وزارت ها در مصرف بودجه خود ناتوان هستند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۹    ۱۳۹۳/۸/۱ کد خبر: 82053 منبع: پرینت

وزارتخانه های کشور در مصرف بودجه انکشافی خود ناکام بوده اند.

در 10 ماه سال مالی نهادهای دولتی تنها 36 درصد بودجه های توسعوی خود را هزینه کردند.

در فهرست وزارت مالیه، وزارتخانه هایی وجود دارد که با گذشت 10 ماه از سال مالی نتوانسته اند حتی 3 درصد بودجه های توسعوی خود را مصرف کنند.

مشکلات انتخاباتی، مشکلات امنیتی و دراز بودن روند تدارکات به گفته وزارت مالیه از علت های اساسی مصرف نشدن بودجه توسعوی کشور به شمار می رود.

وزارتخانه های داخله، امور زنان، عدلیه، شهرسازی، سرحدات و قبایل، مهاجران و دفاع وزارت هایی هستند که که بودجه توسعوی آنان کمتر از 20 درصد مصرف شده است.

برای رشد و توسعه هر کشور نیاز است تا بودجه انکشافی آن کشور بیشتر مصرف شود اما در افغانستان بودجه عادی بیشتر مصرف می شود.

این در حالی است که بودجه عادی در وزارت ها بیشتر برای مصارف غیر ضروری هزینه می شود.


کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این مشکل متاسفانه طی 12سال گذشته نیزوجود داشته که وزارت ها نتوانسته اند بودجه انکشافی که یک بودجه کمک خارجی است طبق پلان مصرف نمایند . که این کارسبب کاهش کمک ها وکم علاقه گی کشورهای کمک دهنده نیزگردیده است . مثال : کشورهندوستان حدوددوسال میشود که یکصدملیون دالررا به دولت افغانستان به چندوزارت خانه کمک اختصاص داده که بودجه مذکور باید درسال 2013کاملآ مصرف میشد البته باارائه پروپوزل . وقراراطلاع که من دارم باوجود تاکیدات مکرروزارت اقتصاد به شمول وزارت انکشاف دهات سایروزارت خانه ها نیزنتوانسته اند به طول دوسال حتی پروپوزل را تهیه نمایند چه جای که پروژه را تطبیق کرده باشند واقعآ سهل انگاری زیاد است باید دراین قسمت توجه شود ومسئولین مجازات گردند .
نعیمی ازغور

>>>   قصیه های مفت را بیان نکند کدام بودجه از ابتدا سال جاری 1393 نظر به متحدالمال وزارت مالیه تمام مصارفات بودجه عادی واکشافی واحد های بودجوی معطل بوده وحتی قادر به پرداخت معاشات نبوده چه رسد به مصرف بودجه انکشافی خرانه دولت خالی است تمام بودجه روی کاغذ بوده عملآ چیزی وجود ندارد
قلندرشاه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است