سیاست عربستان در تبانی با غرب
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۱    ۱۳۹۳/۸/۶ کد خبر: 82436 منبع: پرینت

اشرف غنی احمدزی به منظور انجام حج عمره به عربستان رفت. وی در مراسم تحلیف، سیاست خارجی خود را به پنج حلقه تقسیم کرد که یکی از آنها تحکیم روابط افغانستان با جهان اسلام بود. احمدزی در این مراسم به موثریت نقش عربستان در جهان اسلام تاکید کرد. این اولین سفر رسمی احمدزی به عنوان رییس جمهور افغانستان است. چرا رییس جمهور افغانستان در اولین سفر خود به عربستان رفته است و جایگاه افغانستان در سیاست های کلان عربستان در کجا قرار دارد؟

طاهر هاشمی استاد دانشگاه در برنامه ای از یک گفت: در چند دهه ی اخیر افغانستان شاهد جنگ ها و نابسامانی های زیادی بوده است و در حال حاضر میراث آن به احمدزی رسیده است. صحبت های قاطع رییس جمهور نشان می دهد که وی در عملی ساختن شعارهای انتخاباتی مصمم است.

به باور وی سفر احمدزی به عربستان هم جنبه ی عبادی دارد و هم جنبه ی سیاسی. در روابط دیپلوماتیک معمولاً مقام های سیاسی کشورها ابتدا به کشورهای دوست با سابقه ی نیک و تاریخی سفر می کنند اما افغانستان با درنظرداشت این که کشوری عقب مانده است مجبور و ناگزیر است که با همه ی کشورها بر اساس تعریف سیاست خارجی که در قانون بر مبنای صلح و دوستی و حسن همجواری آمده، رابطه داشته باشد.

هاشمی سفر احمدزی را بسیار باارزش و بااهمیت دانست و افزود: این سفر هم از نظر عبادی و همچنین رابطه با عربستان که کشوری اسلامی است دارای ارزش معنوی است. مسایل دیپلوماتیک در خلال مسایل عقیدتی و عبادی گنجانده شده است. پستی و بلندی هایی در روابط خود با کشورهای عربی در طول 13 سال داشتیم اما مهم این است که رییس جمهور احمدزی چه رویکردی در قبال کشورهای عربی و اسلامی خواهد داشت.

طاهر هاشمی خاطرنشان ساخت: سیاست عربستان را باید از چند زاویه نگاه کنیم. اول، سیاست خارجی عربستان در قبال کشورهای منطقه و خصوصاً افغانستان چه بوده و چه است. دوم، در ایجاد طالبان و قضایای منطقه چقدر دخالت داشته است. همچنین این کشور در قبال برنامه های کشورهای غربی چقدر موثر عمل کرده است. تا حدودی عملکرد عربستان مثبت بوده است به طور مثال کمک های این کشور به افغانستان و مجاهدین به حدی بوده که باید از آن قدردانی کرد هر چند که قانع کننده نبوده است.

استاد دانشگاه اظهار داشت: ما بدون این که سیاست های خارجی کشورها را در قبال منطقه ی خاورمیانه و خصوصاً در افغانستان بسنجیم، همواره از کشورهای منطقه و خارجی انتقاد کردیم که چرا به ما کمک نکردند در حالی که باید از شرایط موجود به نفع خود استفاده می کردیم. همچنین ما در طول 13 سال سیاست خارجی مدونی نداشتیم که بر اساس نیازمندی های خود، آن را تطبیق نماییم. ما نباید منتظر کمک کشوری مانند عربستان باشیم بلکه با سیاست خارجی فعال، کشورهایی که توانایی کمک به ما را دارند را باید وادار به کمک نماییم.

وی در پایان گفت: سفر رییس جمهور به عربستان در کنار بعد عبادی، می تواند با مطرح ساختن موضوعات صلح افغانستان و منطقه، همچنین موضوعاتی که سبب تنش در بین کشورهای منطقه شده، در مشخص ساختن سیاست خارجی عربستان موثر باشد. عربستان در گذشته سیاست خارجی مشخصی در مورد شرق میانه و کشورهای آسیایی نداشته به این علت که در تبانی با کشورهای غرب سیاست های خود را پیش می برده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سفیر افغانستان درعربستان سعودی مورد پذیرش ریس جمهور در سفری که به سعودی داشت قرار نگرفت روی این موضوع هم مطلبی بنویسید

>>>   صدمه ای که حکومت وهابی و مسلمان کش عربستان به اسلام و مسلمین زده حتی اسرائیل نزده. کمترین جنایات آل سعود یهودی جور کردن دهها گروپ تروریستی است. اینها را مردم عادی میدانند چطور یک استاد پوهنتون نمیداند و به حکومت فتنه گر عربستان خوشبین است؟ یعنی او نمیداند کدام حکومت مدارس طالبان وهابی را در پاکستان تمویل می کند؟ یا تروریست های داعش را؟ یعنی او نمیداند انتحاری ها از آدرس پاکستان و عربستان هستند؟ یعنی او نمیداند سرهای بی گناهانی که در افغانستان و سوریه و عراق بریده میشود از آدرس عربستان و ترکیه و قطر و البته امریکا و انگلیس و اسرائیل است؟ آیا او واقعا" اعتقاد دارد که حکومت رذل و مسلمان کش عربستان یک حکومت اسلامیست؟ وجود مکه و مدینه در خاک عربستان کدام ربطی به حکومت ... وهابی عربستان ندارد.

>>>   من اقای عمر خیل را از نزدیک می شناسم ادم خوب متدین وبا خدا است یگانه چیزی که سبب عدم پذیرش ریس جمهور قرار نگرفته چندین علت دادر د . اول اینکه تجربه کاری در امور اداری هیچ ندارد دوم اینکه گپ رو است هرچیز برایش گفتن همان تور میکند سوم فرق ادم خوب وخراب را نمی داند.
بااحترام دال مقیم در ریاض

>>>   آقای هاشمی میگوید که میراث جنگ ونابسامانی های گذشته به احمد زی مانده درحالی که فراموش کرده احمد زی تنها با یک پتو وقلم ازغرب آمد وبه چوکی قدرت نشست ازاین سبب ازدرد دل مردم افغانستان نه خبر دارد ونه هم نمی خواهد با خبر شود وازطرف دیگر امریکا بیشترپایگاه های هوای اش درعربستان مستقراست ومدت چندین سال می شود که عربستان کارهای بیشتری به نفع امریکا انجام داده است ازجمله مشکوک ساختن مسلمان ها درروز اول ماه مبارک رمضان ایجاد وحشت بین مسلمان ها توسط بعضی ازگروه ها تسلیم دربرابر اسراییل وظلم بالای ملت مظلوم فلسطین وهمکاری با امریکا درازبین بردن کشورهای اسلامی پس چه توقع ما ازعربستان داشته باشیم
سادات تخاری

>>>   نویسنده هم در تبانی با غربست نیکتایی اش ګواه.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است