به بهانه ی صدمین سالروز تولد ظاهرشاه
گرامی باد یاد و خاطره ی آخرین پادشاه افغانستان
حامد کرزی: پیش از سفر به کشور به حضور ظاهرشاه در ایتالیا رفتم و زمانی که از جلسه بیرون می‌آمدم، وی قرآنی را به من هدیه کرد و گفت: در پناه این قرآن کارم را آغاز کنم و ادامه راه را نیز با توکل به خدا طی کنم 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۸    ۱۳۹۳/۷/۳۰ کد خبر: 82030 منبع: فارس پرینت

محترم حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور امروز چهارشنبه سی ام میزان، در مراسم نکوداشت یکصدمین سالگرد تولد ظاهرشاه که لقب بابای ملت را داشت، گفت: ظاهرشاه منش ماجراجویانه‌ای نداشت و همواره پشتیبان حرکت سنجیده و آرام اصلاحات بود.

محترم کرزی افزود: زمانی که در کنفرانس بن جوانب و جریان‌های مطرح افغانستان توافق کردند که من به عنوان رییس دوره موقت به افغانستان بیایم، پیش از سفر به کشور به حضور ظاهرشاه در ایتالیا رفتم و زمانی که از جلسه بیرون می‌آمدم، وی قرآنی را به من هدیه کرد و گفت: در پناه این قرآن کارم را آغاز کنم و ادامه راه را نیز با توکل به خدا طی کنم.

حامد کرزی پس از واگذاری قدرت به جناب اشرف غنی احمدزی در رسانه‌ها حضور نیافته بود و این نخستین بار بود که در محفلی رسمی حضور یافته و در مورد خاطرات تلخ و شیرین خود با مردم سخن گفت.

محمد ظاهر شاه فرزند محمد نادر شاه در سی ام میزان سال 1293 شمسی برابر با 1914 میلادی در ده افغانان کابل به دنیا آمد و پس از مرگ پدرش در تاریخ 8 نوامبر 1933 در سن 19 سالگی به پادشاهی افغانستان دست یافت.

در سال 1973 زمانی که محمد ظاهر شاه در ایتالیا به سر می برد، سردار محمد داود خان که در آن زمان نخست وزیری را در دست داشت با انجام کودتای سفید، شاه را خلع کرد و با پایان دادم به نظام شاهی، در افغانستان نظام جمهوری اعلام کرد.

ظاهر شاه در ماه اوت سال 2001 میلادی (ده ماه پس از سقوط رژیم طالبان) به وطن بازگشت تا مجلس بزرگان را برای تشکیل دولت انتقالی تشکیل می شد، افتتاح کند.

در بامداد دوشنبه 23 ژوئیه 2007 میلادی مطابق با اول اسد 1386 بود که اعلام شد محمد ظاهر شاه آخرین پادشاه افغانستان، ساعت پنج و چهل و پنج دقیقه همین روز در کابل پس از یک بیماری طولانی مدت، جانش را از دست داده است.

به هر حال اکنون کرزی صاحب نیز به تقویم تاریخ پیوسته است مانند بسیاری دیگر از دولتمردان پیشین. اما با این تفاوت که کرزی صاحب هنوز در محضر قرآن شریف حضور دارد و باید پاسخگوی نظام جدید باشد، اما آن عالیجنابان اکنون در آن سرای باقی در محضر قرآن پاسخگو هستند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مطرودباد حاطره فرد كاهل بي كفايت تنبل عياش وبي ارزش كه مدت چهل سال افغانستان را در خواب نگهداشت وخودش مصروفيت هاي ديگري داشت
اوكه براي كرزي صاحب قرآن راده است من باورنميكنم كه يكبار نمازي خوانده باشد ويا نماز را ياد داشته باشد تا زمانيكه جبرئيل نفسش را ميگرفت هم در فكر زمينه ها بود كه كدام زمين را بفروشد يا مالك شود

>>>   سیزده سال اخیر کاپی کابینه ودولت خایین ظاهرشاهی بودکه جز اندوختن زر وغصب زمین بخودکار دیگری به ملت انجام ندادند. خداوند جان اعضا کابینه سیزده ساله راباکرزی یکجا بگیرد که مردم ارام شوند.
م.ا.کابل

>>>   كرزي صاحب هميشه دلش را با حرف هاي عاطفي خوش ميسازد خوب قر آن را داد اما شما به آن عمل نكرديد فاسد ترين حكومت جهان را به يادگار گذاشتي بانكها چور شد زمين ها ي دولتي را به سران جهادي بخشيدي هزارها مليون دالر كمك خارجي ها اختلاس چور وچپاول شد بخاطر ميل شخصي خودت قربارداد امنيتي را به تعويق انداختي تجارت صنعت همه به ركود مواجه شد تا پنج سال ديگر اگر داكتر صاحب اشرف غني نا بساماني هاي ميراث تو را اگر بتواند اصلاح سازد
راستگو

>>>   ظاهر شاه و قرآن؟
در زمان پادشاهی خویش یا به کاریزمیر میرفت برای عیاشی و یا به قرغه و ماهیپر و سروپی و یا هم در ایتالیا. ظاهرشاه از چه وقت قرآن خوان شده است؟

>>>   واقعا انسان متعجب میشود وقتی شاهان ظالم را مورد تجلیل قرار میدهند!!

>>>   داود خان مدت بیشتر ازده سال از صدارت کنار رفته بود که کودتاکرد درزمان کودتای موصوف صدراعظم محمد موسی شفیق بود

>>>   پدر ظاهر شاه هم در صفحه قران شریف امضا' نموده بود اما باز هم حبیب الله را عدام کرد. اینها قرآن خور هستند.

>>>   اما جناب عالیقدر کرزی خان!
بیست عمل را طور نمونه بیان کن که تو در دوران امپراچوری خود مطابق قرآن عمل کردید.
نظر دهنده اولی اولین بار است که خواندم که جبرئیل نفس میگیرد یک چند سال تحصیل کن تا آدم شوی

>>>   بنظر من نباید حتی یادی از این شاه فاسد گرفته شود مخدوم رهین تنها اورا پیغمبر خطاب نکرد.
مسلم

>>>   ظاهرکل بابای ملت شد وخانم نغمه بی بی ملت میشود:-
وای برحال ما افغانها ظاهر کل وطن فروش و زناکار عیاش برسراین ملت بحیث بابای ملت قبولانده شد.چند روز بعدخانم نغمه هم برسرما ملت بی بی ملت خواهدشد.
جوانان

>>>   راست اش باشد ظاهرشاه بابا این ملت راازقبل شناخته بود که مردم هست که اګرازاسمان ملایک پاین شود پشت سراش حرفهای ناسنجیده وبی مسولیت میزند روی همین ملحوظ این ملت بزرګ راازسواد کامل ازسیاست ملی ومنطقه وی دورنګاه کرده بود اګردرزمان ظاهرشاه مرحوم برای این ملت سیاست وسواد اموخته میشد واکثریت مردم راباسواد ودرسیاست شریک میکرد من به صداقت کامل میګویم که پاشاهی ظاهرشاه درظرف ۴۰ روز ازبین میرفت ولی اینکه مرحوم ۴۰سال بالای این مردم بیبندوباز پادشاهی کرده این یک کارپرازحکمت وسیاست قوی بحساب میرود خداوند مرحوم ظاهرشاه راباتمام مردهای مسلمانان ببخشد وجایشان درفردوست جنت فرمایند ولی باید ګفت که داشتن قران شریف وامثال ان درشان ظاهرشاه ګستاخی خواهد بود
(بهرام قل)

>>>   نظر به تاریخ اولین پادشاهی سرزمین فعلی افغانستان یما بوده که حدودا ۵ هزارسال قبل میزیسته ونظر به شواهد و موریخین در زراعت و کشاورزی علاقه مندی خاصی داشته. از آن جمله شخم زدن زمین با گاو و قلبه را از ابتکارات او میدانند. بعد آن صد یا هزاران پادشاهی دیگر بر ملت افغانستان تاخت و تاز کردند که بقول نویسنده آخرش ظاهر شاه بوده هرچند که بعد آن چند تای نابغه، فرزندصدیق، حضرت، پروفیسور، ملا ، اخند، داکتر، و و دیگران همه بر مسند قدرت تکیه کردند و از آنزمان تا حالا که گویا ۵ هزار سال میگذرد باز هم دهقان ما با همان اسباب یما پادشاه مشغول شخم زدن هست. حالا خودت قضاوت کن هموطنم. ما در کجایم و فلک در کجاه هست.....ar

>>>   "ده افغانان" در دامنه کوه هندو "آسمايى" ( آرزوى ازدو واژه هندى ساسنکريت ديوانگرى آسا =آرزو ويا اميد ما= مادر ) کابل و "قلعه افغانان" در نواحى بين جنگلک و سرک دارالمان نامهاى جديد اند که بر ناقلين افغان ويا پشتون مسمى شده اند که از پشت ودورادور رشته کوه هاى سيلمان به سرزمين مهرابشاه ودخت او رودابه کابلى شاه هندوکابلستان به سرزمين رستم و اسفنديار سکونت گزيندند .
انگار که بنويسيم "ده آريانا" = "ده ايران" و يا "قعله ايرانيان" و يا "ده خراسانيان". چرا چنين نامها بکار برده نمى شود و يا وجود ندارد.

زيرا آريانا واژه يونانى باخترى ولاتينى رومنى براى ايران است. واژه "ايران" قدامت تاريخى و با سند 1100 ساله دارد. شاهنامه فردوسى از آن پر است.
قعله اسفنديار در چاردهى کابل, بنام شاهزاده ايران زمين پسر گشتاسب در بلخ و يا در اروزگان وغيره جاها حتى نام شهر ها براى اين تهمتن و براى تهمتن رستم در کشورهاى افغانستان و ايران و تاجيکستان و پاکستان
صداى خارجى ندارد. ولى قلعه پاکستانى ها ويا قعله جرمنان وجود خارجى را بيان مى کند.

امکان دارد که يک قلعه بنام کدام مذهب نام گذاشته شود مانند اسلام قلعه و يا قلعه شيخان و يا قلعه کافران و يا باغ هندو و يا هندوکوه هما هيچ گاه قلعه هندييان و يا باغ هندوستاني!
قلعه افغانان و يا ده افغانان - اين خود تصوير برجسته از کوچ کردن اين قوم از وزيرستان به کابل و زابل و کهن دژ امروز قندوز (نخوان قنددزد) مى باشد.

نبيره طلايى و درانى فارسى ويا صفت اش درى فرا گرفتند و زبان خود فراموش نمودند و حاکم شدند در قندهار و کابل . همين دزدهاى از فرهنگ و زبان خود نفرت داشته هرکدام شان زمينه هاى بربادى اين سرزمين بردبار و مهرآهين را فراهم کردند.

با سياست شان که از خود و فرهنگ خود نفرت داشتند مى خواستند که زبان پيشينه واز ياد رفته خود را يعنى افغانى را بالاى غير افغانان بقبولانند.
مرکز شرارت زبانى به اسم پشتو تولنه را همين آدم بى کفايت تاسيس کرد.
در زمان دودمانش چندين بار کوشش کرد که پشتو را تنها زبان کشور کند.
چندين بار کار دفتر ها , کانونهاى آموزشى و دولتى "پرچو" شد. صد روپيه کارکن کمتر پول مى گرفتند و ياجريمه مى شد, هرگاه به درس پشتو شرکت نمى کرد. ظاهرشاه که لقب بابای ملت را داشت، خود فساد را دامن زد.

1- رشوه در زمانش رشد کرد
2- کسيکه در آخر اسم اش پساوندهاى اسمى زى وزوى و خيل نداشت در وزارت خارجه نبود و به خارج سفر کرده نمى توانست
3- بى کارى به اندازه بود که کارگران و کشاورزان به کشور ايران و کشور هاى عربى نفتخيز و پاکستان.
4- زور گويى دموکراسى قلابى, عدم امضاى آزادى احزاب, مصارف گزاف براى ارتش وپوليس که دوبر سه بوديجه افغانستان را دربرمى گرفت - مصارف غند ضربه داماداش که جوانان و دانشجويان را فرار داد درپاکستان و پاکستان همين فرارى ها را حمايت کرد بر ضد سرزمين شان

5- اين مردکه تنبل در ٧٠ سال يک خدمت نکرد. پسران اش از پسر بزرگ اشبه جز رييس شيروخورشيد که سپس به حلال لمر تبديل شد, مردم آزارى مى کردند. قتل مخاليفين سياسى در زمان همين آدم بى برکت آغاز شد و حتى پشتون کشتند و زندان ها پر شد.
فرمان شليک تولى سردار ولى را به سر دانش آموزان کى داد. آيا همين ظاهر خان خوداش پادشاه وفرمانده کل نيروهاى عسکرى نبود?????

ظاهرشاه مثل غنى احمدزى قرآن شريف خوانده نمى توانست ولى قران ( نيم روپيه گى) چرا ?????

واژه "روپيه " را به هند و پاکستان داد و واژه "ايران" را به شاهنشاه رضا خان 1935!!!!!!

6- پس از سرنگونى دولت هنکر در آلمان شرق ميز مدور تشکيل شد و بدون يک قطره خود دولت ديگر ساخته شد.
پس از خروج نيروهاى شوروى از اين مردکه سازمان ملل
خواست که در پيوند راه حل صلح آميز براى مناقشه افغانستان خدمت کند. سرانجام همين شاه هم مسوول آمدن طالبان شد .......

پروردگار !! من نظر خود را نوشتم من عادل نيستم تنها تو خوب عدالت مى کنى! خودت سزاوار جزا و سزا ى!!!!

>>>   غربی ها گوش مردم را از واژه رومی ایران که خود آن را آریانا مینامیدند پر کردند تا آنها را از نام تاریخی و پرآوازه ایران زمین و خوراسان بزرگ مصروف دارند و تمام پیوند ها و اشتراکات مردم را با سایر ولایات تاریخی ایران زمین مقطوع کنند البته بسیار ساده اندیش بودند که نتوانستند بفهمند این پیوند های تاریخی و زبانی آن قدر عمیق است که با این دوز و کلک ها و دروغ و تزویر هاشان از بین نرود.

>>>   بدون توطیه انگلیس در دویست سال گذشته امروز کدام فغانستانی وجود نداشت تمام این شاهان و حاکمان خاین که خراسان را تغییر نام کردند جیره خوار انگلیس و آمریکا بودند.

>>>   در پاسخ به نظر دهنده ایی که نوشته :واژه روپیه را به.......
واژه پرشیا که در زبان انگلیسی برای ایران به کار می رفت در زمان پهلوی دوم تبدیل یه ایران شد در زبان فارسی ،ایران همیشه ایران بود.قبل از پهلوی سلسله قاجار در حدود صد و سی و چند سال بر ایران حکومت کردند ،در زمان ان ها و بسیار قبل تر از ان کشور ما هم ایران نام داشت.این نام در تمام مستندات تاریخی ایران مانند:نامه های اداری ،روزنامه ها،خاطرات مردان سیاسی ایران و......در دوره های مختلف دیده می شود.

>>>   برای نظر دهنده ایی که در مورد نام ایران نوشته است
اگر ایران نام کشور ما نبود ،برای مثال در زمان سلسه های صفویه ،زندیه یا قاجاریه کشور ما چه نام داشت که ظاهر شاه ،نام ایران را به ما بخشید ؟این سرزمین بسیار قبل تر از اغاز دوران پهلوی ایران نام داشت.

>>>   من خیلی متاسف ام که آنهاییکه حد اقل سواد نوشتن دارند ، از تاریخ شان بی خبر اند ، و مانند کور هرچی را هر طرف پرتاب میکنند ، وقتی محمد ظاهر شاه د ر سال 1352 به اثر کودتای داود خان کشور را ترک گفت ، چی بلاهای نبود که به سر مردم مظلوم افغانستان نیامد ، همه ای احزاب سیاسی اعم از چپی و راستی ، بنیاد گرا ، وغیره و غیره ---- خود شان را برای خدمت گزاری امتحان کردند ولی غیر از کشتن و بستن و چور چپاول چیزی دیگری حاصل نشد -- آنهاییکه که دشمن شاه بودند همه تصمیم گرفتند که اگر هما شاه سابق محمد ظاهر شاه به افغانستان نیاید به هیچ عنوان در کشور صلح نمیشود ، تا اینکه همه رفتند واو را مجبور ساختند که به افغانستان بیاید و او هم که وطن اش را دوست داشت به افغانستان آمد وبه کشور صلح حاکم شد ، پس اگر او انسان خراب می بود چر ا همه او را خواستند تا واپس به افغانستان بیاید ، آنهاییکه بی خبر اند بروند وراجع به تاریخ کشور شان مطالعه کنند بعد نظر بدهند .

>>>   عیب است که این ... را بابای ملت گفت و یادش را گرامی داشت. این همان مرد ابله است که مدت چهل سال خود در عیش و عشرت سپری کرد و ملت افغان را در جهل و نادانی نگهداشت ورنه روزگاری اکثریت کشور های همسایه و منطقه حالت بهتر از افغانستان نداشتند. و اگر این چهل سال دورۀ جهالت نبود افغانستان در اوج پیشرفت قرار داشت.
من از کابل جان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است