مغز متفکر اقتصاد کشور در قطب اقتصاد جهان
به منظور كسب بيشترين منفعت از سرمايه گذاري خارجي و همچنين كاهش تهديدات بالقوه آن، تامين ثبات سياسي و امنيت اقتصادي، بهبود زير ساختها، وضع و اجراي قوانين و مقررات مناسب در افغانستان از جمله عوامل لازم و ضروري است که دولت وحدت ملی باید آنها را عملی سازد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۶    ۱۳۹۳/۸/۶ کد خبر: 82433 منبع: پرینت

محترم اشرف غنی احمدزی امروز سه شنبه ششم عقرب، در راس هیاتی سیاسی، اقتصادی برای شرکت در چهارمین نشست موسوم به " فرایند استانبول برای افغانستان" به چین سفر کرد تا حمایت و کمک 17 کشور عضو و برخی سازمان ها و نهادهای بین المللی را برای بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی کشور جلب کند و سرمایه گذاران چینی را نیز برای حضور در افغانستان ترغیب نماید.

رییس جمهور که چندین شخصیت سیاسی و اقتصادی و حداقل 20 بازرگان وی را همراهی می کنند به دعوت جینگ پینگ همتای چینی خود در سفری 4 روزه عازم بیجینگ شده است تا با شرکت در نشست جلب حمایت برای بازسازی افغانستان با مقامهای عالی رتبه این کشور و سرمایه گذاران چینی نیز گفتگو کند.

لذا این موضوع را بهانه ای قرار می دهیم برای بررسی روابط افغانستان و چين:

رابطه چين و افغانستان در روزگار گذشته بسيار نیک بوده است. بين دو كشور داد و ستد همه جانبه وجود داشت. بر اثر همين حسن نيت و قابليت جاده ابريشم شكل گرفت. نام جاده ابريشم سمبل تجارت جهاني آن روزگار است. افغانستان مرکز اتصال تمدن فارسی و ماوراء النهری با چین و هند و یونان بود. هرچند اینکه چين از لحاظ نزدیکی به افغانستان و زیرساختهای فرهنگی، هنوز هم یک کشور آسیایی با خوی و منش منطقه ای محسوب می شود و در درک حساسیت های موجود در افغانستان، سابقه ای طولانی با خود دارد.

نيازمندي تهيه مواد خام، سرمايه‌ گذارهاي هاي چيني را از پاکستان تا کشورهاي آفريقايي و آمريکاي لاتين کشانده است. افغانستان نيز با سپردن قرارداد هایی در حوضه نفت و معادن، در سال‌هاي اخير شامل اين ليست شده است.

آمارها نشان مي‌دهند كه چين در دوازده سال گذشته با بهره ‌گيري از سرازير شدن کمک‌هاي مالي به افغانستان و در نتيجه افزايش تقاضا برای واردات ، صادرات خود به افغانستان را به سطح پنج ميليارد دالر رسانده است.

چين به جاي فراهم كردن کمک براي افغانستان، بر تجارت و سرمايه گذاري مستقيم خارجي تمرکز دارد . استخراج معدن مس عینک، نیروگاه 400 مگاواتی، ساخت يك خط ريل به تاجيکستان، اکتشاف و استخراج نفتی و سرمايه گذاري قابل توجهي در مكاتب ،خانه ها و شفاخانه ها از جمله فعالیتهای چین در کشور ما است.

فعالیت کشور چین در امور اقتصادی افغانستان به روند توسعه و رشد اقتصادی کشور کمک زیادی خواهد کرد. چین علاقمندی زیادی برای سرمایه گذاری روی معادن خام افغانستان دارد و سعی دارد تا در زمینه های دیگر نیز سرمایه گذاری نمایند. اگر چه اوضاع امنیتی و سیاسی در کشور ما چندان مطلوب نیست ولی باز هم انگیزه چین در این مدت نه تنها کاهش نیافته بلکه تلاشهای جدی تری نیز از خودش نشان داده است. اهمیت افغانستان برای چین را می توان در منابع طبیعی و دست نخورده و نیز تامین نیاز فزاینده به انرژی (50 فیصد انرژی چین وارداتی می باشد) دراین کشور دانست. البته نمی توان از آینده سیاسی چین در معادلات افغانستان چشم پوشی کرد.

سیاستهای چین پس از مرگ مائو ( سیاست مدار انقلابی کمونیست) که در بر گیرنده تعدیلاتی در اصلاحات بنیادی شد، تا به اکنون بر فتح اقتصاد دنیا به جای تسلط نظامی و سیاسی روی کشورها برنامه ریزی شده است. افغانستان با توجه به حسن سابقه نسبی که با کشور چین دارد از سرمایه گذاریهای کلان اقتصادی چین در افغانستان استقبال خواهد کرد چرا که فايده سرشاری را برای دو طرف به همراه خواهد داشت. همچنین داشتن مرز مشترک (صعب العبور) باعث شده که دولتمردان افغانستان علاقه زیادی به روابط باچین نشان بدهند.

با توجه با آنچه گفته شد اگر شرايط سرمايه گذاري خارجی در کشور توسط دولت وحدت ملی تضمين شود، سایر سرمایه گذاران خارجی غیر از کشور چین ميل و رغبت بيشتري براي حضور در افغانستان خواهند داشت. اين امر نيز فرصت بهره گيري از مزيتهاي نسبي، رشد اقتصادي، اشتغال‌زايي و دستيابي به دانش و فناوري روز براي توليد کالاهاي رقابتي در عرصه بين‌المللي را مي دهد.

لذا با توجه به فرصت ها و تهدیدات سرمایه گذاری خارجی و نیز نقش پر رنگ چین در منطقه و جهان به عنوان قطب اقتصادی و نیاز شدید افغانستان به بحث سرمایه گذاری خارجی می توان چشم انداز خوبی را در روابط اقتصادی با این کشور پیش بینی کرد هرچند که دولتمردان جدید کابل نباید از تبعات منفی این روابط اقتصادی (خروج ارز ، ورشکستگی صنایع داخلی، بیکاری، کاهش تعرفه گمرگی و...) در بلند مدت غفلت کنند.

نکته مهم دیگر این که با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان و قطع احتمالی کمک های خارجی، عوایدهای ناشی از استخراج نفت و دیگر معادن غنی افغانستان برای خودکفایی در کشور ضروری می باشد. با توجه به آنچه گذشت به منظور كسب بيشترين منفعت از سرمايه گذاري خارجي و همچنين كاهش تهديدات بالقوه آن، تامين ثبات سياسي و امنيت اقتصادي، بهبود زير ساختها، وضع و اجراي قوانين و مقررات مناسب در افغانستان از جمله عوامل لازم و ضروري است که دولت وحدت ملی باید آنها را عملی سازد.

تا ببینیم جناب اشرف غنی به عنوان مغز متفکر اقتصاد افغانستان از این فرصت چگونه استفاده می کند؟

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خداوند اورا مــــــــــــــــوفـــــــــــــــــق داشته باشد

>>>   خدا کند که مغزش درست کار کند

>>>   یک دیوانه را مغز متفکر می نامید. ایا این به متفکران واقعی توهین نیست؟؟ کمی شرم هم برای انسان ها خوب است.

>>>   همین مغزمتفکربود که یک بارفکرش درسرزد وکشورراازلحاظ وضعیت اقتصاد ی به بحران برد واگراین بارفکرش برسربزند نمی دانم چه خواهد شد این مغز متفکر رابرایش امریکا ساخت تا فردا لقمه غذای دردست اوباما داده بتواند متوجه باشید که امریکا مغزهای متفکری بیشتری دراین کشورغم دیده بوجود خواهند آورد
سادات

>>>   خدا کند که معادن بتاراج نرود زیرا درین کشور افراد که منافع ملت را بر منافع شخصی ترجیح دهد بسیار کم میباشد و اګر باشد هم آنرا دیوانه خطاب میکنند .
مثال: بشر دوست

>>>   مغز؟ کسی که با عربستان و ترکیه دست دوستی میده مغز داره؟

>>>   سادات جان، از تعصب دست بکش بخاطریکه هرچی تعصب کنی گناه میکنی واقعیت را قبول کن آفتاب به دو انگشت پت نمیشود، شکر که وی رئیس جمهور شد، همین بس برای مردم چون اهلیت این چوکی را دارد، برعکس اگر عبدالله میشد همرای او حاجی محغق و محمد خان چی خواهد میکردند از کجا شروع میکردند، ولی مدیریت ضعیف شان یقیناً کشور را به بحران میبود چون آنها فقط تشریفات و شکم پروری را دوست دارند. زنده خو باشی رئیس محبولقلب گور باشد چشم کور دلان متعصب.
یوسف رحیمی

>>>   راست گفتی ملت ما که مثال به بشردوست زدی، درین ملت کسیکه واقعیت بین و به خیر ملت باشد نه بخیر ملیت و شکم، اوره دیوانه میگن این مردم ما را خدا هدایت کند چون همیشه ما بد گفتیم ما ملامت کردیم باز وقتی روز بد آمده گفته خدا ببخشد داکتر نجیب یا خدا ببخشد داود خان را، این فقط گناه متعصبین است
جلاله

>>>   اگر ديو انه نبا شد اول مردم امنيت را به با ر مي اورد با ز در
غم كمك ها ي خا رجي شو د چه فا يده كه او برود گداي كند
براي چورگرها
تا فعلا يك چور گر را از وظيفه اش سبكد وش كرده نتو انست
مردم ما را در گداي خا رج ها در زمامداري كه مي ايد امو خته
مي كند در اينده به نظر من هچ كس كار نمي كند زيرا
هر كس كه در گداي امو خته شو د ديگر حا جت به كا ر نيست

>>>   خداوند اورا مــــــــــــــــوفـــــــــــــــــق داشته باشد

>>>   خو دیوانه که کسی دیگر را میگویی خودت بخالیم متفکر هستی؟ او ... تا شکم مردم سیر نباشد، تا برای مردم کار زمینه سازی نکنی امنیت آمده میتواند، زده باد رئیس غنی واقعاً که میخواهی از طریق گرزه زدن منافع اقتصادی کشور های مداخله گر، در وطنت ثبات را بیاوری مدل نظام سازی تو در چندین کشور تطبیق شده، حالی برای وطن خودت از ته دل کار کن، خدا دشمان و حسودان کی از دانش تو حسد میورزند هدایت و گر نه خداوند نیست و نابود شان کند.
جلالی

>>>   خدا کند که جناب اشرف غنی را خدای متعال یاری درکارهای دولتی و مسایل حکومت داری کند تا او این وضعیت را درست کنترول کند ومردمان ظالم وبی بند وبار را از کشور ما دور ومحاکمه بکند تا جلو تمام بی نظمی ها درکشور عزیز ما افغانستان گرفته شود .
شفیع از پنجشیر

>>>   ما اقتصا را چه کنیم که امنیت نباشد باید اول غم برادران مخالف سیاسی خودرا بخورد اقتصاد خودبه خود جور میشود.
ندیم طره خیل
کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است