پاکستانی ها شاگردان انگلیس هستند
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۹    ۱۳۹۳/۸/۵ کد خبر: 82361 منبع: پرینت

از زمان ایجاد کشوری به نام پاکستان تا کنون، روابط این کشور با افغانستان همواره دو بعد داشته است بعد سیاسی که پیوسته با تنش و فرازو نشیب هایی همراه بوده و بعد اقتصادی با روایت های متفاوت. مقام های پاکستانی ادعا کرده است که پس از روی کار آمدن دولت جدید افغانستان، روابط خود با کابل گسترش خواهد داد. در همین راستا سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل سفر و با مقام های افغانستان گفتگو کرد.

احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان در برنامه ای از «یک» گفت: همچنان که سفرهای مقام های دو کشور هیچ گاه نتیجه ی مطلوب و روشنی نداشته است سفر اخیر مشاورامنیت ملی پاکستان نیز بی نتیجه است. پاکستانی ها مستقیم و غیرمستقیم شاگردان انگلیس هستند. در حال حاضر روابط ایران و پاکستان نیز خراب است چرا که برخوردهایی در مرزهای آنان صورت گرفته است. از سوی دیگر هندوستان چندین حمله ی راکتی به پاکستان انجام داده است، بنابراین پاکستان زیر فشار دو کشور همسایه ی خود قرار دارد.

وی افزود: پاکستان به عنوان حسن نیت و حسن همجواری سفری به کابل کرده است. افزایش حملات راکتی همزمان با سفر سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل بیانگر این مساله است که سیاست نیروهای نظامی و استخباراتی با حکومت ملکی در تعارض قرار دارد. به این معنا که سفر تاج عزیز را نباید به فال نیک گرفت زیرا نیروهای نظامی و استخباراتی پاکستان تصمیم گیرندگان اصلی هستند.

سعیدی اهداف سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به افغانستان را چنین تشریح کرد: حکومت ملکی هرگز صلاحیت ندارد زیرا سلاح هسته ای، سیاست گذاری ها در مورد کشمیر، هندوستان و افغانستان و تصویب بودجه مربوط به اردو و استخبارات پاکستان است. سفر سرتاج عزیز یک مانور سیاسی برای افغانستان بود و با این سفرها مشکلات دو کشور حل نمی شود و فایده ای نیز ندارد. مشاور امنیت ملی پاکستان فقط حامل دعوتنامه ای از سوی نوازشریف نخست وزیر پاکستان به اشرف غنی احمدزی بود. در صورتی که احمدزی دعوت وی را قبول کند پاکستان به هندوستان می فهماند که اولین سفر رییس جمهور جدید افغانستان به پاکستان است. از سوی دیگر سنجیدن دیدگاه رییس جمهور جدید افغانستان از دیگر اهداف پاکستان در این سفر بوده است.

به باور احمد سعیدی، سیاست های آشتی طلبانه ی پاکستان مقطعی و فصلی است. سرتاج عزیز و یا حکومت ملکی اگر صادقانه در ایجاد تفاهم بین دو کشور گام بگذارند باز هم نتیجه ای در پی ندارد زیرا صلاحیت اصلی در پاکستان به دست اردو و استخبارات است. تا زمانی که عمق استراتژیک پاکستان در افغانستان وجود داشته باشد مشکلات دو کشور حل نخواهد شد. تمام گروه های تروریستی سربازهای پاکستان هستند که به نفع این کشور در افغانستان و هندوستان می جنگند. اگر حکومت پاکستان با این گروه ها در طی این سال ها می جنگید می توانست این گروه ها را از بین ببرد.

دیپلومات پیشین در پاکستان در مورد عمق استراتژیک پاکستان گفت: افغانستانی ضعیف، بدون روابط به هندوستان تا اموال تجارتی پاکستان به آسیای میانه آزادانه رفت و آمد داشته باشد. آب های کنر و دریای پنجشیر که به پاکستان می رود مهار نشود. پاکستان از معادن افغانستان سهمیه داشته باشد. پاکستان برادر بزرگ افغانستان باشد و افغانستان از وی اطاعت کند.

وی اظهار داشت: در این شکی نیست که وجود عوامل نفوذی و کمی و کاستی های دیگر سبب شده که نتوانیم سیاست درست ومشخصی داشته باشیم ولی اگر این عوامل و مشکلات و ضعف ها هم وجود نمی داشت باز هم در قبال پاکستان کاری نمی توانستیم انجام دهیم زیرا بوت، دریشی و حتی روغن موتر ما را خارجی ها تامین می کنند ولی پاکستان خودکفا است. دوم، دارای سلاح هسته ای است، سوم، توپخانه ای دارد که مسافت 15 تا 20 کیلومتر را هدف قرار می دهد در حالی که ما راکت 50 متری داریم. پاکستان بیش از 200 هواپیمای جت جنگی دارد ولی ما دو جت هم نداریم. چهارم، پاکستان 700 هزار اردو غیر از پولیس و ملیشه دارد در حالی که ما 300 هزار داریم.
پنجم، خارجی هایی که در کشور ما حضور دارند حاضر نیستند از ما دفاع کنند بلکه مستقیم و غیرمستقیم از سیاست های پاکستان دفاع کرده اند. ششم، در سطح ملی و بین المللی سیاست روشنی که دنیا از ما دفاع کند نداریم. از سوی دیگر پاکستان با سوءاستفاده از هموطنان ما به نام طالبان و هیزم سوخت خود بر علیه ما استفاده می کنند. در صورتی که غیرت داشته باشیم و یکدست باشیم باز هم کاری نمی توانیم کنیم.

سعیدی با تاکید بر استفاده از امضای پیمان امنیتی با آمریکا و ناتو در جهت رفع مشکلات با پاکستان گفت: ما باید از کشورهای خارجی که در افغانستان حضور دارند بخواهیم که در دفاع از ما در برابر پاکستان کاری انجام دهند زیرا ما توافقنامه ی امنیتی را با آنها امضا کردیم. ما باید این درخواست را در سطح ملی و بین المللی مطرح کنیم. وقتی که ما حاضر هستیم از کشورهای عدم انسلاک بیرون شویم و با آمریکا پیمان امنیتی امضا کنیم اگر باز هم آمریکا از منافع ما دفاع نکند پس امضای پیمان امنیتی با آمریکا و ناتو غیرمنطقی بوده است.

احمد سعیدی در پایان خاطرنشان ساخت: تا ما از مشت آهنینی در سطح ملی و بین المللی در قبال پاکستان برخوردار نشویم و پاکستان به این نتیجه نرسد که باید با افغانستان کنار بیاید این بازی ها و این سفرها بین مقام های دو کشور بی معنا است. تا رقابت های منطقه ای مهار نشود نقش افغانستان برجسته نمی شود. تا روابط اقتصادی محکمی مانند شاهرگ های خون بین افغانستان، پاکستان و هندوستان و کشورهای منطقه ایجاد نشود و تا ما از انحصار اقتصادی پاکستان رهایی نیابیم در افغانستان صلح بوجود نمی آید.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پاکستانی های شاګردان انګلیس وخود اقای سعیدی شاګرد پاکستانی ها
دپلومات اسبق افغان درپاکستان

>>>   عشاق سینه چاک پیمان خائنانه با امریکا وضاحت بدهند که امضای این پیمان وطنفروشی چه فایده ای برای ما داشت وقتی امریکا از ما در مقابل راکت اندازی چتلستان حمایه نمی کند؟ پس ما چرا مستعمره امریکا شدیم و ناموس خود ره به امریکا فروختیم؟

>>>   اقای که خودرا دپلومات اسبق افغان درپاکستان معرفی کرده نظر شان درمورد اقای سعیدی ۱۰۰ فیصد درست است زمانیکه اقای سعیدی درپشاور پاکستان درقنسلګری افغانستان مامور بود انقدر ازپاکستانیها متاثر بود که پاکستانی هارا مغزهای متفکر جهان معرفی میکردند ولی حالا که بنابربی کفایتی وظیفه وی شان از وظیفه سبکدوش شده است پاکستانی هارا شاګردان انګلیس معرفی میکند درحالیکه خودش شاګرد ابن الوقت هر شخص وناشخص میباشد درجائیکه منافع شخصی اقای سعیدی موجودباشد هند راهم لالا میګوید ولی زمانیکه منافع شخصی شان درمیان نباشد شخصیت هیچ کس برای شان مهم نیست
وحیدالله ازشهرمولاعلی

>>>   اگر پا كستا ن ها شا گرد انگليس اند پس افغا نها شاگرد كي اند
معلو م دار است كه از امريكا است

>>>   بــــه وحي ىالله واولي !
نه بانك را جور كرده نه زمين را غصب نه قتل كسي !
اما والي شما از جمله دزد هاي شاخداراست!

>>>   با معذرت باید گفت که این انسان در پی خراب کردن روابط کشور با همساپگان است. همگی میداند که چه میگذرد اما به نظر این جناب؛ تنها این است که از همه کار ها خبر دارد. ولی هوشیاری و عقلانیت درین است که تدابیر گرفته شود و با گفته های پوچ و بی معنی دشمن را دشمن تر نسازد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است