دو نکته مثبت اما نا تمام عملکرد استاد محقق
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۳    ۱۳۹۳/۸/۷ کد خبر: 82469 منبع: پرینت

با دیدن این عنوان، آن گونه که رایج است، شاید دوستان فکر کنند دارم مداحی می کنم اما آشنایان نزدیک ام می‌دانند که اهل مدح و ستایش نابجا نیستم، اما همیش تلاش کرده‌ام واقعیت‌ها را آن گونه که رخ داده اند و یا هستند، بازگو کنم. به هرحال، تاکنون دو نکته مثبت در عملکرد استاد محقق دیده ام و لازم می‌بینم که ایشان را به تکرار این حسنات تشویق کنم.

1- اقدام ِ او برای بازدید و بررسی فلاکت زدگان زیر پُل سوخته در همراهی با وزیر و معین وزارت مبارزه با مواد مخدر، یک اقدام قابل ستایش است. گزارش گردیده که امروز تعداد زیادی از معتادان برای درمان به شفاخانه های دولتی انتقال داده شده اند. اما این به ذات خود بسنده نیست. اول، تعداد معتادان فقط در همینِ اطراف پُل سوخته شاید به هزارها نفر برسد که مسلماً با گرفتاری و درمان تعداد اندکی، این مشکل به گونه ریشه‌ای برطرف نخواهد شد. حال اگر چند توسط مقام معاونیت دوم ریاست اجرایی بر وزارت مبارزه با مواد مخدر و یا سایر ارگان های مربوطه توصیه ها و فشارهایی وارد شود، موثریت چندانی نخواهد داشت زیرا مبارزه با مصرف مواد مخدر (اعتیاد از انواع مختلف آن) نیازمند طرح و تطبیق یک برنامه جامع، پُرهزینه و کارامد ملی است. برای این‌کار، خدمت استاد محقق پیشنهاد می‌کنم که لطف نموده این موضوع را بکوشید در سطح رهبری دولت وحدتِ ملی به یک «مساله»(Issue) تبدیل کنید.

از نظر اصول سیاستگذاری(Policy Making) تا زمانی که یک موضوع به سوژه جدی در نزد تصمیم گیرندگان و افکار عمومی تبدیل نشود، به هیچ وجه حمایت مالی و تبلیغاتی همگانی در پی نخواهد داشت. اگر استاد محقق واقعاً می‌خواهد به این مشکل بزرگ و روز افزون اجتماعی به گونه همه جانبه رسیدگی گردد، نیاز است که در گام نخست، تیم متخصصی را برای مطالعه، تحقیق و در نهایت ارایه یک طرح عملی و همه شمول توظیف کند و سپس، طرح مستند و مدلل را با پیشنهادهای مشخص و واقعبینانه برای اجرایی شدن به شورای وزیران و کابینه پیشنهاد کند.

2- در برخی از عکس های استاد محقق، در پس منظر روی میز کار‌اش عکس بسیار کوچکی از شهید استاد مزاری دیده می‌شود. این برای من یک اقدام قابل ستایش است و بدین باور ام که نصب عکس بابه مزاری شهید به هیچ وجه منافی نصب عکس رییس جمهور نیست. شاید برخی من را به قوم‌گرایی متّهم کنند اما استقبال من از این کار، تلاشی برای بیرون کشیدن اندیشه شهید مزاری از دشت برچی به مرکز تصمیم گیری کشور است و این اصلی بود که مزاری همیش در گفتار و رفتار اش بازگو می‌کرد هزاره‌ها همانند سایر شهروندانِ این کشور باید در مرکز تصمیم گیری‌های کشور حضور داشته باشند.

افزون برآن، استاد شهید مزاری یکی از نخستین مدعیان حکومت وحدت ملی بود چنان‌که بارها گفته‌ بود: ما وحدت ملی را در افغانستان یک اصل می دانیم و مشکل افغانستان زمانی حل می گردد که احزاب و جریان های سیاسی همدیگر را بپذیرند و در صدد حذف همدیگر نباشند. حال که حکومت وحدت ملی شکل گرفته است، نیاز است که عکس شهیدمزاری منیحث یادآوری‌کننده سیاست عبور از انحصار قدرت در یکی از ادارات کلیدی کشور حضور داشته باشد.

به همین خاطر است که حضور رهبر شهید در یکی از ارگان های مهم دولت وحدت ملی، برای‌ام بیش از حد اهمیت دارد. زمانی‌که با جمعی از دوستان تصمیم گرفتیم به منظور تبریک گویی خدمت استاد محقق و استاد دانش برویم، طرح من این بود که برای هردو استاد عکس قالینی رهبر شهید را تحفه بگیریم و با زبان بی زبانی این پیام را به آنها بدهیم که در عملکردها و فعالیت های آینده شان بر علاوه تحکیم اصل وحدت ملی، جسارت، صداقت و تعهد مزاری‌وار را نیز از مردم شان دریغ نکنند.

بازهم، پیشنهاد ام این است که عکس بابه مزاری باید به اندازه کلانتر آنجا نصب گردد و در ضمن، استاد در صورت لزوم هنگام ملاقات دیدارکنندگان داخلی و بین المللی کم و بیش از بُن‌مایه‌های اندیشه شهید مزاری به ارتباط وحدتِ ملی نیز توضیح دهد.

به هرحال، این دو نکته مثبت اما نا تمام استاد محقق است. همین‌گونه که امروز ایشان را نقد کردم، اگر فردا کاستی و کژی مشهودی ببینم، صریح نقد خواهم کرد.


یاسین صمیم







وقتی نیروهای امنیتی امروز در سرک کارته پروان موتر شکریه بارکزی را بدلیل شیشه های دودی(فلم) و نداشتن نمبر پلیت، توقف دادن با واکنش تند و غیر اخلاقی شکریه بارکزی، مواجه شدند. پس از سر و صداهای فراوان و ممانعت شکریه بارکزی، از کندن فلم های موترش، بلاخره پولیس ملی قادر شد تا شیشه های سیاه موتر نامبرده را پاک و بعدن اجازه حرکت بدهد. اما شاهدان عینی میگویند که شکریه بارکزی به آمر حوزه امنیتی پولیس چندین بار دشنام داد و از اینکه موصوفه وکیل پارلمان است، آمر حوزه گوشش را کر انداخته و از ساحه فرار نمود. وقتی ترافیک محل به شکریه بارکزی، گوشزد میکند که موتر شما نمبر پلیت ندارد و غیرقانونی در جاده تردد، دارید، با دستگولش به صورت ترافیک محل میزند و اخطار میدهد که باز مه همرای وزیر تان گپ میزنم. شکریه بارکزی، بدماش


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب یاسین صمیم ! من ازین قریه دوردست کسی را نمی شناسم ولی ازنوشته های تان احساس کردم که هرملت میخواهد رهبرش نمادوحدت ملی باشد .چون هیچکس نمیگوید دوغم ترش است . هریکی ازخوده نابغه میداند . اکثرا میبینیم که دزد هم عکس شهیداحمدشاه مسعودرا به موترزده خودرا ازیاران مسعود عنوان کرده قاچاق یا قطاع الطریقی را هم زیر همین نام انجام میدهد . اگرهرکس مانند شما ازخوده پیش کندمانند دوران جهاد هرج مرج فکری شاید موجب اختلافات مشابه گذشته روی دهد . وحدت ملی کنونی تفکرآقای کری است ناشی ازانتخابات نیست .اگرهمه کسانیکه رای بیشترگرفته چوکی را به تناسب تقسیم کنند وحدت ملی نه بلکه حکومت شراکتی میشود . ماحکومت شراکتی را برای آرامش روحی مشتاقان چوکی بنام وحدت ملی میپذیریم مگرمسابقه قدرت این وحدت ملی را نابود میکند .اگردرمفکوره شما دموکراسی ومعنی انتخابات منظورباشددررهبری فکرملت خواهی منسوخ است .اما دربخش معتادین باید گفت که تداوی اصلاراه حل نیست ضعفیت دولت است . درشهرمن معتاددرزندگی وجودنداشت مگرفروشنده تریاک برالله آزاددکان بازکرد اکنون هرقدرتداوی کنی خلاصی ندارد ولی دکان تریاک فروش را بسته کنی درچندروزخودبخودختم است. امادرین دکان خودآقایان سهم دارند پس دکان خودرا خودبسته نکرده بماتظاهرمیکنند .امیدوارم دموکرات بیاندیشند که فراگیرخالی ازتفوق است.
وطندوست

>>>   اقای صمیم :
شما خوب فرمودید تشویق هر کار نیک صواب است. استاد مزاری هم قربانی همین اندیشه هایش شد. روحش شاد باد. اماتجربه ما از پرستش عکس چیز دیگریست مثلاء اگر ما عکس رهبران جهادی را روی میز های کاری بمانیم برای انجام امور بالای میز کار ماجای نمی ماند . ده ها ریس جمهور وصدها رهبر خود خوانده درین سرزمین بودند وهستند. خوب است ماعقاید مثبت انهارا احترام کنیم نه عکس بیجان شانرا ونیز شمادیدیدکه درکابل زیر عکس مسعود چه فجایعی انجام شدو میشودهم باشندگان کابل زمین وقتی چشم شان به عکس مسعود می افتد پت میکشند ونفرینش میکنند.
م.ا.کابل

>>>   برادران وطن ازهمین سبب جور نمیشه که ما مردم فقد انتقادرا یاد یادداریم اگر هر کسی هر کاری خوبی میکند خدا خیرش را نصیتش کند استاد محقق اگر یک معتاد را هم تداوی کند یگ گام مثبت است لازم نیست که به این زودی انتقاد کنیم شود کار جهان آخر تمام آهسته آهسته درتانرا به قرای بخورید و برای هر کاری مثبت خوشتین باشید
حسن غم کش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است