اشرف غنی از کرزی سنجیده تر عمل می کند
داکتر احمدزی چاره ای ندارد جز اینکه با سفر به کشورهای منطقه با حاکمان آنها وارد مذاکره شود و راه حلی سیاسی برای پایان دادن به درگیری ها در کشور پیدا کند چرا که تمام جناح های درگیر در افغانستان از سوی منابع خارجی تغذیه و حمایت می شوند و باید به جای مذاکره با این گروه ها با حامیان آنها صلح و گفتگو کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۴    ۱۳۹۳/۸/۷ کد خبر: 82456 منبع: پرینت

محترم اشرف غنی احمد زی پس از ادای فریضه حج (هدف ظاهری سفر به عربستان سعودی) و دیدار با سران آل سعود (هدف سیاسی این سفر) به چین رفت و چندین پیمان با این ابرقدرت اقتصادی جهان امضا کرد.

نکته ای که درباره ی سفر ایشان به عربستان قابل تامل است اینکه وی به خوبی می داند هر دو جناح جهادی و تکنوکرات افغانستان به لحاظ مالی و فکری با سیاستهای حکومت عربستان رابطه ی خوبی داشته و دارند، لذا انتخاب اولین سفر وی قبل از چین به یک کشور مهم منطقه ای در حوزه اسلامی، می تواند در هدف حج عمره قابل توضیح باشد.

اشرف غنی که قصد دارد برای تامین ثبات سیاسی کشور همه موارد را مد نظر قرار دهد، چاره ای ندارد جز اینکه با سفر به کشورهای منطقه با حاکمان آنها وارد مذاکره شود و راه حلی سیاسی برای پایان دادن به درگیری ها در کشور پیدا کند چرا که تمام جناح های درگیر در افغانستان از سوی منابع خارجی تغذیه و حمایت می شوند و باید به جای مذاکره با این گروه ها با حامیان آنها صلح و گفتگو کرد.

در این شکی نیست که گروه طالبان هم از نظر ایدئولوژیک تا حدی به عربستان سعودی نزدیک است هم از نظر مادی. ثروتمندان عرب حوزه خلیج فارس نیز به نوعی کمک‌های مالی خود را به گروه های مسلح در افغانستان می‌ رسانند. لذا اگر اشرف غنی توانسته باشد دل سران آل سعود را در این زمینه به دست آورده باشد، راه زیادی را در روند صلح کشور رفته است.

مطلب دیگر درباره سفر ایشان به چین این است که این امید وجود دارد که در آینده افغانستان به ثبات برسد. لذا باید سرمایه گذاری خارجی در کشور سود آور شود. بخشی از انتظارات اشرف غنی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان سعودی و امارات متحده تامین می شود، اما رییس جمهور از نقش مهم چین در اقتصاد کشور ما نیز غافل نشده است.

در چند سال اخیر چینی ها انتخاب خود را کرده اند و نشان داده اند که در زمینه اقتصادی در افغانستان فعال هستند و به مسایل سیاسی و نظامی افغانستان به آن معنا که غربی ها به آن توجه می‌کنند علاقه ای ندارند و از آنجایی که چین مناسباتش با افغانستان بسیار نزدیک تر است تا پاکستان برای همین شریک مناسبی برای دولت وحدت ملی محسوب می شود.

لذا دلیل سفر اشرف غنی به چین نیز می تواند این باشد که علاوه بر ابعاد اقتصادی، چینی ها را تشویق کند تا اسلام آباد را مجاب نماید که دست از حمایت های گروههای معاند بردارد که بدین طریق با پیمان های اقتصادی میان پکن و کابل، نقش چین در کشور ما به حداکثر خود می رسد.

به هر حال اشرف غنی تاکنون ثابت کرده که در سیاست خارجی عملکرد سنجیده تری نسبت به اوایل حکومت کرزی داشته است و از آنجایی که احتمالا اشرف غنی سفر به آمریکا، هند،‌ پاکستان و ایران را هم در برنامه کاری خود قرار داده ، تلاش می‌کند با همه کشورها و قدرت های بزرگ بین‌المللی و منطقه ای ارتباطاتش را گسترش بدهد تا در سیاست خود موفق باشد.

که امیدواریم با این عملکرد، وضعیت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم بهتر شود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردم همه باید بخاطر تعین سرنوشت با رئیس جمهور جدید کشور همنوا و همصدا باشند بخاطریکه بدون پشتیبانی مستقیم مردم فعالیت شان عملی نخواهد شد, ازینرو بهترین فرصتی برای همه ما دست داده تا هرچه زودتر مسایل فرعی را کنار گذاشته در قسمت موضوعات تعین سرنوشت ملت در سطح منطقه و جهان باید اندیشید و منافع علیای کشور را باید مورد پیگرد قرار داد و لازم است تا همه اقشار افغانستان و بخصوص سیاسیون کشور از یک زاویه واحد مسایل را با رئیس جمهور و تیم کاری وحدت ملی تعقیب و عملی سازند. وسلام

>>>   دقیق است ولی افسوس که مخالفان دست از تبلیغات سوء بر نمی دارند و نا اگاهانه در تلاش هستند اذهان مردم را در باره عمل کرد های بجا و مناسب داکتر صاحب مغشوش بسازند. برای این هموطمان میخواهم بگویم که این رفتار شان به نفع ملت و مردم نیست. هر چه هست سر نوشت ملت بدست اقای اشرف غنی گره خورده و ما باید بجای نشان دادن مخالفت و خرده گیری ها، ایشان را در امر خدمت به مردم تشویق و تمجید کنیم تا باشد تمام عمل کرد های اشرف غنی به سود مردم و به خاطر رفا و ارامی در وطن ما تمام شود.این نصیت پدرانه نیست یک خواهش برادرانه و هموطنانه است.

>>>   زنده خو باشی این چوقی بعد از داود خان شهید و داکتر نجیب شهید فقط به تو میزبد دیگران فقط شکم پرورانیدم و لی توهستی که 16 ساعت کار مییکنی برای ملتت، همیشه سرفراز باشی خار چشم گور دلان باشی.
یوسف رحیمی

>>>   تا اکنون تمام اقدامات و عملکرد های اقای اشرف غنی از پشتیبانی اکثریت مردم برخوردار است. امید وارم تمام مردم به خدمات ایشان ارج بگذارند.

>>>   به نظر من اشر ف غني گپ دارد ولي عمل ند ارد
هچ كا ري از دستش نمي شو د شما شا يد حا ل با شد كه
كدام كار را به سر بر ده خو اهد تو انست

>>>   هیچ ... به جز از چند فاشیست حمایت نکرده اینقدر از هر ... چاپلوسی نکنید

>>>   بلی متاسفانه هستند گور دلان تاریخ که هیچگاه تعصب و تنگ نظری از دل شان دور نمیشود، و به هر کار خیر هم تبلیغات سو میکنند، مگر اکثریت ملت با تو است خداوند ترا موفق داشته باشد.
رئیس جمهور محبوب القلوب.
سخا از کابل

>>>   تا اکنون تمام اقدامات و عملکرد های اقای اشرف غنی از پشتیبانی اکثریت مردم برخوردار است دقیق است ولی افسوس که مخالفان دست از تبلیغات سوء بر نمی دارند و نا اگاهانه در تلاش هستند اذهان مردم را در باره عمل کرد های بجا و مناسب داکتر صاحب مغشوش بسازند.

>>>   دوستان زود احساساتی نشوید هنوز کاری نکرده است که قابل تقدیر و پشتیبانی قاطع باشد.
1- موضوع کابل بانک همچنان لاینحل باقی مانده و به جز چند نفر کارمندان بیچارۀ پائین رتبۀ بی گناه هیچکس دیگر توقیف و مجازات نشده است.
2 - مسئولین کمیسیونهای انتخاباتی گوسفندی و کشمش نخود خور همچنان طبل قهرمانانه مینوازند و خود را رستم زمان میدانند و به هیچ مرجع حقوقی و قانونی معرفی نشده است.
3 - اقتصاد همچنان به رکود مواجه است و هر روز بد تر نیز میشود.
4 - سرمایه گذاری ها منجمد شده و هیچکس حاضر نیست در این کشور مفسد سرمایه گذاری کند.
5 - فساد همچنین گسترش میابد و مفسدین مالی و پولی هر روز بوجی ها را پر کرده و از کشور فرار میکنند.
6 - وضع امنیتی هر روز بدتر از دیروز میشود.
7 - تمام کارکنان دولت معاش میگیرند اما کار نمیکنند و منتظر آیندۀ نامعلوم خود هستند.
و صد ها مشکل دیگر . حد اقل بگذارید اندکی از این مصایب حل گردد بعداً چک چک بزنید و آفرین بگوئید.
با احترام
من از کابل جان

>>>   سلام . . .
به تائید نظر نیک چهار نظر دهـنده اولی - فرد فرد زاده و باشنده این سرزمین که تا هنوز صادق به هموطن وسرزمین خویش بوده بخدمت صادقانه استادگی دارند . کـو تـــــــا عرض کنم که زنـجـیره پـیـشـبر د کار ها همه بدست کسانیکه حول واطراف رئیس جمهور را گرفـته باید پاکسازی شود از سیاستهای نادرست وزیرمالیه پیشین دارائی های وزارت مالیه غارت شد شاهد هستید که هم اکنو ن وزارت مالی داد میزند که دارائی نداردحتی که بحقوق کامندان دولت رسدگی نمیتواند - اینچنین فرد بمقام با لا تر بحیث مشاور اقتصادی تعین گردیده ترسیم - نشود که اینبار همه دارائی مملکت را بغارت برود - در اینجا ملت چه همکاری وایستادگی خواهد توانست . همینطور تعداد دیگر . خیانتکاران کمسیون انتخابات که اکنون از مستقل بودن خویش در دفاع از قانون حرف میزنند وملت وکشور را به پرتگاه کشانیدند . تمام اینچنین افراد از وظایف شان سبکدوش ومورد پرسش قرار داده شود انجاست که در موجدیت اشخاص صادق در اطراف رئیس جمهور ، کابینه ، کمسیونهای انتخابات وافراد نیکنام مجلسین و قضأ ی سالم ملت ودولت همگام خواهند بود - این مستقل مستقل گوئیها قضأ وکمسیونها باید از میان برداشته شود تا سرکشی باقی نماند وهمه در مقابل همدیگر وبا ز در مقابل ملت پا سخـگو باشد .

>>>   آیا فکر نمیکنید علت کسر بودجه و کسر عواید ملی افغانستان پرداخت ملیون ها دالر و افغانی توسط وزیر مالیه به کمپاین انتخاباتی تحول و تداوم باشد ؟
من از کابل جان

>>>   یوسف جان کدام قسمتی رییس جمهور به چوکی می زیبد این قدرپول که مصرف کرد حال کوفت اش را ازسفرهای خارجی می گیرد به نظر من سفرهای سیاحتی می تواند تا اندازه دلیل راحتی برای تکلیف روانی باشد چون داخل کشور سروصدازیاد بوده وتکلیف رییس جمهوررا زیاد کرده به همین خاطر بیشتر وقتش رادرخارج ازکشور می گذراند تا راحت تر باشد
سادات

>>>   اولا باید نظام ودولتی خود را درست نمایم وافراد سود جو دا ار دولت دور کنم بعدا می توانم که کمک های جهانی را جلب کنم دئ غبئ ان با داشتن افراد سود جو در دور بیش حکومت کوچکترین امید اذ دولت نو مردم ندارند اولا کار احمدزی صاحب انتخاب افراد با دانش ووطن دوست در بست های کلیدی دولت می باشد در انوفت اعتماد مردم و جامعه جهان را بدست خوتهد اورد .مردم تشویش این را دارند که نشود احمدزی صاحب بازهم از همان کادر های فساد حکومت کرزی استفاده نماید .وصرف بلان نو شود امیدوائم که احمدزی صاحب در انتخاب کادر ها شایستگی را در نظر بگیرد نه مصلحت ها را در غبر ان هم مانند حکومت کرزی خواهد بود.
کابلی

>>>   راست میگوید کابل جان که پول های خزانه دولت در کمپاین انتخاباتی تیم تحول وتداوم بمصرف رسیده است وخدا مراد خوشه پین را هم داد زاخیل وال مصرف را دوچند نشان داد وحق خود را در طاق بلند گذاشت تا چندین خانه دیگر را هم خریداری کند .

>>>   یک ماه مدت کوتاهی است تا نتایج کاری را به سطح کشور بررسی نمود اما اجرات فعلی بیانگر صداقت و پشت کار رئیس دولت و رئیس اجرائیه میباشد.
این وظیفه همه ماست تا کار خوب را خوب بگوئیم و بد را بد.
حکومت فعلی با چالش های زیاد داخلی روبرو است.
مافیا قدرت عمدۀ حکومت و دولت را بدست دارد.
جنگ سالاران یک معضله دیگر ماست.
رشوه و اختلاس به اوج خود رسیده.
بی امنیتی معضل بزرک و عمدۀ ماست.
تعلیمات ابتدائی به همه مردم میسر نیست. از تحصیلات عالی هیچ نپرسید.
دسترسی به خدمات صحی هنوز هم در بسیاری ولسوالی ها و قریه جات یک مشکل مهم ماست. کیفیت خدمات صحی و عرضه خدمات صحی تخصصی برای تمام کشور یک مشکل عمده دیگر ماست. هنوز هم ما رقم بسیار بلند مرگ و میر اطفال و مادران را در سطح جهان داریم.
زراعت ما هنوز هم بدوی است و میکانیزه نشده. باوجود اینکه عواید اکثریت مردم ما از زراعت و مالداری است اما هنوز هم از نظر تولیدات زراعتی و مالداری خودکفا نیستیم.درباره حاکمیت قانون و سیستم قضائی، شهر داری، خدمات اجتماعی.... هم در حالت بسیار خراب قرار داریم.
اگر شاخص های کشور خود را با کشور های همسایه مقایسه کنیم درینصورت میدانیم که حتی ما هم قطار کشور های همسایه هم نیستیم چی ماند به جهان متمدن.همه این نابسامانی ها را نمیتوان در مدت کوتاه حل نمود. باید حوصله داشت و باید خود را مطمئن بسازیم که حکومت وحدت ملی به مسیر درست در حرکت است و پلان های 5 ساله، 10 ساله و 20 ساله باید ساخته شود.
باید همه تعصبات را کنار بگذاریم. دست بدست هم بدهیم تا بتوانیم یک امروز خوب برای خود و یک فردای خوب برای اطفال خود بسازیم.
همیشه باید مثبت فکر کنیم و چشم باز داشته باشیم که همه پروگرام ها به نفع کشور و مردم به پیش برود. در عین حال باید جرئت گفتن واقعیت ها را داشته باشیم. یک نفر اگر آب شود یا آتش ازوی چیزی ساخته نمیشود و هیچکس عقل کُل نیست. درصورتیکه عملکرد ها و اجراات مورد تائید ما نباشد و یا ملاحظاتی داشته باشیم باید مسایل را بشکل درست و قابل قبول مطرح کنیم تا اصلاحات لازم بمیان آید. همیشه کوشش کنیم که مشکلات را حل نمائیم نه اینکه مشکل خلق نمائیم. ما دشمنان زیاد داریم و به هر حال آنها مشکل ایجاد میکنند. ما باهم باید متحد و متفق باشیم به هر ملیتی که مربوط هستیم فرق نمیکند و نه کدام امتیاز است. اشخاص صالح و متقی از هر میلتی که باشد نور چشم همۀ ماست. به امید یک افغانستان آباد، مصئون و شگوفان
احمد

>>>   فکر میکنم آقای کابل جان دقیق فرموده با شد که علت کسر بودجه مصارف بیش از حد درکمپا بن انتخابات صورت داده شده به این دلیل که وزیر مالیه در کمپا ین انتخاباتی رئس جمهور پیشین نیز یک مقدار پول پرسش بر انگیز را مصرف کرده بود . ثانی اینکه قبل بر آ نکه کابینه شستشو شود وزیر مالیه خود را به سمت مشاور حقوقی رسانید .

>>>   سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد وآن چه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد
بی‌دلی، در همه احوال، خدا با او بود او نمی‌دیدش و از دور "خدایا" می‌کرد
این همه شعبده خویش که می‌کرد اینجا سامری پیش عصا و ید بیضا می‌کرد
قدرتی که از درون نباشد یعنی وابستگی هر چه بیتشر.

>>>   داكتر اشرف غني احمدزي انشالله گره كشاي اكثر مشكلات كشور خواهد شد.
رقباي داكتر غني در حالت. انفجار هستند هر چه كه تخريب ميكنن نه ميشود.
تورگل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است