دقیقا نقش داکتر عبدالله در دولت جدید چیست؟!
در کابینه دولت جدید جنرال دوستم نفر دوم است و احمدضیا مسعود نفر سوم و سرور دانش به نمایندگی از جناب خلیلی نفر چهارم است و داکتر عبدالله به شکل صوری در کابینه حضور دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۴    ۱۳۹۳/۸/۳ کد خبر: 82179 منبع: سخن پرینت

دولت وحدت ملی در کابل تشکیل شده است و نقش اشرف غنی و داکتر عبدالله در این دولت کاملا مشهود است و احتیاجی به توضیح ندارد که طرح جان کری مبنی بر بودن دو رییس در راس قدرت چقدر برای دو نامزد کارآمد بود.

برخی کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند که داکتر عبدالله قاعده بازی را رعایت نکرد. عبدالله به دلیل آرایش انتخاباتی از ابتدا شانسی برای پیروزی نداشت، اما نکته ای که بسیاری به آن توجه نکردند این بود که هر دو نامزد انتخابات پذیرفتند در زمینی بازی کنند که توسط آمریکایی ها مهیا شده است. اگر قرار باشد در زمین آمریکایی ها بازی کنیم و موافقتنامه امنیتی را امضا کنیم، مردم به نامزدی رای می دهند که آمریکایی تر باشد.

داکتر عبدالله تنها در صورتی شانس پیروزی در انتخابات را داشت که از زمین بازی آمریکایی ها بیرون می آمد و در چهره جهادی خود ظاهر می شد اما وی چهره جهادی اش را کنار گذاشت و سعی کردن با انگلیسی صحبت کردن و تاکید بر امضای موافقتنامه، آمریکایی بودن خود را به رُخ بکشد.

زلمی خلیل زاد به عنوان نماینده نئوکان ها در افغانستان نیز در کنار آقای اشرف غنی بود. همه هم امروز امید بسته اند که آمریکایی ها برای آنها منابع تامین کنند. البته آمریکایی ها از اینکه دولت جدید افغانستان نتواند کار خود را بدون کمک آنها انجام دهد، خوشحال هستند و این لطمه ای بود که به آرای مردم خورد.

دولت افغانستان ضعیف بود و ضعیف تر روی کار آمد. شکل گیری چنین وضعیتی باعث شکل دهی به نطفه بحران در داخل کابینه است. داکتر عبدالله فکر می کند که نفر دوم است ولی در حقیقت نفر پنجم است. در کابینه دولت جدید جنرال دوستم نفر دوم است و احمدضیا مسعود نفر سوم و سرور دانش به نمایندگی از جناب خلیلی نفر چهارم است.

توافق بین دو نامزد نیز به دو سال بعد و تغییر در قانون اساسی موکول شد که فاصله زمانی زیادی است. ضمن اینکه ساخت سیاسی- اجتماعی افغانستان اصلا مساله شکل گیری نظام پارلمانی را برنمی تابد زیرا کشور ما بر پایه بزرگان و ریش سفیدی و قوماندانی است. لذا ساختار ریاستی با فرهنگ قومی و اجتماعی افغانستان سازگاری بیشتری دارد. این هم یکی از آن نکات است که باید به آن توجه شود.

شش ماه زمان از دست رفته باعث تضعیف دولت افغانستان و مهیا شدن زمینه برای امضای سریع موافقتنامه امنیتی بود. همه سران جهادی و غیرجهادی نیز ناظر امضای این توافقنامه بودند که برخلاف منافع ملی افغانستان است.

لذا می توان گفت تنها پیروز این میدان جناب کرزی بود که از این میدان بیرون رفت و موافقتنامه را امضا نکرد در حالی که خود بسترساز امضای آن بود. امروز حامد کرزی روسفید بیرون می رود. وی تبدیل به شخصیت بزرگی در بین قوم پشتون و قندهار تبدیل شده است. این اتفاق به نفع آرای مردم و دولت جدید افغانستان نبود و از این به بعد چالش ها پررنگ تر می شود.

زیرا داکتر عبدالله به شکل صوری در کابینه حضور دارد ولی اختیاراتی ندارد و کابینه را براساس تصمیمات خود شکل خواهند داد. آرایش والی ها نیز با افرادی است که همراه اشرف غنی بوده اند. عبدالله می توانست به توجه به سابقه جهادی اش در موضع مخالف حضور داشته و دولتی در سایه تشکیل دهد که لااقل اعتبارش بیشتر حفظ شود ولی این کار را نکرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   داکتر عبدالله = برنده انتخابات که با نیرنگ امریکا و جان کری شد "آقای هیچکاره افسرده". امریکا غلام یهودی خود ره رئیس کرد.خلاص.

>>>   برنده تفرقه انداز پشتون حامد کرزای است
ملت شریف آریانا زمین بازنده که تمام قربانیها حاظر به رای دادن شدند
امیری

>>>   عبداله گلمرجان یک مجاهد است باید از او توقع نداشته باشیم چون اصل او یک قنداهاری است.

>>>   این برادری که این افکارغلط ونامرموز را پخش کرده خودش طرفداراشرف غنی بوده.... داکترعبدالله برنده انتخابات بود اما گوسفندان چاق شده باعث به قدرت رسیدن اشرف عنی شد
سادات

>>>   مردم به فرد يا قوم ضرورت ندارندبه افراد متفكر با استعداد ومدير ضرورت دارند ! مديريت محترم داكترصاحب عبدالله را درجريان انتخابات وكمپاينش ديديم كه حتي اطرافيانش حرف اورا گوش نميكردند واهميت نميدادنداگر داكترصاحب عبدالله پيروزميشد حكومتي بدتر ازكرزي تنشكيل ميداد همان جهره هاي كهنه ومفسد غاصب اختلاس گر صاحب قدرت ميشدند وافغانستان اينبار به قهقرا ميرفت خوب شد كه خداوند مارا نجات داد
راستگو

>>>   ساختار دولت وحدت ملی (یا شاید بهتر باشد که حکومت وحدت ملی گفت) افغانستان اگر هم نمونه های زیادی در جهان ندارد ولی شاید از نظر تقسیم بار وظیفوی به نفع مملکت تمام شود. به شرط این که هر دو رئیس به دلیل اختلاف تشنج های بزرگ ایجاد نکنند. در حالی که قوه قضائیه همیشه رئیس داشته، قوه مقننه دو رئیس دارد، اکنون قوه اجرائیه نیز رئیس پیدا کرد. به عباره مثبت رئیس دولت به حیث رئیس کل هر سه قوه صاحب همکار جدید شد که سه چهارم مجالس کابینه را پیش برده و بعد با وزرا مجالس تعقیبی بگیرد و غیره. این فایده وقتی بزرگ خواهد شد که هر دو رئیس به سوی اهداف بزرگ مردمی مثلاً بهبود نظام، بهبود خدمات، کاهش بیکاری و تسریع رشد اقتصادی و غیره با تعهد محکم پیش بروند. ولی اگر وقت زیاد شان را جنگ روی صلاحیت ها و تقسیم چوکی ها گرفت، حکومت وحدت ملی به جای فایده نقص خواهد رسانید.
فاضل از کابل

>>>   ﻫﻤﻴﻦ ﺑﻴﻨﻲ ﺁﺭﺩﻱ ﻫﻢ ﺑﺮﻳﺶ ﺑﺲ اﺳﺖ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺁﻓﺮﻳﻦ ﺑﺮ اﺷﺮﻑ ﻏﻨﻲ ﻛﻪ اﻭ ﺭا ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺑﺮﻧﺪﻩ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺑﻮﺩ.
ﺳﺮﺩاﺭﻋﻠﻲ

>>>   زنده باد اشرف غنی و عبدالله .
مرگ بر دشمنان شان

>>>   عبدالله نفر پنجم نه بلکه اصلآ در ردیف افراد نمی اید میشود ایشانرا به صفت منشی ویاهم سکرتر جلسه شورای وزیران نامید که مسولیت اصلی شان قرائت اجندای جلسه وبعداز ختم جلسه ترتیب منیټس یا فیصله های جلسه وروان کردن به مشترکین جلسه که اکثریت شان وزرا میباشد تشکیل میدهد
عضوبرجسته تیم اصلاحات وهمګرایی

>>>   تمام پلانهاي مداري كرزي است

>>>   داكتر صاحب در دولت نفر پنجم به حساب مي ايد

>>>   جناب داکتر عبدالله در زمان تصدی وزارت خارجه اش چهره جهادی داشت. در هنگام انتخابات هم چهره جهادی را بخود اختصاص داده بود . حال اگر به چهره جهادی بنگریم . چیز های بیاد مرد می اید که سالهای 1371 الی 1375 وبعد از ان نام... متعاقبا نتیجه ان طفل نا سالم ونا خلف طا لبان در کشور در دوران اقای کرزی . در صدر چپاول دارائی های عامه زمین های دولتی ومردم همه زمام داران وچهره های... بودندهستند تا هنوز هم در رهبری دولت ( قوه سه گانه ) جهادی ها نقش خود را دارند . دیگر داکتر صا حب عبد الله را در لحاف کدام مریض می خواهید بتا بانید . بگذارید که کار خوردا بکند انچه که در دیک است توسط کپ ریز بیرون میشود . ولی یک نکته را با ید از یاد نبریم که داکتر اشرف غنی از داکتر صاحب عبدالله کرده با تجربه تر و تحصیلاتش بیشتر است .
ک.م از کابل

>>>   داکتر همینکه در جلسات کابینه اشتراک میکند و جلسات شورای وزیران رابه صفت منشی یاهم سکرتر جلسه به پیش میبرد برای شان کافی است ورنه حالا درکوچه های کابل و پنجشیر ګشت وګزار میکرد
مسعودچاریکاری

>>>   عبدالله پیش وجدان خود ونزد ملت شرمنده است. چون خودش هم میداند که بازنده انتخابات بود . با فریاد زدن و داد زدن خود را بالاخره به کمک آمریکا ریس اجرائیه ساخت. حالا پی برده به اشتباه که انجام داده بود.
سادات بغلانی

>>>   بیاید به جائی منفی گرائی وبدبینی یک نقش مثبت را درقبال خود خانواده وجامعه ایفا نمایم واینقدردرمحورقوم گرائی ، منطقه گرائی ،ودیگرمسایل خوررا سرگردان نکنیم وهمه باهم ازدولت جدید درحد توان خویش پشتیبانی کنیم که ازاین حالت که برمردم ما آمده است نجات پیداکنیم وگرنه منکن است دشمنان مردم ما دست بکارشده وعاقبت کارما چون عراق ،سوریه ودیگرکشورهای اسلامی که بجای وحدت کلمه درمحورقوم گرائی مذهب ستیزی زبان ودیگرمسایل گرفتارآمده اند وخارج شدن ازچنین دام خطرناک به سود هیچ مسلمانی نیست جز دشمنان اسلام .
محمد قاسم .

>>>   داکتر عبدالله بر سردو راهی قرار گرفته ازیک سو تمایل به تاجیکان ، ازسوی دیگر تمایل به اجداد پدری خویش قندهاری .چون مسئله ملیت بازی دربین مردم عوام درنتیجه سیاستهای دولت مردم امروزی به اوج خود رسیده و عبدالله هیچگاه از قوم تاجک ویا پشتون نمایندگی کرده نمیتواند، به این رو درآینده گزینه مناسب اقوام تاجک را احمدضیا مسعود بهتر تمثیل کرده میتواند و داکتر عبدالله امکان دارد درزمینه اعتماد خویش را دربین هردو قوم ازدست بدهند
دور اندیش

>>>   عبدالله بیچاره در این دولت هیچ کاره است. برای او بهتر ود که در نقش اپوزوسیون در کشور فعالیت می کرد حالا که هیچ کاری نمی تواند بکند او نه از دولت انتقاد می تواند و نه هیچ نقشی در سیاستهای خارجی و داخلی دولت دارد.

>>>   آقای نوسینده!
بعدآ در این هیچ جای شک نیست که در انتخابات تقلب صورت گرفت و وضعیت غیر عادی حکمفرا گردید,اما شما در نوشته خود خیلی ها از افراط و تفریط کار گرفتید....
بگزارید که اینها چی کار خواهند کرده توانستند بعد قضاوت کنیم.
بیطرف

>>>   درقانونی اساسی کشور درمورد بوست اجرایوی کدام چیزی گفته نشده است همچنان هرفرمان ریس جمهورکشور باید درمخالفت قانون اساسی نباشد من میدانم که فرمان ایجاد بوست اجرایوی ریس جمهور کاملا غیرقانونی بوده وعبدالله عبدالله کاملا دریک بوست که دراصل ایجاد ان برمبنای قانون اساسی نباشد خلاف قانون بوده بس نقش دقیق ان چه خواهند بود به نظرشخصی بنده برای عبداله این یک چانس وموقع خوب هست تا درمورد کاندید نمودن خود برای انتخابات اینده کمباین کند بیدون این هم بیچاره بیکار مانده درمورد صلاحیت های عبدالله من باید بگویم که فرق بین نوسیندگاه افغان بیبر وعبدالله وجود ندارد زیراکه مایان هم درمورد کارکرد حکومت نظر خوده ابراز مینکنیم وعبدالله گک بیچاره هم نظر خوده ابراز مینکند
(بهرام قل)

>>>   داکتر صاحب بهتر است برود خانه ای لوکسش ودر کنار زن وبچه اش عکس های یاد گاری بیگیرد چون در این دولت برای تو هیچ نقشی تعریف نشده وطرفدارانت راهم فریب نده مردم... شدند و بیشتر ازاین ....نکن مردم بیدارشدند ومیدانند که تو فعلا فقط آبرویت را خریدی ورنه در انتخابات بهر دلیل باختی یا تقلب ویا درست ولی تو باختی پس بهتر است بگذاری دولت مردان کارش را بکنند تا بهانه تو برای کم کاری شان نباشد ویک روز که خرابی ها رو شد نگویند داکتر هم بود از او بپرسید
بینام از وردک

>>>   نویسنده ی گرامی لطفا نظرشخصی خودتان را به خواننده ها تحمیل نکنید بگذارید مردم خود تصمیم بگیرند
(مهاجر بی طرف)

>>>   خوب تشریح کردید جامع .

>>>   عبدالله برنده انتخابات بود
امروز هم با قبول مسئولیت جدید به نظر نقش موی اضافه را دارا است.

>>>   خوش هستیم که شعار بدهیم که عبداالله برنده انتخابات بود و خواهد بود. فکر میکنم گلم پنچشیریها و...دیگر از افغانستان برچیده شده میرود و انشاالله که زود است که به اصلیت خود که همانا سقاوی و پهچرمینی است رجعت خواهند کرد. سیاست و درائیت رشید دوستم بیشتر از عبدالله عبدالله جهادی بود.
حسن غمکش

>>>   یا را عبدالله بی کفایت که همان چهار ... دور خوده اداره کنه یک خدمت کلان به افغانستان خواهد بود از وی دیگر توقع هم نیست.
دیدار

>>>   نظر اقای حسن غمکش ۱۰۰ فیصد درست ومورد تائید مردم افغانستان قراردارد
بلاغی از کامدیش

>>>   از ریاست مکافات تا ریاست مجازات
ریس مکافات اداره امور ریاست جمهوری اسبق با استفاده سواز صلاحیت وظیفوی برعلیه من اتهام کاذب تهدید بمرگش را در مسیر راه شادوشمشیره طراحی کرد بدون اینکه از وسیله واسباب تهدید کننده که اله ناریه یا جارحه نام ببرد در حالیکه من به جز از قلم واستاتسکوبم به هیچ یک دسترسی واشنائ ندارم به اساس همین اتهام موصوف بود که دو تن از افسران پولیس که در معاینه خانه ام در ده افغانان مصروف کار بودم مرا به سارنوالی بردند در سارنوالی کمیته قتل وجرح قضیه را مورد بررسی قرار داد بار اول بود که به چنین مشکلی برخورد کردم برایم انقدر نگران کننده نبود زیر میدانستم که افراد واشخاص مسلکی قانون دان و عالم حقبین که جز به حقیقت و واقعیت و عدالت به چیزی دیگر ایمان ندارند در سارنوالی ایفای وظیفه مینمایند و چون میدانستم که یک موضوع دور از واقعیت است درسارنوالی به عزت وحیثیت انسان ها ارزش واهمیت بیشتر میدهند در همین جا بود که مرا با خود سارنوال موظف به دفتر ریس استیناف ولایت کابل برد بعد از عرض احترام به مقابلش ایستادم سارنوال موظف مرا به ریس استیناف ولایت کابل معرفی کرد که ریس صاحب داکتر صاحب خدمت شما حاظر است هر امری وهدایتی که شما لازم میدانید اجرا خواهد شد ریس صاحب استیناف با یک لبخند که همین لبخندش شروع یک حمایت ویک جنایت را حکایه میکرد و ان اینکه تیلفونش را برداشت به اداره امور به ریس مکافات ریاست جمهوری تماس برقرار کرد ریس استیناف به ریس مکافات اداره امور خطاب کرد که ریس صاحب شما ریس مکافات هستی یا ریس مجازات داکتر در مقابلم ایستاده است انچه شما امر کنید اجرا خواهد شد بعد از همین مکالمه تیلفونی دو ریاست مکافات وریاست مجازات دست ها وپا هایم زنجیر وزلانه زده شد مرا بطرف نظارت خانه بردند من خودم را مانند یک قاتل در زندان احساس کردم این قضیه برای فامیلم بی نهایت مشکل وسوال بر انگیز بود که بدون کدام جرم مشهود چرا اینقدر بی عدالتی در کشور موجود است که با عث سرگردانی بی موجب فامیلم گردید در زندان من برایم وکیل ومدافع تعین کردم اتهمنامه ام توسط سارنوال ترتیب وبه محکمه ارسال شد نکته قابل توجه در این جاست که زمانیکه اتهمنامه من ترتیب میشود اتهام ریس مکافات تهدید بمرگش بود که این اتهام را در محکمه ثابت میکرد اما زمانیکه سارنوال موظف متوجه میشود که در مورد تهدید بمرگ منگل کدام ثبوتی که بتواند اتهام منگل را برعلیه من ثابت کند وجود ندارد ودر محکمه هم سارنوال موظف قناعت محا کم ثلاثه را درمورد تهدید بمرگ منگل فراهم کرده نمیتوانند بنآ سارنوال مطابق اسناد وقانون باید اتهمنامه به اساس تهدید بمرگ تکمیل میکرد وبه محکمه ارسال میکرد نه اینکه از منگل که ریس مکافات ریاست جمهوری است حمایت میکردند به همین منظور مسیر اصلی اتهمنامه را سارنوال مطابق میل خودش تغیر جهت میدهد در حالیکه مطابق به اصل قانون زمانیکه اتهام واردمیگردد باید همان اتهام تعقیب وتعقیق شود نه اینکه برای مدعی راه فرار جستجو کرد زیرا که اثباتش برایش مشکل است قضیه تهدید بمرگ ریس مکافات را به الفاظ رکیک تغیر مسیر میدهند مطابق به ماده 442 به محکمه احاله میگردد سوال در این جاست که ایا سارنوال از قانون بی خبر بود ایا سارنوال زمانیکه میدانست که اتهام وارده اساس وثبوت ندارد چرا سبب سلب ازادی من گردید ازاین معلوم میشود که سارنوال هم تحت فشار امر خود قرار داشت اما میتوانست که در برابر ان شجاعت ومقاومت حس مسولیت پذیری از خود نشان میداد زیرا مسلک ومسولیت ایمانی ووجدانی که دارد در برابر مردم انسان وانسانیت باید از خود گذری میکرد تا از حیثیت وعزت افراد واشخاص بی گناه دفاع صورت گیرد زیرا یگانه کسیکه در این قضیه دخیل است سارنوال موظف است سرنوشت یک انسان را تعین میکند کسی دیگرحق مداخله را درقضیه ندارد منگل ریس مکافات چرا به چنین عمل نا جوانمردانه وغیر قانونی خلاف تمام موازین انسانی وحقوق بشری دست زد
قضیه همکاری وهمدستی ریس مکافات اداره امور با یک جعلکار غاصب ودزد بحث اول از طریق سایت افغان پیپر به نشر رسید میتوانید در مورد حل مطلب نماهید





ا

>>>   جایگاه یا عناوین هیچ نقشی در این دولت وحدت ملی وجود ندارد. آنچه مهم هست ، سران اقوام بزرگ و فراکسیون های بزرگ در دولت بطور کاملا" جدی بر روند حکومت داری عادلانه تر و پیشرفته تر از گذشته برای آبادانی سرزمین خسته از جنگ و خونریزی تسلط و نظارت مشروع دارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است