جلسه عمومی مجلس نمایندگان برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۹    ۱۳۹۳/۸/۱ کد خبر: 82052 منبع: پرینت

در جلسه عمومی مجلس نمایندگان که به ریاست عبدالرووف ابراهیمی برگزار گردید، وکلا روی اوضاع امنیتی ولایات سرپل، فراه، نورستان، بادغیس و ولایات مختلف کشور، پایین بودن کیفیت سلاح و تجهیزات نیروهای امنیتی، ضرورت ها و نیازمندی های پولیس، چگونگی راهکارها برای جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی و خنثی سازی حملات انتحاری، چگونگی انتخاب وکلا به سفرهای خارجی از سوی هیات اداری، اهمیت توزیع هرچه عاجل تذکره الکترونیکی و معرفی کابینه جدید از سوی حکومت، وضعیت نامناسب معیشتی محصلان در لیلیه دانشگاه کابل، موجودیت فساد مالی در گمرک ولایت فراه و قراردادهای وزارت معادن به خصوص قرارداد نفت آمودریا، انسداد راه های داخل شهر توسط مهمانان ولایتی ریاست جمهوری، پایین بودن کیفیت پروژه ها در ولایت زابل و عدم تکمیل پروژه اعمار پارک تفریحی قلات مرکز آن ولایت، تجاوز جنسی بالای یک کودک در ولایت قندهار و نیاز جدی بازجویی دوباره از تقلب کاران وزارتخانه های امور داخله و دفاع ملی، صحبت نمودند، نظریات، دیدگاه ها، نگرانی ها و انتقادات شان را به خاطر بهبود اوضاع مطرح کردند.

وکلا همچنین انتقادات شدیدشان را در مورد انتشار مقاله توهین آمیز به دین مقدس اسلام در روزنامه افغانستان اکسپرس بیان نمودند و تاکید کردند که در این مقاله بر مقدسات مسلمانان جهان اهانت شده و نویسنده و منتشرکننده آن به خاطر این عمل شیطانی شان مطابق شریعت مقدس اسلام مجازات شوند.

در جلسه، به کمیسیون امور دینی، فرهنگی، معارف و تحصیلات عالی وظیفه سپرده شد تا سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ را جهت پیگیری و ارایه توضیحات در این زمینه، فرا خوانده و از نتیجه بررسی ها و اجرای آن به جلسه عمومی گزارش دهد.

در همین حال، اعلامیه رسمی مجلس نمایندگان در پیوند به محکومیت نشر مقاله ضد دینی در روزنامه افغانستان اکسپرس، توسط عرفان الله عرفان نایب منشی مجلس خوانده شد.

عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس طی سخنانی ضمن تشکر از رییس جمهور به خاطر اولویت دادن به مصوبه های مجلس و تطبیق آن، پیرامون اوضاع امنیتی کشور صحبت نمود.

رییس مجلس اعمال دهشت افکنانه دشمنان وطن را به شدت تقبیح نمود، اظهار داشت که ما شاهد بی ثباتی کشور به خصوص در ولایات تخار، فراه، سرپل، کابل و دیگر ولایات بعد از امضای پیمان امنیتی هستیم و باید به این مشکلات رسیدگی جدی شود.

رییس مجلس به روان همه شهدا به ویژه شهدای نیروهای امنیتی در حوادث اخیر اتحاف دعا نمود و برای مجروحان شفای عاجل از بارگاه رب العزت مسالت کرد.

عبدالرووف ابراهیمی در ارتباط به اشتراک هیات پارلمانی افغانستان در یکصد و سی و یکمین اجلاس اتحادیه بین الپارلمانی گفت که هیات پارلمانی کشور دستاورد خوبی داشته است.

در ادامه جلسه، شکریه بارکزی عضو هیات پارلمانی افغانستان به اتحادیه بین پارلمانی گزارش سفر هیات به کشور سویس را ارایه نمود و از دستاوردهای هیات پارلمانی کشور یادآوری کرد.

در جلسه مطابق برنامه پیرامون کارکردهای کمیسیون های مجلس نمایندگان بحث و تبادل نظرهای گسترده صورت گرفت و وکلا هرکدام دیدگاه ها و نظریات شان را بیان نمودند.

اعضای مجلس ضمن انتقاد از عدم حضور فعال وکلا در جلسات کمیسیون ها خواهان رفع این مشکل گردیدند و بر حضور وکلا در جلسات عمومی و کمیسیون ها تاکید ورزیدند. در جلسه، فهرست اعضای غیرحاضر در جلسات عمومی از تاریخ 16 سنبله تا 19 میزان توسط عرفان الله عرفان نایب منشی مجلس به رسانه ها اعلام گردید.

در همین حال تعداد زیادی از وکلا از چگونگی اعلام فهرست غیرحاضران و نیز اینکه برخی ها برخلاف اینکه در جلسات حضور داشته اند، غیرحاضر اعلام شده اند، انتقاد نمود، تاکید ورزیدند که باید مطابق اصول وظایف داخلی مجلس در برابر غیرحاضری اعضای مجلس از معاش ماهوار شان وضع گردد.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است