تجلیل وزارت معارف از روز جهانی شستن دست ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۹    ۱۳۹۳/۸/۷ کد خبر: 82491 منبع: پرینت

به منظور حفظ نظافت، تندرستی و جلوگیری از امراض ساری و کشنده در اجتماع بالاخص اطفال، همه ساله روز جهانی شستن دست ها به همکاری موسسه یونیسف در شماری زیاد از کشورهای سراسر جهان، بخصوص کشورهای جهان سوم که زیاد در معرض امراض ساری قرار می گیرند، تجلیل بعمل می آید.

وزارت معارف افغانستان که علاوه از عرضه خدمات تعلیمی و تربیتی در راستای حفظ صحت و سلامتی اطفال و شاگردان مراکز تعلیمی و تربیتی متعهد است نیز همزمان با کشورهای دنیا از این روز بین المللی تجلیل می نماید.

در محفلی که به همین مناسبت به اشتراک مسوولان وزارت های محترم احیا و انکشاف دهات، صحت عامه، حج و اوقاف، امور زنان و کمک مالی و تکنیکی اداره محترم یونیسف، با نام صحت ما در دست های ما است، در یکی از مکاتب شهر کابل از سوی این وزارت دایر گردیده بود، محترم محمد آصف ننگ معاون تعلیمات تکنیکی و مسلکی وزارت معارف ضمن خوش آمدید مهمانان عالی رتبه داخلی و خارجی در پیوند به موضوع چنین گفتند: خداوند تبارک و تعالی در قرآن عظیم الشان در رابطه به پاکی و نظافت می فرماید: به تحقیق خداوند (ج) توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد. و هم از حدیث نبی اکرم حضرت محمد (ص) که نظافت جزیی از ایمان است، یاد آوری نمود.

محترم معاون تعلیمات تکنیکی و مسلکی وزارت معارف اضافه نمودند: اسهال یکی از کشنده ترین امراض به حساب می آید و می توان توسط شستن دستها با آب پاک و صابون 40 درصد شیوع و انتقال آن را در جامعه کاهش داد.

محترم ننگ ضمن سپاس گزاری از کمک های موسسه محترم یونیسف گفتند: همین اکنون صرف 19 درصد از مکاتب ما در سراسر کشور از سهولت های شستن دست ها برخوردار بوده که به هیچوجه جوابگوی نیازمندی ها نمی باشد و به همین ملحوظ وزارت معارف افغانستان از تمام نهادهای دولتی و غیر دولتی تقاضا می نماید تا در این راستا این وزارت را کمک نمایند.

محترم محمد آصف ننگ از تدابیر این وزارت در رابطه به رعایت حفظ الصحه محیطی در مکاتب و فراهم آوری سهولت ها نیز معلومات ارایه نمودند که به گونه مثال می توان از اقدامات آتی یادآور شد:
1- سازماندهی درامه ها، مشاعره و غیره برنامه های تشویقی غرض رسانیدن پیام های کلیدی در مورد اهمیت شستن دست ها در رشد انکشاف فکری و ذهنی شاگردان

2- راه اندازی کمپاین ها در تمام مکاتب در سطح ولسوالی ها و دهات با اشتراک اعضای مدیریت های معارف هر ولسوالی، ملا امامان مساجد، بزرگان قوم، شاگردان، معلمان و سایر پرسنل مکاتب به مدت یک ماه

3- راهنمایی مدیران معارف ولسوالی ها در چگونگی تطبیق کمپاین متذکره و در اختیار قرار دادن مواد تبلیغاتی و غیره غرض انتقال آن مکاتب تحت پلان
متعاقباً نمایندگان وزارت خانه های ذیدخل و مسوول اداره محترم یونیسف در کابل به ترتیب در پیوند به موضوع و اهمیت شستن دست ها به ویژه برای اطفال و افرادی که در پرورش و تربیت حیوانات و مواشی اشتغال دارند آن را ضروری دانسته و اهتمام به شستن دست ها را حتمی دانستند.

شایان ذکر است که روز بین المللی شستن دستها با آب پاک و صابون همه ساله به هدف حفظ صحت و سلامتی جامعه و علی الخصوص اطفال تجلیل بعمل می آید و در کشور عزیز ما افغانستان از سال 1388 خورشیدی بدینسو از این روز جهانی یاد بود صورت می گیرد تا شستن دست ها با آب پاک و صابون در بین افراد اجتماع ترویج گردد.

شستن دست ها با آب پاک و صابون قبل از صرف غذا و بعد از رفع حاجت و به ویژه برای اطفال نهایت ضروری بوده زیرا آنها را از شیوع امراض میکروبی بالاخص اسهالات و پولیو جلوگیری می نماید.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردم از دست مکروب دست خودرا میشویند پارلمان باید از خیانت کرد به این وطن دست بشویند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است