هزينه سنگين هزاره بودن!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۷    ۱۳۹۳/۸/۷ کد خبر: 82468 منبع: پرینت

هزاره بودن تا هنوز در افغانستان هزينه سنگين در پى دارد.

اگر بسيارى از جوانان هزاره، پشتون مى بودند، حالا در بطن قدرت فعالانه نقش ايفا مى كردند. البته اين تا حدودى در مورد تاجيكان و اوزبک ها هم صادق است. بسيارى از نخبگان تاجيك تا حدودى از اين نظر هزاره هستند. آنهايى كه نقشى هم وزن استعداد و توانايى و ظرفيت خويش به دست آورده اند، حتما دچار تملق، خود سانسورى و گردن خم كردن پيش اين مقام و آن مقام هستند.

اسلم جوادى از نخبه هاى فرهنگى جامعه هزاره است. به صورت روشن اگر به امثال او زمينه داده شود، توانايى كار و فعاليت در بطن ساختار قدرت را دارند. امان فصيحى دكتراى جامعه شناسى دارد و استاد دانشگاه و اهل فكر و مطالعه است. او هم اگر هزاره نمى بود، احتمالا حالا در موقعيت بهترى نسبت به مشاورت دانش قرار مى داشت.

در انتخابات، جامعه باز، روزنامه تحت مديريت آقاى جوادى، يكى از بازوان فرهنگى تيم اشرف غنى بود. جوادى ها براى پيروزى احمدزى گلو پاره كردند و صفحات بسيار نوشتند اما روزى كه غنى به ارگ رفت، كسانى بر اريكه قدرت تكيه زدند كه در انتخابات در سايه نشسته بودند. كسانى مثل سالارزى و حكمت كرزى، حنيف اتمر، زاخيلوال و چهره هاى صاحب "زى" ديگر. حالا آن "زى ها" در ارگ صاحب قدر و منزلت و منصب شده اند و به اسلم جوادى فقط مشاورت سياسى آقاى دانش در كنار شش هزاره ديگر رسيده است.

مقامى صد در صد غير كارى و نمايشى كه تنها سود اين مقام يک معاش نه چندان قابل توجه از آدرس ارگ است. در غير آن، دفتر دانش با مشاوران اش، تبعيدگاه و اردوگاه فعالين هزاره تيم تحول و تداوم شده است و در ساختار قدرت هيچ نقش و اهميتى ندارد.

من مى دانم كه براى دوستان همان ايجاد يک راه معاش از طريق ارگ هم غنيمت است. من آنها را ملامت نمى كنم. مى خواهم كه متوجه شويم كه هزاره بودن در افغانستان امروز چه مقدار قدر و منزلت دارد. هزاره بودن جرم نيست اما يک هزاره در افغانستان مثل يک پشتون زمينه كار و فعاليت و سهمگيرى در قدرت ندارد.



جعفر عطایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   والله راست گفتی ولی برای هزاره مشاوریت هم کناه بزرگ است چون هزاره وچاکلیت جور نمیایه بیرار ازمو
طوفان

>>>   من به شما موافق هستم که کار باید به اهل کار سپرده شود نه روابط، ولی هزاره ها در هر اداره که هستند قوم پرستی و مذهب پرستی را دامن میزنند و مانند اعضای استخبارات با تخریب دیگران میخواهند بو چوکی های بالاترو بالاتر راه پیدا کنند.باید با استفاده از استعداد خود کوشش کنند ترقی کنند به با رذالت و چاپلوسی. برای تبدیلی موتر یک مدیر از دفتر معاون دوم رئیس جمهور به یک وزارت تیلفون میشود که به فلان نفر این موتر را نه لکه آن موتر را بدهید یا وکیل میاید که فلان و فلان نفر را از بست هایشان برطرف و عوض آنها قلان و فلان را مقرر کنید این شماو این وجدان تان.
کابلی

>>>   جناب کابلی مارشال شما دریک اداره زنګ میزد که فلان نفر را دربست شش مقرر کنید به عوض فلان نفر مګر این رذالت نیست

>>>   نویسنده متن فوق با سلام
من مطلب تان را خواندم برایم جذابیت داشت وترجمه یک حقیقت هست که مردمان هزاره در ان افت گرفتار اند همان چاپلوسی بی حدومرز به تیم تحول وتداوم. دوم هزاره ها مردم مان اهل فن وتخنیک نسیتند همه شان در قم درس خواندند وبا مطالعه کتاب های فارسی بخش های سیاسی همه دانشمندان سیاست شده اند که در حقیقت این ها عالم نیستند بروید ساینس بخوانید فیزیک بخوانید کسی انتظار اهل قم خواندگی را ندارد مثلا اقای دانش کجا این ادم حقوق خوانده است ایا میتواند یک دعوا را در کوچکترین محمکه در بیرون افغانستان راه حل برایش پیدا کند گناه از خود تان است .

>>>   بلی واقعا چون حزب افغان ملت روی صحنه آمده ورییس جمهورهم تعصب بیش ازاندازه بادیگراقوام دارد ازهمین حالا زی هارا درمقام های بالای حکومت تعین کرده است
سادات

>>>   استفاده کردن ازکلمات هزاره وتاجیک جز تفرقه چیزی نیست درمیان فارسی زبانان ازکلمات زبانی باید استفاده کرد
ما همه فارسی زبانیم
محمد امیری ایران

>>>   اگرچوکی دولت را باساس ملت تقسیم کنیم شاید ملت هزاره چندچوکی دیگرراازدست بدهد . اگراوزبیک و ترکمن را ملت بدانیم بعدازدوستم کارتمام است .اگرتاجیک و پشتون را مقایسه کنیم ثروت چهارنفرشانرابسته ترکمن خریده نخواهدتوانست . من به این تحلیل جنجالی شماموافق نیستم باوجودیکه با تحصیلات عالی یک اوزبیک خانه نشین هستم مگرقصدهم ندارم بزودی شریک جرم دیگران شوم . هنوزچوکی را دالرتصورمیکنند اگرخدمت تصورکنند جلب اعتماد مردم بیرون ازرسمیات موثرتروزیادتراست . اگرشماهم درارگ چنددالراضافه معاش گرفته امنیت خودرا تامین کنید فردابخانه تان رفته نمیتوانید .افکاریکه درین صفحه بحث شده انعکاس اندیشه برادران هزاره باشد تاانتخابات بعدی مهمان چندروزه خواهید بود .تفوق ملت ، مذهب ، منطقه بمقصدفسادبوده منشاتفرقه و بربادی آینده صاحبنظرش خواهد بود .من دموکرات میاندیشم که اصلا به هیچ یک آن امتیازقایل نیست بلکه ساکنین افغانستان را بمثابه بشر احترام نموده شایستگی فردرامعتبرمیداند .
وطندوست

>>>   آقای عطایی:
در 13 حکومت مافیایی گروپ چپاول گر از تمام ملیت ها جدا از طبقه محروم وزحمتکش هرنوع استفاده جویی از دارایی عامه نمودند .بگونه مثال : از پشتون کرزی ها وبرادران وکاکا ها وپسان کاکا پسران ماماوغیره...گل آقا شیرزی ها,حاجی قدیر ها,استاد سیاف,انجینر احمد شاه احمدزی,حاجی شی علم,صدیق چکری,انور جکدلکو...یکتعداد دیگر.
از تاجک ها: مارشال مرحوم برادرا واقارب نزدیک ودور شان ده ها نفر.قانونی وبسم الله محمدی,امرالله صالح عتیق الله بریالی وصد ها قوماندند پکول استاد عطا..ودیگران..
از هزاره ها: استاد کریم خلیلی حاجی نبی وصد ها نفر وابستگان ونزدیکان...ایماق ها فضل کریم....از ازبک ها وترکمن ها بلوچ ها نورستانی ها وغیره...
اما مردم زحمتکش وتوده های ملیونی که شامل باند مافیا وقوماندان ها نبودند وباوجود تحصیلات ولیاقت وتقوی وپاکی تحت فقر زنده گی دارند. من تاجک هستم دارای تحصیلا عالی میباشم هیچ تاجک قدرتمند به من مطابق تحصیل بمن وظیفه نداد.بلکه مورد ضربه وزیر تاجک قرار گرفتم. در جاهایی که جهت کاریابی مراجعه نمودم باوجودیکه معیارات کامیابی داشتم پرسیدند از کجاهستید گفتن جای من عامل ناکامی من شد اگر آمرپشتون بود هم با من مظلوم عکس العمل بد نشان داد اگر ریس هزاره بود یا ازبک مرا به جرم تاجک بودن در وظیفه نگرفت وتاجک بودنم هزینه جبران ناپذیر را تحمیل نمود پس بدانیم که مافیای فساد ازهمه اقوام دست بدست هم داده بودند واز ملت نبودند خداکند که جناب اشرف غنی صاحب بتواند این پدیده شوم را نابود کند وعدالت تامین شود.
بااحترام داکتر عبید الله.

>>>   به نظر دهنده دوم اولا علوم دینی علوم پرورش روح و اخلاق و اعتقادات و کرامت انسانی است و بر علوم مادی که مخصوص پرورش دنیا ست افضل است و این که به قم اشاره کردید حتی در احادیث اهل سنت این وجود دارد که در آخرالزمان علم در شهر قم جمع میشود سوم این که بسیاری از دانشمندان علوم فیزیک و مکانیک و تخنیک و برق و پزشکی هم از هزاره ها وجود دارند که در دانشگاه های ایران و ..درس خوانده اند و رتبه های علمی دارند و این حرف شما هم غلط است.

>>>   من نیز یک هزاره هستم :آقای جعفرعطای مطلب شما در شرایط فعلی و 13سال حکومت کرزی صحیح نیست شاید درد های شما یاد آوری از تاریخ گذشته بوده بلی میدانم در حکومت های شاهی ومیراثی پشتون ها بالای هزاره ها ظلم زیاد نموده حصوصاً دوران عبدالرحمن که تقریباً 60% مردم هزاره را نسل کشی کرد ولی با گذشت زمان انسان ها و حکومت ها فرق میکند در شرایط فعلی هیچ گونه مشکلات تهدید بالای مردم هزاره نیست ولی آنچه که قابل نگرانی است شخصیت های هزاره وقتی که به قدرت رسید محافظه کار میشوند دلایل اصلی این محافظه کاری از ظلم وسیتم که در ادوار گذشته بالای مردم ما تحمل شده مبدا میگیرد .درزمان 13سال دوران کرزی حکومت مافیای بوده و درین حکومت از همه اقوام وملیت شریک بوده قسمیکه برادر تاجک ما داکتر عبیدالله نوشتن واقعیت است مافیا قوم ،مذهب ،ملیت،برادر را نمی شناسد
هزاره از ...

>>>   سلام
برادر شما علم اقای دانش را زیر سوال می برید، ریئس جمهور شما کجا سواد دارد؟ اگر کسی سواد دارد کدام کتاب را نوشته است ؟ صرف چند روز در دانشگاه لبنان بودن که علم نمی اورد و آن مدرک را هم که گرفته به خاطر دختری یک نفر مسحی را گرفته است رساله دکترا را هم که نوشته است آو را هم خانم مسحی شان نوشته نه خودش و آیا داشتن یک زن خارجی علم و سواد می آورد ؟
اقای دانش کتابهای را نوشته و ترجمه کرده و حدود دوصد تا مقاله چاپ شده دارد. حدود صد تا مقاله به زبان عربی ترجمه دارد.
کسی که از علم اقای دانش ایراد می گیرد او از ایران خوش بین نیست نه این که اقای دانش علم نداشته باشد. ایران هم که سند بی مورد به کسی نمی دهد باور ندارید استادان دانشگاه که از ایران آمده و در دانشگاه های مختلف مشغول تدریس هستند بسیار موفق بودند.
تازه دانش چرا معاون دوم ؟ آیا او سوادش بیشتر است و یا دانش بقیه افراد که در گوشه دولت شریک است همان روفضه های دولت قبلی هستند که اسم آنان را شنیدیم که از دولت قدیم اختلاص کردند ودر دولت جدید آمدن باز هم همان خر و همان پالان چون زی هستند در گوشه دولت شریک شدند و یا چاپلوسی بلد هستند و الاهیچ امتیاز ندارند.
جوادی و فصیحی و همسال آن دو نفر از لحاظ علم و دانش خودشان یکتنه در میدان هستند و من رقیب برای آنان سراغ
ندارم.
هزاره فقط یک مشکل دارد که آن کفن کش بودن آنها هست و زیر بار هرکس و ناکس قرار می گیرد و بسیار کلانای خودش را قبول نمی کند و این هم به زودی حل می شود چون بنا است ظرفیتها به میدان بیاید به امید آن روز.
غمخوار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است