هم باشد به تنهایی کاری کرده نمیتواند بلکه تیم است که توب را به گول میرساند اما شوربختانه در تیم احمدزی فاسد ترین
افراد کابینه کرزی که همه انها را معرفت دارند مانند زاخیلوال
احدی - فاروق وردک - اتمر - فاروقی وغیره قرار دارند که امتحان خوکرا داده اندو مورد تشویش مردم میباشند .
ذوراندیش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است