چرا از وزیر مالیه بازخواست نمی کنید؟
در این پرونده باید وزیر مالیه نیز مورد بازخواست قرار گیرد چرا که هم سهل انگاری و هم در دادن معلومات کوتاهی کرده است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۲    ۱۳۹۳/۸/۲ کد خبر: 82118 منبع: پرینت

بیش از20 روز از فرمان رییس جمهور برای رسیدگی به پرونده ی کابل بانک می گذرد اما تا کنون تمام متهمان این پرونده بازداشت نشده اند. برخی از متهمان نیز به تضمین نهادهای بزرگ دولتی به برخی از سفارت ها گریخته اند. مطابق دستور رییس جمهور این متهمان باید 17 روز پیش بازداشت می شدند. هر چند که دولت برای رسیدگی به این پرونده زمان معینی را اعلام کرده است اما متاسفانه تا کنون روند قابل قبولی را از سوی محکمه و دستگاه قضا شاهد نبودیم.

محمود کرزی آگاه امور اقتصادی در برنامه «یکصد روز نخست» گفت: هیچ کس از شکل گیری بحران کابل بانک اطلاع نداشت و کسانی که باید از بانک ها نظارت می کردند غافلگیر شدند و نتوانستند علت این بحران را کشف کنند. این بحران زمانی آغاز شد که پول کابل بانک به دبی انتقال یافت. همچنین بعضی از قرض های بانک به نهادها و پروژه هایی داده شده بود که امکان سود آنها بسیار کم بود.

وی از افرادی که بانک به آنها قرضه داده بود اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: من یکی از سهامداران بانک بودم و سهامدار جدای از مساله ی مدیریت است بنابراین اطلاعاتی از افراد و شرکت هایی که از این بانک قرض گرفته بودند ندارم و صلاحیت و دسترسی به اطلاعات این بانک نیز نداشتم. همان طور که حکومت افغانستان و ناظرین بین المللی نتوانستند این مساله و چگونگی آن را کشف کنند برای من هم ناممکن بود.

به باور کرزی، تمام تصمیم های کابل بانک را شیرخان فرنود می گرفت زیرا این شخص و خلیل فیروزی 70درصد در این بانک سهم داشتند. اینها می توانستند هر موضوعی را در این بانک وتو کنند و به دلخواه خود تصمیم نهایی را بگیرند. در افغانستان در قوانین بانکی یک بانک حق ندارد در چنین پروژه هایی مانند «پامیر» داخل شود و مستقیماً خطوط هوایی را در اختیار بگیرند. در این موضوع باید حکومت دخالت می کرد و مانع این کار می شد.

محمود کرزی مبلغ 912 میلیون دالر پول گمشده ی کابل بانک را نادرست دانست و افزود: کابل بانک 30/1 میلیون دالر داشت زمانی که این بانک در حال سقوط بود حدود 600 میلیون دالر در آن موجود بود که مطابق یادداشت های دولت این رقم در حدود 500 میلیون دالر ذکر شده است و حدود 250 میلیون دالر نیز جایدادهای دوبی بود. در مجموع حدود 750 میلیون دالر در آن زمان موجود بوده است، بنابراین ادعای گم شدن پول نادرست است. دوم این که بحران کابل بانک اصلاً حل نشد.
قرض هایی که این بانک داده بود بیش از 500 میلیون دالر بود ولی این پول های مردم افغانستان بود. بعد از این که مشکل بانک مطرح شد مردم به این بانک هجوم آوردند تا پول های خود را از آن بیرون بکشند. در زمانی که کابل بانک توانایی پرداخت تمام پول های مردم را نداشت دولت پول لازم را واریز کرد تا بحران دیگری بوجود نیاید.

آگاه امور اقتصادی تصریح کرد: اگر اراده ی لازم در حکومت نباشد هیچ پرونده ای به خصوص پرونده ی کابل بانک حل نمی شود به طور مثال یک انتقاد مهم از حکومت این است که وقتی که محاکمه ی اولیه انجام گرفت چرا به استرداد پول فیصله نشد. یکی از علت های نارضایتی کشورهای جهان نیز اول از میزان کم محکومیت افراد ذی دخل در این بحران بود. دوم در مورد جمع آوری پول هیچ اقدام جدی صورت نگرفت. امکان دارد که این پرونده به سرانجام برسد زیرا این حکومت بسیار جدی است.

کرزی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود قرار داشتن وی در دسته ی سوم متهمان کابل بانک بازجویی نشد گفت: من در مورد سهم با آنها صحبت کرده ام اما حداقل باید در محاکمه به عنوان شاهد دعوت می شدم ولی با کمال تعجب این کار صورت نگرفت که در دنیا بی نظیر است. در صورتی که به عنوان شاهد به محکمه می رفتم می توانستم توضیح دهم که چه اتفاقی برای کابل بانک افتاده است و پول های آن چگونه توسط اداره بیرون کشیده می شد و چطور اداره و دفاتر مسوول نظارت در این موضوع سکوت کردند. در اینجا موضوع اختلاس مطرح است.

وی خاطرنشان ساخت: تمام حساب های من با بانک تصفیه شده و حتی من حدود 4 لک و 50 هزار دالر زیادتر از حد لازم پرداخت کرده ام. چرا که از سوی فامیل زیر فشار بودم و یکبار این مقدار پول را شرکت داده و یکبار خودم آن را به بانک پرداخته ام. من مشتری خوبی برای کابل بانک بودم.

محمود کرزی از عملکرد حکومت قبلی انتقاد کرد و گفت: در حالی که من علیه شیرخان فرنود و فیروزی به محکمه عریضه نوشته بودم به این علت که از اعتماد من سوءاستفاده کردند و از افغانستان بانک نیز به علت این که کار خود را به خوبی انجام نداده و هم از شرکت آمریکایی که باید روی عملکرد بانک افغانستان نظارت می کرد شکایت کردم اما متاسفانه این پرونده تا به حال در محکمه مطرح نشده و حکومت نیز هیچ اهمیتی به آن نداد.

کارشناس اقتصادی در مورد فطرت رییس بانک مرکزی گفت: تا جایی که من اطلاع و از وی شناخت دارم انسان فاسدی نبود و نیست فقط وی فردی بی کفایت و سهل انگار بود که به ناظرین خود اکتفا و اطمینان کرده بود. این ناظرین با استفاده از پول هایی که از کابل بانک به عنوان رشوه دریافت می کردند بهترین گزارش ها را به رییس بانک مرکزی ارایه می دادند که بعدها این موضوع روشن شد.

در این پرونده باید وزیر مالیه نیز مورد بازخواست قرار گیرد چرا که هم سهل انگاری و هم در دادن معلومات کوتاهی کرده است. در آن زمان هیچ مقام و فردی نمی خواست تا واقعیت ها را آشکار کند چرا که نمی خواست کسی را با خود دشمن سازد.

کرزی از سیاسی شدن موضوع کابل بانک اظهار نارضایتی کرد و گفت: کابل بانک پرونده ای اقتصادی است و باید از روز اول پول های بانک مورد پیگیری قرار می گرفت. من امیدوارم که آمریکا، انگلیس، فرانسه، جرمنی، سوییس، امارات و دوبی به افغانستان کمک کنند و این پول را بپردازند.

وی در پایان اظهار داشت: از آرزوهای من بررسی دوباره ی پرونده ی کابل بانک بوده است تا بدنامی که از این بانک برای من بوجود آمده پاک گردد. همچنین برای ملت افغانستان واضح شود که آیا من در این بحران دست داشته ام یا بیگناه بوده ام. من هراسی از این مساله ندارم زیرا آدم پاکی هستم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   راســــــــــــــــــــــت مي گويـــــد زاخيل وال با اقارب ووطندارانش گمرك هارا هم چور كــــــــــــــــــــــــرد

>>>   ایا امکان دارد که در دزدی کابل بانک کسانی مقصر شناخته شوند که مامورین عادی بودند و مجبور به امضا شدند و دزدان کلان مانند محمود کرزی و برادر فهیم براعت حاصل کنند این عمل محمود کرزی و برادر فهیم هم دزدی است و هم جرم اګر این دو نفر باز براعت حاصل کنند اقای اشرف غنی اعتماد خود را نزد ملت از دست می دهد. این بزرګترین بی حیایی محمود کرزی است که به مصاحبه های تلوزیون می ګوید که قرضدار کابل بانک نیست. سخنګوی سارنوال براعت محمود کرزی و برادر فهیم را تاید کرد این بزرګترین لکه سیاه به سارنوال است که در تمام فساد ها شامل بوده اند وخیانت کرده اند بناهن این سانوال باید تبدیل شود و این دوسیه توسط اشخاص متخصص و پاک دوباره از سر ګرفته شود . فساد را نمی تون توسط فساد ګران از بین برد
بصیر نظری

>>>   دزدان ماهر ازهمه کده بیشتر چیغ میزند که دزد را محکم بیگیرد

>>>   بلی زاخیل وال کسی که درزمان انتخابات اینکه معاش بود ویانبود تمام ادارات دولتی را به خطر مواجه ساخت وبیشتر بودجه وزارت مالیه رادرانتخابات مصر ف کرد وامروز درعوض مقام خیلی بالاداده شد زیر کاسه نیم کاسه هست توقع اصلاحات نداشته باشید
سادات

>>>   گربه ای مسکین اگر پر داشتی تخم گنجک در هوا نگذاشتی
این دو شاخ گاو اگر خر داشتی نسل انسان از زمین برداشتی
ازیک نگاه بلی اقای محمود کرزی بااینکه برادر رئیس جمهور بود ومیتوانست در کابل بانک وعزیزی بانک وفابریکه ای سمنت غوری دست برد های بزرگ را انجام دهد یعنی 200 تا 300 ملیون دالر گرد بیاورد اما نه تمام استفاده جوی ها وغدر وخیانت محمود کرزی از بیست ملیون بیشتر نیست ازینرو میتوان اورا نسبت به حسین فهیم که بیشتر از از 400 ملیون دالر کابل بانک را زر اندوزی وذخیره نموده ویابرادر خلیلی ویا زاخیل وال وعبدالرحمن الکوزی وداوی وگلبهار وطاهر ظاهر ونثار صوفی وکوکچه و....هرکدام اضافه تر از محمود خان استفاده جوی کرده اند ازین نگاه که ببینیم کرزی صاحب سخن انصاف را بیان داشته اند اما نه اینکه بکلی برائت حاصل نمایند مشکل است اگر محمود خان وعده ای همکاری به عزیزی را نمی داد کجا عزیزی سهم سمنت اورا در حدود ده ملیون دالر خریداری مینمود ویا ده ملیون درهم که از خانه ای دبی مفاد نمودند باعتبار نزدیکی شان به ریاست جمهوری نمی بود بدون یک دالر سرمایه گذاری که این ده ملیون درهم را به انها عرضه مینمود ویا فابریکه های سمنت پاکستان ملیون ها دالر برای به تعویق انداختن توسغه ای سمنت غوری برایشان هدیه نمیداد که این کار علاوه بر استفاده جوی خیانت ملی هم محسوب میگردد. چیزی دیگری که باید منصفانه بیان داشت شیرخان فرنوت با وجود این که شخصر مفسد وفساد پیشه است محمود وحسین و.... را به لب نان رسانید نه باید از او شکایت کرد بلی در موردخلیل فیروزی هرچه میگویند هنوز کم است واقعا این تبه کار بانک را به تباهی سوق داد وبیشتر از سیبصد وپنجاه ملیون دالر غصب نموده است واگر ده بار به اعدام محکوم شود هنوز کم است
خبیر در امور کابل بانک از دهمزنک کابل

>>>   به عقیدهٔ من این گروه فاسد و دزد ارزش ندارند تا با ضیاع وقت گرانبها در مورد شان صحبت شود. با تأسف اینان و افرادی دیگری چون محمود کرزی، سرنوشت این ملت بدبخت و بیچاره را بدست گرفته اند و حاضر اند تا به هر قیمتی، آنرا بدست داشته باشند. اینان هم خود کوزه اند، هم کوزه گر و هم گل کوزه. همینکه این جانیان از بیست میلیون دالر و سی میلیون دالر صحبت میکنند،آیا کسی نیست که از آنها بپرسد که آقا؛ این مقدار پول را از کجا بدست آورده بودید؟

>>>   محمود کرزئ مانند حصین فهـــیم به سفیدی ذغال سنگ پاک هستند
و میتوانند حرارت هــــم تولید کنـــند.
آقای کرزی درین نوشته خود در بالا ازتمام جزئیات قضیه کابل بنک اظهار
بی خبری و بی معلوماتی می کـــند واما در پایین نوشتار و اظهار
یکایک وارد مسایل میشود.
یک سوال ساده : ازو بپرسید که وقتی از امریکا با یک بکس سفری
و لچ آمدی و از کابل بانک ار یک طرف قرض گرفتی و با آن سهم خریدی
و خود را شریک بانک ساختی بعدآ آن قرضه را از کجا و کدام دارایی
خالص خود پرداختی ؟ شیر خان و خلیل را همه می شناسند که
دزدان و مافیای مشهور اند و خود را پنداشتند که با شریک ساختن
تو تحت حمایت ریاست جمهوری قرار داده اند ( که همین ظور هم
بوده )
حمیله سلطانی کابل

>>>   مامور شدن در یک گمرک 50000 دالر است . و این دزد زاخیلوال مشاور اقتصادی هم شد. عجب است

>>>   كرزي خو اعلان كرده بود كه تا دو سا ل معا ش مامرين را دربان ذخيره داريم نمي دانم چه شد

>>>   آقای اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان اگر میخواهد واقعاً اصلاحات درکابینه بیاورد وبرای از بین بردن فساد مبارزه میکند اول باید منشأ فساد را از بین ببرد پس منشأ فساد کسانی هستند که دراین حکومت وجود دارند ومنشأ اصلی فساد آقای زاخیل وال وزیر مالیه می باشد. که وزارت مالیه را به تاراج برد.

>>>   لاف شاهی میزند مرد خمار ی را ببین
خون ملت نوش کرده میگساری را ببین
گلبدالدین این ننگ دین عامل قتل و وحشت است
راکت اندازی مه گوره توپ کاری را ببین
ایله ایله با تفنگ خود کجا راهی شدی
ای بوله توخکو بیا روی مزاری را ببین
قهرمان ملک ما عبدارشید دوستم
این... اشرف غنی ... فراری را ببین
یک کل بیدین ریس جمهور شده در مملکت
این یهو د این عیسوی مرغ نصاری را ببین
یک طرف با بیرق دین طالبان مرتجع
یک طرف داعش که آید چوپ کاری را ببین
ای خدا رحمی نما بر حال زار ملک ما
فقرو بیکاری واین فسق اداری را ببین
حسن غمکش

>>>   من از محترمین اشرف عنی احمدزی و عبدالله عبدالله خواهش میکنم ازعمرحضرت زاخیلوا پشتیوانی وحمایت نکنند تا امروز همه درمورد خیانت های اونوشتند این خاین ملی پول های مرد بیچاره را حیف ومیل کرد از کروپ نا کارها اوپرسیده شود عواید گمرکات ، مالیات وعیره کجاه شد یک دسته دزدان را دور خود جمع کردقوم پرستی، زبان پرستی را انکشاف داد سازش ها با اسحاق الکو لوی سارنوال سابقه ،سازش با رئیس عمومی کنترول وتفتیش ومباره با فساد وهزار ها معامله دیگر امروز درخزانه پول نیست تا معاش مامورین بی واسطه وصادق پرداخته شود آیا به این خاین چه نام میدهید

>>>   عمر زاخیلوال پشتوانه غربی دارد که هیچ اداره قضائی نمیتوانند آنرا محاکمه نماید،همان باداران کانادایی وغیره کشورهای غربیش آنرا حمایت میکند تابتواند از بیت المال ساختمان های دلخراش در افغانستان و کشورهای خارجی بسازد وبالکس ترین دختر ها در دوبی وسایر کشور ها اوقات خودرا خوش سپری نماید.
احمد بهزاد

>>>   امنیت ملی به منظور دفع وافشای انعده اشخاص که در فساد اداری دست دارند تحت تعقیب جدی قرار دهند درغیری مباززه با این پدیده شوم کار دشوار به نظر میرسد

>>>   دوستان عزیز خوب بدانید کرزی خودش خاین به مردم بوده زمینه دست درازی پاکستان را به کمک خرم خوب مهیا ساخته اجمل فیضی یک دوکان بنام صرافی در سرای شهزاده داشت کار قاچاق را می نمود بعضی کسانیکه آرزو خارج رفتن به هرکشور غربی البته نرخ کشور ها فرق داشت پاسپورت شخص مذکر را میگرفت در ظرف دو و یا سه روز ویزه شخص مذکوررا به همکاری خرم از طریق ریاست جمهورخلاص می نمود ملیون دالر ازین طریق کمایی کرد سه نفر راشخصآ می شناسم که ویزه جرمنی شان راهمین فیضی خلاص کرده با گرفتن رشوه. محمود کرزی از جمله فاسد ترین برادر های کرزی است به اندازه چشم سفید که به گفته عوام همرای کلاه درچشمت میدراید اگر یک شخص یک عمل را بالایش انجام دهد فورآ منکر میشود که من این عمل را درحق وی انجام دادیم خلاصه در سنین نو جوانی زیاد بی عقلی نموده آب چشم وی ریخته شده باید دولت جدی باوی برخورد کند قسمیکه از سخنان سخنگو لوی سارنوالی معلوم میشود وی از همین قماش است پیشا پیش بدون کسی چیزی بگوید اظهار میدارد که حساب برادر فهیم وکرزی خاین پاک است لعنت خدا به دروغ اصلا همین دو نفر به حمایه کرزی فهیم خاین دست چور بانک زدن فابریکه سمنت غوری را هردو شان گرفتن بدون اینکه قیمت گذاری شود پول به دولت بپردازدبیش از یک ملیارد دالر ارزش داردغصب کردن برای دولت پنج سال کار تا حساب این خاینین را پاک کند اگر دولت جدی بر خورد نکند هر روز سارنوال برف بام خود را بالای محکمه می اندازد محکمه بالای لوی سارنوالی وقت را تلف می کنند تا مردمدلسرد شود نتیجه صفرخواهد شد.
حاچی صبور

>>>   اگر قضیه بحران کابل بانک انکشاف یابد وخوب عمیق ریشه یابی شود پای برادران کرزی خود کرزی وپاخیلوال صد درصد به دوسیه کشاشنیده می شود.آنگاه موضوع منجر به ناکامی قضیه می انجامد وزور شان نمیکشد.
بااحترام عبید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است