پیشنهاد به روسای دولت
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۴    ۱۳۹۳/۸/۶ کد خبر: 82421 منبع: پرینت

شاید پیشنهادم برای شما و طرفداران شما معقول باشد یا نباشد اما تجربه که من از دوازده سال حکومت دوره جلالتماب حامد کرزی آموختم و به چشم دیدم و در وقت و زمانش در جراید نوشتم و در تلویزون ها گفتم و حتی به خود جناب کرزی صاحب روبرو درباره روشنی انداختم که ظاهراً مورد دلچسپی شان قرار گرفت و فرمودند بسیار مهم است انجنیر صاحب قیام تکرار کنید و کردم اما...

امروز خوشم که یک یک گفته هایم تحقق پذیرفت که دروغ نگفته بودم و مبالغه نکرده بودم و منظورم مطرح کردن خودم یا مقرر شدنم نبود. از جمله باز ساز ی افغانستان را مسمی کرده بودم به جیب سازی" یا" ان جی او" های کشور را مسمی کرده بودم به ان جی بو یعنی در جیب ها و ممانعت از ساختمان های خلاف نورم ساختمان و زلزله که متاسفانه نشنیدند و امروز کابل از ساختمان های غیر معیاری مشبوع گردید و امیدوارم زلزله دوره بابر 5جولای سال 1905 که مدت 72 روز در کابل به وقفه ها دوام کرد دوباره از مرکزش پغمان رخ ندهد. قضاوت را می سپاریم به زلزله شناسان که تکرارش امکان پذیر است یا نی یا صدها سال قبل معماران ما چرا در شهر کهنه کابل و در قسمت های از شهر کهنه پشاور خانه های سنجی ساختند؟

امروز که سروصداها در این رابطه به اوجش رسیده ای کاش از اول با من همنظر می بودند و گروه مافیایی مرا به تند بودن متهم نمی کردند.

از جناب جلالتماب شما شنیدم که کابل پایتخت کشور امروز غیرقابل تحمل است که کاملا بجا است و از دیگران شنیدم که انتخابات شهرداری برای دو سال آینده غیر ممکن است که باز هم معقول است و اگر قرار باشد که شخصی پاک و تحصیل کرده و مسلکی را شما به اتفاق هم مقرر کنید شک دارم که از عهده کار شهردای که کاملا شاریده موفقانه بدر آید که دلایلی تکنیکی زیاد است و اینجا نوشتنش گنجایش ندارد.

حتی لازم است رهبری جدید شهرداری کابل باید نظام فرسوده کهنه اداری را کاملا از بیخ و بن تغییر دهد. یک مثال از اعمار جدید خانه شخصی ام را که قانونی شود در حدود چهل امضا گرفتم, شریک می کنم. گرچه رشوه نداده ام و به مشکل هم روبرو نشدم چون اکثراً مرا می شناختند ولی بیش از دو هفته در رفت و آمد به شهرداری مصروف شدم. به همین خاطر مردم به عوض سر گردانی چندهفته, چند هزار دالر رشوه می دهند.

همان وقت که پروسه دفتری ختم شد, این عریضه طویل را عنوانی شهرداری صاحب سابق در یکی از اخبار ها نشرکردم و یکی از دستیاران شهردار صاحب جناب صاحبی اخبار را روی میزش گذاشته بود. متاسفانه با من عقده ای گرفته بودند چون اکثر دولتمردان آن دوره اکت دیموکراسی و آزادی بیان را می کردند و خود باور نداشتند و عکس العمل های شان را درست حس می کردم. در همان وقت سه نفر کارمندان خارجی" یو اس آی دی" از من خواهش کردند که همرایشان به ملاقات شهردار بروم وقتی مرا دید حتی با من دست نداد و وقت خارج شدن من هم بی اعتنا از دفترشان خارج شدم که یکی از آن خارجی ها که از حرکت شان فهمیده بود از من سوال کرد که فکر میکنم شهرداری با شما مشکلی داشت گفتم بلی و داستان رابرایشان قصه کردم و خندیدند. می گذریم از رشوه گیری اجازه ساختمان ها در نواحی.

پیشنهاد می کنم که برای مدت دوسال به عوض شخص در پست شهرداری. یک شورای متخصص که شامل شهرساز, مهندس, ساختمان و سرک سازو اداره کننده اگر اقتصاد دان هم باشد بهتر است ولی اشخاص با جرات بی ترس, خلاق و قاطع که به کابل آشنایی کامل هم داشته باشد در ترکیب باشند که در این صورت نیازی به پست های معینت تکنیکی و اداری نیست. این شورا برای هر سه ماه رهبری خود را به نوبت بین خود تعیین کند تا با شما جلالتمابان در تماس و گزارش بدهند.

در تعیین این شورا مفکوره از قوم بازی تنظیم بازی, مافیا بازی نباشد چون کابل مرکز تجمع همه اقوام با هم برادر و برابر عزیز کشور است. فقط با جرات,با وجدان و دشمن اختلاس و رشوه باشند و چوکی ها را امیتاز فکر نکنند بلکه از مسوولیت بترسند و هوای به گفته شما امپراطوری به سر شان نباشد. هیچ ملاقات های شخصی و واسطه بازی وکیل صاحبان پارلمان یا زور گویان را نپذیرند و هفته یک روز هرکدام شخصا پیشنهادات صاحب نظران و شکایات مردم را بشنوند و از طریق تلویزون ملی هم ثبت و نشر شود.

همچنان ریاست ساختمان های اساسی آن متخصصان دست اول کشور باشند به شمول مقرری مهندسان جوان که آلوده به رشوه خوری نشده باشند داخل سیستم شوند.

چون به جدیدیت شما جلالتمابان باور دارم. اگر در مدت 6 ماه دستاوردی قابل لمس نداشته باشند چه فردی باشد یا دسته جمعی جواب شوند که درخانه های خود استراحت کنند.


هموطن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نظر تان نیک است من کاملاً با شما موافق هستم من یک چشم دید خود را قبل از حکومت وحدت ملی را از ناحیه دوازدهم قصه میکنم یک خانم هموطن ما می خواست که یک دربند حولی که در دومنزل اعمار شده بود از مالک ان خریداری کند یک انجینر که اصلاً از ولایت لغمان بود اسم انرا فراموش کرده ام با عزت الله خان مدیر عواید جهت تثبیت قیمت رفته بودند برای خانم محترمه میگفتند که اگر نود هزار افغانی بدهید قیمت خانه را بیست لک افغانی مینویسیم واز روی همین مقدار پول ازشما تکس ومالیه گرفته میشود وهم صفایی سالانه خانه تان یک پول ناچیز میباشد در غیر ان قیمت اصلی را نوشته میکنیم تکس ومالیه بلند را تحویل میکنید پول سالانه صفای شما هم زیاد می اید خانم برایشان چنین گفت که یک روپیه بشما نمیدهم هرمقداری که قیمت اصلی ان است نوشته کنید وخانم برایشان گفت که اگر قیمت نا مناسب را نوشتید باز شما خانه را به همان قیمت خریداری کنید ناگزیر شدند قیمت اصلی که بیست لک افغانی بود نظر دادند وامضا کردند امیدوارم که در موجودیت حکومت جدید چنین فریبکاری جهت اخذ رشوت گیری در نواحی شاروالی کابل وجود نداشته باشد واصلاحات بوجود امده باشد به امید انروزیکه ادارات سالم بدون رشوت خوری را داشته باشیم .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است