سلامتی هایی که در آتش جهل می سوزد
اکثر مردم کشور ما سیگار کشیدن را قبل از سن 18 سالگی و تقریباً ربع آنان قبل از سن 10 سالگی آغاز می کنند، آماری که شاید فقط در برخی کشورهای غیر اسلامی و بی بندبار شاهد آن باشیم 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۳    ۱۳۹۳/۸/۷ کد خبر: 82500 منبع: پرینت

براساس آماری که در چند ولایت کشور صورت گرفته، شیوع کشیدن سیگار در میان اطفال مکاتب، در پسران به 50 فیصد و در دختران به 20 فیصد می رسد.

این یعنی اینکه قریب به پنجاه فیصد مردم کشور ما آلوده به کشیدن سیگار بصورت مستقیم یا غیر مستقیم هستند و همین مساله وزارت صحت عامه و تمامی وزارت خانه های ذیربط و موسسات غیر دولتی را وا میدارد تا در زمینه تطبیق یک چارچوب برای پیمان کنترول تنباکو، کمک نمایند.

براساس چارچوب کاری پیمان کنترل تنباکو که توسط وزارت صحت عامه کشور در سال 1386 تدوین یافته و توسط پارلمان تصدیق و به توشیح رییس جمهور کرزی نیز رسیده بود، به طور صریح ممنوعیت سیگار کشیدن را در محلات عامه، اعلانات و ارتقای تنباکو را تقاضا می کند و از وزارت تجارت خواهان است تا تورید سیگار را کاهش دهد.

اما متاسفانه می بینیم که اکثر مردم کشور ما سیگار کشیدن را قبل از سن 18 سالگی و تقریباً ربع آنان قبل از سن 10 سالگی آغاز می کنند، آماری که شاید فقط در برخی کشورهای غیر اسلامی و بی بندبار شاهد آن باشیم.

یکی از مهمترین علتهای این آمار ناخوشایند این است که شرکت های تنباکو محصولات خود را در جاهایی که قشر جوان به آسانی به آن دسترسی داشته باشند، به بازار عرضه می کنند مثل سینما ها، در اینترنت، در مجلات مد و فیشن، در اماکن ورزش و موسیقی.

با اینکه سازمان صحي جهان در حال حاضر به حكومت ها راجع به ضرورت هشدار هاي تصويري اضرار تنباكو كه نشان دهنده بروز امراض و ديگر عوارض ناشي از استفاده تنباكو ميباشد، روي تمامي بسته هاي تنباكو تاكيد و آنرا توصيه مي نمايد، ولی در افغانستان ما شاهد تبلیغات گسترده سیگار در بسیار از اماکن و مجلات هستیم.

هرچند که سال گذشته پارلمان قانون "منع استفاده از دخانیات" را تصویب کرد و بر اساس آن استفاده و فروش سیگار و تنباکو توسط کودکان ممنوع شد. در این قانون آمده است: اشخاصی که در اماکن عمومی از سیگار و تنباکو استفاده کند از 300 تا 300 هزار افغانی جریمه نقدی خواهند شد و بر اساس این قانون، قرار است تعرفه‎های گمرکی تنباکو و سیگار 50 درصد افزایش یابد تا جلوی استفاده این مواد گرفته شود.

ولی تاکنون این قانون به دلیل تصویب نشدن از سوی مجلس سنا، عملی نشده است که این اتفاق دو روزپیش افتاد و مجلس سنا و کمیسیون مشترکی از پارلمان این قانون را تصویب کردند.

ضرورت اجرای این قانونی زمانی بیشتر می شود که بدانید مطالعات تازه به اثبات رسانیده که به همان اندازه که تعدادی بیشتر نسل جوان در معرض اعلانات تنباکو قرار می گیرند، به همان اندازه احتمال دارد که به کشیدن سیگار رو آورند. لذا این واقعا همت وزارتخانه های زیربط و حتی رسانه های خصوصی و ملی را می رساند که مضرات استعمال دخانیات را به اطلاع مردم برسانند.

اگر رسانه های تصویری هشدار هاي موثر صحي، بخصوص آنهايي كه حاوي تصاوير و فیلم هستند را پخش نمایند به یقین در تشويق ترك استفاده از تنباكو موثر بوده و علاوه بر کاهش تقاضای مصرف تنباکو، سبب می شود آمار کسانی که هنوز اعتیاد حاصل نکردند نیز کاهش یابد.

توقع مردم و خانواده ها در این باره از رسانه های تصویری این است تا با اطلاع رسانی دقیق و شفاف، معضلات و مشکلات آلودگی به دخانیات و مواد مخدر را مکررا اعلام نماید و تنها به فکر کسب دارآمد و جذب بیننده نباشند، چرا که یکی از وظایف آنها فرهنگ سازی و جلوگیری از آلوده شدن مردم به معضلات اجتماعی است.

از طرف دیگر با بسی تاسف باید گفت متاسفانه دولتی ها نیز در رابطه با اینگونه فرهنگ سازی ها هیچ اقدام مفیدی انجام نداده اند حتی وزیران محترم هنوز به توصیه آگاهان مسایل داخلی کشور مبنی بر گنجانيدن مضرات مواد مخدر در كتاب‌هاي درسي و همچنین اطلاع رسانی شفاف و دقیق از سوی رسانه های صوتی و تصویری داخلی کشور، تاکنون بی تفاوت بوده اند.

در رابطه با مضرات استعمال دخانیات باید گفت: تنباکو که عنصر اساسی در ترکیب دخانیات است یکی از دومین اسباب عمده مرگ و میر در دنیا می باشد. فعلاً تنباکو عامل یکی از هر 10 مرگ در جهان می باشد. اگر استعمال تنباکو به همین گونه ادامه یابد تا سال 2020 سبب مرگ 10 ملیون انسان در سال می گردد.

در جهان در هر 6.5 ثانیه یکنفر از باعث استفاده محصولات تنباکو از بین میرود، تنباکو سالانه 5 میلیون کسانی را که سیگار میکشند به کام مرگ فرو میبرد که معادل به 13699 شخص روزانه میگردد. مطالعات نشان دهنده آن است افرادی که در سنین نوجوانی کشیدن سیگار را شروع مینمایند ، و آن را در طول دو دهه و یا اضافه تر دوام میدهند 20-25 سال پیشتر از افراد که سیگار نمیکشند میمیرند.

همه این مطالب بیانگر آن است که مسوولان زیربط در دولت جدید باید کمی هم به فکر فرهنگ سازی باشند و تنها به منافع شخصی خویش فکر ننمایند. زیرا فرداها در قبال همه این مسایل مسوول بوده و باید پاسخگو باشند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است