انگلیس باعث ازدیاد مواد مخدر در افغانستان
حضور نیروهای خارجی در ولایت هلمند باعث ازیاد تولید مواد مخدر شد و آنجا تبدیل به یکی از بازارهای بین المللی در اروپا گردید 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۷    ۱۳۹۳/۸/۶ کد خبر: 82435 منبع: پرینت

کشور انگلیس دومین کشور پس از آمریکا بود که نیروی قابل توجه امنیتی را به افغانستان وارد ساخت. حضور نیروهای امنیتی انگلیس بیشتر در ولایت هلمند بوده است. گفته می شود که تلفات سنگین جانی و مالی نیز در پیگیری اهداف خود در افغانستان داشته است. پس از خروج نیروهای انگلیسی کشور چگونه می تواند در بهبود وضعیت افغانستان موثر واقع گردد؟

جاوید کوهستانی آگاه مسایل امنیتی در برنامه «100روز نخست» گفت: نقش نیروهای بین المللی و بریتانیا در حوزه جنوب غرب و ولایت هلمند در بخش تامین امنیت از گذشته ها مورد شک و تردید دولت افغانستان قرار داشته است. این پایگاهها برای تامین امنیت بسیار مهم و اساسی بوده. در گذشته در هلمند نزدیک به 15هزار نیروی مسلح افغانی وجود داشت. همزمان نزدیک به 9هزار سرباز بریتانیایی و قرارگاهی از نیروهای بین المللی هم وجود داشت. هلمند بسیار نا امن بود. در سال 2014 سایر ولایات ناامنی ها بیشترشده اما هلمند نسبت به برخی ولایات دیگر مانند ناوک، گرمسیر از امنیت بیشتری برخوردار است.

وی در ادامه افزود: هلمند از شهرهایی است که بیشترین تولید مواد مخدر افغانستان را دارد و به یک بازار بین المللی تبدیل شده است. نیروهای بریتانیایی در تامین امنیت نقش چندانی نداشتند و ترک این نیروها تاثیر منفی چندانی ندارد.

کوهستانی اظهار داشت: خروج نیروهای انگلیسی از ولایت هلمند باعث می شود نیروهای امنیتی افغان با داشتن استقلال وظایف خود را به خوبی انجام دهند و برای مبارزه با مواد مخدر اقداماتی اساسی انجام دهند. حضور نیروهای خارجی در این ولایت باعث ازیاد تولید مواد مخدر شد. آنجا تبدیل به یکی از بازارهای بین المللی در اروپا گردید به طوری که 95 درصد مواد مخدر افغانستان در بازار لندن وجود دارد.

آگاه مسایل امنیتی گفت: نیروهای بریتانیانی در پروسه ی تعلیم و تربیت اقداماتی انجام دادند. نمی توانیم آن را نادیده بگیریم اما در زمینه ی تجهیزات کاری نکرده اند به طوریکه پولیس و نیروهای امنیتی تعلیم دیده فراوان داریم اما تجهیزات بسیار کمی داریم. طالبان در زمینه تجهیزات بهتر از ما هستند.

هلمند ولایت بسیار ناامنی است برای اینکه 80 درصد زمین های آن مواد مخدر کشت می شود. اگر 70 میلیارد دالر از کشت تریاک به دست می آید 35 میلیارد دالرازاین ولایت به دست می آید. از این طریق هلمند شهر ثروتمندی است که کشورهای خارجی از آن سودهای فراوان می برند.

جاوید کوهستانی در پایان گفت: امیداوار هستم که با وجود توافقنامه امنیتی، ناتو و ایالات متحده در بعضی موارد مثل تعلیم و تربیت و حمایت نیروهای امنتیتی، افغانستان را یاری نمایند. بعد از سال 2015 تامین امنیت به اردو و پولیس ملی افغانستان تعلق دارد. هر قدر که بتوانیم مستقل عمل کنیم، توانایی بیشتری داریم. متاسفانه هنوز تجهیزات سنگینی مثل زره دار و قطعه های محارب هوایی و ... که ما نیازداشتیم و وعده شده بود،داده نشده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کشورهای خارجی درافغانستان منافع شخصی خودراداشته وچند افراد بیکاره خودرادراین کشورتلف می دهند ودرمقابل برنامه های بزرگ سیاسی خودراعملی می کنند این امریکا وانگلیس نیست که درذهن مردم افغانستان پیچکاری کرده وبیشترمردم می گویند که اگراین کشورها ازافغانستان خارج شوند ماازگرسنگی می میریم برادرهمان طوریکه روس ها ازافغانستان بدون جنگ بیرون نشدند دیگر امریکا وانگلیس بدون جنگ ازاین کشوربیرون نخواهند شد بیشتر کسان خیال پلو می زنند سادات

>>>   با عرض ادب
انګلیس و هر کشور دیګر بخاطر بدست اوردن منافع شان در داخل کشور های جهان سو دست درازی میکند ، مګر حقیقت امر اینست که هستند عمال که به نفع همین کشور ها در صدد ویرانی کشور خود میشوند که مثال خوب انرا ما در کشور خود بچشم سر مشاهده کردیم .
اقای جاوید کوهستانی ( رقیب ) که خود در یک زمان با روس ها در قسمت استخبارات همکاری بسیار نزدیک داشت و بعدا قبل از سقوط حکومت طالبان باا انګلیس های روابط بسیار تنګاتنګ داشت ( یکی از چوبکی های مایکل سیمپل ایرلندی ) بشمار میرفت ، امروز تحلیل های را بر ضد باداران خود مینویسد که جالب است ، نمیدانم عوامل ان چیست؟ فکر کنم که بادارانش در حال ګریز هستند و جاوید خان برای خود لانه دیګر میسازد تا بازهم به فعالیت های ضد مردمی خود ادامه بدهد ؟ و یا اینکه جدیدا فهمیده که خارجی ها در مجموع به ضرر کشور و مرم ما می باشد .؟؟؟؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است